Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voi rutto. Nyt se iski mullekin. Aina tuon otsikon nähdessä olen miettinyt että "mitä te autoilijat meuhkaatte, ei se niin tuskallista voi olla". No, ensi vuonna muutan 200km päähän "kodista" opiskelujen perässä, joten täytyyhän se prätkä vaihtaa autoon. Ja johan on munkin kellossa ääni muuttunut kun olen alkanut katsomaan autoja.

Tuskallisinta tässä on se, että hintahaitari on suht leveä riippuen siitä miten mä haluan autoni ostaa (käteiskauppa vaiko osamaksu, ja jos osamaksu niin kuinka pitkäksi aikaa haluan sitoutua). Ehdottomaksi ylärajaksi olen kuitenkin lyönyt ~22k€, ja jos en halua osamaksuleikkiin lähteä, niin se on siinä 14k€ paikkeilla. Kriteerit:

- Vm. 2006 tai uudempi
- Saksalainen (Lexusta lukuunottamatta).
- ~200hp tai enemmän (1.8T audit sallitaan koska ne saa helposti lastutettua 200hp:n).
- Vakionopeudensäädin ja automaatti-ilmastointi.
- Pieni kulutus on tietty plussaa, mutta täytyy kuitenkin ottaa huomioon että auto on pääasiassa maantiekäytössä joten esim. 2.0T nelisylinterisen ja esim. 2.5v6:n kulutuksen erot nyt eivät _niin_ päätähuimaavia ole.
- Neli-/ takaveto on plussaa, mutta ei kriteeri.
- Porrasperä tai hatchback, mutta esim. fiat 500 (abarth) on liian pieni.
- Bensakone
- Ajettu max 150k.

Itse asiassa ainoat varteenotettavat vaihtoehdot tohon käteiskauppa-hintahaarukkaan ovat
- Opel corsa OPC
- Audi A3 1.8/2.0 TFSI vm 2006.


Jos huomioon otetaan myös osamaksu-vaihtoehto, on lista huomattavasti pitempi, eli edellä mainittujen lisäksi:

- Lexus IS250 vm. 2006-2007. Olen aina tykännyt lexuksesta, varsinkin tosta sisustasta. Miinuksia korkea kulutus (vaatimattomaan suorituskykyyn nähden). Esim: Lexus IS 250 Sport package / VAIHTO Porrasperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

- BMW 325/330 e90/92 eli sedan tai coupe. Vitun tyylikäs auto kaikin puolin. Esim: BMW 325 325i Porrasperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

- Facelift-mallia (ledit edessä~2010] oleva audi A3 1.8 tai 2.0 tfsi koneella. Audi on aina Audi. Esim: Audi A3 Sportback Ambition 1,8 TFSI 118 kW Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

- Golf GTI, vm ~2008. Ihan kiva auto, mutta jostain syystä ei sytytä _ihan_ niin paljon. Esim: Volkswagen Golf Golf GTI 2.0 Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto.

- Vanhempaa koppaa (2006 eteenpäin) oleva Audi A4. Esim: Audi A4 2.0 TFSI Quattro S-Line Porrasperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto. Vaikuttaisivat olevan aika kalliita, ja esson baarin puheiden mukaan etupään ongelmat ovat aika yleisiä.

- Uusimman kopan (2008-->) Audi A4. Esim: Audi A4 1.8TFSI 215HV/310NM SEDAN - UUDET 19" ALUT + UUSI ALUSTA + AUT-ILM + SPORT-SIS + XENON Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto. Kyllä, olen valmis maksamaan ~2,5k€ enemmän että saan yllä mainittua uudempaa koppaa olevan aanelosen.

- BMW 125/130. Makee auto, olisi mulle miltei täydellinen. Todella valitettavaa että nämä ovat niin harvinaisia, ja suurin osa on cabrioita. Tällä hetkellä myynnissä on tasan yksi joka tohon mun hintahaarukkaan mahtuu: BMW 130 i 5-ov M Sport Viistoperä 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mitäs tuumailette?

Ainiinjoo, hakekaa tuo prätkä pois niin voin alkaa tosissani harkitsemaan. KTM 990 Super Duke 1 000 cm³ 2009 - Helsinki - Moottoripyörä - Nettimoto
 
^E90 325i bemari on ainaki ihan kelpo peli ollu :) 134k omalla ajettu noilla luettelemillasi varusteilla + automaattilaatikko ja tutkat takana. Neliveto vaan puuttuu, muuten ei valittamista.
 
Jumalauta, nyt se iski. Autokuume. Tulee ajoa nykyään niin älyttömästi, että alkais olla järkevää vaihtaa dieseliin. Tällä hetkellä alla vm.-01 G-mallin farkku-Astra ja vaikkei tuon kanssa ongelmia suuresti ole ollutkaan niin vaihto ois ihan poikaa. Seuraavassa autossa saisi olla ainakin ilmastointi ja sen pitäisi tosiaan olla diesel. Farkkua en halua, mutta sitä vastoin takapenkin ja kontin pitäisi kuitenkin olla suht tilavat. Hintaluokkaa en oikein osaa määritellä, varmaan ehdoton maksimi joku 15 000 euroa.

Kestävä, järkevä, mielellään hitosti hiljaisempi kuin tuo Astra, ilmastoitu diesel. Poissa listalta automaattisesti kaikki italialaiset, ranskalaiset sekä BMW:t. Ideoita?

Tuolla budjetilla valinnanvaraa onkin jo aika mukavasti. VAG -konsernin (Audi, Volkswagen, Skoda, Seat) dieseleissä oli 2000-luvun alkupuolella (muistaakseni 2004 lähtien) ongelmia ainakin 2.0 TDI -moottorissa. VAG:n moottoreista varmatoimisin on käsittääkseni ollut 1.9 TDI, mutta hämärästi muistelisin, et jopa tässäkin mallissa oli jotain suutinongelmia jossain vaiheessa 2000-luvun puolivälissä tai sen jälkeen?

Toyotan D-4D -moottoreissa oli 2005 lähtien turbovikoja, joka koski lähinnä 2.0 versiota. Mulla on Yaris 1.4 D-4D:llä ja tuollaista pikkuautoa toi pienempi dieselikin liikuttaa oikein näppärästi (ja on muuten pienet polttoainekulut :D), mut en tiä tekeekö se sitten isomman kokoluokan autosta vähän mopon.

e. Lisävarusteista polttoainekäyttöinen lisälämmitin on sitten aika hemmetin hyvä! Diesel -moottoreista kun ei hirveesti hukkalämpöä tule, niin ne on muuten aika kylmiä ajettavia talvisin.
 
Tuolla budjetilla valinnanvaraa onkin jo aika mukavasti. VAG -konsernin (Audi, Volkswagen, Skoda, Seat) dieseleissä oli 2000-luvun alkupuolella (muistaakseni 2004 lähtien) ongelmia ainakin 2.0 TDI -moottorissa. VAG:n moottoreista varmatoimisin on käsittääkseni ollut 1.9 TDI, mutta hämärästi muistelisin, et jopa tässäkin mallissa oli jotain suutinongelmia jossain vaiheessa 2000-luvun puolivälissä tai sen jälkeen?

Toyotan D-4D -moottoreissa oli 2005 lähtien turbovikoja, joka koski lähinnä 2.0 versiota. Mulla on Yaris 1.4 D-4D:llä ja tuollaista pikkuautoa toi pienempi dieselikin liikuttaa oikein näppärästi (ja on muuten pienet polttoainekulut :D), mut en tiä tekeekö se sitten isomman kokoluokan autosta vähän mopon.

e. Lisävarusteista polttoainekäyttöinen lisälämmitin on sitten aika hemmetin hyvä! Diesel -moottoreista kun ei hirveesti hukkalämpöä tule, niin ne on muuten aika kylmiä ajettavia talvisin.

Joo VAG ei missään nimessä 2.0tdi konetta, 1,9 tai sitten 3.0 diesel..
Viimeiseen lauseeseen, uusissa dieseleissä on melkein kaikissa jo vastukset lämmityksen tukena ja ei todellakaan ole enää kylmiä talvella.
 
Mulla on VAGin 2.0tdi.
Aikamoiseen paskaan oon käteni upottanut! Taitaa olla tyyntä myrskyn edellä ku 1,5 vuotta toiminu ilman ongelmia :)

Mullakin oli Vagin 2.0tdi eikä tule enää ikinä vastaavalla koneella varustettua autoa ;)
Enkä pysty kenellekkään suosittelemaan kyseisellä motilla olevaa autoa vaikka itse pääsinkin verrattain pienellä.
Tunnen myös henkilöitä jotka vannovat kyseisen moottorin parhautta ja sitten tunnen vastaavasti myös ihmisiä jotka eivät KOSKAAN enää osta vag konsernin tuotteita.
Tuuristahan tuo pitkälti on kiinni on vaan melko ikävää jos 10k€ autossa on tyyppivikoina juttuja joiden korjaaminen maksaa aina tuhansia.
 
Katohan, opc astran olin unohtanut. Eipä tuo hintakaan päätä huimaa, joskin 240hp + etuveto on just siinä rajamailla että onko se enää kivaa.

En ole autoa kokeillut, mutta Top Gearin arvostelussa haukkuivat aika lyttyyn (esim. puskee pahasti mutkissa).

Olen muuttamassa keväällä Saksaan, niin olen alkanut pohtimaan, että minkä auton sieltä hankkisi. Ajattelin laittaa budjetiksi 15000€ ja mahdollisimman sporttista on hakusessa. Tuohon hintaan saa jo VW Golf GTI Mk6:sta, Seat Leon Cupraa ym., niin ei tee valintaa yhtään helpoksi :). Aluksi haaveissa oli BMW 135ci, mutta sen hinta karkaa turhan kauaksi budjetista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vaihtoehtoja

Mulla on ollu 130i 2005 kaikilla herkuilla ja empä paljon parempaa autoa ole vielä ajanut. Eihän se toki kovin hiljainen ole, mutta se hymy joka nousee aina aamulla korviin kun siihen laitteeseen kömpii :)

Oli muuten siinä mielessä myös erikoinen kapistus, että sain siitä enemmän myydessä ku mitä ite maksoin... Auto oli mulla n.2 vuotta. Myyntiaika oli about 3 päivää siitä kun sen nettiautoon laitoin :D Toki auto oli erittäin hienossa kunnossa ja huollettu erittäin säntillisesti.
 
On kyllä tuskaa!

Pitäisi keksiä joku avoauto MX5:n tilalle.

Vaatimuslista

-Vetokoukku tai mahdollisuus saada se. Vedettävä massa ~600kg.
-Luotettava
-Suht halvat käyttökustannukset

Plussaa:

-Hyvästä talvikäyttöön sopivuudesta, en jaksa enää kahta autoa...
-Irroitettavasta kovasta katosta.
-Hyvästä tuesta foorumeilla.
-Halvoista osista, mahdollisuuksista löytää esim. uusi rätti ja ohjeet rätinvaihtoon.

Hintaluokka 2-10k€.

Oma mieli on mennyt e46-cabriosta Saabin 9-3:n kautta kovakattoisiin Pökötteihin, joita saa halvalla. Nyt näyttäisi BMW:n e36 cabri olevan kovilla, vaikka rumahan se on.

Taidan päätyä Asta G:hen. Saa Saksasta halvalla, kuluttaa avoksi suht vähän, osat ja huollot halpoja yms. Eikä tuo nyt ihan hirveän pahan näköinen edes ole. Vetomassakin 1250kg =) 2.2l tekisi mieli, mutta jakoketjun kiristinongelmat taitaa ajaa 1.8l-mottiseen.
 
Taidan päätyä Asta G:hen. Saa Saksasta halvalla, kuluttaa avoksi suht vähän, osat ja huollot halpoja yms. Eikä tuo nyt ihan hirveän pahan näköinen edes ole. Vetomassakin 1250kg =) 2.2l tekisi mieli, mutta jakoketjun kiristinongelmat taitaa ajaa 1.8l-mottiseen.
Jos löytyy hyvällä pidolla ollut 2.2, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Vielä parempi jos löytyy sellainen, johon on vaihdettu 2.0 turbon ketjuhilppeet. Silloin ei ole jakoketju ongelmia.
 
Nyt koeajeltuna Audi A5, BMW 4 Gran coupe ja Lexus IS 330.

Vikalle sijalle noista jäi Audi
- luistonestossa jotain häikkää kun sutii jo märällä asvaltilla. Tai sitten tehot otetaan ulos liian keveällä polkaisulla.
- mittarin noustessa 150 oli lähteä käsistä ja meinasin mennä Tuusulan väylän kaiteeseen.
- DSG:n laatikon luotettavuus
- maine mulkkujen autona.

Tokalle sijalle BMW
+ kiva ajaa
- ei vaan oikein iskenyt, en oikein tiedä miksi.
- korkea kulutus ja menneen aikakauden tekniikkaa konehuoneessa.

Voittajaksi Lexus
+ hyvä ajaa
+ matala kulutus, mutta tehoa löytyy. Ennen kuin huomaakaan on 160 mittarissa
+ kombo jossa Toyotan luotettavuus ja Bemarin ajettavuus. Nam nam.
+ ei herätä liikenteessä negatiivista huomiota, kuten BMW:t ja Audit
- muotoilu. Ei näytä juuri miltään. Mutta toisaalta hyvä ettei eroitu Hyundaista.
- tavaratilat. Voi itku tota sedania. Ei saa farkkuna. Talvilomien kamat ei sovi millään.

Ei taida tulla kauppoja mistään. Että tällaista.
 
Mitähän tuo negatiivinen huomio Audille ja Bmw:lle liikenteessä oikeasti on? Vai onko se vain köyhien kateellisten keksintöä? Minusta, vaikka köyhä ja kateellinen olenkin, tuo toimii aivan päinvastaiseen suuntaan. Vaikka Toyota puskisi ulos kuinka hienon automallin tahansa, on se silti "vaan joku tojota. Neljän pyöreän tai roottorinlapojen takaa löytyy vasta oikea auto."
 
Tuolla budjetilla valinnanvaraa onkin jo aika mukavasti. VAG -konsernin (Audi, Volkswagen, Skoda, Seat) dieseleissä oli 2000-luvun alkupuolella (muistaakseni 2004 lähtien) ongelmia ainakin 2.0 TDI -moottorissa. VAG:n moottoreista varmatoimisin on käsittääkseni ollut 1.9 TDI, mutta hämärästi muistelisin, et jopa tässäkin mallissa oli jotain suutinongelmia jossain vaiheessa 2000-luvun puolivälissä tai sen jälkeen?

Toyotan D-4D -moottoreissa oli 2005 lähtien turbovikoja, joka koski lähinnä 2.0 versiota. Mulla on Yaris 1.4 D-4D:llä ja tuollaista pikkuautoa toi pienempi dieselikin liikuttaa oikein näppärästi (ja on muuten pienet polttoainekulut :D), mut en tiä tekeekö se sitten isomman kokoluokan autosta vähän mopon.

e. Lisävarusteista polttoainekäyttöinen lisälämmitin on sitten aika hemmetin hyvä! Diesel -moottoreista kun ei hirveesti hukkalämpöä tule, niin ne on muuten aika kylmiä ajettavia talvisin.
Nuo suutinviat moottoreissa alkoi mennä käsitykseni mukaan tehdastakuuseen kun niitä oli niin paljon. Nyt tarkastelun alla on ollut 1.9 tai 2.0 Seat Leon. Ylitarkalla nipottajaveljelläni oli tuo ennen nykyistä (tarvitsi isomman) ja on suositellut. Katsotaan nyt mihin tässä kallistuu, diesel olis meikäläiselle elintärkeä, loka-marraskuussakin kilometrejä tuli yli 5000. Aika suolasta on bensavärkillä elää...
 
- maine mulkkujen autona.
+ ei herätä liikenteessä negatiivista huomiota, kuten BMW:t ja Audit

Tämä oli älyttömintä mitä koskaan kuullut. Eiks auto osteta siks, että on hyvä ajaa ja itse tykkää. Plussana kokisin sen, että naapuria vituttaa.

Et varmaan viitti käydä salillakaan kun lihaksikas vartalo herättää taviksissa huomiota ja ehkä tuo itsekeskeisen mielikuvan. Puhumattakaan uusista vaatteista tai parturissa käynnistä.
 
Nuo suutinviat moottoreissa alkoi mennä käsitykseni mukaan tehdastakuuseen kun niitä oli niin paljon. Nyt tarkastelun alla on ollut 1.9 tai 2.0 Seat Leon. Ylitarkalla nipottajaveljelläni oli tuo ennen nykyistä (tarvitsi isomman) ja on suositellut. Katsotaan nyt mihin tässä kallistuu, diesel olis meikäläiselle elintärkeä, loka-marraskuussakin kilometrejä tuli yli 5000. Aika suolasta on bensavärkillä elää...

Noihin suutivikoihin hyvin paljon tutustuneena ;) joo 170hp mallissa ne meni aika hyvin esim Audilla ja Skodalla takuuseen, mutta esim Seatti taisi maksattaa koko paskan asiakkailla. Skodallakin suhtautuminen on ollut aika erikoista joillekkin on korvattu kaikki ja osalle ihmisistä ei. MUTTA noissa 2.0tdi:ssä on muitakin erittäin isoja ongelmia mm tasapainoakseli.
 
Ihan sivuhuomiona; oon nyt pari viime kertaa sattunu saamaan lentokentälle shuttle servicestä zafira-kuskin, autoissa ollut mittarissa 377tkm ja 425tkm. Yllättävän hyvin näyttää opelitkin kestävän.
 
Back
Ylös Bottom