Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Enhän mä tietenkään tuohon odottanut mitään oikeaa vastausta, sellaista kun ei ole. Mutta onhan dieselin tilanne tällä hetkellä poikkeuksellinen. Viimeksi tänään Hesarissakin juttu - Hyvästi, Diesel! - joka tosin oli timanttitarina ja jäi lukematta.
Näissä on silti valtavia eroja, sillä käytetyn auton arvonmuodostus riippuu täysin siitä, mitä jengi haluaa muutenkin ostaa. Eli siis jos jotakin autotyyppiä myydään vuosi vuodelta vähemmän, tippuu tuollaisen yksilön hinta kuin kivi. Tässä vähän USA:n tilannetta:Miten mikään nykyauto pitää arvonsa lyhyellä aikavälillä? Ei pidä.
Täällä Teslan kotimaassa pitävät arvonsa paremmin kuin saman luokan bensa-autot. Jengi haluaa ostaa käytettynä joko Teslan, pick-upin tai katumaasturin, joten kaikki muu putoaa kuin kivi käytettyjen markkinassa.Teslan ostohinnasta suli kolmessa vuodessa pois 80 000 euroa
En tiedä tuosta Teslan arvon pitämisestä.
Aina voit laskea paljonko arvokas ja kiva auto maksaa, niin ei muutamat satasen vanhan korjaukseen tunnu yhtään pahalta.
Vähän tätä sivuten puhuttiin eilen töissä, tutulla oli vm.2016 auto, mutta vaihtoi sen nytten uudempaan, perusteli että kulutus laskee noin 0,5-0,8 litraa satasella. Kumminkin tähän autokaupan väliin piti pistää 9000e.
Sanonpa vain että tuolla 9000e:llä olis muutaman kilometrin saanut veivata vaikka kulutus olisi ollut tuon 0,5 litraa satasella enemmän.
Tässä vähän USA:n tilannetta:
- nyt uusina myytävistä autoista arvon säilyttävät parhaiten SUV:t ja pick-upit, mitä jengi ostaa muutenkin uutena eniten
- eniten arvoaan menettävät "normiautot" eli sedanit tms.
Noniiin nyt vaihtuu vm.2011 V70 D3 johonkin näistä;
Audi A6 C6 Avant 3.0 TDI Quattro tiptronic facelift vm.09-11.
Audi A4 B8 Avant 3.0 TDI Quattro tiptronic vm.09-11
BMW E61 530xda LCI vm.08-10.
Kävin ajamassa kaikkia, mutta ei vieläkään ole selvää mistä diggailen eniten. Kaikki oli helvetin laadukkaan tuntuisia autoja ja todella hyviä ajaa. A4 on tiloiltaan vähän pienempi, 2 kpl lastenistuimia tulee takapenkille ja konttiin pitää mahtua rattaat ym. tavaraa reilusti.
Onko jollain jotain pointteja kyseisistä autoista puolesta tai vastaan?
Jokerina A6 Avant 3.0 TFSI Quattro. Rajan takana tankatessa isompi kulutus bensalla ei ole mahdottoman kallis ongelma vaikka kilsoja tulee 35 tkm vuoteen. Mutta huolto ylläpitokustannukset, on varmaan odotusarvoisesti korkeammat? Ilmajousetkin jne.
Onko jollain jotain pointteja kyseisistä autoista puolesta tai vastaan?
Jokerina A6 Avant 3.0 TFSI Quattro. Rajan takana tankatessa isompi kulutus bensalla ei ole mahdottoman kallis ongelma vaikka kilsoja tulee 35 tkm vuoteen. Mutta huolto ylläpitokustannukset, on varmaan odotusarvoisesti korkeammat? Ilmajousetkin jne.
Jestas että on mukavan näköiset nuo penkit!
F11 535xda 313hv on haaveissa tulevaisuudessa kunhan te rikkaammat olette ajaneet siihen lisää ikää ja kilsoja mittariin .
Onko mitään tuntumaa kumpi tulee todennäköisesti kalliimmaksi ylläpitää, E61 530xda vai C6 A6 3.0 TDI Quattro tiptronic?
Autonvaihto harkinnassa. Himottaisi joku käytetty pick-up - sen verran on kaikenlaista roudausta ympäri vuoden, mutta en tiedä noista mitään. Yllättävän hintavia tuntuvat olevan vaikka ajettu ihan helvetisti. Vinkkejä?
Thx! Tässä oli jo vaikka mitä hyödyllistä tietoa!Työkalut tuntuu suomessa kieltämättä maksavan kohtuudella, halvimmassa hintaluokassa pyörii nuo nissanin navarat, mutta jos nämä on harkinnassa, niin melkein kannattaa etsiä auto johon on alakerran laakerointi uusittu ja mahdollisuuksien mukaan myös jakoketju vaihdettu jykevämpään, alustan osalta kannattaa tarkistaa runkopalkit ja niiden suojaus, mätänevät silmissä jos ei ole uutena suojattu -> pahimmassa tapauksessa runko katkeaa.
10k€ hintaluokassa pyörii nuo enemmän ajetut hiluxit ja kohtuu kilometreillä Izuzun D-maxit. Noista kahdesta itse katselisin D-maxeja, ovat paremmilla varusteilla, pienemmillä kilometreillä ja usein vähemmän ruosteessa kuin hiluxit. Toki tuossa hintaluokassa on myös Fordin Rangereita ja Mitsun l200, mutta noista vanhemmista ei mulla kokemusta. 15k€ - 20k€ luokassa alkaa sit olemaan jo tarjontaa enemmän kohtalaisilla kilometreillä, nytkin Navaran kohdalla olisin tarkka historiasta tekniikan osalta, noissa diisseleissä tuntuu olevan edelleen ikäviä heikkouksia. Uudemman korin Rangerit, Hilux ja D-max olisi ne mallit joihin itse keskittyisin, ihan siitä riippuen että minkä kokoista lavaa ja hyttiä on hakusessa ja onko tarvetta nelivedolle ja kuinka kykenevälle semmoiselle. Osassa on nelivedolle vakiona alennusvaihteistoa ja osassa myös lukkoja.
Uudemmat lavurit on sit mulle mysteeri ja melkein kannattaa sit mielenkiintoisen auton kohdalla mennä merkkifoorumeilta kyselemään kokemuksia.