Nyt pääsi paha sammakko. Kyllä se vain nelareista vähän joka helvetin testissä kärjessä on aina ollut. Montako nelaria olet omistanut ja ajanut niillä kesät talvet?
Mulla
Honda CR-V
Landrover Freelander
Touareg
2x Audi s3
Ja sinä vielä sanot, että samanlaisia kaikki nelarit, ei todellakaan ole. Kaikista surkein vedätys oli Honda CR-V. Sen nelari oli iso vitsi. Sen takapyörät ei lähtenyt pyörimään kuin vain jos otti pois luistoneston. Sen piti antaa eka alkaa sutimaan ennenkuin vasta auto tajuaa että on liukasta. Luistonestolla ei menty minnekään kun se esti renkaiden sutimisen ja kaasu ei toiminut ollenkaan kun se ei vetänyt kun kone jarrutti pyörimistä sen sijaan, että olisi ottanut takarenkaat mukaan. Freelanderissa oli toimivin noista maastureista. Audin nelari taas on helvetin napakka ja fiksu. Niissä on isoja eroja.
Viides ja kuudes neliveto tällä hetkellä meidän taloudessa menossa, tällä hetkellä siis Alfa Romeo Giulia jota en ole vielä päässyt talvella testaamaan kun huhtikuussa vasta ostin ja toisena nelikkona Mazda CX-5. Käyttöauto tulee jatkossakin aina olemaan nelikko, kesäauto takavetoinen.
Audia ja Bemariakin on mulla ollut, Bemarissa ohjaustuntuma hyvä mutta muuta hyvää en omasta yksilöstäni osaa keksiä.
Huonoin neliveto tähän mennessä ollut Volvo V60 Cross Countryssa ('16). Sama vika kun sun Hondassa että eka löi etupyörät tyhjää ennen ku taakse kytkeyty veto päälle. Toimi tosin luistonesto päälläkin.
Kaikki nelivedot eivät ole samanlaisia mutta haldextyyppisiä on moni. Erona on ne anturit mitkä kytkee vedon päälle. Volvossa ja Hondassa toimii hitaasti, Audissa ja esimerkiksi tuossa Mazdassa toimii niinku pitää, anturit seuraa useampaa asiaa mistä päättelevät pinnan olevan liukas. Subarussa taas nelikko on aina ollut hyvä, samaten useimmissa Mitsuissa, Land Rovereisssa ja Jeepeissä.
Tässä hyvä testi noista katumaasturiluokan autoista, mukana Honda, Mazda ja Subaru:
Which compact SUV has the best all-wheel-drive system for snow and ice? - ExtremeTech
Niinku sanoin, poikittaiskoneisissa Audeissa (pienet Audit, 4-sylinteriset koneet) Quattro on haldexilla toteutettu. Pitkittäiskoneelliset (isot Audit, 5+ sylinteriä) on mekaaninen Torsen-neliveto ja useimmlssa avoin tasaupyörästö eli ei lukkoa kuten reivi ylempänä sanoi. Lisähinnasta voi sen lukonkin ruksata.
Kaikki Quattrot eivät ole samanlaisia ja nykyinen Quattro ei ole enää sama kuin se rallipolkujen mekaaninen, lukollinen Quattro.
On täällä muutkin autoja omistanut, koeajanut ja harrastanut, niin kadulla kuin radallakin. Mullakin kalusto vaihtuu ajomäärien takia tiuhaan niin on noita tullut kokeiltua, 4v sisään kymmenes auto on menossa joista kuus tosiaan nelikoita, osa harrasteautoja.
Missään vaiheessa en ole sanonut että Audin neliveto huono olisi, erinomainen se on mutta ei se mitenkään poikkeuksellinen ole. Sen takia tähän tartuin kun sinä kokoajan nostat sitä Quattroa esille, siinäkin tapauksessa kun minä kommentoin BMW:n ohjaustuntuman olevan erinomainen niin mainitsit että ei ajettavuudesta voi puhuakaan jos toinen on nelikko ja toinen kaksivetoinen, vaikka nekin Bemarit josta alunperin puhuttiin oli nelivetomalleja.
Mukavahan näistä on tosin vääntää, automiehiä molemmat ollaan.