Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Viides ja kuudes neliveto tällä hetkellä meidän taloudessa menossa, tällä hetkellä siis Alfa Romeo Giulia jota en ole vielä päässyt talvella testaamaan kun huhtikuussa vasta ostin ja toisena nelikkona Mazda CX-5. Käyttöauto tulee jatkossakin aina olemaan nelikko, kesäauto takavetoinen.

Audia ja Bemariakin on mulla ollut, Bemarissa ohjaustuntuma hyvä mutta muuta hyvää en omasta yksilöstäni osaa keksiä.

Huonoin neliveto tähän mennessä ollut Volvo V60 Cross Countryssa ('16). Sama vika kun sun Hondassa että eka löi etupyörät tyhjää ennen ku taakse kytkeyty veto päälle. Toimi tosin luistonesto päälläkin.

Kaikki nelivedot eivät ole samanlaisia mutta haldextyyppisiä on moni. Erona on ne anturit mitkä kytkee vedon päälle. Volvossa ja Hondassa toimii hitaasti, Audissa ja esimerkiksi tuossa Mazdassa toimii niinku pitää, anturit seuraa useampaa asiaa mistä päättelevät pinnan olevan liukas. Subarussa taas nelikko on aina ollut hyvä, samaten useimmissa Mitsuissa, Land Rovereisssa ja Jeepeissä.

Tässä hyvä testi noista katumaasturiluokan autoista, mukana Honda, Mazda ja Subaru: Which compact SUV has the best all-wheel-drive system for snow and ice? - ExtremeTech

Niinku sanoin, poikittaiskoneisissa Audeissa (pienet Audit, 4-sylinteriset koneet) Quattro on haldexilla toteutettu. Pitkittäiskoneelliset (isot Audit, 5+ sylinteriä) on mekaaninen Torsen-neliveto ja useimmlssa avoin tasaupyörästö eli ei lukkoa kuten reivi ylempänä sanoi. Lisähinnasta voi sen lukonkin ruksata.

Kaikki Quattrot eivät ole samanlaisia ja nykyinen Quattro ei ole enää sama kuin se rallipolkujen mekaaninen, lukollinen Quattro.

On täällä muutkin autoja omistanut, koeajanut ja harrastanut, niin kadulla kuin radallakin. Mullakin kalusto vaihtuu ajomäärien takia tiuhaan niin on noita tullut kokeiltua, 4v sisään kymmenes auto on menossa joista kuus tosiaan nelikoita, osa harrasteautoja.

Missään vaiheessa en ole sanonut että Audin neliveto huono olisi, erinomainen se on mutta ei se mitenkään poikkeuksellinen ole. Sen takia tähän tartuin kun sinä kokoajan nostat sitä Quattroa esille, siinäkin tapauksessa kun minä kommentoin BMW:n ohjaustuntuman olevan erinomainen niin mainitsit että ei ajettavuudesta voi puhuakaan jos toinen on nelikko ja toinen kaksivetoinen, vaikka nekin Bemarit josta alunperin puhuttiin oli nelivetomalleja.

Mukavahan näistä on tosin vääntää, automiehiä molemmat ollaan.

Juu noita Audin nelivetoja(Quattro) on aika liuta.

Quattro (four-wheel-drive system) - Wikipedia

Audi on ihan hyvä ajaa, joskin vähän tylsä verrattuna bemsreihin. Molempia ollut uusia ja vanhoja, 340hp ja 380hp asti. Isommat RS Audit puskee mutkissa aika rajusti, niin pitää saada autoa vähän linkkuun ennen kaasun avausta mutkasta lähdettäessä. HUOM! Vain omia kokemuksia(ja parin kaverin mitä samasta aiheesta jutellut).

Noita haldexejahan pystyy myös "virittämään". Niihin sai joihinkin muistaakseni jonkun kisaboxin mikä muutti toimintaa. Ja taitaa jotku liikkeetkin niitä muokata.
 
Mitä mieltä olette leasing-auton ostosta? Silmään osui yksi tapaus, jolla ajettu vähän vajaassa kolmessa vuodessa 130 tkm. Hinta ja varustelu olisi kohdillaan. Ehkä ihmiset saattaa leasaria ajaa vähän ronskimmin, mutta onko sillä loppupeleissä kuinka paljon merkitystä.
 
Toisaalta se on todennäköisesti huollettu ajallaan ja "asiantuntevassa" paikassa. Huoltokirja varmaan löytyy?

Kyllä sen autosta näkee, vaikka kuinka ois fiksarilla käyny, onko sillä vain ajeltu vai onko se saanu runtua.

Autot on tehty ajettaviksi, ei niitä kilometrit tapa, vaan laiminlyönti. Ja/tai seisominen puun alla.
 
Zone-sarja -42%
Toisaalta se on todennäköisesti huollettu ajallaan ja "asiantuntevassa" paikassa. Huoltokirja varmaan löytyy?

Kyllä sen autosta näkee, vaikka kuinka ois fiksarilla käyny, onko sillä vain ajeltu vai onko se saanu runtua.

Autot on tehty ajettaviksi, ei niitä kilometrit tapa, vaan laiminlyönti. Ja/tai seisominen puun alla.

Huoltokirja löytyy. Ehkä sitä voisi soitella edelliselle omistajalle ja kysellä oliko toimiva peli.
 
Huoltokirja löytyy. Ehkä sitä voisi soitella edelliselle omistajalle ja kysellä oliko toimiva peli.
Huoltokirjasta näät varmasti aika hyvin onko jotain extraa tehty joka viittaisi laiminlyönteihin ajamisessa. Jarruja ei joka kerta vaihdella jne.
 
Huoltokirjasta näät varmasti aika hyvin onko jotain extraa tehty joka viittaisi laiminlyönteihin ajamisessa. Jarruja ei joka kerta vaihdella jne.
Mun nykyinen auto on ex leasingpeli. Näkyy ainakin siinä, että sillä on ajeltu aivan nurkka-ajoja (tiedän firman jossa oli), joten hiukkassuodatin tukkeutui paljon ennen aikojaan. Kallis ku perkele. Usein noissa tosiaan hiukan laiminlyödään huoltojakin, ellei ole huoltoleasing. Ts. tehdään vain ne pakolliset määräaikaishuollot ja jos sattuuu katsastuksessa olemaan jotain.

Edit, tämä oli vastaus epäpätevälle, vahingossa vastasin miken kommenttiin..
 
Tuossa yksilössä on näköjään etu- ja takajarrut vaihdettu levyineen 120 tkm kohdalla. Ei kai tuollaisella kolme vuotta vanhalla autolla kauheasti muita kuin perushuoltoja kai pitäisikään olla?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ne huollot vuosissa mene, vaan kilsoissa. Vai onko noissa liisareissa joku X aika / km?

Onhan öljynvaihdossakin yleensä montako päivää/kilometriä öljynvaihtoon. Mm. Audeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, ilmaisin ja mietin asian hölmösti. Onhan niissä aina joku tietty rajattu kilometrimäärä, mutta sehän vaihtelee ihan sopimuksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrut vaihellaan yleensä miten sattuu. Esim. renkaidenvaihdon yhteydessä voi kysästä että voiko samalla vilkasta paljonko paloissa on pintaa. Välillä kertovat ilman kysymistäkin. Ja levyt sekä palat pitäisi molemmat vaihtaa samalla. Kulumisen mukaan noita vaihdellaan, kun ne kuluu miten sattuu riippuen ajotyylistä ym..
 
Ensi viikolla tulee vuosi täyteen nykyisellä kulkupelillä ja autokuume iski sopivasti viikkoa ennen 1v synttäreitä :zzzz: Helvetti.

Tekis mieli ostaa kunnon bensakone, jossa on pauketta (vähän kuin RS 3), mutta jostain syystä en Audille oikein lämpiä kun on aina ajanut BMW:llä.
Löysin ihan mukavan yksilön 435i eisenmanin putkistolla, mutta ensi vuonna autolle tulee jo ikää 7 vuotta ja silti hinta on 50 paikkeilla :mad:

Täytys vissii voittaa lotossa, et voi pitää nykyisen X5 ja sen rinnalle ostaa joku bensavehe kunnon koneella.
 
Mulla on ollut nyt pari kuukautta 2019 Mercedes E coupe 300 d. Tähän päädyin jouluna ja viisi kuukautta kesti tilauksessa, mietin myös S3:stä joka oli hauskempi ja 530e:tä joka oli myös oikein tyylikäs.

Lyhyt arvostelu:

+Näyttää coolilta.
+On tosi mukavaa ajaa ja rentouttava paikka viettää aikaa
+Kulutus
-Tuplanäytöllinen mittaristo/navigointi näyttää paremmalta kuin käytännössä on.
-Google mapseja ei saa langattomasti vaan puhelin pitää liittää piuhalla ja lisäksi android auto skaalautuu huonosti näytölle.
-Tehoa voisi olla vielä ripaus lisää (245hv)
 
Kamppaillu pari päivää pahan autokuumeen kanssa.

Tollanen tuli vastaan nettiautossa ja koeajolla tuli käytyä. Silkkaa nautintoa. Vanhasta olisivat hyvittäneet ainoastaan loppuvelan pois, joten päikseen x5 ja tuota ei voi vaihtaa. Talvella tulee X5 kuitenkin ikävä.

Vielä kun hinta saataisiin kohille niin saattais syntyä kaupat. Toki tekis mieli vaa sanoa, että fuck it. Its only money

20190718_160312.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom