Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sehän on ihan jumalan tosi että jos kaikkia kuuntelee autoa hommatessa niin mitään ei voi ostaa koska kaikki on paskoja. Jokaisella tai ainakin kaverilla on ollut joku auto ja se on ollut kuulemma ihan paska.

Tämä on juuri se asia, jonka kanssa nyt painin :D Moni käskee välttämään ranskalaisia, tosin kaverin peugeotissa ei ikinä ollut pienintäkään vikaa. Suositellaan toyotaa, mazdaa, saabia, fordia, mutta ne on kaikki paskoja ja täynnä vikoja. Ainoat hyvät autot on mersut ja audit, paitsi nekin on ihan paskoja. Omaa autoa vuoroin kehutaan, kun ei ikinä mitään vikaa(paitsi ilmastointi ei toimi, ei lähde pakkasella käyntiin jne), vuoroin haukutaan kun mikään ei tässä merkissä toimi ja ikinä en enää hanki sitä ja tätä.

Erittäin hyviä kommentteja ja ehdotuksia silti tullut! Tässä huomaa olevansa äärettömän vaativa ominaisuuksien suhteen, vaikka budjetilla saisi lähinnä polkupyörän. Kaikissa autoissa tuntuu olevan joku piirre, joka ei miellytä :D
 
Se on huomattu, että jokaisessa merkissä on vikaa jonkun mielestä eikä missään nimessä pitäis ostaa. Eniten varoitteluja kuullut tosiaan noista ranskiksista. Japseihin olen ehkä itse eniten kallellani, mutta ihan yks lysti, minkä merkkinen auto, kunhan ajaa asiansa.

Tätä yksilöä ilmeisesti jonkin verran laitettu, mutta pitääkin muistaa kysyä myös siitä kytkimestä tai pyytää luottotiimi tsekkaamaan. Kiitos vinkistä. :)

Kesänafta ja pakkaset nyt hyydyttää dieselin kuin dieselin. Sitä ei voi laittaa auton syyksi onneks. :D Ei se kulje, jos suodatin on tukossa! :D
 
Systerin 206:ssa ei ollut ikinä mitään vikaa. Tutun 307:sta laukesi kone 110tkm kohdalla. Systerin nykyinen 207 on öljyjanoinen, muuten ei vikaa. Uskaltaisin ostaa pösön.

Älä nyt ainakaan Tojotaa osta, mulla on sellanen ja kallis on. :)
 
Kun ostaa halpis autoa kannattaa ottaa selvää tyyppivioista ja siitä mitä niiden korjaaminen maksaa.. Oikein millään muulla ei ole väliä, mulla oli aikoinaan halpis honda kakkosautona jota oli saatanan kallista korjata.. Sen jälkeen ostin tosi paskan fiat:in joka kesti älyttömän hyvin pari tyyppivikaa sain korjautta ja kustannuksia tuli jotain 200€ yhteensä. Deltan hinnoilla olis ollut melkein 1000€
 
Kun ostaa halpis autoa kannattaa ottaa selvää tyyppivioista ja siitä mitä niiden korjaaminen maksaa.. Oikein millään muulla ei ole väliä, mulla oli aikoinaan halpis honda kakkosautona jota oli saatanan kallista korjata.. Sen jälkeen ostin tosi paskan fiat:in joka kesti älyttömän hyvin pari tyyppivikaa sain korjautta ja kustannuksia tuli jotain 200€ yhteensä. Deltan hinnoilla olis ollut melkein 1000€

Tästä itselläkin kokemusta. Mulla oli vm. -95 VW Passat Syncro, neliveto. Tuontiauto Itävallasta. Ihan perus Passat, mutta ei siihen etuvetoisen version varaosat menneet edes jarrupalojen osalta ja varaosat oli tilattava Saksasta, jos sopivat halusi. Tota Syncroa oli Suomessa mun auton lisäksi tasan yksi kappale. Olin ostanut sen halvalla, enkä todellakaan käynyt mielessäkään millainen varaosashow sen kanssa saatiin pystyyn. Hankkiuduin siitä eroon hyvin iloisin mielin. Ylläri. :D Mut en halua toistaa, kiitos! :)

e. Öljyjanoisuus ei ole mikään ongelma. Tottunut siihen noiden vanhojen rutkujen kanssa ja öljykanisteri kulkee vakiona mukana + öljyt tulee tsekattua säännöllisesti.
 
Kuulostaa peppermint äärimmäisen mukavalta autolta.. Oma ns harrastekampe aikoinaan oli vähän samaa sarjaa ja tämähän tietysti selvisi vasta siinä vaiheessa kun autoa piti alkaa korjaamaan :face: Mistään muualta ei saanut osia kuin Veholta ja suunnilleen tulpanjohdot maksoi 200mk.. Öljynkulutus ei tosiaan ole ongelma opettelee vaikka tankkauksen yhteydessä tarkastamaan ne ja lisäämään,-
 
Tämä on juuri se asia, jonka kanssa nyt painin :D Moni käskee välttämään ranskalaisia, tosin kaverin peugeotissa ei ikinä ollut pienintäkään vikaa. Suositellaan toyotaa, mazdaa, saabia, fordia, mutta ne on kaikki paskoja ja täynnä vikoja. Ainoat hyvät autot on mersut ja audit, paitsi nekin on ihan paskoja. Omaa autoa vuoroin kehutaan, kun ei ikinä mitään vikaa(paitsi ilmastointi ei toimi, ei lähde pakkasella käyntiin jne), vuoroin haukutaan kun mikään ei tässä merkissä toimi ja ikinä en enää hanki sitä ja tätä.

Erittäin hyviä kommentteja ja ehdotuksia silti tullut! Tässä huomaa olevansa äärettömän vaativa ominaisuuksien suhteen, vaikka budjetilla saisi lähinnä polkupyörän. Kaikissa autoissa tuntuu olevan joku piirre, joka ei miellytä :D

Tätä se on aina internetissä. Minulla ei ollut ainakaan tarkoituksena kehua omaa ja haukkua muiden autoja. 1.9tdi kone nyt kuitenkin on yleisesti luotettavan moottorin maineessa ja minulla siitä sattuu olemaan myös omakohtaista kokemusta. Kulutusosiahan vanhaan paljon ajettuun saa vaihtaa, oli auton merkki mikä tahansa. Passatissa (ainakin B ja BG sarja, vuodet n. 1996-2005?) murheena on tukivarret, jotka on kulutustavaraa, ei kuitenkaan puhuta viasta. Edelleen se huoltokirja+perstuntuma ja pieni googletus kannattaa, jotta osaa valita autovaihtoehdoista sellaisen, jolla vois olettaa saavansa luotettavaa kyytiä. Kyllä minä edelleen sinun budjetilla ettisin toyota corollan tai 1.9tdi koneella olevan hyvin huolletun auton, oli sitten mittarissa vaikka 350tkm (lähinnä 1.9tdi, corollalle alkaa olla jo aika paljon?). Muista hyvistä vaihtoehdoista en kommentoi, kun ei ole kokemusta kuin em. autoista.
 
Mitähän käytettyä autoa köyhän kannattaisi harkita työmatkoihin? Työmatkaa n. 120km/vuoro, auto saisi kustantaa korkeintaan kolme tonnia. Japanin vekottimet vaikuttavat melko hyviltä ja luotettavilta jopa Suomen talvisissa oloissa, ranskalaisia ilmeisesti ei kovin moni suosittele. Ei tarvitse ihmeellisiä ominaisuuksia, sukupuolielintä kasvattavaa ulkonäköä tai kahtasataa hevosvoimaa, kunhan olisi taloudellinen ja veisi perille.

Samat pähkäilyt ja samoista syistä on tällä meneillään. Laskin, et diesel tulee edullisemmaksi, joten sellaista ensisijaisesti kattelen. Jos autolla ei tarvii kuskailla enempää kuin maksimissaan kahtaa henkeä, niin jonkin verran on markkinoilla myös pakettiautoksi rekisteröityjä pienempiä autoja. Pakettiautodieseleiden vero on viel pienempi kuin henkilöautoksi rekisteröidyn.

Alan kallistua Hyundai Getzin puoleen. Viel viikko sitten Hyundait oli mulle "jotain korealaisia kippoja, ei ne voi hyviä olla", mut googlaus on paljastanut muuta. Getz taitaa olla yks Euroopan myydyimpiä autoja ja myös vikatilastojen ja katsastushylkäysprosenttein valossa se vaikuttais ihan hyvältä peliltä. Hyundai Sonataa on kans kehuttu. Myös muita merkkejä ja malleja on tullut kateltua ja varsinkin Nissan Notet on aiheuttanut muutamia :kuola: vanoja. Ovat vaan vähän liian tyyriitä mun budjetille. Muutenkin karsastan ajatusta ostaa autoa lainarahalla, joten en ainakaan halua ottaa isoa lainaa.

e. Oon käyttänyt näitä kahta aika aktiivisesti (ja lisäks toki teoreettisena ihmisenä lukenut läjän erilaisia koeajoraportteja):

http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/vikatilasto-2013/Sivut/default.aspx
http://www.hs.fi/autot/a1305759130536
 
Samat pähkäilyt ja samoista syistä on tällä meneillään. Laskin, et diesel tulee edullisemmaksi, joten sellaista ensisijaisesti kattelen. Jos autolla ei tarvii kuskailla enempää kuin maksimissaan kahtaa henkeä, niin jonkin verran on markkinoilla myös pakettiautoksi rekisteröityjä pienempiä autoja. Pakettiautodieseleiden vero on viel pienempi kuin henkilöautoksi rekisteröidyn.

Alan kallistua Hyundai Getzin puoleen. Viel viikko sitten Hyundait oli mulle "jotain korealaisia kippoja, ei ne voi hyviä olla", mut googlaus on paljastanut muuta. Getz taitaa olla yks Euroopan myydyimpiä autoja ja myös vikatilastojen ja katsastushylkäysprosenttein valossa se vaikuttais ihan hyvältä peliltä. Hyundai Sonataa on kans kehuttu. Myös muita merkkejä ja malleja on tullut kateltua ja varsinkin Nissan Notet on aiheuttanut muutamia :kuola: vanoja. Ovat vaan vähän liian tyyriitä mun budjetille. Muutenkin karsastan ajatusta ostaa autoa lainarahalla, joten en ainakaan halua ottaa isoa lainaa.

e. Oon käyttänyt näitä kahta aika aktiivisesti (ja lisäks toki teoreettisena ihmisenä lukenut läjän erilaisia koeajoraportteja):

Vikatilasto 2013
Yllätysauto katsastustilaston kärjessä ? katso kaikkien automallien vikatilastot - Katsastustilastot - Auto - Helsingin Sanomat


Käy ihmeessä ajamassa Getz ja sitten vaikka Kia ceed ehkä vielä Fiat stilo siihen kylkeen.. Jos sä joudut istumaan paljon autossa niin henkilökohtaisesti en tykkää tippaakaan Getzistä-
Katsastustilastoissa kannattaa myös katsoa se mistä autot on hylätty ja etsiä näiden vikakohteiden korjauskulut. Muuten voipi käydä niin että autossa ei ole kuin 1 vikakohde mutta sen korjaaminen maksaa enemmän kuin toisen merkin 10 vian korjaaminen.
 
Käy ihmeessä ajamassa Getz ja sitten vaikka Kia ceed ehkä vielä Fiat stilo siihen kylkeen.. Jos sä joudut istumaan paljon autossa niin henkilökohtaisesti en tykkää tippaakaan Getzistä-
Katsastustilastoissa kannattaa myös katsoa se mistä autot on hylätty ja etsiä näiden vikakohteiden korjauskulut. Muuten voipi käydä niin että autossa ei ole kuin 1 vikakohde mutta sen korjaaminen maksaa enemmän kuin toisen merkin 10 vian korjaaminen.


Fiateista on sen verran kokemusta, että ei ikinä sellaista. Kiat on lukemani mukaan aika ruostuvaa sorttia mallista riippumatta, joten passaan myös ne. Getzin ajo-ominaisuudet on muutaman luetun koeajoraportin ja kokemuksiin perustuvien kommenttien perusteella ihan ok, vaikka toki ei samalla tasolla kuin isojen maantieajoon tarkoitettuja autojen. Aika rumahan se on, mutta mä (eikä ilmeisesti myöskään Feint) en ole hommaamassa egon enkä peniksen jatketta, vaan auton, joka kuljettaa suht turvallisesti ja luotettavasti paikasta a paikkaan b ja jonka ylläpito ei maksais mahdottomia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fiateista on sen verran kokemusta, että ei ikinä sellaista. Kiat on lukemani mukaan aika ruostuvaa sorttia mallista riippumatta, joten passaan myös ne. Getzin ajo-ominaisuudet on muutaman luetun koeajoraportin ja kokemuksiin perustuvien kommenttien perusteella ihan ok, vaikka toki ei samalla tasolla kuin isojen maantieajoon tarkoitettuja autojen. Aika rumahan se on, mutta mä (eikä ilmeisesti myöskään Feint) en ole hommaamassa egon enkä peniksen jatketta, vaan auton, joka kuljettaa suht turvallisesti ja luotettavasti paikasta a paikkaan b ja jonka ylläpito ei maksais mahdottomia.
Hmm Kioista mulla taas on paljon kokemusta ja en kyllä todellakaan allekirjoita ruostumis ongelmaa, muistelen lukeneeni että ceed on saanut ruostesuojauksesta ihan hyviä pisteitä ja 12 v takuuhan noissa taitaa olla. Käyhän ajamassa Getz ei kannata sokeasti luottaa arvosteluihin, niissä kun ei oteta henkilökohtaisia mieltymyksiä huomioon. Itse olen sellaisella ajanut ja lähinnä painajaismainen fiilis jäi ja vaikka et peniksen jatketta etsikkään (niitä ei muuten edes ole tarjolla tässä luokassa imo) niin silti tuollakin rahalla ainakin minä saisin auton joka täyttää nuo kriteerit.

Tiesikkö muuten että Kia ja Huyndai ovat sisarmerkkejä? Tarkoittaa lähinnä sitä että esim Kia ceed ja Huyndai i30 ovat 99% samat autot.-
 
Hmm Kioista mulla taas on paljon kokemusta ja en kyllä todellakaan allekirjoita ruostumis ongelmaa, muistelen lukeneeni että ceed on saanut ruostesuojauksesta ihan hyviä pisteitä ja 12 v takuuhan noissa taitaa olla. Käyhän ajamassa Getz ei kannata sokeasti luottaa arvosteluihin, niissä kun ei oteta henkilökohtaisia mieltymyksiä huomioon. Itse olen sellaisella ajanut ja lähinnä painajaismainen fiilis jäi ja vaikka et peniksen jatketta etsikkään (niitä ei muuten edes ole tarjolla tässä luokassa imo) niin silti tuollakin rahalla ainakin minä saisin auton joka täyttää nuo kriteerit.

Tiesikkö muuten että Kia ja Huyndai ovat sisarmerkkejä? Tarkoittaa lähinnä sitä että esim Kia ceed ja Huyndai i30 ovat 99% samat autot.-

Joo siis tottakai koeajo ensin. En mä ihan sikaa säkissä ala ostamaan. :D Ja kysehän olis siis siitä 1,5 -litraisesta dieselistä, ei bensakoneesta. Dieselissä pitäis olla enempi vääntöäkin kuin noitten bensakoneissa, jotka on ilmeisesti vähän tehottomia.

Koko autoalahan on täynnä samanlaisia "sisaruuksia". Eihän niitä autokonserneja hirveen montaa enää edes ole. Jokaisella merkillä vaikuttaa olevan joitakin hyviä malleja ja joitakin huonoja. Joillakin on sitten vaan enemmän niitä hyviä ja joillakin enemmän niitä huonoja. Ajettavuudessa yks mitä ite arvostan on ohjauksen tunnokkuus. Se on yks syy, miks en koskaan aio hankkia Fiatia. Oon ajanut useampikin Fiatin malleista, koska mun vanhemmat on olleet Fiat -ihmisiä jo jonkun 20 vuotta. En oo tykännyt yhdenkään ohjaustuntumasta.
 
Joo siis tottakai koeajo ensin. En mä ihan sikaa säkissä ala ostamaan. :D Ja koko autoala on täynnä samanlaisia "sisaruuksia". Eihän niitä autokonserneja hirveen montaa enää edes ole. Jokaisella merkillä vaikuttaa olevan joitakin hyviä malleja ja joitakin huonoja. Joillakin on sitten vaan enemmän niitä hyviä ja joillakin enemmän niitä huonoja. Ajettavuudessa yks mitä ite arvostan on ohjauksen tunnokkuus. Se on yks syy, miks en koskaan aio hankkia Fiatia. Oon ajanut useampikin Fiatin malleista, koska mun vanhemmat on olleet Fiat -ihmisiä jo jonkun 20 vuotta. En oo tykännyt yhdenkään ohjaustuntumasta.

Allekirjoitan Fiatin ohjaustuntuman täysin, ainut millä siihen sai edes vähän vastetta oli iskeä isot matalaprofiilirenkaat alle. Tais olla bensa getz mitä mä ajoin, muistan vaan että ajoasento oli ihan paska, kytkin oli ihan kauhea ja moottori oli kuollut mietin silloin että ei helvetti tää voi olla edes nykyauto.
 
Kävin koeajelemassa piruuttani pari patonkia.

Citikan C4 vuosimallia 2011 oli ihan siisti ja pienillä kilsoillakin, nappasin ykskutosen dieselin kokeelle. Automaattilaatikko alkoi vituttaa saman tien, en ole itse asiassa törmännyt vielä automaattiin joka ei vituttaisi. Superbin DSG:kin vitutti kun vaihtoi mielestäni huonosti. Manuaali tulee seuraavastakin kärrystä. Autohan oli muuten ihan näppärä ja meni kyllä perkeleen pienellä kulutuksella. Kasikympin tiellä meni 90 lasissa erittäin vakaasti mutta motarilla sitten huomasi että pikkuautohan tämä on kuitenkin, sen verran rimpulalta se tuntui lopulta. Vein takaisin liikkeeseen ja sanoin että ei näin pientä voi ostaa.

Toisesta liikkeestä otin 2011 Peugeot 508:n. Entisenä 407:n omistajana odotin aika paljon tältä koska minusta tuo edellinen omistamani ranskis oli aivan mahdottoman hyvä ajaa. Myyjä jo varoitteli että tämä on sitten jäykempi kuin edeltäjänsä. Ja niinhän se oli. Mitä helvettiä menevät yrittämään tehdä Saksalaista autoa kun sakemannit osaavat sen homman jo ihan hyvin? Keskittyisivät kohdeyleisöönsä saatana. Tuntuma oli siis aika kova ja voihan helvetti sitä mekkalan määrää kun motarille päästiin. Ikkunat vinkuivat, moottori pärisi ja renkaat huusi. Vitutti oikein että piti ajaa takaisinkin asti tuolla.

Yhä nyt on ollut aivan ylivoimaisesti paras ajettava tuo nestekaasujousitettu sitikka C5, ja on näitä jonkun verran jo käyty ränäämässä. Tykkään siis tuosta ns olemattomasta tuntumasta, hiljaisuudesta ja siitä ettei töyssyt tunnu perseessä. Olen tosin skipannut kalliimmat merkit kuten mersut ja audit, koska joku budjettikuri sitä pitää olla kuitenkin.
 
Citikan C4 vuosimallia 2011 oli ihan siisti ja pienillä kilsoillakin, nappasin ykskutosen dieselin kokeelle. Automaattilaatikko alkoi vituttaa saman tien, en ole itse asiassa törmännyt vielä automaattiin joka ei vituttaisi.

Meillä oli Pösö 3008 1.6HDI automaatti 4 vuotta. Kone oli vähän hengetön tuollaiselle palikan malliselle autolle, mutta muuten ok. Mutta se automaattihan on kai normaalilla kytkimellä + "robotti". Ei se paljoa extraa maksanut ja onhan automaatti aina parempi mitä joku keijo vaihdevivun hipelöinti. Vaan hidas se automaatti oli ja myöskin jonkinasteinen arpajaislaatikko. Ohitukset piti tehdä itse vaihtaen, sillä muuten tulee sekunnin parin miettimisviiveitä. Ja ohituksissa auto heitti ensin vitosen silmään -> ei kiihdy -> kolmenen päälle -> liikaa kierroksia -> nelonen ja sillä pääsi ohi. Samoin jyrkässä ylämäessä hitaasti ajaen auto vaihteli ykköseltä kakkoselle, jolloin vauhti ehti melkein pysähtyä ja sitten kakkoselta takaisin ykköselle.

Nyt on 1.6TDI DSG Octavia ja sen automaatti on Pösön vastaavaan verrattuna juhlaa. Vaihdot huomaa vain kierrosmittarin heilahduksesta. Pösöllä piti passata kaasulla vaihtojen välissä tai pää hakkasi ratin ja niskatuen väliä.

Isommalla koneella se ranskiksien automaatti taitaa olla normaali "tiptronic". Villi veikkaus, että Aisinin yleisiä laatikoita. Kestää hyvin mutta kuluttaa litran enemmän :(
 
automaatti aina parempi mitä joku keijo vaihdevivun hipelöinti.

Is
No ei todellakaan ole.. Ajoin joskus Toytotalla missä oli joku mikälie automaatti ja voi luoja mikä paskakasa se oli hermo meni jopa suoralla tiellä kun laatikko arpoo jokaiseen pieneenkin nousuun vaihteita..
Edit: automaatti on kyllä normaalisti parhautta :)
 
Autonvaihto on täälläkin ollut jo hetken ajatuksissa ja nyt kaveri on täysillä ostamassa mun vanhaa romua, kunhan löytäisin sopivan hintaisen ja oloisen korvaavan kulkupelin. Ajoa tulee ainakin 120km/vrk, joten pieniruokainen diesel kuulostaisi omaan korvaan kauheen kivalta. Löysinkin yhden vm. -07, 187tkm ajetun dieselin, mutta mutta.. se on Peugeot 307. Mikä on raadin mielipide kyseisestä merkistä? Jostain syystä itse suhtaudun varauksella, mutta en tiedä kuinka perusteltua se on.. Eikös noissa 307:ssa ole aika paljon tyyppivikoja? Ja Pösössä kalliit varaosat?

No 8 vuoden kokemus yhdestä 307 ja toisesta kohta 2 vuotta. Ei ole kalliit varaosat, eikä ole mitään isompia tyyppivikoja. Takana jos levyjarrut niin ne tahtoo jumittaa eli vaijerien vaihtoon saa varautua. Moottoria kun ei ikinä pesetä missään niin ei ainakaan noissa omissa ole ollut mitään sähkövikojakaan. Tosin ei niissä sähköllä ole kuin etulasit, että sellaista mitä ei ole ei voi mennä rikki.

Mutta mulle käy että noita pidetään täysin paskoina ja saan hyviä perus käyttöautoja edukkaasti.

- - - Updated - - -

Itse asiassa 307 on kyllä ihan kelvollinen vehje. Tyyppivikansa toki siinäkin mutta kyllä ne on noilla kilsoilla jo laitettu. Mukava peli ajella, sen verran vähän härpäkettä että toimii kuin junan vessa. Jos vaan hinta on sopiva niin osta pois vaan. Kysy vaan ensin onko kytkin vaihdettu koska se tuppaa noissa laukeamaan 150-180 kohdilla.

Sehän on ihan jumalan tosi että jos kaikkia kuuntelee autoa hommatessa niin mitään ei voi ostaa koska kaikki on paskoja. Jokaisella tai ainakin kaverilla on ollut joku auto ja se on ollut kuulemma ihan paska.

Tää on juuri näin. Paitti kallis Saksalainen on hyvä. Mutta sen hinnalla saakin kaksi tavallista autoa. ;)

- - - Updated - - -

Kun ostaa halpis autoa kannattaa ottaa selvää tyyppivioista ja siitä mitä niiden korjaaminen maksaa.. Oikein millään muulla ei ole väliä, mulla oli aikoinaan halpis honda kakkosautona jota oli saatanan kallista korjata.. Sen jälkeen ostin tosi paskan fiat:in joka kesti älyttömän hyvin pari tyyppivikaa sain korjautta ja kustannuksia tuli jotain 200€ yhteensä. Deltan hinnoilla olis ollut melkein 1000€

Kannattaa ettiä perushyvä pienehkö korjaamo joka tekee nuo perusjutut edukkaasti. Hinta saattaa olla 30% siitä mitä se on merkkikorjaamossa. Esim. se paljon parjattu jakopääremppa on helposti merkkihuollossa tonnin ja tyyliin 200-300 euroa siitä itse maksanut.

Jos auto ei ole mikään uusi takuupeli, niin kannattaa merkkipajat ja isot ketjut kiertää kaukaa. Niissä on kunnon valohoitohinnat jos ei suhteita ole.
 
- - - Updated - - -




- - - Updated - - -



Kannattaa ettiä perushyvä pienehkö korjaamo joka tekee nuo perusjutut edukkaasti. Hinta saattaa olla 30% siitä mitä se on merkkikorjaamossa. Esim. se paljon parjattu jakopääremppa on helposti merkkihuollossa tonnin ja tyyliin 200-300 euroa siitä itse maksanut.

Jos auto ei ole mikään uusi takuupeli, niin kannattaa merkkipajat ja isot ketjut kiertää kaukaa. Niissä on kunnon valohoitohinnat jos ei suhteita ole.

Erittäin totta.. Edellisen auton kanssa pelkästään vaihtamalla merkkikorjaamon Fixus korjaamoon tuli vuoden aikana säästöä yli 1000€.. Se on aika uskomatonta miten merkkihuollossa ajovalojen korkeudensäätömoottorin vaihtoon lasketaan aikaa 3-4h ja fixus teki saman 40minuutissa. Ja huomattavasti halvemmilla osilla ;)
 
Toisaalta taas osa hommista on sellaisia, ettei ei-merkkihuolto osaa niitä tehdä. Kuten se aikaisemmin mainitsemani EGR venttiili. Fixus otti auton huoltoon, sanoi ettei osaa vaihtaa sitä ja laskutti 40€...Viimeksi vein auton AD korjaamolle, ja siellä raidetangon suojakumit laitettiin kiinni muovisilla nippusiteillä. Ei kestänyt talvea. Halpaa toki oli.

Eli jos löytää hyvän pajan, niin sinne kannattaa mennä. Muuten suhtautua varauksella. Merkkikorjaamoissa myös ongelmansa, mutta niillä on kuitenkin monesti valmistajan laatuohelmat ja tarkkailu. Joten yleensä laatu on ok ja työt tehdään samalla tavalla ohjeiden mukaan. Vaikka onhan meilläkin paikallinen VW/Audi huolto, mistä en koskaan saanut auto ehjänä pois.

Eniten ehkä merkkihuolloissa vituttaa se osien vaihto. Minulla oli tullut öljyä ylos huohottimesta. Epäilin, että tiiviste on väljä. Hinta-arvio Volvolla: 350€ + työt. Kato kun semmoista O-rengasta ei saa erikseen, vaihdetaan koko imusarja! No jäi tekemättä se remppa. Siitä on nyt vuosi aikaa, öljyä ei ole tullut pois ja kaikki ok. Koskaan eivät ala itse tekemään rautalangasta tai hitsaamalla mitään triviaalia. Koko osakokonaisuus vaan vaihtoon, vaikka vikana olisi vain irronnut tarra...Ja osia vaihdellaan niin kauan että joko auto toimii tai asiakkaan rahat loppuvat.
 
Toisekseen pajoista sen verran, että halvalla harvoin saa hyvää. Toki hyviäkin pajoja on, vaikea niitä on vaan löytää. Vein autoni jakoremppaan paikkaan, jota oli kehuttu. Merkkihuoltoa halvempi muistaakseni 150 vai 200 euroa. Puoli vuotta meni, kun jako hyppäsi pieleen ja hajoitti jonkun massapyörän tms... Syy: huonosti tehty remontti, vesipumppu oli vuotanut. Siitä alkoi kahden viikon tappelu takuusta, joka sitten merkkihuollon diagnoosilla ja yhteydenotolla ko. puljuun meni sitten pikkupajan piikkiin.

Samaisessa puljussa vaihdettiin kaikki lambdat ja maffit, kunnes huomattiin että yksi ilmaletkuista oli poikki --> osat oli satoja euroja mutta jos olisi heti tajuttu vaihtaa se pelkkä letku, niin ehkä olisi selvitty vain sillä.

Toisaalta, eipä mulla ole merkkihuollosta juurikaan kokemusta. Katsotaan jos tuota uudempaa skodaa veisi merkkihuoltoon ekan huollon käydessä ajankohtaiseksi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom