Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Syö ilmeisesti öljyä uudesta lähtien. Tämän tiedon löysin googlettamalla.

Uudemmasta 1,8tfsi-koneesta taas on netissä vähemmän kokemuksia, kun taisi tulla vasta 2012 markkinoille?

Samoin jakopää rallattelee aika aikasessa vaiheessa.
 
Ajattelin tänään lähteä kyselmään vaihtohyvitystä omasta A4:stä. Tarkoitus vaihtaa uudempaan max. 30te arvoiseen autoon. Muutama on kiikarissa.

Ostin auton toukokuussa 2014, silloin kilsoja 105tkm, nyt 127tkm. Kyseessä vm 2011, 2,0tdi, farkku, manuaali. Ostettaessa lappuhinta oli 23.900e. Kiva nähdä tänään röyhkeimmät vaihtohyvityshinnat. Kai tosta joku vielä 19-20te tarjoaa kuitenkin? Halvimmat netissä n. 22te.
 
Kyllä on elämä taas tuskaa. Vaihtaisiko autoa? Nykyinen nafta-V70 on 230tkm ajettu, mutta ei mitään suurempaa vikaa. Kuluttaa vaan helevetisti ja verottajakin juuri muisti 708€ vuosimaksulla. Pitäisi ostaa uudet kesärenkaat. Tekisi mieli vaihtaa johonkin pienempään, alle 100tkm ajettuun, kevyempään ja vähempipäästöiseen. Mutta kun just syksyllä pistin uudet etuiskarit ja ostin uudet talvirenkaat...Ja tässä autossa on kuitenkin tehoa tarpeeksi, xenonit ja automaatti...Mutta excelin mukaan kk kustannukset ovat edelleen 350-400€ luokkaa.

Liisarin saisi tuolla 400€ hinnalla. Vähän extraa päälle niin alla olisi 180hp V40 nafta-automaatti. Mutta sitten menee palkasta joka kk tuo raha ja vituttaa, kun muutenkin on elämä köyhää ja siksi jää. Ja jos liisari onkin paska, niin jumissa ollaan sen kanssa seuraavat 3-4 vuotta.

Jos ostaisi omalla rahalla? Auton pitäisi maksaa alle 20k€ sillä arvonalenema on aivan järjetön. Ja kun kriteerinä on alle 100tkm ajettu ja mielellään 2011 tai uudempi niin alkaa vaihtoehdot käymään vähiin. Käytännössä sitä katselee vain Opel Astraa tai Insigniaa. Tehoa pitää olla yli 130hp. Manuaali kuluttaisi vähemmän ja on varmempi...mutta mitäpä jos se alkaa roimasti vituttamaan heti viikko ostamisen jälkeen? Taas sammuu auto risteykseen ja ruuhkassa saa veivata keppiä edestakaisin. Uudempaa Volvoa tekisi mieli, mutta eihän niitä tällä rahalla saa. Ja kaikki ovat muutenkin niitä 1.6D ekomalleja. Ehkä se riittäisi, mutta sitten kuitenkin ottaa pannuun kun ei rekkaa ohittaessa lulla kiihdy. Pitää jalalla antaa lisää vauhtia.

Heikkona hetkenä etsin nettiautosta jopa Audi A3/A4:ia, mutta pikainen VAG arenan lukeminen palautti miehen taas järkiinsä. Ja ne muistot aikaisemmasta Passatista....

Jos pitäisi vaan vanhan auton. Mutta kun on kevät ja aurinko ja autokaupat auki. Vaimolla on uusi auto, eikä se auto niiaile, nitise eikä ovenkahvoissa ole klappia. Jos ei sitä uutta autoa olisi käytössä, en huomaisi mitään vikaa vanhassani...

Sietämätöntä tuskaa...
 
Itseäni on alkanut kiinnostaa vanhemman mallin Nissan Murano, joita saa tällä hetkellä melko huokealla hinnalla. Alle 200k ajettuja n. 05-08 välisiä saa alle 15 tonnin ja kyseessä on kuitenkin yli 70k auto uutena. Isäukolla on moinen uudempana mallina ja on niin perkeleen hyvä. Tietty tuo 3.5 litran kone automaatilla kuluttaa aivan helvetisti mutta ei minulla kilsojakaan tällä hetkellä paljon tule. Kohtuu luotettavakin pitäisi olla, ainoa vaan että varaosat pitää aina tilata jostain hevonkuusesta asti.

Mullahan on siis tällä hetkellä ihan hyvä auto eikä ole kauaakaan kun vaihdoin, ja taloudellisesti tässä ei olisi yhtään mitään järkeä. Mutta kun DO_WANT. Autokuume on ihan kammottava vaiva.
 
Vakuutuksissä näköjään V70 ja Astran ero on n. 100€ per vuosi...Ei suurta eroa siinä.

Onkohan Astra bensaturbolla hyvä valinta? Bensan kulutus noissa pikkuturboissa alkaa jo olemaan sitä luokkaa, ettei diesel välttämättä kannata tämmöiselle 20tkm vuodessa ajavalle. Kiitos verottajan rangaistusluontoisen vuosisakon.
 
Vakuutuksissä näköjään V70 ja Astran ero on n. 100€ per vuosi...Ei suurta eroa siinä.

Onkohan Astra bensaturbolla hyvä valinta? Bensan kulutus noissa pikkuturboissa alkaa jo olemaan sitä luokkaa, ettei diesel välttämättä kannata tämmöiselle 20tkm vuodessa ajavalle. Kiitos verottajan rangaistusluontoisen vuosisakon.

Toisaalta noi uudemmat pikkuturbot on sen verran vähäpäästöisiä, että käyttövoimaverot on aika halvat. Tämä unohtui edellisestä: Trafi.fi - Ajoneuvoverolaskurit

Esim. tässä näyttäisi olevan käyttövoimavero 174e/vuosi tämän vuoden ja 1/2016-> 236e/vuosi: Opel Astra 1.8-16 140 Enjoy 5d" Maalismarkkinat! Korko 1,5% ja 3 kk lyhennysvapaata Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Täältäkin on hyvä selailla noita tietoja kokonaismassan ja päästöjen suhteen: http://www.ajoneuvotiedot.fi/

Itse maksan sen 100e vuodessa jatkossa lisää dieselistä. En tiedä tuleeko edes 20 000km vuodessa täyteen mutta ihan sama, tykkään ajaa isolla dieselillä. On kokeiltu 1.8 golffiakin, mutta sielu itki verta joka kerta kun sillä ajoi :D
 
Just tuota trafin sivua katselin. Perseestä ettei voi rekisterinumerolla sitä veroa laskea, vaan pitää googlata joka autosta tietoja. Nettiautossa taas jokainen myyjä tuntuu antavan eri arvoja.

Ja extra perseestä näköjään onkin tuo 1.1.2016 tapahtuvat lahja valtiolta veronmaksajalle. 174€ -> 246€. Eli vaatimaton 36% veronkorotus. Prkl taidan hakea Virosta Bemarin. Pidän sen Viron kilvissä ja tankkaan traktoritankista löpöä. On niin halpaa ajoa, että voi auton jättää käyntiin bensiksen pihallekin.

Onneksi autoverotuksen kiristyessä myös matkavähennyksiä pienennetään. Suomen terveiset pitkän matkan työssäkäyville. Ehkä ostankin/varastan Jopon ja alan työttömäksi.
 
3.0 dieselfarkussa se vero nousee ~850euroon/vuosi :D

Onneksi dieseli on niin halpaa!.....
 
70e näyttäisi nousevan riisikuupin ajoneuvovero. 237->304e :(

Trafin laskurilla. Muistaakseni vero meni kuitenkin ennen jo taulokon maksimiin ja oli jotain 250-260e.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
70e näyttäisi nousevan riisikuupin ajoneuvovero. 237->304e :(

Trafin laskurilla. Muistaakseni vero meni kuitenkin ennen jo taulokon maksimiin ja oli jotain 250-260e.

Eiköhän siellä ole uudet maksimit ens vuonna :D

Katselin jokunen hetki sitten diesel maastureita...

2007vm VW Touareg 2.5L - 1/2016 eteenpäin 1024.55e/vuosi.
 
Oikeestaan meikän kannattaa nyt myydä 2.4 litrainen dieseli pois. Tuollaisten arvo saattaa tipahtaa yllättävän nopeasti tulevaisuudessa...

Joku Volvon D2 olisi varmaan järkevin vaihtoehto. Revolveri hanskalokerossa, millä voi sitten päättää tuskansa kun ei enää jaksa kiihtyvyyttä. Uudet vähäpäästöiset ja tehokkaat naftakoneet on tietenkin haluttavia, mutta ei semmoisia käytetyillä markkinoilla vielä ole.

off-topic: järkevää juttua tänään taas lehdistössä. Suomeen tulee 1500€ romutuspalkkio, kun auton vaihtaa uuteen. Liikkeet kuvittelevat myynnin nyt räjähtävän. Joopa. Kuinkahan moni ajelee nyt 2000€ lintalla ja sitten siitä riemuissaan lyö tiskiin 20k€ ja ostaakin uuden auton. Kyllä parin sadan kosla yleensä vaihdetaan about vastaavaan.
 
Oikeestaan meikän kannattaa nyt myydä 2.4 litrainen dieseli pois. Tuollaisten arvo saattaa tipahtaa yllättävän nopeasti tulevaisuudessa...

Mitenkä se nyt tipahtaa, diiselihän säästää aina ;)

Jännä sinänsä miten ne takavuosien 200g co2 päästöiset lullat onkin yhtäkkiä 100g päästeleviä. Varmaan mennyt tekniikka kauhiasti eteenpäin, vaikka kulutuslukemissa ei juuri ole tapahtunut kehitystä. Oon ite katellut V60:stä D3 koneella. Siitä saa kuitenkin chippaamalla yli 200 heposta jos ei vakio riitä, on sitten jo hätäisempi kuin se uusi D4. Ei sellasta D2:sta pysty.


Toisaalta nykyisen kaaran kustannus on ollut reippaat 200e kuussa. Ei noin saatanan halvalla pääse vaikka vaihtaisi mihinkä. Pistät 30 tonnin premiumin niin tuplaantuu samoin tein. XC60:stäkin unelmoin joskus mutta siihen on pelkästään kierros renkaita yli tonnin :lol2:

Mutta siis, kun järjellähän tässä ei ajatella niin edelleen ämpyilen V60, E-mesen ja Passat CC:n välillä. Passattihan olis täysi harakiri, TSI ja DSG ja huolettomia kilometrejä? Harmi että volkkari teki paskaa noista. Mese on vähän kallis kun kuitenkin >2010 pitäis olla. Mieluiten melkein ottais bensan kun kilometrejä tulee suht vähän. Tietty vois ottaa sen perusinssin liisari-octavian. 400e kuussa TSI/TDI/DSG hässäkästä mutta eipähän ole omasta pussista pois jos kilahtaa.


off-topic: järkevää juttua tänään taas lehdistössä. Suomeen tulee 1500€ romutuspalkkio, kun auton vaihtaa uuteen. Liikkeet kuvittelevat myynnin nyt räjähtävän. Joopa. Kuinkahan moni ajelee nyt 2000€ lintalla ja sitten siitä riemuissaan lyö tiskiin 20k€ ja ostaakin uuden auton. Kyllä parin sadan kosla yleensä vaihdetaan about vastaavaan.

Eiköhän noille keksitä bisnekset. Ostat uuden auton niin saat liikkeestä tonnilla vanhan riesan kirjoille jolla haetaan romutuspalkkio.
 
Noihin dieselin käyttöveroihin vaikuttaa aika paljon auton kokonaismassa. Jos esim. dieselmaasturia haluaa, niin nuo uudet Japanialaiset ym. on aika kevyitä. Volkkarillakin on Tiguan mikä on suhteellisen kevyt:

Volkswagen Tiguan 2008:
-CO2-päästöt: 167-199 g/km
-Kokonaismassa: 2 240-2260 kg

Kulutus:
-Kaupunki: 9.4 l/100km
-Maantie: 5.9 l/100km
-Yhdistetty: 7.2 l/100km

Käyttövoimavero:
-Ennen 1.1.2016 619.77-673.42e/vuosi
-1.1.2016 ja sen jälkeen 678.17-739.12e/vuosi
 
Piti oikein pistää exceli laulamaan. n 20tkm vuodessa ajavalle nafta on naftisti edukkaampi. Opel Astra 2.0CDTI olisi 1 964,50 € (vero + nafta). Vastaavasti 1.4T Astra on 1 970,75 €. Heitin hatusta, että bensa kuluttaisi litran enemmän mitä nafta. Nykyinen V70 on kuitenkin 2 404,20 €...

Jos ostan tuon 2.0CDTI Astran niin kokonaiskustannus renkaineen ym. ilman naftaa on about 467€ per kk. Olettaen auton hinnaksi 19k€, eli semmoinen 2011-12 ja alle 100tkm ajettu. Arvonalenema on se rankin tekijä...Tuo olisi suoraan kalliimpi mitä vaikkapa V40 D4 automaatti liisarina (uusi, pesut, huollot, sijaisautot ym. ilmaisia...) Mutta liisarista taas maksaa joka kk vaikka perse olisi auki.

Nykyinen kosla on 410€. 525€ naftan kanssa...

Exceli on masentava kaveri.
 
Ostat alle 2000vm olevan bensavehkeen niin säästät käyttövoimaverossa ;) Niissä arvonaleneminen on myöskin aika pientä. Niihin voi joutua vaan vaihtamaan osaa mikä taas maksaa, mutta niin tuntus noihin uusiinkiin uppoavan korjauksiin.
 
Ei kun nyt haetaan 2010-> vuosimallin normaalia keskiluokkaisen ylemmän toimihenkilön kulkuneuvoa. Vanhoja linttoja minulla oli nuorena ja vähän vanhempanakin. Saa joku muu nyt hitsata peltiä ja ihmetellä että mikä nyt taas haisee...
 
BMW 118 i F20 TwinPower Turbo Business Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto

BMW 120 TwinPower Turbo Diesel Business Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto

Oon tommosta uudehkoa Astran GTC ajanut ja voin sanoa, että ei saatana. Myös tommosta hurjaa 114i peliä ja sehän oli oikeesti ihan ajettava auto, perusvarmaa napakkaa bemaria. Ja ei varmasti ole sen huonompi isoimmillakaan koneilla. Jää vielä vähän lastuvaraa, jos joskus haluaa luopua siit revolverista hanskalokerossa ja saada auton kiihtymäänkin! ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom