Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jonkun vanhemman Possun, esim. 911 kun olisi tajunnut ostaa joku vuosi sitten kun niitä kattelin olis ainakin ollut ihan hyvä vaihtoehto pitää vaikka pölyttymässä...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Miten mikään nykyauto pitää arvonsa lyhyellä aikavälillä? Ei pidä.
Näissä on silti valtavia eroja, sillä käytetyn auton arvonmuodostus riippuu täysin siitä, mitä jengi haluaa muutenkin ostaa. Eli siis jos jotakin autotyyppiä myydään vuosi vuodelta vähemmän, tippuu tuollaisen yksilön hinta kuin kivi. Tässä vähän USA:n tilannetta:
- nyt uusina myytävistä autoista arvon säilyttävät parhaiten SUV:t ja pick-upit, mitä jengi ostaa muutenkin uutena eniten
- eniten arvoaan menettävät "normiautot" eli sedanit tms.
- sähköautoja saa todella halvalla, eli siis BMW i3, Nissan Leaf jne.
- toisaalta Teslat pitävät arvonsa todella hyvin mallista riippumatta
- Jeep Wrangler ei juuri halpene käytettynä, varsinkaan pitkä malli hyvällä varustetasolla
 
Zone-sarja -42%
Itselläni on tilanne että on aika vanha ja edullinen auto, niin kaikki korjaaminen on helvetin vastenmielistä =) Olisi edes arvokas ja todella kiva auto niin muutamat satkut kuluviin osiin vuodessa menis vähän helpommin.
 
Aina voit laskea paljonko arvokas ja kiva auto maksaa, niin ei muutamat satasen vanhan korjaukseen tunnu yhtään pahalta.

Vähän tätä sivuten puhuttiin eilen töissä, tutulla oli vm.2016 auto, mutta vaihtoi sen nytten uudempaan, perusteli että kulutus laskee noin 0,5-0,8 litraa satasella. Kumminkin tähän autokaupan väliin piti pistää 9000e.

Sanonpa vain että tuolla 9000e:llä olis muutaman kilometrin saanut veivata vaikka kulutus olisi ollut tuon 0,5 litraa satasella enemmän.
 
Vähän tätä sivuten puhuttiin eilen töissä, tutulla oli vm.2016 auto, mutta vaihtoi sen nytten uudempaan, perusteli että kulutus laskee noin 0,5-0,8 litraa satasella. Kumminkin tähän autokaupan väliin piti pistää 9000e.

Sanonpa vain että tuolla 9000e:llä olis muutaman kilometrin saanut veivata vaikka kulutus olisi ollut tuon 0,5 litraa satasella enemmän.

Olipas nöyrä mies (oletettu). Oikeesti vaihto siks että pysty. Ja uudemmalla on kiva ajaa. Kulutuksella mitään väliä.

Vähän niinku ostais teslan siks että maailma pelastuu ja on ajaminen on "ilmaista". Oikeesti maailma pelastuis ajamalla elinkaaren lopun autoilla. Ja sit taas sadan tonnin tesla ja pienemmänt polttoainekulut vs tonnin mersu ja sadallatonnilla dieseliä. Mutta ostaa teslan koska pystyy.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tässä vähän USA:n tilannetta:
- nyt uusina myytävistä autoista arvon säilyttävät parhaiten SUV:t ja pick-upit, mitä jengi ostaa muutenkin uutena eniten
- eniten arvoaan menettävät "normiautot" eli sedanit tms.

Joskus huvikseen katsellut autotrader.comia ja kyllähän se on muuten todettava, että Jenkeissä saa noita pari vuotta vanhoja sedaneita ihan pirun halvalla. Hemmetin mukavia, kutoskoneisia hurisijoita. Vähän käy kateeksi kyllä mitä siellä saa 15-20 tonnilla.
 
Noniiin nyt vaihtuu vm.2011 V70 D3 johonkin näistä;

Audi A6 C6 Avant 3.0 TDI Quattro tiptronic facelift vm.09-11.

Audi A4 B8 Avant 3.0 TDI Quattro tiptronic vm.09-11

BMW E61 530xda LCI vm.08-10.

Kävin ajamassa kaikkia, mutta ei vieläkään ole selvää mistä diggailen eniten. Kaikki oli helvetin laadukkaan tuntuisia autoja ja todella hyviä ajaa. A4 on tiloiltaan vähän pienempi, 2 kpl lastenistuimia tulee takapenkille ja konttiin pitää mahtua rattaat ym. tavaraa reilusti.

Onko jollain jotain pointteja kyseisistä autoista puolesta tai vastaan?

Jokerina A6 Avant 3.0 TFSI Quattro. Rajan takana tankatessa isompi kulutus bensalla ei ole mahdottoman kallis ongelma vaikka kilsoja tulee 35 tkm vuoteen. Mutta huolto ylläpitokustannukset, on varmaan odotusarvoisesti korkeammat? Ilmajousetkin jne.
 
Noniiin nyt vaihtuu vm.2011 V70 D3 johonkin näistä;

Audi A6 C6 Avant 3.0 TDI Quattro tiptronic facelift vm.09-11.

Audi A4 B8 Avant 3.0 TDI Quattro tiptronic vm.09-11

BMW E61 530xda LCI vm.08-10.

Kävin ajamassa kaikkia, mutta ei vieläkään ole selvää mistä diggailen eniten. Kaikki oli helvetin laadukkaan tuntuisia autoja ja todella hyviä ajaa. A4 on tiloiltaan vähän pienempi, 2 kpl lastenistuimia tulee takapenkille ja konttiin pitää mahtua rattaat ym. tavaraa reilusti.

Onko jollain jotain pointteja kyseisistä autoista puolesta tai vastaan?

Jokerina A6 Avant 3.0 TFSI Quattro. Rajan takana tankatessa isompi kulutus bensalla ei ole mahdottoman kallis ongelma vaikka kilsoja tulee 35 tkm vuoteen. Mutta huolto ylläpitokustannukset, on varmaan odotusarvoisesti korkeammat? Ilmajousetkin jne.

E61 535d ;)
X3 saa samalla tuplaturbokoneella ja käyttövoimavero sekä kulutus on aikalailla samat.
535xd:ssä on muistaakseni järein vaihteisto. X3 taitaa olla samalla vaihteistolla(kaikki on 4wd?).

Tässä olisi ihan näppärä yksilö.

BMW X3 X3 3.0sd 210kW xDrive AT ***Tehokas neliveto! Farmari 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ja jos 5-sarjalaista bmwtä etsit/koeajat, niin etsi semmonen missä on sport comfort -jakkarat! Niitä ilman ei voi enään elää <3
Jakkarat:
IMG-20181027-002756.jpg

IMG-20181027-002821.jpg

IMG-20181027-002931.jpg

IMG-20181027-002937.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain jotain pointteja kyseisistä autoista puolesta tai vastaan?

Jokerina A6 Avant 3.0 TFSI Quattro. Rajan takana tankatessa isompi kulutus bensalla ei ole mahdottoman kallis ongelma vaikka kilsoja tulee 35 tkm vuoteen. Mutta huolto ylläpitokustannukset, on varmaan odotusarvoisesti korkeammat? Ilmajousetkin jne.

Ilmajousia saa mm. eBaystä murto-osan hinnalla Suomen vastaaviin. Tai vaikka Saksasta.

Audin automaatit on kalliita huoltaa, ja öljynvaihtokin taisi olla 60tkm välein tomaatteihin. Googlella löytyy hintoja...

2013 Audi A4 2.0tdi quattro ollut, samoin ajanut c6 audia, sekä saman vuoden A4 3.0tditä manuaalina sekä automaatteina. Audit on vähän tylsän olosia verrattuna bemariin, mutta talvisin aivan loistavia nelivetona. A6 facelift 3.0tdi 180kw on ihana laitos, ja meinasin sellasen ostaa kerran... En vaan jaksanut vaihtaa kun 2 vannetta(oli selkä vähän paskana ja vitutti), niin jäi autokauppaan lähtö vähän lyhyeksi... Tuon auton sisusta niillä paremmilla penkeillä keskikonsolinsa ym. namiskojensa kanssa on myös aika nätti ja nussii ainakin omia silmiä..
 
Jestas että on mukavan näköiset nuo penkit!
F11 535xda 313hv on haaveissa tulevaisuudessa kunhan te rikkaammat olette ajaneet siihen lisää ikää ja kilsoja mittariin :).

Onko mitään tuntumaa kumpi tulee todennäköisesti kalliimmaksi ylläpitää, E61 530xda vai C6 A6 3.0 TDI Quattro tiptronic?
 
Jestas että on mukavan näköiset nuo penkit!
F11 535xda 313hv on haaveissa tulevaisuudessa kunhan te rikkaammat olette ajaneet siihen lisää ikää ja kilsoja mittariin :).

Onko mitään tuntumaa kumpi tulee todennäköisesti kalliimmaksi ylläpitää, E61 530xda vai C6 A6 3.0 TDI Quattro tiptronic?

Aikalailla samat vaihteistot noissa taitaa olla. Käy koeajamassa 535d ;) vääntää mukavasti koko kierrosalueen... Noi penkit on kyllä huiput, kun saa päätuenkin niin ettei tarvi kannatella päätä.
 
Autonvaihto harkinnassa. Himottaisi joku käytetty pick-up - sen verran on kaikenlaista roudausta ympäri vuoden, mutta en tiedä noista mitään. Yllättävän hintavia tuntuvat olevan vaikka ajettu ihan helvetisti. Vinkkejä?
 
Autonvaihto harkinnassa. Himottaisi joku käytetty pick-up - sen verran on kaikenlaista roudausta ympäri vuoden, mutta en tiedä noista mitään. Yllättävän hintavia tuntuvat olevan vaikka ajettu ihan helvetisti. Vinkkejä?

Työkalut tuntuu suomessa kieltämättä maksavan kohtuudella, halvimmassa hintaluokassa pyörii nuo nissanin navarat, mutta jos nämä on harkinnassa, niin melkein kannattaa etsiä auto johon on alakerran laakerointi uusittu ja mahdollisuuksien mukaan myös jakoketju vaihdettu jykevämpään, alustan osalta kannattaa tarkistaa runkopalkit ja niiden suojaus, mätänevät silmissä jos ei ole uutena suojattu -> pahimmassa tapauksessa runko katkeaa.

10k€ hintaluokassa pyörii nuo enemmän ajetut hiluxit ja kohtuu kilometreillä Izuzun D-maxit. Noista kahdesta itse katselisin D-maxeja, ovat paremmilla varusteilla, pienemmillä kilometreillä ja usein vähemmän ruosteessa kuin hiluxit. Toki tuossa hintaluokassa on myös Fordin Rangereita ja Mitsun l200, mutta noista vanhemmista ei mulla kokemusta. 15k€ - 20k€ luokassa alkaa sit olemaan jo tarjontaa enemmän kohtalaisilla kilometreillä, nytkin Navaran kohdalla olisin tarkka historiasta tekniikan osalta, noissa diisseleissä tuntuu olevan edelleen ikäviä heikkouksia. Uudemman korin Rangerit, Hilux ja D-max olisi ne mallit joihin itse keskittyisin, ihan siitä riippuen että minkä kokoista lavaa ja hyttiä on hakusessa ja onko tarvetta nelivedolle ja kuinka kykenevälle semmoiselle. Osassa on nelivedolle vakiona alennusvaihteistoa ja osassa myös lukkoja.

Uudemmat lavurit on sit mulle mysteeri ja melkein kannattaa sit mielenkiintoisen auton kohdalla mennä merkkifoorumeilta kyselemään kokemuksia.
 
Työkalut tuntuu suomessa kieltämättä maksavan kohtuudella, halvimmassa hintaluokassa pyörii nuo nissanin navarat, mutta jos nämä on harkinnassa, niin melkein kannattaa etsiä auto johon on alakerran laakerointi uusittu ja mahdollisuuksien mukaan myös jakoketju vaihdettu jykevämpään, alustan osalta kannattaa tarkistaa runkopalkit ja niiden suojaus, mätänevät silmissä jos ei ole uutena suojattu -> pahimmassa tapauksessa runko katkeaa.

10k€ hintaluokassa pyörii nuo enemmän ajetut hiluxit ja kohtuu kilometreillä Izuzun D-maxit. Noista kahdesta itse katselisin D-maxeja, ovat paremmilla varusteilla, pienemmillä kilometreillä ja usein vähemmän ruosteessa kuin hiluxit. Toki tuossa hintaluokassa on myös Fordin Rangereita ja Mitsun l200, mutta noista vanhemmista ei mulla kokemusta. 15k€ - 20k€ luokassa alkaa sit olemaan jo tarjontaa enemmän kohtalaisilla kilometreillä, nytkin Navaran kohdalla olisin tarkka historiasta tekniikan osalta, noissa diisseleissä tuntuu olevan edelleen ikäviä heikkouksia. Uudemman korin Rangerit, Hilux ja D-max olisi ne mallit joihin itse keskittyisin, ihan siitä riippuen että minkä kokoista lavaa ja hyttiä on hakusessa ja onko tarvetta nelivedolle ja kuinka kykenevälle semmoiselle. Osassa on nelivedolle vakiona alennusvaihteistoa ja osassa myös lukkoja.

Uudemmat lavurit on sit mulle mysteeri ja melkein kannattaa sit mielenkiintoisen auton kohdalla mennä merkkifoorumeilta kyselemään kokemuksia.
Thx! Tässä oli jo vaikka mitä hyödyllistä tietoa!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom