Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eikös tässäkin ole aikalailla turbokohtaisia eroja, tuplaturbot vs single? Eikö totta että turbon voitelu pysähtyy välittömästi kun virta sammutetaan?

Kyllähän ne samassa öljyssä lilluu kuin moottorikin, eli juu. Varmasti on turbokohtaisiakin eroja, mutta sama toimintaperiaate niillä on ja kohtalaisen yksinkertaisia kapistuksia loppujen lopuksi.
 
Kyllähän ne samassa öljyssä lilluu kuin moottorikin, eli juu. Varmasti on turbokohtaisiakin eroja, mutta sama toimintaperiaate niillä on ja kohtalaisen yksinkertaisia kapistuksia loppujen lopuksi.

Ihan mielenkiinnosta olenko käsittänyt oikein että varsinkin nuo tuplaturbot saattavat olla aika isoilla kierroksilla jo auton kierrosluvun ollessa hyvinkin matala tyyliin 1200rpm kun taas yksittäiset isommat turbot heräävät vasta huomattavasti myöhemmin=?
 
Ei ehtinyt enää vanhaan kommenttiin vastaus lisäykseesi.. Mutta niin, tuota oil cokea on käytännössä mahdoton kokonaan estää, sanoohan sen nyt jo ihan terve järkikin että kun turbon inlet-puolella ja roottorilla on lämpöä heittämällä yli 500 astetta niin ei se öljy sitä kestä palamatta. Siihenhän tuo perustuukin että kun ne lämmöt on oikeasti KORKEALLA niin olis hyvä antaa vielä öljyn kiertää hetken aikaa kun tullaan radalta varikolle.

Mikä aiheutti turboremontin, FOD?

Tuplaturboissahan se pienempi turbo ottaa hyvin kierroksia jo alhaalta.
 
Vensku, paljonko sun mielestä on turbon kohtuullinen kestoikä jos puhutaan esimerkiksi ihan tavallisesta katukäytössä olevasta turbodieselistä? Tuntuvat kestävän yleisesti sen 300-400tkm ellei pitämpäänkin enkä millään jaksa uskoa, että mitään jälkikäyttöä juuri kukaan harrastaa. Mun mielestä tuo on sangen kohtuullinen ikä "kulutusosalle".
 
Vensku, paljonko sun mielestä on turbon kohtuullinen kestoikä jos puhutaan esimerkiksi ihan tavallisesta katukäytössä olevasta turbodieselistä? Tuntuvat kestävän yleisesti sen 300-400tkm ellei pitämpäänkin enkä millään jaksa uskoa, että mitään jälkikäyttöä juuri kukaan harrastaa. Mun mielestä tuo on sangen kohtuullinen ikä "kulutusosalle".

Jos mietitään vähänkin isompia turboja (tähän joku hymiö, suurimmat minkä parissa touhuan on kompressorihalkaisijaltaan vajaan metrin), niin niissä eka major overhaul on 12-18000 rhs:n jälkeen. 60 keskinopeudella se tarkoittaisi autolle +700 000km. Nojoo, nopeudet ja käyttö on tosi erilaista.
 
Vensku, paljonko sun mielestä on turbon kohtuullinen kestoikä jos puhutaan esimerkiksi ihan tavallisesta katukäytössä olevasta turbodieselistä? Tuntuvat kestävän yleisesti sen 300-400tkm ellei pitämpäänkin enkä millään jaksa uskoa, että mitään jälkikäyttöä juuri kukaan harrastaa. Mun mielestä tuo on sangen kohtuullinen ikä "kulutusosalle".

MÄ taas uskon että hyvin monikin harrastaa jälkikäyttöä ja onhan tuo eräänlaista jälkikäyttöä kun ajellaan normaalisti, harvoinpa sitä vedetään urku auki ja sitten sammutetaan auto sekunnissa. Esimerkiksi kun mä ajan himaan niin ei kyllä tarvitse jälkikäytellä kun viimeinen 2min tullaan matelemalla.
Audista meni turbo 80tkm jälkeen ja mitään varsinaista syytä en koskaan saanut tietää, kovasti ne sillon kyselivät olenko jälkikäytellyt. ( Varmasti järkevällä käytöllä olisi kestänyt paremmin kuin on-off kaasulla).

Ja joo näin mä olen käsittänyt että noissa tuplaturboissa jo tyhjäkäynnin kieppeillä ahdin pyörii +30 ooorpm <- nämähän ovat ilmeisesti melkein kaikki jäähdytettyjä.
 
Olen miettinyt Audin TT:ta tai Audin A5 coupea. Etenkin A5:ssa tahtoo hinnat mennä vähän pitkäksi. Olisiko ehdottaa muita 4-paikkaisia vaihtoehtoja? Toki mielellään ei edestä vetävä. Bemun coupet on komeita, mutta hinnat menee vähän niissäkin yli. 25te olis ehdoton maksimi.

Vastaan itselleni, Volkkarilta R32, GTI Golf tai Scirocco, saatana. Ja vain R32 on nelikko.
 
Vastaan itselleni, Volkkarilta R32, GTI Golf tai Scirocco, saatana. Ja vain R32 on nelikko.

Audi A3 3.2 saa hieman halvempana kuin noita R32. Sama moottori, mutta audeja on jonkinverran manuaalina ja 5ovisena myös myynnissä. Itse olen noita katsellut tässä, ja manuaalina koska toi DSG ei oikein houkuttele...


E: Ja saishan tolla rahalla 2.0 S3:n!

http://www.nettiauto.com/audi/s3/6905750
 
Noissa yli 3 litran VAGeissa on vaan pirun tyyriit vakuutukset, ainakin silloin kun ite katoin. Melkein 2x verrattuna 2.0 TFSI/TSI. Ainakin mulla kun lähdin ihan nollabonuksilla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vielä jokin aika sitten turbopirsseissä saattoi olla ajastin että sai jättää auton käymään yksinään muutamaksi minuutiksi ilman että tarvii venailla. Lieneekö tekniikka kehittynyt vai onko vaan todettu että kyllä ne takuuajan kestää ilman jäähdyttelyäkin?

Tuskinpa tuon saralta on turboissa (niiden lämpötiloissa) kehitystä hirveästi tapahtunut. Ideahan tuossa on se, että jos revittelet autolla ja sammutat suoraan revittelyjen jälkeen -> turbo kuumuu pirusti ja turboon jäänyt öljy palaa karstaksi turbon liukulaakeripinnoille -> liukupinnat mukavassa karstassa ja tietäähän sen mitä liukulaakeri tykkää kun se auto sitten seuraavan kerran käynnistetään
 
Turboja työkseen korjaava ja myyvä yrittäjä selitti myös varsinkin tarviketurboissa akselin kieroutumisesta lämmön vaikutuksesta. Siis jos ei jälkikäytä. Tämä sitte saa laakerit hajoamaan. Itse en turbosta ymmärrä kuin toimintaperiaatteen ja sen mitä vanhaa olen käsissä pidellyt ja uutta liikkeestä hakenut.
 
Takaisin todellisuuteen Suomessa... Jumalauta on Kian Rio kusinen auto. Sain tänään sellaisen vuokra-autoksi. En tajua tollasen auton ostajia. Koeajaako ne muita autoja ollenkaan?

Nissan Note on kova kandidaatti myös. Pari vuotta sitten oli semmoinen vuokralla kun oma Passatti oli vaihteeksi pajalla. 1000km sillä ajoin. Selkää en saanut kunnolla penkkiin, niin ajo oli niin kuin lypsyjakkaralla istuisi. Rekka kun oli viessa meinasi auto kaatua. Kiihtyvyys oli lähinnä negatiivista. Paras oli kun pisti "pitkät" päälle (eihän ne ratkaisevasti valoa lisänneet). Ensimmäinen auto missä auton omat valot ottaa kuskin silmään. Niissä kun oli semmoinen hiena design-kulma umpiossa...

Huomasin muuten viime viikolla, että 80% ajasta kun on kolme rekkaa ja 20 autoa jonossa liikkuen 50-60km/h maantiellä, on Nissan Note ensimmäisenä. Kuskien keski-ikä n. 90v,
 
Mulla iskee samanlainen fiilis kun näen liikenteessä jonkun vanhan jenkkifarkun. Mikä saa ihmisen ostamaan esim. tämmösen: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Buick_Roadmaster_Wagon.jpg

Tilaa tuollaisessa on ruhtinaallisesti ja 260 heppasella lt1 koneella ja lukkoperällä mukavan leppoisaa kyytiä. Ei kylläkään kovin käytännöllinen ahtaissa paikoissa ja Suomessa kuitenkin sen verran harvinaisia että hyväkuntoiset yksilöt turhan arvokkaita. Ja vaikka onkin ruma niin itse ajelisin mieluummin tuolla kuin vaikka uudella octavialla, ei vaan mahtuisi nykyiseen autotalliin..
 
Takaisin todellisuuteen Suomessa... Jumalauta on Kian Rio kusinen auto. Sain tänään sellaisen vuokra-autoksi. En tajua tollasen auton ostajia. Koeajaako ne muita autoja ollenkaan?

- - - Updated - - -



Pitäs olla facelift ;)
Tarkenna. En ole ajanut mutta kiinnostaa miten huono uusi auto nyt voi sitten olla. Kai se on tietysti siitäkin kiinni mikä auto on referenssinä. Mä ajelin tuossa pari kuukautta kakkoskoppaisella Cliolla ja voin olla ihan varma että olisin itkenyt onnesta jos olisin saanut Rion.
 
Nissan Note on kova kandidaatti myös. Pari vuotta sitten oli semmoinen vuokralla kun oma Passatti oli vaihteeksi pajalla. 1000km sillä ajoin. Selkää en saanut kunnolla penkkiin, niin ajo oli niin kuin lypsyjakkaralla istuisi. Rekka kun oli viessa meinasi auto kaatua. Kiihtyvyys oli lähinnä negatiivista. Paras oli kun pisti "pitkät" päälle (eihän ne ratkaisevasti valoa lisänneet). Ensimmäinen auto missä auton omat valot ottaa kuskin silmään. Niissä kun oli semmoinen hiena design-kulma umpiossa...

Huomasin muuten viime viikolla, että 80% ajasta kun on kolme rekkaa ja 20 autoa jonossa liikkuen 50-60km/h maantiellä, on Nissan Note ensimmäisenä. Kuskien keski-ikä n. 90v,

Saksassa ollu vuokralla (en luojan kiitos ollut itse maksumiehen paikalla) Juke.
On ensimmäinen manuaaliauto jossa oli kickdown kaasupolkimessa, mitä olen ajanu

Olihan se ihan hirveä ajaa ja dieselilläkin vei 8.5 normiajossa ja pitkälti toistakymppiä autobahnilla

Jotain vähän yli 180 sen sai edes kulkemaan, järkyttävä mopo. Ei sillä sinänsä mitään väliä ole mutta ei auto silti saa tuntua siltä että sitä ajaa koko ajan yhtä liian isolla vaihteella. Aika hirveä auto, en kyllä ittelle laittaisi;)

Yhtä hyvä ajaa ku 2000 luvun alun punto millainen oli yhdellä tutulla, ihan kaikki muut autot mitä olen kokeillut oli parempia ajaa
Jopa sellanen 2000 luvun taitteen vanha sdi-polo mitä kerran kokeilin 2 kilsaa on parempi auto, ja se sdi polo on ihan hirveä vehje.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom