Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä tuntuu samanlaiset keskustelut kiertävän uudestaan :P 1.9tdi on luotettava kone, mutta kaikkeen muuhun remppaan (kuluvaa osaa) menee kyllä rahaa kun autossa alkaa olla kilometrejä. Nokka-akseleita huhutaan hajoilleen n. 300tkm kohdilla PD koneilla, vanhemmissa jakajapumpullisissa vm. 2000 ja vanhemmat ei tuota ongelmaa ole. Tuokin riippuu pitkälti siitä, onko uudet öljyt vaihdettu tiuhaan vai onko öljynvaihtoväliä venytetty. Sit on turbo ja kytkin, jotka voi jossain vaiheessa antautua, niinkuin muissakin autoissa. Itselläni nyt 329tkm mittarissa ja nokka-akseli, turbo ja kytkin vielä koskemattomia. Nuokin jos paukkuu on kustannukset maltillisia versus nämä uusien autojen DSG yms. pamahtamiset. DSG laatikon korjaamisen hinnalla saa jo yhden tai kaksi vanhempaa 1.9tdi koneella olevaa autoa :O

Proteos: Käy koeajolla (niinkuin olet jo käynytkin) ja jos auto miellyttää katso auton huoltohistoria tarkkaan. On järkevä myös käyttää autoa autotohtorilla ja muutenkin hieman varautua tyyppivikoihin ja niiden korjauksiin (rahallisesti). Älä käytä koko autobudjettia auton hintaan vaan jos budjetti on esim. 15000e niin 12000e autoon ja 3000e jemmaan korjauksia varten. Näillä luulis olevan suht "huoletonta" kyytiä tiedossa, kun jos jotain pamahtaa ei se ole taloudellisesti katastrofi.

Onko kellään pakkislaisella Subaru Foresteriä dieselinä? Ko. autosta kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Ihan näppärältä vaikuttaa bensa-versio Subaru Forester | Ruutu mutta luotettavuus (minulle) kysymysmerkki. Onko huollot kalliita?
 
-
Naftapumppu ongelmat joden korjaus maksaa enemmän kuin auton jäännösarvo :=
-Kaksoimassa
-DPF
-Siemensin suuttimet
-Kondenssiveden joutuminen sylintereihin.
-tasapainomodulin kuusiokolo akseli.
-140hp kukkopilli turbot.
Unohtuiko tuosta listasta vielä jotain? Imo aika helvetin pitkä ja kallis lista.
Kerrohan Vensku123 lisää tuosta kondenssivedestä ja naftapumpun oireilusta ja miten ne näkyy ajossa? Mulla 2.0 tdi dsg vm 2004, joten ois hyvä tietää noista potentiaalisista oireista tarkemmin.
 
Täällä tuntuu samanlaiset keskustelut kiertävän uudestaan :P 1.9tdi on luotettava kone, mutta kaikkeen muuhun remppaan (kuluvaa osaa) menee kyllä rahaa kun autossa alkaa olla kilometrejä. Nokka-akseleita huhutaan hajoilleen n. 300tkm kohdilla PD koneilla, vanhemmissa jakajapumpullisissa vm. 2000 ja vanhemmat ei tuota ongelmaa ole. Tuokin riippuu pitkälti siitä, onko uudet öljyt vaihdettu tiuhaan vai onko öljynvaihtoväliä venytetty. Sit on turbo ja kytkin, jotka voi jossain vaiheessa antautua, niinkuin muissakin autoissa. Itselläni nyt 329tkm mittarissa ja nokka-akseli, turbo ja kytkin vielä koskemattomia. Nuokin jos paukkuu on kustannukset maltillisia versus nämä uusien autojen DSG yms. pamahtamiset. DSG laatikon korjaamisen hinnalla saa jo yhden tai kaksi vanhempaa 1.9tdi koneella olevaa autoa :O

Proteos: Käy koeajolla (niinkuin olet jo käynytkin) ja jos auto miellyttää katso auton huoltohistoria tarkkaan. On järkevä myös käyttää autoa autotohtorilla ja muutenkin hieman varautua tyyppivikoihin ja niiden korjauksiin (rahallisesti). Älä käytä koko autobudjettia auton hintaan vaan jos budjetti on esim. 15000e niin 12000e autoon ja 3000e jemmaan korjauksia varten. Näillä luulis olevan suht "huoletonta" kyytiä tiedossa, kun jos jotain pamahtaa ei se ole taloudellisesti katastrofi.

Onko kellään pakkislaisella Subaru Foresteriä dieselinä? Ko. autosta kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Ihan näppärältä vaikuttaa bensa-versio Subaru Forester | Ruutu mutta luotettavuus (minulle) kysymysmerkki. Onko huollot kalliita?

No jos sä toimit tolla samalla logiikalla kuin suosittelet muille, eli 37,5k€ autoon ja reipas 9000 jemmaan korjauksia ja huoltoja varten ni etköhän sä pärjää.
 
Pitäskö sun heittää malli, vuosimalli ja kone niin kattellaan siihenkin oikein porukalla vikalista mitkä varmasti menee ja sä voit kehua ku ei oo mitään ollu? :D
 
Toi vag;in maine mua ihmetyttää netti on täynnä kammottavia tarinoita ja silti autot myyvät hyvin

Vaihdoin juuri 2.0 TFSI Seattiin (-07 Sport Uppi, 124tkm ajettu). Viikon ehdin ajaa ja nyt jo tiputtaa öljyä. Autosta rempattu juuri ennen ostoa melkein kaikki. Saattanee siis mennä vuodon paikallistaminen & korjaaminen vielä edellisen rempan työtakuuseen. Riippuu nyt, että missä se vuoto oikeasti on.
 
Proteos: Käy koeajolla (niinkuin olet jo käynytkin) ja jos auto miellyttää katso auton huoltohistoria tarkkaan. On järkevä myös käyttää autoa autotohtorilla ja muutenkin hieman varautua tyyppivikoihin ja niiden korjauksiin (rahallisesti). Älä käytä koko autobudjettia auton hintaan vaan jos budjetti on esim. 15000e niin 12000e autoon ja 3000e jemmaan korjauksia varten. Näillä luulis olevan suht "huoletonta" kyytiä tiedossa, kun jos jotain pamahtaa ei se ole taloudellisesti katastrofi.

Onko kellään pakkislaisella Subaru Foresteriä dieselinä? Ko. autosta kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Ihan näppärältä vaikuttaa bensa-versio Subaru Forester | Ruutu mutta luotettavuus (minulle) kysymysmerkki. Onko huollot kalliita?
Juu, tattista vihjeistä. Budjetti ei ole limiteillä ja tohtoria käytin aiemmassa hankinnassa myös. Suurin osa mahdollisista korjauksistakin hoituu tutussa korjaamossa ja pikkuremppaa on tullut itekin A6:eenkin tehtyä.

Hiukan alkaa myös tuntua, ettei toi dsg ole sittenkään mua varten - tosiaan moni iso miina liittyy siihen.
 
Mulla ei oo mitään pahaa sanottavaa 1.9 tdi:stä. Ajelin n. 70 tkm 2000-luvun alkupuolen melkein puoli miljoonaa rullatulla, lastutetulla pumppusuutin-Passatilla, eikä koneeseen tarvinnut tehdä mitään remonttia. Turbokin oli alkuperäinen juuttuvasiipinen, ja sen irrotin ja puhdistin perusteellisesti jossain vaiheessa. Tämänhetkisenä käyttöautona on 1.9 tdi Leoni (mittarissa reilut 300 tkm), jolla oon nyt ajellu n. 20 tkm, eikä siinäkään oo tekniikan kanssa ollu mitään ongelmia. Luotettavia vehkeitä, kun vaan vaihtaa öljyt ajallaan ja muistaa välillä poltella karstat pois moottoritiellä. :D

Mä oon kaikkien omistamieni autojen kohdalla pitänyt todella tarkkaa excel-kirjanpitoa kaikista auton ylläpitoon ja käyttöön liittyvistä kustannuksista. Ihan mielenkiintoista dataa, ja hauska vertailla eri merkkejä keskenään. (Esimerkiksi huoltokustannukset snt/km, pitkän aikavälin keskikulutus sekä eri kuluerien prosentuaaliset osuudet kokonaiskustannuksista.)

Autokuume vaan meinaa kiusata aika ajoin. :D Nyt kiinnostaisi vaihtaa talvileluksi joku nelikko tai takaveto. Se pikkupoika minussa...
 
Kerrohan Vensku123 lisää tuosta kondenssivedestä ja naftapumpun oireilusta ja miten ne näkyy ajossa? Mulla 2.0 tdi dsg vm 2004, joten ois hyvä tietää noista potentiaalisista oireista tarkemmin.

Vagarenasta löytyy molemmista hyvin kattavaa tietoa,
Ilmankosteus voi turmella Volkkarin moottorin | Kuningaskuluttaja | yle.fi

Naftapumpussa oli joku ratas tai vastaava joka rikkoutuu epäpuhtauksista tai voitelun huonoudesta johtuen ja ei käytännössä oireile ollenkaan ennne kuin on liian myöhäistä, näitä on jokunen sattunut Suomessa mutta esim Venäjällä/ jenkeissä onkin sitten sattunut todella paljon enemmän korjauskustannukset pyörii jossain 10 k€ kieppeillä koska koko polttoaine järjestelmä menee uusiksi.. En muista varmaksi mistä vuosimallista alkaen noita oli vag tdi koneissa mutta joku kutina oli että 2008 uudemmissa.
 
Pitäskö sun heittää malli, vuosimalli ja kone niin kattellaan siihenkin oikein porukalla vikalista mitkä varmasti menee ja sä voit kehua ku ei oo mitään ollu? :D

Eikun luotatte vaan mun sanaan :D

Itse asiassa jos omalla rahalla ostan seuraavan auton, niin Volvon lisäksi vahvasti listalla on Opel Astra/Insignia. Tehokas naftakone ja netin perusteella tyyppiviat ovat sellaisia, mitä voi korjata kun on aikaa.

Itsellänikin oli tosiaan 125kW TDI Passat ja 3 kertaa mentiin vuoden sisällä lavalla huoltoon. 2 kertaa johtui tyyppivioista ja aina oli nihkeää tiskillä. Suutin toki meni + jarrusatulat takaa. Jälkimmäinen oli hassu. Auto jätti salin pihaan - seisontajarrua ei saanu mitenkään pois. Auto pajalle ja kotiin netistä katsomaan. Puolenkymmentä samaa ongelmaa oli tullut VAG arenalle about samaan aikaan. Kysyin asiasta huollossa, mutta kuulemma mitään tyyppivikaa ei ole ja 650€ kiitos. Olin pyytänyt ensin koittamaan liittimien putsausta, mutta jätkät vaihtoivat koko saatanan jarrun vasemmalle taakse. Artisti maksaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vagarenasta löytyy molemmista hyvin kattavaa tietoa,
Ilmankosteus voi turmella Volkkarin moottorin | Kuningaskuluttaja | yle.fi

Naftapumpussa oli joku ratas tai vastaava joka rikkoutuu epäpuhtauksista tai voitelun huonoudesta johtuen ja ei käytännössä oireile ollenkaan ennne kuin on liian myöhäistä, näitä on jokunen sattunut Suomessa mutta esim Venäjällä/ jenkeissä onkin sitten sattunut todella paljon enemmän korjauskustannukset pyörii jossain 10 k€ kieppeillä koska koko polttoaine järjestelmä menee uusiksi.. En muista varmaksi mistä vuosimallista alkaen noita oli vag tdi koneissa mutta joku kutina oli että 2008 uudemmissa.

Kaverin A6, 2,7l kutoskoneella koki tämän tyylisen vaurion (vuosimallia en muista, 2000-luvun alkupään tuote kuitenkin). Itse olin ratissa kun kesken ohitustilanteen katos katiskasta tehot ja kone nakkasi limpmoden päälle. Alkuun pelättiin turbon lauenneen, mutta viaksi paljastui naftapuolen vika. Jos oikein muistan selotuksen jonka korjaamo antoi, niin jokin ratas oli pumpussa juminut -> tämä taas rikkonut ohjauspiirin tms ja lopulta joko siirtopumpun/ruiskupumpun . Oli miten oli, läjä lähetettiin rovaniemelle ja pelkän pumpun ja piirin korjaus maksoi muistaakseni 1700e, tuohon päälle toki korjaamon omat kulut ja loppusumma tais olla luokkaa 2600€. Kyseinen mosahan on myös kuuluisa tuosta itsensä syövästä jakopäästä ja venttiikoneistosta, joten tämä A6 lähti kiertoon siltä seisomalta kun korjaamon pihasta saatiin pois.

EDIT: Piti ihan tarkistaa, eli polttoainepumppu jumi -> rikkoi ruiskutuksen ohjauksen -> rikkoi ruiskupumpun.
 
Audin 3.0tdi + automaatti kestää. Ilmeisestimyös huomattavasti vähemmän vikoja common rail 2.0tdissä 2008 ja eteenpäin. Vanhempi bensa 2.0tfsi on vähä vikaisempi kuin se uudempi 211hp tfsi. Sekin korjattu sitten 2012 malleista eteenpäin.
Ota näistä sitten selvää. Hirveet selvitykset ja googlettelut kun autoa rupee vaihtamaan..
 
Kaverin A6, 2,7l kutoskoneella koki tämän tyylisen vaurion (vuosimallia en muista, 2000-luvun alkupään tuote kuitenkin). Itse olin ratissa kun kesken ohitustilanteen katos katiskasta tehot ja kone nakkasi limpmoden päälle. Alkuun pelättiin turbon lauenneen, mutta viaksi paljastui naftapuolen vika. Jos oikein muistan selotuksen jonka korjaamo antoi, niin jokin ratas oli pumpussa juminut -> tämä taas rikkonut ohjauspiirin tms ja lopulta joko siirtopumpun/ruiskupumpun . Oli miten oli, läjä lähetettiin rovaniemelle ja pelkän pumpun ja piirin korjaus maksoi muistaakseni 1700e, tuohon päälle toki korjaamon omat kulut ja loppusumma tais olla luokkaa 2600€. Kyseinen mosahan on myös kuuluisa tuosta itsensä syövästä jakopäästä ja venttiikoneistosta, joten tämä A6 lähti kiertoon siltä seisomalta kun korjaamon pihasta saatiin pois.

EDIT: Piti ihan tarkistaa, eli polttoainepumppu jumi -> rikkoi ruiskutuksen ohjauksen -> rikkoi ruiskupumpun.

Kalliselleko meni Rollossa?
 
No jos sä toimit tolla samalla logiikalla kuin suosittelet muille, eli 37,5k€ autoon ja reipas 9000 jemmaan korjauksia ja huoltoja varten ni etköhän sä pärjää.

Juu toki, jos ois varaa laittaa 46,5k€ autoon :O Enkä ole tällä hetkellä autoa vaihtamassa, mutta autokuumeilu sillontällön on kivaa. Jossain vaiheessa pohdin, että seuraava auto vois olla uusi 1.6tdi octavia, mutta samalla rahalla (alle 30k€) voisi saada pari vuotta vanhan alle 100tkm ajetun ominaisuuksilta rikkaamman auton, esim foresterin, vaikkakin takuuaika olisi loppunut. Eikä VAG:n nykymaine hyvälle kuulosta jos nettijuttuja uskoo.

Työn puolesta joskus ajan huonoilla teillä ja huonoilla keleillä joten neliveto ja maavara on sellaisia asioita joita joskus kaipaa. Myös pimeällä ajan paljon joten xenonit pitäis olla. Pohja on kolahtanut kiveen kymmeniä kertoja ja kerran joutunut turvautumaan traktorin apuun kun en päässyt mutaista ylämäkeä ylös. Muuten nykyisessä autossa ei ole mitään vikaa eikä varmaan ole järkeä toimivaa autoa pois vaihtaa, mutta jossain vaiheessa se autonvaihtokin tulee eteen. Toisaalta jos 1.9tdi:llä ajaa 600tkm, niin ajan vielä 9 vuotta nykyisellä :)
 
Kaverin A6, 2,7l kutoskoneella koki tämän tyylisen vaurion (vuosimallia en muista, 2000-luvun alkupään tuote kuitenkin). Itse olin ratissa kun kesken ohitustilanteen katos katiskasta tehot ja kone nakkasi limpmoden päälle. Alkuun pelättiin turbon lauenneen, mutta viaksi paljastui naftapuolen vika. Jos oikein muistan selotuksen jonka korjaamo antoi, niin jokin ratas oli pumpussa juminut -> tämä taas rikkonut ohjauspiirin tms ja lopulta joko siirtopumpun/ruiskupumpun . Oli miten oli, läjä lähetettiin rovaniemelle ja pelkän pumpun ja piirin korjaus maksoi muistaakseni 1700e, tuohon päälle toki korjaamon omat kulut ja loppusumma tais olla luokkaa 2600€. Kyseinen mosahan on myös kuuluisa tuosta itsensä syövästä jakopäästä ja venttiikoneistosta, joten tämä A6 lähti kiertoon siltä seisomalta kun korjaamon pihasta saatiin pois.

EDIT: Piti ihan tarkistaa, eli polttoainepumppu jumi -> rikkoi ruiskutuksen ohjauksen -> rikkoi ruiskupumpun.

Ei ole samasta viasta kyse tuolla on yksi kertomus kyseisestä viasta, lisää löytyy googlella. 2600€ ei riitä tän vian kanssa edes työtunteihin ^_^
ps: tdi vag miesten ei kannata lukea ennen nukkumaanmenoa.
2,0TDi CR 170hp hyytyi motarin poskeen....
 
Snadisti offtopic, mutta kukaan tuonut ulkomailta autoa? Hitto kun olisi niin hyvä diili, kaveri myisi 2008 vuoden Toyota Yariksen, ajettu 30 000. Automaatti, 1,3 kone, tollanen kauppakassi just mitä tarttisin.

Lähtis jollain 3500eurolla, mutta millasenkohan veron ne riipasee suomeen tuodessa, riittääkö 1500e? EU maa, yksityinen myyjä.
 
On kyllä tuskaa!

Pitäisi keksiä joku avoauto MX5:n tilalle.

Vaatimuslista

-Vetokoukku tai mahdollisuus saada se. Vedettävä massa ~600kg.
-Luotettava
-Suht halvat käyttökustannukset

Plussaa:

-Hyvästä talvikäyttöön sopivuudesta, en jaksa enää kahta autoa...
-Irroitettavasta kovasta katosta.
-Hyvästä tuesta foorumeilla.
-Halvoista osista, mahdollisuuksista löytää esim. uusi rätti ja ohjeet rätinvaihtoon.

Hintaluokka 2-10k€.

Oma mieli on mennyt e46-cabriosta Saabin 9-3:n kautta kovakattoisiin Pökötteihin, joita saa halvalla. Nyt näyttäisi BMW:n e36 cabri olevan kovilla, vaikka rumahan se on.
 
Back
Ylös Bottom