Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niinpä ja unohtamatta sitä kriittistä tovin tyhjäkäynnillä käyttämistä, jotta turbo kerkee jäähtymään hieman ajon jälkeen.

Onko tuo oikeasti tarpeen jos ajaa ns. normaalia ajoa? Rata-ajon tms jälkeen ymmärrän, mutta harva perhe-dieseleillä radalle edes menee...
 
Onko tuo oikeasti tarpeen jos ajaa ns. normaalia ajoa? Rata-ajon tms jälkeen ymmärrän, mutta harva perhe-dieseleillä radalle edes menee...

En osaa sanoa varmaksi mutta näin on joskus isot pojat kertoneet, ei se ainakaan huonoa voi tehdä. Oma ajo on sellaista, että tullaan moottoritien rampista 100 metriä ja ollaan työpaikan pihalla. Eli hyvinkin kuormittavaa ajoa +135 km/h mittarissa ja sitten äkkipysäys, joten tässä tapauksessa uskon tuosta olevan hyötyä vähän tyhjäkäyttää autoa.
 
Vielä jokin aika sitten turbopirsseissä saattoi olla ajastin että sai jättää auton käymään yksinään muutamaksi minuutiksi ilman että tarvii venailla. Lieneekö tekniikka kehittynyt vai onko vaan todettu että kyllä ne takuuajan kestää ilman jäähdyttelyäkin?
 
En osaa sanoa varmaksi mutta näin on joskus isot pojat kertoneet, ei se ainakaan huonoa voi tehdä. Oma ajo on sellaista, että tullaan moottoritien rampista 100 metriä ja ollaan työpaikan pihalla. Eli hyvinkin kuormittavaa ajoa +135 km/h mittarissa ja sitten äkkipysäys, joten tässä tapauksessa uskon tuosta olevan hyötyä vähän tyhjäkäyttää autoa.

No tollasessa ajossa voi olla tarpeenkin. Itse ajelen motarin jälkeen taajamassa vielä 10min, niin en ole nähnyt tuota tarpeelliseksi. Muutenkin motarilla kierrokset eivät kovin korkealle nouse 6-vaihteisella autolla. Jos siis ajaa rajoitusten mukaan.
 
Vielä jokin aika sitten turbopirsseissä saattoi olla ajastin että sai jättää auton käymään yksinään muutamaksi minuutiksi ilman että tarvii venailla. Lieneekö tekniikka kehittynyt vai onko vaan todettu että kyllä ne takuuajan kestää ilman jäähdyttelyäkin?

Eikös se ole yleensä vain ilmastointi, joka jää kuivattamaan itseään? Ainakaan omissa vm.01 -> turbovehkeissä en ole tuollaista koskaan huomannut. En ole myöskään jälkikäyttänyt, vaikka se on suuresti alan miehissä aiheuttanut ahdistusta :D
 
Aiheeseen liittyen, mitenhän sitten näissä uusissa start-stop turbo-autoissa turbot tulee kestämään, kun sammuttaa moottorin joka valoissa? :D vois kuvitella että tää jälkikäytön tarve normiautoilussa on enempi vähempi liiottelua. Eri asia jos ajaa jossain radalla kilpaa ja turbot hehkuu punasena. Ei siitä toki haittaakaan ole ja itsekin monesti vähäksi aikaa jätän pyörimään matka-ajon jälkeen.
 
Aiheeseen liittyen, mitenhän sitten näissä uusissa start-stop turbo-autoissa turbot tulee kestämään, kun sammuttaa moottorin joka valoissa? :D vois kuvitella että tää jälkikäytön tarve normiautoilussa on enempi vähempi liiottelua. Eri asia jos ajaa jossain radalla kilpaa ja turbot hehkuu punasena. Ei siitä toki haittaakaan ole ja itsekin monesti vähäksi aikaa jätän pyörimään matka-ajon jälkeen.

Vagarenalla oli keskustelua tästä ja noissa uusissa SS autoissa on kuulemma erillinen jäähdytys turbolle.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kulutus 5L/1000km ? Vai minkäs se VAG sanoi menevän toleransseihin...

Jep toi öljynkulutus on kyllä hirveätä noissa vehkeissä mutta se on siis ominaisuus ja tehdas on laittanut korjausrajan aika ylös :).
 
kaikki autothan syö öljyy, tai sit niis on jotain vikaa.. ;)

Itellä ollu pari eri volsuu täs ny tsi:llä ja eipä öljyn kanssa tarvinnu kikkailla.. toki voi olla et nää on ollu molemmat jotain maanantai kappaleita, jotka ei öljyy syö.. ;)
 
Kulutus 5L/1000km ? Vai minkäs se VAG sanoi menevän toleransseihin...

Tais olla 1l/1000km, eli tuo menee jo yli. Jännä ettei ole korjattu, onko alkanut syödä vasta takuuajan jälkeen vai onko asiakas ollut laiska oikeuksiensa perään ja pistänyt vaan vahingon kiertämään.
 
Hitto kun olisi kristallipallo niin tietäisi josko tästä kohta voi lähteä auto ostoksille.. Ei ole juurikaan autovero uudistuksesta kuulunut mitään. Se on ihan varma jos nyt haen uudehkon auton niin samantien tulee uudistus ja arvosta häviää 30% :)
 
Hitto kun olisi kristallipallo niin tietäisi josko tästä kohta voi lähteä auto ostoksille.. Ei ole juurikaan autovero uudistuksesta kuulunut mitään. Se on ihan varma jos nyt haen uudehkon auton niin samantien tulee uudistus ja arvosta häviää 30% :)

Ei siitä varmaan hirveän paljoa kuulukaan ennen. Voisi muutoin tehdä autoliikkeille vähän hallaa jos esim. nyt tiedotettas, että syksyllä muuttuu. Ei tarvitsisi montaa uutta auto myydä tällä välin. Ja jonkinlainen siirtymämekanismihän tuohon tulee, sehän on (ehkä) selvä. Jos uusien autojen hinnat putoaa 30 % niin taas päästään noihin autoliikkeisiin, käytetytkin syöksyvät ja sitä syöksyä ei varmaankaan ole huomioitu silloin kun kauppaa on tehty.

Tai en minä tiedä, voihan se olla vain että BAF-F! Nyt hinnat on nämä, nielkää tappionne.
 
Tai en minä tiedä, voihan se olla vain että BAF-F! Nyt hinnat on nämä, nielkää tappionne.

Eiikös Ruotsissa tehty juurikin BAF-F tyylillä. Ja oikeastaan hyvin harvahan tossa pitemmällä tähtäimellä juuri mitään menettäisi, seuraava autokin kun olisi sitten sen 20-30% halvempi.
On kyllä hauska leikkiä ajatuksella että voisi hakea ilman veroja auton vaikka Virosta alkaa meinaan 20 k€ saamaan jo vastinetta sieltä rahalle ja aika hyvin :D
http://fin.auto24.ee/used/1775523 tollanenkin olis ihan jees.
Tai tosta vähän erikoisempaa http://fin.auto24.ee/used/1862756
http://fin.auto24.ee/used/1912508
 
Olen miettinyt Audin TT:ta tai Audin A5 coupea. Etenkin A5:ssa tahtoo hinnat mennä vähän pitkäksi. Olisiko ehdottaa muita 4-paikkaisia vaihtoehtoja? Toki mielellään ei edestä vetävä. Bemun coupet on komeita, mutta hinnat menee vähän niissäkin yli. 25te olis ehdoton maksimi.
 
Teen työkseni turbojen teknistä konsultointia enkä siltikään ole kyllä nähnyt tarpeelliseksi tyhjäkäyttää autoa ajon jälkeen. Kyllähän sitä sanotaan, että ajon jälkeinen käyttö pidentäisi turbon ikää, mutta en kokemuksiini perustuen kyllä juurikaan näe vaikutusta. Tuleehan sitä jo hissuteltua kun odottelee autohallin oven aukenemista ja ajelee mateluvauhtia rampin alas ja omalle paikalle.

Edit.
"When an engine runs at maximum power/high torque, the turbocharger is operating at very high temperatures and speeds. Hot shut down can cause reduced service life which is avoidable by a minute or two of idling. "

katso liitettä 125057

Harvoin se käyttö on maximum power/high torque normaalissa ajossa.

Eikös tässäkin ole aikalailla turbo kohtaisia eroja, tuplaturbot vs single? Eikö totta että turbon voitelu pysähtyy välittömästi kun virta sammutetaan ja turbo voi pyöriä vielä suht pitkäänkin t'ämän jälkeen poislukien nestejäähdytteiset? Yhden turboremontin jälkeen olen alkanut jälkikäyttää noita turbogurun puheiden perusteella.
Kuulemma jos turbon lämpö on korkealla "laakeriin?" ja öljykanaviin palaa öljyä kiinni joka sitten taas jatkossa heikentää turbon voitelua..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom