Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aikalailla samat vaihteistot noissa taitaa olla. Käy koeajamassa 535d ;) vääntää mukavasti koko kierrosalueen... Noi penkit on kyllä huiput, kun saa päätuenkin niin ettei tarvi kannatella päätä.

Skabassa oli;
E61 530xda
E91 330xda
B8 A4 3.0 TDI Quattro
C6 A6 3.0 TDI Quattro

Voittaja oli 330xda M sport ulko ja sisä paketilla. Vajaan viikon nyt omistanut kyseisen auton ja voi jeesus että tykkään kovasti! BMW:ssä oli joku pieni magic homma mikä miellytti enemmän kuin Audeissa vaikka nekin oli helvetin hyviä. Ja toi yksilö oli AJ Techin ohjelmoima 335hv / 740 Nm (+90hv / +220Nm vakioon) ohjelmointipajan penkin mukaan kardaani irti penkitettynä. xHP stage 3 vaihteisto ohjelmalla. Toimii kauniilla tavalla vaihteisto..aaaah! Todella hyvin pidetty harrastajalta. Hieno laite.

Lapset kun ahdoin takapenkille ja kamaa konttiin niin tuli esille selvä fakta että varsin pieni auto on 3-sarjan BMW verrattuna A6, 5-sarja tai tuo entinen V70 Volvo. Mutta on se kuskille hieno laite ajettaessa. :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Skabassa oli;
E61 530xda
E91 330xda
B8 A4 3.0 TDI Quattro
C6 A6 3.0 TDI Quattro

Voittaja oli 330xda M sport ulko ja sisä paketilla. Vajaan viikon nyt omistanut kyseisen auton ja voi jeesus että tykkään kovasti! BMW:ssä oli joku pieni magic homma mikä miellytti enemmän kuin Audeissa vaikka nekin oli helvetin hyviä. Ja toi yksilö oli AJ Techin ohjelmoima 335hv / 740 Nm (+90hv / +220Nm vakioon) ohjelmointipajan penkin mukaan kardaani irti penkitettynä. xHP stage 3 vaihteisto ohjelmalla. Toimii kauniilla tavalla vaihteisto..aaaah! Todella hyvin pidetty harrastajalta. Hieno laite.

Lapset kun ahdoin takapenkille ja kamaa konttiin niin tuli esille selvä fakta että varsin pieni auto on 3-sarjan BMW verrattuna A6, 5-sarja tai tuo entinen V70 Volvo. Mutta on se kuskille hieno laite ajettaessa. :)
Kyllä Bemareissa ohjaustuntuma on ihan eri planeetalta ku Audeissa. Ajajan autoja!
 
Joo, Bemarit jyrännyt rallissa aina. Ajajan autoja.
Silloin 80-luvulla kun Audi Quattro A- B-ryhmässä pärjäsi niin autot olivat muutenkin toista maata kuin nykyään ja kilpakumppanit olivat kaksivetoisia. Silloin ei ollut pilalle tehostettua ohjausta.

Samaan aikaan muuten BMW M3:lla, takavetoisella autolla, voitettiin Tour de Corse ja samat M3:t järjestään pärjäävät vielä tänä päivänäkin Nesterallin vetomiesluokassa.

Toki noissa RS-Audeissa nykypäivänäkin on ohjaus kunnossa vaikkei se Audin vahvinta osaamista olekaan edes malliston huippuversioissa. Bemareissa ohjaus taas on hyvä jo niissä hinnat alkaen -malleissa.

Ja ei, minä en aja BMW:llä.
 
Bemareissa ohjaus taas on hyvä jo niissä hinnat alkaen -malleissa.

Niin on. Oli 5 päivää vuokra-autona uusi 118ia ja tykkäsin autosta kovasti, vaikka olikin pikkuauto. Ikävältä tuntui palata skodan rattiin vaikka ei skodassa mitään vikaa ole. Joskus vielä ostan bmw:n :cool:
 
Niin on. Oli 5 päivää vuokra-autona uusi 118ia ja tykkäsin autosta kovasti, vaikka olikin pikkuauto. Ikävältä tuntui palata skodan rattiin vaikka ei skodassa mitään vikaa ole. Joskus vielä ostan bmw:n :cool:

Joo. Mä en niin bmw:stä välittänyt aiemmin, koska en ollu ennen ajanut. Kävin muutaman työreissun pohjoisessa ja satuin saamaan aina eri vuokra-auton. Oli Auris hybrid, Audi A1 1.0TSI, BMW 118ia, Golf ja Jetta. Kaikki uusia <2tkm ajettuja. BMW ylivoimaisesti paras ajettava, toisena A1 ja Golf aika samanlaisia. Jetta huonompi ja Auris ylivoimaisesti huonoin.

Ehkä vaikutti sekin, että oli talvi ja BMW takaveto + dynamic traction control.
 
Joo kyllä nelivedon jälkeen on vaikea perustella miksi vaihtaisi takavetoiseen. Talvella toki hiukan hauskempaa leikkiä, mutta muuten kyllä jatkossakin mennään nelikolla.
 
Joo kyllä nelivedon jälkeen on vaikea perustella miksi vaihtaisi takavetoiseen. Talvella toki hiukan hauskempaa leikkiä, mutta muuten kyllä jatkossakin mennään nelikolla.
Nelarilla vetää yhtälailla sladissa, ainakin quattrolla.
 
Nelarilla vetää yhtälailla sladissa, ainakin quattrolla.
Yhtä lailla kaikilla muillaki nelikoilla, vielä pykälää paremmin takapainotteisella nelivedolla.

Ei se Quattro sen kummempi ole ku muutkaan nelivedot, haldex-nelivetohan sekin noissa kaikissa poikittaismoottorisissa Vagilaisissa on merkistä riippumatta.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei se Quattro sen kummempi ole ku muutkaan nelivedot
Nyt pääsi paha sammakko. Kyllä se vain nelareista vähän joka helvetin testissä kärjessä on aina ollut. Montako nelaria olet omistanut ja ajanut niillä kesät talvet?

Mulla

Honda CR-V
Landrover Freelander
Touareg
2x Audi s3

Ja sinä vielä sanot, että samanlaisia kaikki nelarit, ei todellakaan ole. Kaikista surkein vedätys oli Honda CR-V. Sen nelari oli iso vitsi. Sen takapyörät ei lähtenyt pyörimään kuin vain jos otti pois luistoneston. Sen piti antaa eka alkaa sutimaan ennenkuin vasta auto tajuaa että on liukasta. Luistonestolla ei menty minnekään kun se esti renkaiden sutimisen ja kaasu ei toiminut ollenkaan kun se ei vetänyt kun kone jarrutti pyörimistä sen sijaan, että olisi ottanut takarenkaat mukaan. Freelanderissa oli toimivin noista maastureista. Audin nelari taas on helvetin napakka ja fiksu. Niissä on isoja eroja.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki aina unohtaa Subarun. Tuossa omassa outbackissa on torsen tyyppinen neliveto ja takana vielä kitkalukko, siinä jää talvikeleillä haldexit ja avoimen tasauspyörästön quatrot kakkoseksi kun keli menee tarpeeksi haastavaksi:whistle:
 
Nyt pääsi paha sammakko. Kyllä se vain nelareista vähän joka helvetin testissä kärjessä on aina ollut. Montako nelaria olet omistanut ja ajanut niillä kesät talvet?

Mulla

Honda CR-V
Landrover Freelander
Touareg
2x Audi s3

Ja sinä vielä sanot, että samanlaisia kaikki nelarit, ei todellakaan ole. Kaikista surkein vedätys oli Honda CR-V. Sen nelari oli iso vitsi. Sen takapyörät ei lähtenyt pyörimään kuin vain jos otti pois luistoneston. Sen piti antaa eka alkaa sutimaan ennenkuin vasta auto tajuaa että on liukasta. Luistonestolla ei menty minnekään kun se esti renkaiden sutimisen ja kaasu ei toiminut ollenkaan kun se ei vetänyt kun kone jarrutti pyörimistä sen sijaan, että olisi ottanut takarenkaat mukaan. Freelanderissa oli toimivin noista maastureista. Audin nelari taas on helvetin napakka ja fiksu. Niissä on isoja eroja.
Viides ja kuudes neliveto tällä hetkellä meidän taloudessa menossa, tällä hetkellä siis Alfa Romeo Giulia jota en ole vielä päässyt talvella testaamaan kun huhtikuussa vasta ostin ja toisena nelikkona Mazda CX-5. Käyttöauto tulee jatkossakin aina olemaan nelikko, kesäauto takavetoinen.

Audia ja Bemariakin on mulla ollut, Bemarissa ohjaustuntuma hyvä mutta muuta hyvää en omasta yksilöstäni osaa keksiä.

Huonoin neliveto tähän mennessä ollut Volvo V60 Cross Countryssa ('16). Sama vika kun sun Hondassa että eka löi etupyörät tyhjää ennen ku taakse kytkeyty veto päälle. Toimi tosin luistonesto päälläkin.

Kaikki nelivedot eivät ole samanlaisia mutta haldextyyppisiä on moni. Erona on ne anturit mitkä kytkee vedon päälle. Volvossa ja Hondassa toimii hitaasti, Audissa ja esimerkiksi tuossa Mazdassa toimii niinku pitää, anturit seuraa useampaa asiaa mistä päättelevät pinnan olevan liukas. Subarussa taas nelikko on aina ollut hyvä, samaten useimmissa Mitsuissa, Land Rovereisssa ja Jeepeissä.

Tässä hyvä testi noista katumaasturiluokan autoista, mukana Honda, Mazda ja Subaru: Which compact SUV has the best all-wheel-drive system for snow and ice? - ExtremeTech

Niinku sanoin, poikittaiskoneisissa Audeissa (pienet Audit, 4-sylinteriset koneet) Quattro on haldexilla toteutettu. Pitkittäiskoneelliset (isot Audit, 5+ sylinteriä) on mekaaninen Torsen-neliveto ja useimmlssa avoin tasaupyörästö eli ei lukkoa kuten reivi ylempänä sanoi. Lisähinnasta voi sen lukonkin ruksata.

Kaikki Quattrot eivät ole samanlaisia ja nykyinen Quattro ei ole enää sama kuin se rallipolkujen mekaaninen, lukollinen Quattro.

On täällä muutkin autoja omistanut, koeajanut ja harrastanut, niin kadulla kuin radallakin. Mullakin kalusto vaihtuu ajomäärien takia tiuhaan niin on noita tullut kokeiltua, 4v sisään kymmenes auto on menossa joista kuus tosiaan nelikoita, osa harrasteautoja.

Missään vaiheessa en ole sanonut että Audin neliveto huono olisi, erinomainen se on mutta ei se mitenkään poikkeuksellinen ole. Sen takia tähän tartuin kun sinä kokoajan nostat sitä Quattroa esille, siinäkin tapauksessa kun minä kommentoin BMW:n ohjaustuntuman olevan erinomainen niin mainitsit että ei ajettavuudesta voi puhuakaan jos toinen on nelikko ja toinen kaksivetoinen, vaikka nekin Bemarit josta alunperin puhuttiin oli nelivetomalleja.

Mukavahan näistä on tosin vääntää, automiehiä molemmat ollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Huonoin neliveto tähän mennessä ollut Volvo V60 Cross Countryssa ('16). Sama vika kun sun Hondassa että eka löi etupyörät tyhjää ennen ku taakse kytkeyty veto päälle
Ja mun mielestä toi on aikamoinen kusetus etenkin Hondassa kun siinä oli mahdoton saada takarenkaita mukaan luistonesto päällä. Talvella siis jouduin ajamaan luistonesto pois kytkettynä tai muuten lähteminen oli pahempaa mitä etuvetoisilla.

Jossain mallissa nelari ei toiminut ollenkaan ilmeisesti millään asetuksella.

 
Viimeksi muokattu:
Ja mun mielestä toi on aikamoinen kusetus etenkin Hondassa kun siinä oli mahdoton saada takarenkaita mukaan luistonesto päällä. Talvella siis jouduin ajamaan luistonesto pois kytkettynä tai muuten lähteminen oli pahempaa mitä etuvetoisilla.
Vielä huonompi on luultavasti esimerkiksi Toyotassa ja uusissakin Lexuksissa missä on hybridivoimalinja.

Niissä se muutaman hevosvoiman sähkömoottori on ainut mikä taka-akselia pyörittää. Eihän semmoinen kunnon lumella jaksa edes liikkeellelähdössä avittaa.

Mua on aina Lexus houkuttanut mutta RX:ää ja NX:ää talvella koeajettuani totesin että ei, ainakaa ennen kun neliveto on eri tavalla toteutettu, ja se ohjaustuntuma mitä itse arvostan kesäisin yli kaiken muun, se ei ole noissa hyvä. Hyviä autoja varmasti muuten, sisustan ilme on hieno ja luotettavinahan noita pidetään.
 
Noiden nelarien eroja on vaikea sillai tutkia kun joka toinen testi on valmistajan tekemä. Mutta on noissa periaateellisia eroja voimansiirrossa ja miten veto aktivoidaan ja miten paljon.
Se on just nykynelivedoissa se merkittävin ero, valtaosa näiden pienempien nelivetojen nelivedoista kun on päästö-, kulutus- ja kustannussyistä näitä "älykkäitä" kytkeytyviä nelivetoja. Isoissa autoissa ("oikeissa maastureissa") on edelleen mekaanisia nelivetoja.

Osa autoista haistelee ilman lämpötilaa (onko pakkasta?), osa sadetta (onko tuulilasinpyyhkijät käytössä?). Jotkut kytkeytyvät liikkeellelähdössä päälle AINA, toiset vasta kun vetävät renkaat on jo pyörähtäny joutavaa. Osa seuraa ratin asentoa (käännytäänkö nyt?), jarrunesteen painetta, kaasupolkimen asentoa yms. Jostaki luin että tietyissä autoissa näitä sensoreita ei ole ku muutama, toisissa on kymmeniä ja ne tekee sen eron.
 
Zone-sarja -42%
Honda on ainoa neliveto jolla olen jäänyt stadissa parkkiin jumiin aivan normaalissa parkkipaikassa yön jälkeen, kyllä vitutti.
Mä jäin Volvolla omaan pihaan, tosin asun omakotitalossa taajaman ulkopuolella ja lunta oli tullut sen verran että otti pohjasta kiinni +20cm maavarasta huolimatta. Sillon teki mieli Jeep Wrangleria tai jotain muuta kunnon maasturia, ehkä joku päivä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom