Auton ostamisen sietämätön tuska

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Useimmiten kyllä, poikkeuksia toki on.
Ootko käyny ajamassa tai ajanut millaisia autoja ja millaisesta olet pitänyt? Miksi diesel?

DSG asiaan sen verran kantaa että ite olen aina ollu automaatteja vastaan, harrastanu volkkareita 15v ja vvhuollossa töissä ja silti uskaltaisin sellaisen dsg itelleni hommata. Toki asiassa on se yksi pieni mutta..

Työmatkoja tulee aika pitkästi, 32 km yhteen suuntaan plus muut ajot päälle. Luulisin, että ajoa tulee 15-20 tuhatta vuodessa, olin laskevinani, että diisseli voisi olla kannattavampi... Aika vähän olen koeajanut mittään, mutta kautta aikain olen oikeastaan Toyotoilla vain ajanut. :D

Työmatkoja tulee aika pitkästi, 32 km yhteen suuntaan plus muut ajot päälle. Luulisin, että ajoa tulee 15-20 tuhatta vuodessa, olin laskevinani, että diisseli voisi olla kannattavampi... Aika vähän olen koeajanut mittään, mutta kautta aikain olen oikeastaan Toyotoilla vain ajanut. :D

Kerro nyt se budjetti;)
Jos Tojota on pakko saada, niin itse laittaisin ehkä Priuksen noilla kilometreillä alle.
Toyotan bensakoneetkaan on kohtuu talodellisa, niin epäilen, että 15tkm saat mitää säästöä aikaiseksi, kun dieselvero taitaa olla tuollaiseen Corolla/Anjoviksen kokoon noin 400€/v:jahas:
Laske tuolta;)
Diesel-laskuri.net

Kerro nyt se budjetti;)
Tuollahan se lukee edellisellä sivulla.

Jos VAG-konsernin autoja harkitsee eli tuossa tapauksessa luultavasti vanhempi vw golf, passat tai skoda octavia, niin 1.9tdi on aika ikiliikkuja kone. Vanhat jakajapumpulliset porskuttaa hyvin huollettuna jopa 600tkm ja uudemmat pumpparitkin on aika luotettavia. Joillain on nokat porsinut 300tkm ja se on about tonnin remontti. Ota autokaupoille mukaan joku, joka osaa vähän katsoa auton perään (jos tuntuu ettet itse osaa). Huoltokirja+perstuntuma kertoo yleensä jo aika paljon. Hyvän yksilön löytyessä näistä 1.9tdi koneisista peleistä on iloa pitkäksi aikaa. Olen nyt itse ajellut 2003 passatilla 255tkm:stä 310tkm ilman kummempia ongelmia. Kuluvia osia ja huoltoja pitää teetättää mutta eipä uudemmatkaan autot huoltovapaita ole. Ajan mittariin ainakin 400tkm jos toimii yhtä hyvin kuin tähän asti.

Aika pienikoneista autoa olen katsellut vähäisen kulutuksen vuoksi, 1.4 tai 1.6. :)

Kerro nyt se budjetti;)
Jos Tojota on pakko saada, niin itse laittaisin ehkä Priuksen noilla kilometreillä alle.
Toyotan bensakoneetkaan on kohtuu talodellisa, niin epäilen, että 15tkm saat mitää säästöä aikaiseksi, kun dieselvero taitaa olla tuollaiseen Corolla/Anjoviksen kokoon noin 400€/v:jahas:
Laske tuolta;)
Diesel-laskuri.net

Oon tuota laskuria aika paljon näpytellyt ja katsonut Trafin sivuilta aina käytettyjen autojen ekomerkkiä, joka kertoo arvion polttoainekuluistakin.

Noiden 1.9tdi koneiden kulutukset on luultavasti jotain väliltä 4,7-5,5l/100km ja verot 530e/v luokkaa. Matka-ajossa vähän isompi kone kuin 1.4 tai 1.6 on kyllä mukavampi (ja isompi auto muutenkin). Volkkarilta ei taida vanhemmista löytyä dieseleitä noin pienellä iskutilavuudella. Joku golffi vm. ~2005 ja 1.9tdi kone vois olla sulle ihan passeli jos ajelet 20tkm/v. Jos siis volkkari kelpaa :P Käy koeajolla ja mieti mikä tuntuu parhaalta.. Noilla kilsoilla tosiaan ei taida olla bensa vs diesel eroa polttoainekustannuksissa.

Toyota Corolla 1,6 Dual VVT-i Linea Terra 4ov Porrasperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto Perusvarma laite-
KIA Rio 1,2 ISG LX 5D EcoDynamics Viistoperä 2012 - Vaihtoauto - Nettiauto en ole kuullut mitään pahaa noista, yllättävän hyvä ajaa, selkeästi nykyauto.
KIA Ceed 1,4 ISG LX 5D EcoDynamics Viistoperä 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto Näistä pelkkää hyvää sanottavaa bensa tai diesel, takuuta reilusti jäljellä.

Tossa olis 3 pirssiä joita itse katselisin, jos haluaisin luotettavia autoja.. Haulla löytyi 239 autoa kriteereinä bensa 1.2-1.6 l koneella, ajettu alle 50tkm ja vm 2009 tai uudemmat, vaihtoehtoja löytyy.

Noi venskun ehottamat on hyviä bensa vaihtoehtoja, joskin paukkuu vähän daiinan budjetti yli. Dieselit menee väkisin enemmän ajettuihin ja vanhempiin yksilöihin. Lähipiirissä on uutena ostettu 2004 1.6 bensa corolla eikä oo ollu vielä mitään ongelmia. Siinä mittarissa nyt jotain 230tkm. Kytkin ja vaihdekeppi on siinä tosi tunnotomia ja velttoja, mutta se voi johtua siitä että tottunut ajamaan jämäkämmällä saksalaisella autolla. Mutta huolettomia kilometrejä moisella voi odottaa saavansa..

Jos ollaan käteisellä ostamassa, niin aivan varmasti pystyy tinkimään. En ainakaan itse ole ostanut ainuttakaan autoa tinkimättä.
Tosta kytkimestä ja vaihteistosta olen Wildindianin kanssa aivan samaa mieltä, mutta uskoisin olevan tottumiskysymys.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Corollaa tai Aurista kannattaa tosiaan harkita. Itsellä toiminut auris 1.6 ilman mitään vikoja, ajettu 81 tkm.
Suht edulliset huollotkin. Ainoa "vika", että kuluttaa vähän liikaa noin 7/l 100 km riippuen vähän mitä ajoa tulee.
1.3 bensa samassa kopassa taitaa olla vähän turhan tehoton jos ajaa paljon motaria. 1.4d kone olisi varmasti kulutuksen puolesta hyvä jos tulee paljon ajoa mutta täälläkin on ehditty haukkua ko.moottoria, tästä ei ole itsellä kokemusta.

Jos haluaa automaattisen ilmastoinnin pitää valita Sol varustelu, Terrassa on manuaalinen ilmastointi ja muutenkin hieman karsitumpi kuin Sol.

Toyotaa hieman edullisempi ja yhtä luotettava vaihtoehto on Honda Civic. 2006 -> 1.8 litrainen bensakone on tosi kiva laite ajaa. Vähän futuristinen joidenkin makuun, mutta erittäin luotettava ja monikäyttöinen kulkuneuvo, ja lämmin talvella. Kulutus erittäin maltillinen, ja koneessa riittää ruutiakin mukavasti.

Pari vuotta tuollaisella ajaneena suorastaan harmitti antaa se vaihdossa autoliikkeeseen kun kukaan tuttavapiiristä ei tarvinnut hyvää autoa.

Kompataan tuota Civiciä tuolla 1.8 koneella ;)
Auto on todellinen tilaihme ja maantiellä pääse jopa alle 6litran(todellista)
Tuosta näkee vähän, millainen peli on kyseessä reiluun 10t€:jahas:

Honda Civic 5D 1,8i Sport Business Viistoperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Honda Civic 1.8i EXECUTIVE SPORT ILMASTOINNILLA. Myös vaihto ja rahoitus. Nyt jopa ilman käsirahaa. 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto
No kilometrithän on noissa jo aivan toista luokkaa, kuin esim. aiemmin mainituissa Kioissa ja Corollassa.

En ala ottamaan näihin autovalintoihin kantaa, mutta kaksi yleistä asiaa: noin vähillä ajoilla litran pienemmällä kulutuksella ei ole käytännön merkitystä. Mielummin sitä maksaa vähän enemmän tehosta, että pääsee kaupungissakin kivasti liikkeelle.
Toiseksi, jos menet autoa liikkeestä hakemaan, niin ota joku mies mukaan. Valitettava tosiasia on, että jobbarit kusettavat naisia 6-0, miehiä vain 5-0.

Joo on se oma mies kovasti neuvonut näissä autoasioissa, mutta kiva kuulla myös puolueettomia ja eri mielipiteitä. :)

Kyllä sitä noilla pienikoneisilla ihan riittävän kivasti kaupungissa liikkuu. Jos kaupunkiajoon mukavuutta haluaa niin eiköhän valtaosalla automaatti tuo enemmän mukavuutta ajoon kuin joku pieni lisäteho, jota ei edes välttämättä tarvitse hyödyntää.
Oliskohan näissä ideaa?
Volkswagen Golf Plus 1.6 FSI Sportline 5d A Vain 69tkm ajettu! Tila-auto 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
KIA Ceed 2,0 EX SW A/T Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Hyundai Getz 1,6 GLS 5d Aut. Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jos kilsoja tosiaankin tulee vuoteen vain alle 30tkm, niin kustannussyistä nyt ei diesel ole mikään pakollinen. Sen minkä ehkä polttoaineessa säästät, menee helposti diesel mahdollisesti suurempiin ylläpito, huolto ja korjauskustannuksiin.
Itse en edes harkitsisi dieseliä bensan tilalle jos polttoaineiden + trafimaksujen laskennallinen säästö olisi alle 500e vuodessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom