Autonrohjake työmatkoja varten.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turre101
  • Aloitettu Aloitettu
Jakob sanoi:
Mitä tekee autolla jossa 180-220hv? En ole automies ja en vain voi käsittää mihin tuollaista tehoa tarvitaan. Itse olen tässä viikon ajellut lainassa olevalla tdi passatilla (ilmeisesti <100hv), ja toistaiseksi havainnut seuraavaa:
a)en ole jäänyt jalkoihin
b)olen päässyt tarvittaessa turvallisesti ohittamaan
c)en ole kärsinyt ajo-ominaisuuksien puutteesta moottoritienopeuksissa.

Tämä siis offtopiccina ihmiseltä, jolla auto on ainoastaan liikkumisen väline ei muuta. IMHO: typerintä mitä autoa ostaessa voi tehdä on tuijottaa kuinka kovaa se kulkee tai montako hummaa siinä on.

No kyllä sen ylimääräisen tehon kanssa aina tulee toimeen , mutta alitehoinen auto voi pikkuhiljaa ruveta kyrsimään...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jakob sanoi:
Mitä tekee autolla jossa 180-220hv?
Jakob sanoi:
Tämä siis offtopiccina ihmiseltä, jolla auto on ainoastaan liikkumisen väline ei muuta.
Vastasit omaan kysymykseesi. Käytät autoa liikuttamaan itseäsi paikasta toiseen, ja siihen riittää mainiosti <100hp.

Jakob sanoi:
IMHO: typerintä mitä autoa ostaessa voi tehdä on tuijottaa kuinka kovaa se kulkee tai montako hummaa siinä on.
Samaa mieltä. Kokonaisvaltainen mieltymys, tarpeet, budjetti, ym. ym. ratkaisevat. Jotkut pitävät autoilusta sen tuoman nautinnon vuoksi, jotkut hankkivat siihen moottoripyörän tai rullaluistimet, juovat kaljaa tai nostavat jopa puntteja. Kaikilla autoilla autoilusta ei yksinkertaisesti voi nauttia, mutta teho sinänsä ei tuota nautintoa takaa, ainakaan itselleni. Ei tämä niin vaikea asia voi olla, ihmiset saavat nautintoa tietyistä asioista, ja joskus välineet on vaan yksinkertaisesti oltava kunnossa siihen nautinnon hankkimiseen.
 
Kyöpeli sanoi:
No kyllä sen ylimääräisen tehon kanssa aina tulee toimeen

Kuuluisia viimeisiä sanoja :rolleyes:

, mutta alitehoinen auto voi pikkuhiljaa ruveta kyrsimään...

No mikä on alitehoinen? ymmärrän kyllä, että vanhalla litrasella fiatilla ei juhlita, mutta ainakin nuo passatin hummat on komeasti riittänyt.
 
Jakob sanoi:
Kuuluisia viimeisiä sanoja :rolleyes:




No mikä on alitehoinen? ymmärrän kyllä, että vanhalla litrasella fiatilla ei juhlita, mutta ainakin nuo passatin hummat on komeasti riittänyt.

:hyper:

Juu varmasti riittää.Alitehoinen auto on juuri tuommoinen litranen fiiatti :jahas:
 
Jakob sanoi:
Kuuluisia viimeisiä sanoja :rolleyes:



No mikä on alitehoinen? ymmärrän kyllä, että vanhalla litrasella fiatilla ei juhlita, mutta ainakin nuo passatin hummat on komeasti riittänyt.


IMHO passatin 1.9 tdi 100 hummaa riittää hyvin ohituksiin, koska dieselissä vääntö on hyvin siinä käyttöalueella.

Toki ymmärrän myös miksi joku haluaa tehokkaamman auton...
nopeahko kaarre ajo->autolla, jossa on hyvä jämäkkä alusta, on aika kiva kokemus:).
Lisäksi kun on vielä tehoja sopivasti, niin kyllä se pienen virneen saa ajaessa aikaa.

Hävittäjä olisi kaikki paras... :D
 
foobari sanoi:
Kaikilla autoilla autoilusta ei yksinkertaisesti voi nauttia, mutta teho sinänsä ei tuota nautintoa takaa, ainakaan itselleni. Ei tämä niin vaikea asia voi olla, ihmiset saavat nautintoa tietyistä asioista, ja joskus välineet on vaan yksinkertaisesti oltava kunnossa siihen nautinnon hankkimiseen.

Ekassa postissa oli vähän flametuksen makua, myönnetäänmyönnetään :D.

Itseäni vaan pelottaa ajatella noita +200hv autoja liikenteessä varsinkin, kun useassa tapauksessa kuskilla on hyvin pieni ymmärrys siitä voimasta mikä autossa on. Se, että kuski tietää, että auto kiihtyy ja kulkee kovaa ei tarkoita sitä, että kuski oikeasti osaisi sitä autoa liikenteessä ajaa. Yltiöpäiset ohitukset, kovat ylinopeudet, jne, tulee varmasti lisääntymään mitä enemmän urheiluautoja on teillä. Ei sillä muuten niin väliä, mutta kun siinä saattaa 18v Tommi Mäkinen, jolla on ollut ajokortti muutaman viikon, ottaa jokusen sivullisen mukaan sinne hautaan.

Kiusaus on monen kohdalla liian kova ajaa tiellä ihmisiksi, jos autossa on suorituskykyä vaikka muille jakaa.
 
Lihapullero sanoi:
Jälleen muistettiin kehua (bemarin) TURBOdieseleitä...
Onhan niissä hönkää, mutta se käyttöalue on edelleen n. 2000rpm. Ja hinnat ovat aika hurjat. Useimmilla merkeillä tuollaisen 100-130hv TURBOdieselin hinnalla saa jo 180-220hv bensamoottorisen mallin. Mutta vertailkaa vaikkapa huviksenne VW:n tai BMW:n hinnastoa, niin huomaatte tuon ylempänä toteamani todeksi. Taloudellisia, mutta hankintahinnaltaan suorituskykyyn nähden kalliita.
Automaattilootan perässä tuollainen voisi toimia, mutta yksikään manuaalilla varustettu ei ole kovia säväreitä aiheuttanut :(
No kun otit Bemarin dieselit puheenaiheeksi niin on pakko korjata. Mitä luulet, kykeneekö alla olevasta linkistä löytyvä kone liikuttamaan autoa yli 2000 minuuttikierroksen kierrosalueella?
www.germancarfans.com/news/2040718.001/2040718.001.Mini4M.jpg

Ja mitä BMW:n hinnastoon tulee, niin se kertoo aivan toista kun luulet. BMW:n tapauksessa hevovoiman hinta on varsin tarkasti sama käytettävästä polttoaineesta riipppumatta. Kannattaa ensin katsoa niitä hinnastoa ja vasta sitten puhua niistä.
 
lepex sanoi:
:Yksi JÄRKEVÄ vaihtoehto olis tuollainen Mercedes-Benz 124, sillä vapaasti hengittävällä dieselillä. Työkaverilla olis sellainen myynnissä nyt, vaihtoi uudempaan. Autolla ajettu 649tkm, mutta jos kilometrit peitetään, en ikinä olisi uskonut sitä autosta. Näyttää vakavasti siltä että MB teki vielä tuolloin laadukkaita autoja.Hyvä esimerkki on ovien saranointi tai moottorin ulkonäkö. Saranoissa ei havaittavissa minkäänlaista kulumista

Parempi ylimääräinen välys saranoissa kuin ohjauksessa...
Mun mielestäni tuollainen Mersu ei tosiaankaan ole mikään järkevä vaihtoehto. Eihän se mikään kovin huono auto ole, mutta suomessa hinta on aivan poskettoman korkea auton ominaisuuksiin nähden. Mitään ajamisen nautintoa tuollaisesta on turha hakea, ahtamattomana toivottoman laiska, monissa perämoottoreissakin on parempi tunto ohjauksessa ja ne penkit... nekin ovat monissa veneissä paremmat. Takatilat ovat olemattomattomat, siksiköhän oli niin suosittu taksiauto?

Monessa suhteessa varmasti kestäviä, kone kestää varmasti paljon pidempään kuin useimpien kuljettajien kiinnostus kyseisellä autolla ajamiseen. Tietynlaaista jämäkkyyttäkin löytyy, eikä äänieristyskään ole huonoimmasta päästä. 124 koppaiselle Mersulle tosin ensimmäinen verrokki on e34 Bemu, jossa on mielestäni kaikki mulle tärkeät asiat yhtä hyvin tai paremmin toteutettu kuin tuossa Mersussa. Mersun parhaat puolet tulevat esiin vasta puolen miljoonan kilometrin jälkeen. Muuten Bemari vie voiton melkein kaikessa.
 
NHB sanoi:
Mun mielestäni tuollainen Mersu ei tosiaankaan ole mikään järkevä vaihtoehto. Eihän se mikään kovin huono auto ole, mutta suomessa hinta on aivan poskettoman korkea auton ominaisuuksiin nähden. Mitään ajamisen nautintoa tuollaisesta on turha hakea, ahtamattomana toivottoman laiska, monissa perämoottoreissakin on parempi tunto ohjauksessa ja ne penkit... nekin ovat monissa veneissä paremmat. Takatilat ovat olemattomattomat, siksiköhän oli niin suosittu taksiauto?

.
Täysin samaa mieltä mersusta penkit ovat todellakin käsittämättömän huonot(hetekka penkit) ja laiskuudesta vielä, itse olen ajanut todella monella eri diesel autolla mutta tuo mersun 124 korimallin 200diesel vie kyllä siinä laiskuudessa voiton, tuntui että 100km/h oli työn ja tuskan takana saavuuttaa kun moottori tiellä kävin kyseistä peliä kokeileen ja kyllä se oli täysin kunnossa oleva peli :(. Ainut plussa minkä autolle annan niin oli juuri tuo suht hyvin hoidettu ääni eristys ikäänsä nähden(vm-87), muuten en kyllä kyseiseen autoon sekaantuisi, pappojen auto :)
 
Jakob sanoi:
Ekassa postissa oli vähän flametuksen makua, myönnetäänmyönnetään :D.

Itseäni vaan pelottaa ajatella noita +200hv autoja liikenteessä varsinkin, kun useassa tapauksessa kuskilla on hyvin pieni ymmärrys siitä voimasta mikä autossa on. Se, että kuski tietää, että auto kiihtyy ja kulkee kovaa ei tarkoita sitä, että kuski oikeasti osaisi sitä autoa liikenteessä ajaa. Yltiöpäiset ohitukset, kovat ylinopeudet, jne, tulee varmasti lisääntymään mitä enemmän urheiluautoja on teillä. Ei sillä muuten niin väliä, mutta kun siinä saattaa 18v Tommi Mäkinen, jolla on ollut ajokortti muutaman viikon, ottaa jokusen sivullisen mukaan sinne hautaan.

Kiusaus on monen kohdalla liian kova ajaa tiellä ihmisiksi, jos autossa on suorituskykyä vaikka muille jakaa.

Jaa... Mistä sä tiedät että usealla kuskilla on hyvin pieni ymmärrys siitä voimasta? Empiiristä tietoa? Jopa tutkittua? Suorituskykyisen auton ostaja on mun kokemusten mukaan (empiiristä.. :rolleyes: . ) huomattavan kiinnostunut autostaan ja ajamisesta yleensä. Sen seurauksena erittäin todennäköisesti on sillä autolla myös ajettu rajoja hakien ja joskus ylittäenkin. Siitä seurauksena auton hallinta voi olla hiukan eri tavalla hanskassa kuin jollain taviksella joka ei ole kokenut ikinä sladia asfaltilla esim. maantievauhdissa. Auton hallinta äkkitilanteessa voi olla yllättävän vaikeaa. Muistan hyvin tunteen kun ekaa kertaa radalla lähti auto lapasesta n. 150 lasissa. Syntyi samantien ymmärrys ja kunnioitus vauhtia kohtaan. Ihmiset istuvat autoissaan ja ajavat älyttömissä olosuhteissa älytöntä vauhtia, luulevat kai että pystyvät hanskaamaan äkkitilanteen... Eivät yleensä pysty.

Tuo ikäkysymys ja kypsymättömyys ajaa liikenteen seassa ihmisiksi on kyllä ikuinen ja paha ongelma. On ollut ja tulee olemaan. Taatusti on menty kovaa jo aikoinaan vaikka hevosilla ja sitten on vanhemmat ja järkevämmät (joskus) ihmetelleet että mitähän tuostakin taas tulee.

Yltiöpäisistä ohituksista joudun kyllä kommentoimaan. Tässä muutama hetki sitten kun ajelin kotiin Botniaringiltä harjoittelemasta (ratapäiviltä) niin olihan taas ohituksia.. Tavikset ajeli korollillaan ja vektroillaan sellaisella itsemurhamentaliteetillä ettei pahemmasta väliä. Kun itse katsoin parhaaksi vastaantulijoiden takia odottaa parempaa ohituspaikkaa niin eikös mun takaa lähde kolme-neljä kertaa tehottomampi 1.3 toitsu rynnimään ohi.. Ja sitten kaikki väistelee.. :curs: . Perheelliset hölmöili oikein urakalla, aikuiset ihmiset riskeeraa hirvittävän usein koko perheensä ja monien muiden hengen ja terveyden.

Eli mitä tällä sekavalla sepustuksella yritin loppujen lopuksi sanoa on se että kun kusi litisee päässä niin ei ole mitään merkitystä mikä auto alla on. Kaikki autot kulkevat haluttaessa tilanteeseen nähden liian kovaa.
 
Jakob sanoi:
Itseäni vaan pelottaa ajatella noita +200hv autoja liikenteessä varsinkin, kun useassa tapauksessa kuskilla on hyvin pieni ymmärrys siitä voimasta mikä autossa on. Se, että kuski tietää, että auto kiihtyy ja kulkee kovaa ei tarkoita sitä, että kuski oikeasti osaisi sitä autoa liikenteessä ajaa. Yltiöpäiset ohitukset, kovat ylinopeudet, jne, tulee varmasti lisääntymään mitä enemmän urheiluautoja on teillä. Ei sillä muuten niin väliä, mutta kun siinä saattaa 18v Tommi Mäkinen, jolla on ollut ajokortti muutaman viikon, ottaa jokusen sivullisen mukaan sinne hautaan.

Jakob, toiset tykkää purjehtia, toiset viettää kymmeniä tunteja hikisenä metsässä kivääri kädessä, ja toiset tahtoo tehokkaan ja näyttävän auton. Jotkut jopa upottaa siihen satoja tunteja omaa aikaansa tehdäkseen siitä vielä näyttävämmän ja saada siitä ehkä omalla uurastuksellaan irti vielä hitusen lisää tehoa, parantaa ajo-ominaisuuksia... Joku leimaa tämän hulluudeksi, mutta vastaavasti toinen purjehduksen...

Miksi se metsästäjä tahtoo uuden älyttömän tehokkaan kiväärin, jossa on entistä tarkempi tähtäin jne.? Kuoleehan se eläinparka vaikka keskiajan käsipistoolilla.

Jos auto on vain siksi että pääsee liikkumaan kun ei bussitkaan kulje sopivasti, niin autonvalinta lähtee aika erilaisista lähtökohdista kuin sellaisella jolle auto on sekä työkalu, että harraste.


Jos lippa vinossa Raptoria huudattava DX-kuski on taikonut autoonsa 200hv tai ihan vaan vaikka sen 95hv ja näyttää kieli keskellä suuta tehojaan kaupungilla, pelottaa taatusti muakin.

Mutta nykyaikainen, sporttinen tai ei-sporttinen auto missä on 200hv, ei ole mikään kummallinen peli. Itse lukisin teholukemien puolesta parisataa hummaa vielä ilman muuta luokkaan "perheauto", niillä tehoilla ohittelee mukavasti eikä jää tukoksi.

Urheiluautot on asia erikseen, sellaisen hankinnan perusteina on mm. se että pitää urheilullisesta ajotuntumasta, siitä että auto kiihtyy kun sitä kiihdyttää, sillä voi ehkä käydä porukalla radalla huristelemassa välillä, jne. Yhdistelmä hullu kuski + urheiluauto ei ole suotava, sen enempää kuin esim. hullu kuski + pakettiauto, se nyt on selvä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom