Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jalomuovit kieltämättä aika mauttomat, mutta näppärä kaveri vetää ne piiloon vaikka paukkupullolla :D

Olenko ihan metsässä kun luulen, että toisin kuin monessa "premium-merkissä" Märssyn puu itseasiassa on puuta? Saavat sen vain näyttämään muovilta. Ainakin joskus W124 ja W126 aikoihin oli näin.

-Franco
 
Kevään mittaan on tulossa ajankohtaiseksi vaimolle kakkosauto. Budjettia 15-19 k€.
Vaatimukset:
- enemmän varusteita = parempi
- B tai C-segmentti
- ikää max muutama vuosi ja mittarissa alle 50 tkm
- ranskikset ei tule kyseeseen (mutua josta ei anna periksi)
- mieluusti ei aivan ruohonleikkuri tehoiltaan, tosin mitään GTI/RS ajatusta ei ole
- auto pitää löytyä viikossa kun investoinnin aika tulee, eli tehdastilaus ei tule kyseeseen
- ulkonäkö ja väri merkkaa kohtuullisesti, naisen auto siis
- VW Polo ei käy syistä, joita en käy tässä erittelemään
- ja sitten se tärkein, näkyvyys tulee olla hyvä eli hukkapätkän pitää nähdä hyvin ulos

Viimeksi mainitusta syystä esim Kia Rio meni ensi-istumalta hylkylistalle. Tähän mennessä koeajettu Mini Cooper (karvalakki) ja istuttu Venga, Golf, Ceed ja Fiesta. Tässä järjestyksessä on rankattu myös näkyvyys ulos, Fiesta alkaa olla siinä rajoilla. Golf olisi varmasti autona paras, vaikkakin tässä budjetti- ja tuoreusluokassa tahtovat olla enempi neekerimallin varustetasoilla. Myös TSI:n ketju huolettaa.

Löytyykö tähän vielä joitain muita vaihtoehtoja? Tuleeko TSIn ketju kuntoon korjaamalla vai tuleeko siitä ikuinen huoli? Minkälaista hintaa korjaus ottaa?

Mites tommonen?
http://www.karhula-auto.com//cars/item/fi/347

Ei varmasti mikään raketti, mutta perusvarma peli.

Mitä tulee TSI moottorien ketjujen ongelmiin koskee pääasiassa 1.2 TSI ja 1.4 TSI koneita. On niitä tavattu 1.8 TSI koneissa myös, mutta huomattavasti vähemmän. Ja se, että se jakopää korjataan ei tarkoita mitään. Samanlaiset osat sinne menee uudestaan ja ketju voi venyä uudestaan. Minulla oli 2010 Octavia 1.4 TSI. Jakoketju vaihtoon kilometrien ollessa 28tkm ja 75tkm. Tämän jälkeen sain tarpeekseni ja myin auton pois. Turbossa myös vikoja joita on vaihdettu jopa alle 30tkm ajettuihin.
 
Kevään mittaan on tulossa ajankohtaiseksi vaimolle kakkosauto. Budjettia 15-19 k€.
Vaatimukset:
- enemmän varusteita = parempi
- B tai C-segmentti
- ikää max muutama vuosi ja mittarissa alle 50 tkm
- ranskikset ei tule kyseeseen (mutua josta ei anna periksi)
- mieluusti ei aivan ruohonleikkuri tehoiltaan, tosin mitään GTI/RS ajatusta ei ole
- auto pitää löytyä viikossa kun investoinnin aika tulee, eli tehdastilaus ei tule kyseeseen
- ulkonäkö ja väri merkkaa kohtuullisesti, naisen auto siis
- VW Polo ei käy syistä, joita en käy tässä erittelemään
- ja sitten se tärkein, näkyvyys tulee olla hyvä eli hukkapätkän pitää nähdä hyvin ulos

Volvo C30 1.6 Kinetic man Coupé 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuo täyttää kaikki kriteerit. Ulos näkyy hyvin joka suuntaan, ei ole mikään aasialainen ripulikiikku ja moottorikin luotettavaa perustekniikkaa. Teho tosin on lähellä ruohonleikkuria mutta kyllä sillä varmaan liikenteessä pärjää :)
 

Octaviat on varmasti hyviä laitteita, vaimon tarpeisiin sedanina.

Volvo C30 1.6 Kinetic man Coupé 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuo täyttää kaikki kriteerit. Ulos näkyy hyvin joka suuntaan, ei ole mikään aasialainen ripulikiikku ja moottorikin luotettavaa perustekniikkaa. Teho tosin on lähellä ruohonleikkuria mutta kyllä sillä varmaan liikenteessä pärjää :)

Tää olikin hyvä pointti. Mulla on V50 2.0D Summum ja todettu kohtuulliseksi kulkineeksi, tuo C30 on sama kiesi eri pelleillä.
 
Ei kai kukaan huollata autoa "marmoritiskillä" enää takuun päättymisen jälkeen?

No eihän niitä siellä ole käytetty huollossa takuuaikanakaan eikä takuukorjausten kanssa silti ole ollut mitään ongelmia. Valitettavan suurella osalla kuluttajista tuntuu edelleen olevan käsitys että auton takuun säilyminen edellyttää aukotonta merkkiliikkeen huoltohistoriaa vaikka näinhän asia ei todellakaan ole.
 
Näistä desibeleistä kun nyt kovasti jauhetaan, niin muistutuksena tällainen, että äänenpaine kaksinkertaistuu aina 3 desibelin nousussa. Ihminen tulkitsee äänen voimakkuuden kaksinkertaistumisen toki vasta 10 dB:n välein. Silti 3-4 desibelin ero melussa ei ole mitenkään "ihansama". Näin aikuisella iällä kun ei jaksa enää autoihin viritellä subbareita ja luukuttaa musaa kokoajan ihan kympillä, niin auton hiljaisuus on kyllä erittäin tärkeä valintatekijä. On ihan helvetin raskasta ja väsyttävää ajaa vähänkään pidempää siivua sellaisen kohisevan ja meluavan koslan kanssa. Samasta syystä pidän myös kitkarenkaista, vaikka monessa hiljaisemmassa pelissä voisi ehkä nastojakin käyttää ja melu pysyisi silti kohtuullisena.
 
Näistä desibeleistä kun nyt kovasti jauhetaan, niin muistutuksena tällainen, että äänenpaine kaksinkertaistuu aina 3 desibelin nousussa. Ihminen tulkitsee äänen voimakkuuden kaksinkertaistumisen toki vasta 10 dB:n välein. Silti 3-4 desibelin ero melussa ei ole mitenkään "ihansama". Näin aikuisella iällä kun ei jaksa enää autoihin viritellä subbareita ja luukuttaa musaa kokoajan ihan kympillä, niin auton hiljaisuus on kyllä erittäin tärkeä valintatekijä. On ihan helvetin raskasta ja väsyttävää ajaa vähänkään pidempää siivua sellaisen kohisevan ja meluavan koslan kanssa. Samasta syystä pidän myös kitkarenkaista, vaikka monessa hiljaisemmassa pelissä voisi ehkä nastojakin käyttää ja melu pysyisi silti kohtuullisena.
Yhdyn tähän 100%:D
Usein aamuisin en jaksa edes mankkaa kuunnella, niin silloin arvostaa, että auto on hiljainen!
 
Hehe, nyt on jo skaala muuttunut diesel automaatista bensa manuaaliin :D

Ollut lainassa manuaaliauto ja ihan kivaahan sillä on ajella kun siihen pääsi taas jyvälle... Vähän lisää ja alkaisi saamaan jo noita RS Skodia....
 
Ostin Toyota Yariksen, 1.4 diisseli ja vuosimallia 2008. Kilsoja ajettu 85 000. Oikein näppärä oli ajaa ja tyytyväinen olen tähän mennessä! Mitään isompaa remppaa ei ole heti tiedossa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ostin Toyota Yariksen, 1.4 diisseli ja vuosimallia 2008. Kilsoja ajettu 85 000. Oikein näppärä oli ajaa ja tyytyväinen olen tähän mennessä! Mitään isompaa remppaa ei ole heti tiedossa.
Meitsi hommas just samanlaisen ;) Ei noi kyllä paljoa syö ja keyt ohjata.
 
Uutta autoa? Missä se oli mainittu? Mikäs tuollaisessa n. 10 v vanhassa C-sarjalaisessa on niin mahdottoman kallista korjata? Jakopääongelmia ilmeisesti ollut joissain bensakoneissa mutta mites sitten dieselit? Vielä jos tyytyy suht vähillä varusteilla olevaan karvalakki suomimalliin, niin hajoavia sähkövitkuttimiakaan ei ole järkyttävää määrää ;)

Jalomuovit kieltämättä aika mauttomat, mutta näppärä kaveri vetää ne piiloon vaikka paukkupullolla :D

Nestejäähylaturi 1000€ (jos on vielä -04 mallissa sama), turbo asennettuna 1500-2000€, suuttimet (jos ongelmia), ruostuminen, sähköviat pakkasella. Oikein kiva auto ajaa silloin kun oli kunnossa, mutta harvemmin oli hetkeä ettei ollut vähintään tiedossa joku vika. Mersuforumilta löytyy tarkempaa tietoa jos vielä kiinnostaa.
 
Autonvaihtokuumetta ollut tässä pidemmän aikaa ja pikkuisen olen netistä autoja selaillut, mutta en ole vielä mihinkään konkreettisiin toimiin ryhtynyt. Itse en paljoa autoista ja niiden tekniikasta ymmärrä, joten heittäkääs te autoasiantuntijat jotain vinkkejä hyvistä autoista...

Kovin suurta vaatimuslistaa ei itsellä ole:
- vm. 2004-2011
- max 12 000e
- ajettu alle 200 tkm
- mieluiten bensa ja sedan (ei ehdottomia)
- väh. 4 ovinen (ajan mieluummin fillarilla kuin pikkuisella micralla tms.)

Näillä siis jotain merkitystä, ulkonäöllä, värillä, varusteilla jne. ei juuri mitään (no, vakionopeudensäädin ja ilmastointi olis kivoja). Olen avoin kaikille merkeille, joskin riisikupit eivät herätä intohimoja ja olen tottunut saksalaiseen laatuun. Käytännössä oleellisinta olisi varmatoimisuus ja vähäiset viat, ettei tarttis olla aina fiksaamassa.
 
Olen avoin kaikille merkeille, joskin riisikupit eivät herätä intohimoja ja olen tottunut saksalaiseen laatuun. Käytännössä oleellisinta olisi varmatoimisuus ja vähäiset viat, ettei tarttis olla aina fiksaamassa.

Eli olet tottunut laadun tuntuun, eli tukeviin materiaaleihin. Se ei mielestäni ole sama kuin laatu, jota saksalaisista ei nykyään tahdo löytyä. Minä miellän laadun kestävyydeksi ja toimivuudeksi.

No olen jo aiemmin suositellut 2006 -> Honda Civicciä, 1,8 litran bensakoneella ja sport-varustelulla tosi kiva laite, ja yllättävän tilava. Ja laadukas, eli vikoja tuskin ilmenee.

Ainahan voit ostaa Golfin ja fiilistellä sitä "laatua" siinä sitten korjaamolaskujen kera ja ihmetellä esimerkiksi suunnitteluvirheestä vääntyviä etulokasuojia talvisin :).
 
Kiitos kommentista. Se onkin tarkoitus, että ihmiset, jotka tietävät eri merkeistä ja malleista enemmän (kokemuksen kautta ehkä), niin heittävät vinkkejä meikäläiselle. Tiedänhän mä, että nykyään riisikupitkin on laadukkaita, mutta myönnän olevani hieman asenteellinen (verenperintöä, pahoittelen).

Saksalaisella laadulla viittasin (ikävä kyllä?) mersuihin. Takavetoisuus on pop! Hahah. Mieluummin otan mahdollisen onnettomuuden sattuessa törmäyksen vastaan isomman peltilehmän sisällä. Golf ei ole siihen riittävä, ainakaan omasta mielestäni. Enkä myöskään tarvitse mitään sporttisuutta, näppäryyttä tms. Jos minulla olisi riittävästi kirjamia ajokortissa, hankkisin omaa käyttöä varten rekan ;)
 
Omasta mielestä kaikkien aikojen kovin peli on kyllä ollut W124 Mersu. Harmi että ne alkavat olla vaan kovin vanhoja. Mutta siinä oli legendaarista saksalaista luotettavuutta, eikä W201 aka 190 paljoa perässä laahannut. Uudemmat sitten samaa huttua bemareiden, audien ja volkkareiden kanssa, valitettavasti.
 
No näinpä siinä pääsi käymään että monen kuukauden tuskailun jälkeen vm 2013 1,6 "hirmunopee" tdi dsg farkku-passatti vaihtui vm 2012 1.8 tomaatti avensikseen, farkkuun tietysti. Käyttövoimakin vaihtui samalla diisselistä bensiiniin. Jokunen eurohan siinä vaihdossa joutui antamaa Tojota-liikkeelle, mutta eipähän tarttennu passattiin tehdä 60 tkm huoltoa eikä maksaa diisseliveroa. Nyt jänskätään mihin tuo anjoviksen kulutus tasaantuu meikäläisen ajoilla. 300 km testilenkillä meni noin 6,9 litraa / satasella ja tuli sitä kengitettyäkin suht reilusti. Eipä siinä hirveitä eroja pääse syntymään kun passatilla luvattu keskikulutus oli 4,7 litraa satasella ja todelliset kulutukset oli 5,5-5,7 luokkaa. En kyllä ymmärrä miten sillä muka pitäis päästä alle 5 litran lukemiin. Kyllähän se ajotietokone parhaimmillaan näyttää noita kodin ja työpaikan välisiä ajoja (100 km suuntaansa) 4,7 l / 100 km, mutta todelliset huitelee ihan eri lukemissa. Ihan sama ajaako sitä rajoitusten mukaan, vakkarilla tai ilman...

Avessa erittäin positiivinen yllätys oli tuo multidrive-vaihteisto, tykkäsin tosi paljon jopa tuon DSG-vaihteiston jälkeen. 17" alupallot varmaan auttaa hieman tuossa maantieajossa tuota suuntavakautta ja muutenkin iso auto, niin mukava on ajaa. Passatista ei sinänsä jäänyt pahaa sanottavaa, ei ollut mikään pakkovaihdos, mutta tuon 0% rahoituskoron, 1000e polttoainetarjouksen, tulevan 60tkm huollon, dieselveronmaksun saattelemana ja hetkellisen aivopierun seurauksena tuli tuo autonvaihdos tehtyä. Sormet ristissä toivotaan huolettomia kilometrejä :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom