Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja silloin pitää takoa kun rauta on kuumaa. Itsellä oli hirveä autohimo alkusyksystä. Suurin piirtein rahat taskussa valmiina katselin 20k€ hintaisia autoja. Mutta kun ei sopivaa osunut eikä kukaan tajunnut väkisinkään myydä, niin vaihtamatta jäi. Sitten tuli muita juttuja ja autokuume hiipui pois. Monesta autosta mitä silloin mietin, niin nyt olen tyytyväinen etten ostanutkaan sitä-ja-sitä merkkiä.

Eli heti kun asiakas tulee niin myydään vaikka edes jäärapa. Huomenna se ei välttämättä edes tule. Ja soittelemalla pidetään asiakas lämpimänä. Erikseen sitten pipomiehet, jotka tulee katsomaan lahoja bemareita ja tarjoaa viis euroa mjöhöhöö. Ja tavlirenkaat pitää saada kaupanpäälle.
 
Etsin elämäni ensimmäistä autoa ja budjetti ei ylläty yllätys päätä huimaa. Millasia näkiksiä porukalla on hintaluokan 2000-4000 € autoihin. Jos ostaisin tyyliin vuoden 2000 Passatin jolla ois ajettu about 200 000 km niin onko ihan turha ostos? Tiedän, että käytetyn auton kuntoon vaikuttaa vaikka mitkä tekijät, mutta onko yleisesti ottaen ton hintaluokan auto käytännössä ihan roska? Jos jakopää huolettu vähän aikaa sitten, on katsastettu ja huoltohistoria kunnossa niin tuleeko heti vuoden sisälle joku vitun 3000 remppa? :confused:
 
Etsin elämäni ensimmäistä autoa ja budjetti ei ylläty yllätys päätä huimaa. Millasia näkiksiä porukalla on hintaluokan 2000-4000 € autoihin. Jos ostaisin tyyliin vuoden 2000 Passatin jolla ois ajettu about 200 000 km niin onko ihan turha ostos? Tiedän, että käytetyn auton kuntoon vaikuttaa vaikka mitkä tekijät, mutta onko yleisesti ottaen ton hintaluokan auto käytännössä ihan roska? Jos jakopää huolettu vähän aikaa sitten, on katsastettu ja huoltohistoria kunnossa niin tuleeko heti vuoden sisälle joku vitun 3000 remppa? :confused:

Ei ollenkaan mikään roska, koska itselläni on juuri tuon hintaluokan passat -01 1.9 tdi ;)
Tuohon hintaan saa kuitenkin jo koppiin automaattisen ilmastoinnin, hyvän ajettavuuden ja sinkityn korin - ainakin jos passattia meinaa.

Eipä noissa juuri muita "ansan" paikkoja ole kuin se jakopääremppa. Toki sekin tulee huoltoon 90tkm välein kuitenkin (lyhyt matka :D). Toki hieman nivelien ja raidetankojen kuntoa voi kuulostella ajolla, kolinoita jne nakutusta - niihin kuitenkin saa uppoamaan useampia satasia jos ei itsellä pysy avaimet kädessä.

Ja siis itsellähän on 460tkm mittarissa, että saapi olla enemmänkin kuin tuo 200tkm eikä tunnu missään.

edit: niin ja pätee aika moniin käytettyjen autojen ostoon, ei niitä kaikkia vikoja voi aina ennalta nähdä/ väistää, voi hyvinkin yllättäen joku kytkin tai turbo laueta ja sitten maksaa. Semmosta se auton omistaminen on.
 
Etsin elämäni ensimmäistä autoa ja budjetti ei ylläty yllätys päätä huimaa. Millasia näkiksiä porukalla on hintaluokan 2000-4000 € autoihin. Jos ostaisin tyyliin vuoden 2000 Passatin jolla ois ajettu about 200 000 km niin onko ihan turha ostos? Tiedän, että käytetyn auton kuntoon vaikuttaa vaikka mitkä tekijät, mutta onko yleisesti ottaen ton hintaluokan auto käytännössä ihan roska? Jos jakopää huolettu vähän aikaa sitten, on katsastettu ja huoltohistoria kunnossa niin tuleeko heti vuoden sisälle joku vitun 3000 remppa? :confused:

Se riippunee tuurista hyvinkin pitkälti mitä sieltä saa, 4k€ on jo sitten taas sen verran hyvä summa että kannattaisi minun mielestä katsella jo uudempiakin siihen mukaan ja käydä ajelemassa
esim tossa on helvetin halpa vehje ylläpitää vaikkei osaisi itse tehdä mitään.
Fiat Albea 1,4 Sedan Seurava kats 02/2016 Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ei pahaa sanottavaa JOS autossa ei ole ruostetta Dodge Caliber ILMASTOINTI. VAKIONOPEUSÄÄDIN. TÄYSNAHKASISUSTA. UPEAI!! KTS. KUVAT Maastoauto 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Noita saa kanssa aika liki 4k€ ja noissa alkaapi varmaan olla tyyppiviat jo korjattu.
http://www.nettiauto.com/peugeot/407/6864776
 
Ei ollenkaan mikään roska, koska itselläni on juuri tuon hintaluokan passat -01 1.9 tdi ;)
Tuohon hintaan saa kuitenkin jo koppiin automaattisen ilmastoinnin, hyvän ajettavuuden ja sinkityn korin - ainakin jos passattia meinaa.

Eipä noissa juuri muita "ansan" paikkoja ole kuin se jakopääremppa. Toki sekin tulee huoltoon 90tkm välein kuitenkin (lyhyt matka :D). Toki hieman nivelien ja raidetankojen kuntoa voi kuulostella ajolla, kolinoita jne nakutusta - niihin kuitenkin saa uppoamaan useampia satasia jos ei itsellä pysy avaimet kädessä.

Ja siis itsellähän on 460tkm mittarissa, että saapi olla enemmänkin kuin tuo 200tkm eikä tunnu missään.

edit: niin ja pätee aika moniin käytettyjen autojen ostoon, ei niitä kaikkia vikoja voi aina ennalta nähdä/ väistää, voi hyvinkin yllättäen joku kytkin tai turbo laueta ja sitten maksaa. Semmosta se auton omistaminen on.

Noh katsotaan mitä aika tuo tullessaan, ehkäpä juurikin passatin :). Ite oon sen verta esteetiikko, että juurikin toi passat vaikuttaisi tohon hintaluokkaan kiihottavimmalta vaihtoehdolta. Noissa volkkareissa taitaa vaan just toi perusvarustelu olla sitä tasoa, että ilmastointi on lottovoitto. Ei sillä että pienestä mukavuudesta voidaankin aina tinkiä jos auto muuten hieno.

- - - Updated - - -

Se riippunee tuurista hyvinkin pitkälti mitä sieltä saa, 4k€ on jo sitten taas sen verran hyvä summa että kannattaisi minun mielestä katsella jo uudempiakin siihen mukaan ja käydä ajelemassa
esim tossa on helvetin halpa vehje ylläpitää vaikkei osaisi itse tehdä mitään.
Fiat Albea 1,4 Sedan Seurava kats 02/2016 Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ei pahaa sanottavaa JOS autossa ei ole ruostetta Dodge Caliber ILMASTOINTI. VAKIONOPEUSÄÄDIN. TÄYSNAHKASISUSTA. UPEAI!! KTS. KUVAT Maastoauto 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Noita saa kanssa aika liki 4k€ ja noissa alkaapi varmaan olla tyyppiviat jo korjattu.

Joo tota caliberia joskus kattelinkin. Toi 4 tonnia on vaan aika yläkanttiin, että luultavasti lähempänä kahta tonnia tulee budjetti olemaan. Ajokortistakin kun saatana 2 tonnia ottavat.
 
Jätä se passatti kauppaan ja Fiatista ei tarvinne edes sanoa mitään? Osta japsi. Tylsä, on maantiemelua jne, mutta onpahan luotettavuuttakin. T: Kutosen ja Passatin omistaja.
 
Noi vuosituhannen vaihteen passatit on aika hyviä ja suht turvallisia vaihtoehtoja. Tietty kun halpaa on ostamassa niin täytyy ymmärtää että välillä sitä työntää kätensä paskaankin.

407 on kyllä perkeleen hyvä peli, paljon saa autoa siinä halvalla.
 
Mulla on parilla tutulla 2000-luvun alun mazda 6. Hyvä ajaa ja saa ihanok varustelulla eikä juuri vikoja. Etsi vaan yksilön mikä ei oo ihan mätä. Niitä irtoo jollai alk 3t varmaan.
 
Jätä se passatti kauppaan ja Fiatista ei tarvinne edes sanoa mitään? Osta japsi. Tylsä, on maantiemelua jne, mutta onpahan luotettavuuttakin. T: Kutosen ja Passatin omistaja.

Montakos fiattia sun kokemusten perusteena on? Katsastusmiehen sanoja lainatakseni erittäin aliarvostettu automerkki. Mitään hienoahan noissa ei ole ja katsastukseen saa tehdä joka kerta jtn remppaa jos haluaa läpi päästä, MUTTA tuollaisen kikkanan ylläpitokulut on ihan käsittämättömän pienet jos ei teetä remppoja / huoltoja deltassa.
 
Noh katsotaan mitä aika tuo tullessaan, ehkäpä juurikin passatin :). Ite oon sen verta esteetiikko, että juurikin toi passat vaikuttaisi tohon hintaluokkaan kiihottavimmalta vaihtoehdolta. Noissa volkkareissa taitaa vaan just toi perusvarustelu olla sitä tasoa, että ilmastointi on lottovoitto. Ei sillä että pienestä mukavuudesta voidaankin aina tinkiä jos auto muuten hieno.

- - - Updated - - -

Passat 1.9tdi koneella (tai golffi/octavia jne) on ihan hyvä vaihtoehto ekaksi autoksi sinun budjetillasi. Kuitenkin jos ajoja tulee vain n. 10tkm tai jopa alle vuodessa, ottasin sinun tapauksessa jonkun japanilaisen bensakoneella. 1.9tdi on yleisellä mittapuulla luotettava kone mutta huoltaa sitä pitää ihan yhtä lailla kun muitakin autoja ja kaikkea menee mm. tukivarret passateissa vm05 asti ja ekoissa superbeissa/joissain A4:sissa tyyppivikana. Vähillä ajoilla voi tulla kalliiksi maksaa diesel veroa ja kalliimpia vakuutuksia (tämä siis kuultua, ei mitään käryä oikeasti bensa-autojen vakuutuksista vs diesel?). Polttoaineen kulutuksellakaan sinun tapauksessa ei liene merkitystä, että kuluttaako 5,5l/100km dieseliä vai 7l/100km bensaa, jos ajot ovat sitä 10-15tkm mitä luulen vuodessa. 15tkm ja sen yli jos on vuosiajot niin sitten 1.9tdi, ei siksi että oleellisesti halvempi vaan siksi, että onhan sillä nyt paljon mukavampi ajaa.

esimerkki passatista Volkswagen Passat 1.9TDI Porrasperä 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto kilometrejä 300tkm, mutta näillä voi olettaa sen 500-600tkm ajavansa jos huoltaa säännöllisesti. Nokka-akseli on kuluva osa joka näillä kilometreillä voi olla vaihtokunnossa (BG sarja 2001-2005, vanhemmissa ei ole tätä ongelmaa). Osat n. 300e, yleisesti oletetaan kestävän n. 300tkm. Minulla 336tkm mittarissa vastaavassa autossa ja ei ole vielä tarvinnut vaihtaa. Nokka-akseli kärsii pitkistä öljynvaihtoväleistä ja vääristä öljyistä joten tarkasta huoltokirja jos käyt 1.9tdi koneellista katsomassa.

esimerkki japsista Toyota Corolla 1.3 Vega 4d aj. 168tkm kats.13.11.2014 Aikas HIENO!! Porrasperä 2000 - Vaihtoauto - Nettiauto onhan tuo varmaan aika hengetön 1.3

toinen esimerkki japsista, viistoperä Toyota Corolla Toyota Corolla Sport 1.6 i 16V kohtuu ajettu Pommin varma toyota Viistoperä 1999 - Vaihtoauto - Nettiauto 1.6 kone ei paljoa pelasta mutta ehkä vähän mukavampi motarilla ja huom. "pommin varma toyota" ;)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin muuten vielä piti kysästä: kumpaa kannattaa enemmän kattoa vuosimallia vai mittarilukemaa? Eli onko esim. vuoden 98 auto jolla ajettu 200k järkevämpi kuin vuoden 02 jolla ajettu 250k?
 
Niin muuten vielä piti kysästä: kumpaa kannattaa enemmän kattoa vuosimallia vai mittarilukemaa? Eli onko esim. vuoden 98 auto jolla ajettu 200k järkevämpi kuin vuoden 02 jolla ajettu 250k?

Mun mielestä kaikista tärkeintä on katsoa sitä auton yleiskuntoa ja huoltohistoriaa. -98 250tkm ajettu voi olla paljon fiksummassa kunnossa kuin -02 200tkm ajettu.
 
Ite tykkään mieluummin että kilsat on tullut nopeesti kuin hitaasti kunhan kaikki huollot on tehty ajallaan. 2 vuotta vanhassa 100tkm ajetussa vois kuvitella olevan selvästi vähemmän vikoja kuin 20 vuotta vanhassa 100tkm ajetussa. Todennäköisesti veivattu pitempää matkaa eikä vain kaupungissa nyhjätty.
 
Niin muuten vielä piti kysästä: kumpaa kannattaa enemmän kattoa vuosimallia vai mittarilukemaa? Eli onko esim. vuoden 98 auto jolla ajettu 200k järkevämpi kuin vuoden 02 jolla ajettu 250k?

Eli siis onko vanha ja paljon ajettu auto parempi mitä vanha ja paljon ajettu auto? :D
 
Voisko olla niin, että iso km-määrä vaikuttaa moottoripainotteisesti ja vuodet kaikkeen muuhun? Tietysti jarrut ja tommoset kuluvat myös ajossa. Kokemusta oli yhdestä Sunnystä, jossa alkoi laueta yks sun toinen paikka, kun alkoi lähestyä 20 vuoden rajapyykkiä.

Mulla periaate, että max. 10 vuotta ja bouttia 2000 euroa, kun autoa ostan. Ellei joku tuttu myy halvalla jotain hyvin pidettyä autoa vielä sitäkin halvemmalla. Tiedän, että tällä ohjesäännöllä jäävät Meset ja Tojot kauppaan.
 
Montakos fiattia sun kokemusten perusteena on? Katsastusmiehen sanoja lainatakseni erittäin aliarvostettu automerkki. Mitään hienoahan noissa ei ole ja katsastukseen saa tehdä joka kerta jtn remppaa jos haluaa läpi päästä, MUTTA tuollaisen kikkanan ylläpitokulut on ihan käsittämättömän pienet jos ei teetä remppoja / huoltoja deltassa.

Viime Keväänä ostin 160tkm ajetun Punton, otettu käyttöön 2002. Helmat olisi joutunut uusimaan kokonaan ja pari paikkaa takarunkopalkkeihin, joten lähti vaihtoon. Päälleppäin oli kuin uusi.
 
Viime Keväänä ostin 160tkm ajetun Punton, otettu käyttöön 2002. Helmat olisi joutunut uusimaan kokonaan ja pari paikkaa takarunkopalkkeihin, joten lähti vaihtoon. Päälleppäin oli kuin uusi.

Puntoista ei ole mitään käryä, stiloja ja lineoita ei mun käsittääkseni ole ruoste vaivannut.. Sehän noissa kikkanoissa on hyvä puoli että ne menee lunastukseen äärettömän pienestä joka taas tarkoittaa suoraan sitä että käytettyjä puoli-ilmaisia osia löytyy todella helposti. Esim: viimeisin ostos iskari sarja (ajettu n1000km 60€). Eip' sen puoleen noihin saa osia ihan tolkuttoman halvalla uutenakin kunhan kiertää delta-auton todella kaukaa. Saa nähdä pääseekö tolla romulla nyt seuraavan vuoden alle 100€ rempoilla ;)
 
Montakos fiattia sun kokemusten perusteena on? Katsastusmiehen sanoja lainatakseni erittäin aliarvostettu automerkki. Mitään hienoahan noissa ei ole ja katsastukseen saa tehdä joka kerta jtn remppaa jos haluaa läpi päästä, MUTTA tuollaisen kikkanan ylläpitokulut on ihan käsittämättömän pienet jos ei teetä remppoja / huoltoja deltassa.

Ei yhtään, työkaverin taistelua seurasin kyllä. Ovenkahvat jää pakkasella käteen, ym pikkuvikaa jatkuvasti.

Mazda 626 käyttökulut kahdelta vuodelta: Takapönttö 50€, jarrupalat eteen ja öljyjä ja suodattimia. Käsijarrun sai herkistellä katsastukseen. Joka aamu laakista käytiin, sähköikkunat ja peilit pelas edelleen. Oli lämmin, eikä syönyt öljyä. 400tkm ajettu bensakone. 20 vuotta vanha auto ja ostin alle tonnilla. Toki nämä ovat jo yksilöitä, mutta 3 japanilaista omistaneena alan uskoa niiden laatuun. Vertailukohtina mazdaan ja toyotaan on saabbia, mersua, volkkaria, pösöä..

Ennen passattia en edes tiennyt niin käsittämättömästä viasta, kuin vesien kertyminen auton jalkatilaan. Missään muussa autossa tuollaista ovien tiiveyden tarkastamista, poistoreikien avaamista ym ei ole tarvinnut miettiäkään. Seuraavaksi ehkä mazda mps, tuskin sitä sen enempää tarvitse korjata kuin saksalaisia.. ;)
 
Ei yhtään, työkaverin taistelua seurasin kyllä. Ovenkahvat jää pakkasella käteen, ym pikkuvikaa jatkuvasti.

Mazda 626 käyttökulut kahdelta vuodelta: Takapönttö 50€, jarrupalat eteen ja öljyjä ja suodattimia. Käsijarrun sai herkistellä katsastukseen. Joka aamu laakista käytiin, sähköikkunat ja peilit pelas edelleen. Oli lämmin, eikä syönyt öljyä. 400tkm ajettu bensakone. 20 vuotta vanha auto ja ostin alle tonnilla. Toki nämä ovat jo yksilöitä, mutta 3 japanilaista omistaneena alan uskoa niiden laatuun. Vertailukohtina mazdaan ja toyotaan on saabbia, mersua, volkkaria, pösöä..

Ennen passattia en edes tiennyt niin käsittämättömästä viasta, kuin vesien kertyminen auton jalkatilaan. Missään muussa autossa tuollaista ovien tiiveyden tarkastamista, poistoreikien avaamista ym ei ole tarvinnut miettiäkään. Seuraavaksi ehkä mazda mps, tuskin sitä sen enempää tarvitse korjata kuin saksalaisia.. ;)


Jeba, ovenkahvat pysyneet mulla ehjinä noista olen kyllä kuullut juttuja.. Ja joo 20v vanhat mazukat on kestäviä vehkeitä/samoin kuin toyotat, meikäläisen on vaan pakko aina kiteytyä näiden haukkumiseen koska kokemus on mulle osoittanut että tollasesta voi saada hyvinkin edullisen käyttöauton ja hyvin usein arvostelijoilla ei ole mitään kokemuksia merkistä, Meikäläinen arvostaa noissa sitä ettei siellä ole oikeastaan mitään kallista mikä voisi mennä rikki.. (koneethan noissa yleisesti kestää hyvin=)

Kertaakaan en ole noilla tielle jäänyt toisin kuin 10x kalliimmilla premiumilla. Eikä ole muuten kertaakaan vituttanut varaosa tiskillä toisin kuin Toyotan Volvon ja Audin kanssa ;)
 
Back
Ylös Bottom