Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitens tankkaaminen sujuu? Omassa pitäjässä on tasan yks kaasupiste ja sekin vähän kaukana vakioreiteiltä. Muuten kuullostaa järkevältä diililtä.

Mulla on yksi tankkauspaikka salin likellä ja toinen työmatkan varrella eli no problem. Eka kerta pumpulla oli kyllä hetken aikaa pientä sekoilua että mitenkäs tämä nyt tästä sitten...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Millainen on uudehkojen (2015-) Audin dieselnelikoiden laatu? Sopiiko paljon ajaville vai onko kalliita remontteja odotettavissa?
 
Millainen on uudehkojen (2015-) Audin dieselnelikoiden laatu? Sopiiko paljon ajaville vai onko kalliita remontteja odotettavissa?

Audin ja VAGn ongelmat loppuivat 2012 kohdilla, vai oliko jo 2010 ainakin dieseleiden osalta(ainakin Skodissa). TFSI:n ongelmat loppuivat 2012 faceliftauksen yhteydessä, ja faceliftauksen huomaa etuilmanaukkoritilän kehyksistä = facelifteissä yläkulmat ovat molemmat kaksikulmaisia, vanhempi malli taas on pyöreähkö kulmistaan. Monet liikkeet kun myyvät noita ei faceliftattuja 2012 autoina, osa varmaan ylivuotisia, mutta osa varmaan ihan tahallaan laitettu johtuen faceliftien edeltävän mallin laadusta. Esim. TFSI männänrengastyyppivika(karkaisu) ja auto saattoi viedä 5L öljyä 1000km, sekä jakoketjuongelmat...

2011-audi-a4-front_aua4sed114.jpg


2013-audi-a4-frontside_aua4sed131.jpg




Btw: suurimmissa osissa merkkejä on aika vittumaisia vikoja 2007-2012, eli asuntolainakuplan puhkeamisen aikaan..
 
Millainen on uudehkojen (2015-) Audin dieselnelikoiden laatu? Sopiiko paljon ajaville vai onko kalliita remontteja odotettavissa?
Kannattanee laskeskella hyvin tarkkaan paljonko pitää ajaa, että diesel alkaa kannattaa bensaan nähden. Etenkin nyt kun diesel on paikoin jo kalliimpaa kuin bensa ja siihen kun lyödään ~500 € käyttövoimaveroa päälle, niin bensa onkin äkkiä halvempi vaihtoehto. Riippuu tietysti ihan täysin siitä mihin vertaa. Mä vaihdoin reilu vuosi sitten dieselin pois yhtä vähän kuluttavaan bensaan ja laskin silloin, että edellinen diesel olisi kannattanut vasta 50 000 km jälkeen. Nyt kun dieselin hinta on noin korkealla, niin se ei saisi nykyistä bensaa kiinni ikinä, vaan on aina kalliimpi.

Dieselin jälleenmyyntiarvokin saattaa tulevaisuudessa tippua oikein vain reilusti, etenkin jos polttoaineen hinta säilyy ja dieselin demonisointi jatkuu. Saattaa olla jopa vaikea päästä eroon. Tai sitten ei, mistä sitä tietää.
 
Kannattanee laskeskella hyvin tarkkaan paljonko pitää ajaa, että diesel alkaa kannattaa bensaan nähden. Etenkin nyt kun diesel on paikoin jo kalliimpaa kuin bensa ja siihen kun lyödään ~500 € käyttövoimaveroa päälle, niin bensa onkin äkkiä halvempi vaihtoehto. Riippuu tietysti ihan täysin siitä mihin vertaa. Mä vaihdoin reilu vuosi sitten dieselin pois yhtä vähän kuluttavaan bensaan ja laskin silloin, että edellinen diesel olisi kannattanut vasta 50 000 km jälkeen. Nyt kun dieselin hinta on noin korkealla, niin se ei saisi nykyistä bensaa kiinni ikinä, vaan on aina kalliimpi.

Dieselin jälleenmyyntiarvokin saattaa tulevaisuudessa tippua oikein vain reilusti, etenkin jos polttoaineen hinta säilyy ja dieselin demonisointi jatkuu. Saattaa olla jopa vaikea päästä eroon. Tai sitten ei, mistä sitä tietää.
Ajan 60tkm vuodessa ja tarvin nelikkoa. Nelikkobensat tuppaa syömään enemmän kuin vastaavat dieselit.
 
Kannattanee laskeskella hyvin tarkkaan paljonko pitää ajaa, että diesel alkaa kannattaa bensaan nähden. Etenkin nyt kun diesel on paikoin jo kalliimpaa kuin bensa ja siihen kun lyödään ~500 € käyttövoimaveroa päälle, niin bensa onkin äkkiä halvempi vaihtoehto. Riippuu tietysti ihan täysin siitä mihin vertaa. Mä vaihdoin reilu vuosi sitten dieselin pois yhtä vähän kuluttavaan bensaan ja laskin silloin, että edellinen diesel olisi kannattanut vasta 50 000 km jälkeen. Nyt kun dieselin hinta on noin korkealla, niin se ei saisi nykyistä bensaa kiinni ikinä, vaan on aina kalliimpi.

Dieselin jälleenmyyntiarvokin saattaa tulevaisuudessa tippua oikein vain reilusti, etenkin jos polttoaineen hinta säilyy ja dieselin demonisointi jatkuu. Saattaa olla jopa vaikea päästä eroon. Tai sitten ei, mistä sitä tietää.

Mutta Diesel myös kuluttaa vähemmän suhteessa tehoihin, vrt. Bensa-autot.

Käyttövoimavero lla ei ole niin suurta merkitystä kuin auton lyhennyksellä ja kulutuksella.

AUDI(nyk.) 2.0tdi Quattro________6920e/v = 576,66e/kk
Laina erät: 350e/kk = 4200e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk

AUDI A5 3.0tdi Quattro__________6135e/v = 511,25e/kk
Laina erät: 260e/kk = 3120e/v
15.000km x 7L/100km = 1050L x 1.300e = 1365e/v = 113,75e/kk

Cadillac CTS 3.2i______________6000e/v = 500,00e/kk
Laina erät: 150e/kk = 1800e/v
15.000km x 12L/100km = 1800L x 1.500e = 2700e/v = 225,00e/kk

CHEVROLET MALIBU 2.4i_______5540e/v = 461,66e/kk
Laina erät: 220e/kk = 2640e/v
15.000km x 8L/100km = 1200L x 1.500e = 1800e/v = 150,00e/kk

SEAT EXEO 2.0tdi______________2773e/v = 414,67e/kk
Laina erät: 200e/kk = 2400e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk

SKODA SUPERB 2.0tdi 4x4______4803e/v = 400,25e/kk
Laina erät: 200e/kk = 2400e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk

LEXUS CT200H________________4640e/v = 379,66e/kk
Laina erät: 220e/kk = 2640e/v
15.000km x 5L/100km = 750L x 1.500e = 1125e/v = 93,75e/kk

SUZUKI SWIFT 4x4_____________3312e/v = 276,00e/kk
Laina erät: 125e/kk = 1500e/v
15.000km x 6L/100km = 900L x 1.500e = 1350e/v = 112,50e/kk

(eka luku vuosi + kuukausi sisältää kaiken. Sivuille ja alas vielä eroteltuna erikseen)

Vakuutukset

AUDI(nyk.)______________900e/v
AUDI A5 3.0tdi___________900e/v
Cadillac________________1000e/v
CHEVROLET MALIBU_____800e/v
SEAT EXEO_____________730e/v
SKODA SUPERB_________560e/v
LEXUS CT200H__________650e/v
SUZUKI SWIFT__________482e/v

Käyttövoimaverot:


AUDI(nyk.) _____________650e/v
AUDI A5 3.0tdi__________750e/v
Cadillac________________500e/v
CHEVROLET MALIBU____300e/v
SEAT EXEO____________688e/v
SKODA SUPERB________688e/v
LEXUS CT200H_________150e/v
SUZUKI SWIFT_________220e/v


Laskuihin käytetty:
15.000km/vuosi ajoa
Bensa 1.5e/L
Diesel 1.3e/L

Suurimmat menoerät tuntuisi olevan polttoainekulu + lainan määrä. Ei toi autoilu kyllä mitään halpaa huvia ole.... Meinasin lauantaina käydä hakemassa toisen Suzuki Swiftin meidän talouteen kun kauhistutti noi luvut :D Tarvii vaan vähän isomman auton myös niin piti vähän miettiä uudestaan. Yhtä Chevrolet Volttia piti käydä katsomassa myös mutta oli jo mennyt, samana aamuna...
 
Ajan 60tkm vuodessa ja tarvin nelikkoa. Nelikkobensat tuppaa syömään enemmän kuin vastaavat dieselit.

Katso Lexus GS450h, tai se uudempi malli jos on hintahaarukassa. Ja samalla LS460H ja LS600H :kuola:

Kaveri ajelee MB S400Hybridillä(3.5L bensa). Käyttövoimaverokin 200-300e ja kulutus ollut 8L/100km luokkaa muistaakseni. Saksasta kun tilaa niin säästää aika tasan 10ke verot laskettuna. Noissa facelift alkoi myös 2011, toisin kuin muissa S-mersuissa(2012).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Katso Lexus GS450h, tai se uudempi malli jos on hintahaarukassa. Ja samalla LS460H ja LS600H :kuola:

Kaveri ajelee MB S400Hybridillä(3.5L bensa). Käyttövoimaverokin 200-300e ja kulutus ollut 8L/100km luokkaa muistaakseni. Saksasta kun tilaa niin säästää aika tasan 10ke verot laskettuna. Noissa facelift alkoi myös 2011, toisin kuin muissa S-mersuissa(2012).
Ei riitä maavara noissa. NX300h olis ihan mielenkiintoinen, nyt ku näyttää että kaasuasemaa ei tänne itään tulekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ajan 60tkm vuodessa ja tarvin nelikkoa. Nelikkobensat tuppaa syömään enemmän kuin vastaavat dieselit.
No yleensä bensa syö enemmän kuin diesel, etenkin ellei hybridiä valitse, mutta kyllä tuossa laskukaavoja saa silti pyöritellä mikäli kustannukset yhtään kiinnostaa. Ei diesel ole välttämättä halvempi, vaikka noinkin paljon ajaa. Kuten sanoin, niin riippuu siitä mihin vertaa, eli paljonko vertailuauto kuluttaa ja paljonko siinä on vakuutukset ja ostohinta.
 
Jos itse olisi uutta autoa ostamassa, ostaisin ehdottomasti bensa/kaasu/hybridi mallin, mutta vähän vanhempien (ennen 2007 valmistetut) autojen kohdalla valikoiden diesel on ihan ehdoton valinta. 2007 rajana siksi, että sopivasti valikoiden pystyy vielä hommaamaan dieselin jossa ei hiukkaspönttö ole pilaamassa kokemusta ja silti saa kohtuu kulutteisen ja silti tehokkaan auton, joka on lisäksi usein luotettava.
 
Jos itse olisi uutta autoa ostamassa, ostaisin ehdottomasti bensa/kaasu/hybridi mallin, mutta vähän vanhempien (ennen 2007 valmistetut) autojen kohdalla valikoiden diesel on ihan ehdoton valinta. 2007 rajana siksi, että sopivasti valikoiden pystyy vielä hommaamaan dieselin jossa ei hiukkaspönttö ole pilaamassa kokemusta ja silti saa kohtuu kulutteisen ja silti tehokkaan auton, joka on lisäksi usein luotettava.

Siksipä bmw e60 535da kaikilla kivoilla varusteilla :kuola: ensimmäisellä omistajalla(Suomi) 2007-2017 ja ajoi 110tkm, laakkosella ja autokeskuksessa huollettu. Nyt 150tkm ja hintaa oli 14ke.

https://i.postimg.cc/xThmPh2d/IMG-20181027-002937.jpg
https://i.postimg.cc/6pZvbcWf/IMG-20181027-003122.jpg
https://i.postimg.cc/hPfxTgNw/IMG-20181202-134656.jpg
 
Siksipä bmw e60 535da kaikilla kivoilla varusteilla :kuola: ensimmäisellä omistajalla(Suomi) 2007-2017 ja ajoi 110tkm, laakkosella ja autokeskuksessa huollettu. Nyt 150tkm ja hintaa oli 14ke.

https://i.postimg.cc/xThmPh2d/IMG-20181027-002937.jpg
https://i.postimg.cc/6pZvbcWf/IMG-20181027-003122.jpg
https://i.postimg.cc/hPfxTgNw/IMG-20181202-134656.jpg

Heh, ei huono :). Itse ostin hetki sitten volvo v50 2.0d -07, hintaan 5700€, mittarissa ostohetkellä 182tkm. Edellinen omistaja uusinut viimeisen 10tkm aikana kaikki kalliimmat hilut autoon ja muutenkin huoltanut 10-15tkm välein. Ohjelmoinnilla 160hp/400nm ja seka-ajossa kulutus 6l/100km (tämä siis todellinen kulutus, ei ajotiekoneen väittämä). Hintalaatusuhde vähintääkin kohdillaan, vaikka toki bemmille hävinnee varusteissa :D. Mutta kun suurimman osan vuosittaisista kilometreistä joko saa pistää verotukseen tai siitä maksetaan suoraan tilille 42snt/km, niin tuota voi pitää liki ilmaisena laitoksena omistaa ja käyttää :sneaky:.

Siinä saa uuden auton leasinkejä tai rahoituseriä laskea, arvon alenemasta puhumattakaan, että siitä saisi edes teoriassa kannattavan hankinnan:whistle:.
 
@mrNICEGUY en oikein tiedä mitä hyötyä noista sun laskelmista on, kun ainakin täällä päin bensa ja diesel maksaa yhtä paljon? Lisäksi jos työmatka on sitä perus maantiellä sahaamista, ei se bensan kulutus niin valtavasti suurempi ole. Tehon tarvettakaan en oikein tuossa näe, kepittämällä 100hp koneellakin pitää ohituksissa kytätä mittaria, ettei kortti lähde.

Mutta joo, oli mulla asiaakin. Mietin tuossa itsekin auton vaihtoa, vaikka työmatkan kasvaminen 120km päivässä on vasta pelkkä yksi kaukainen vaihtoehto. Joko tuota ajaa vanhalla riisikipolla, jonka keskikulutus on varman päälle laskien 7 litraa. Vaihtoehto b, hommaa hybridin/kaasuauton tms ja saa samalla rahalla uudemman auton. Diesel on lähtökohtaisesti pois laskuista, en halua Yarista ja koko dieselin tulevaisuus arveluttaa.
 
Zone-sarja -42%
@mrNICEGUY en oikein tiedä mitä hyötyä noista sun laskelmista on, kun ainakin täällä päin bensa ja diesel maksaa yhtä paljon? Lisäksi jos työmatka on sitä perus maantiellä sahaamista, ei se bensan kulutus niin valtavasti suurempi ole. Tehon tarvettakaan en oikein tuossa näe, kepittämällä 100hp koneellakin pitää ohituksissa kytätä mittaria, ettei kortti lähde.

Mutta joo, oli mulla asiaakin. Mietin tuossa itsekin auton vaihtoa, vaikka työmatkan kasvaminen 120km päivässä on vasta pelkkä yksi kaukainen vaihtoehto. Joko tuota ajaa vanhalla riisikipolla, jonka keskikulutus on varman päälle laskien 7 litraa. Vaihtoehto b, hommaa hybridin/kaasuauton tms ja saa samalla rahalla uudemman auton. Diesel on lähtökohtaisesti pois laskuista, en halua Yarista ja koko dieselin tulevaisuus arveluttaa.

No eikai niistä sitten ole mitään hyötyä :woot:
 
No eikai niistä sitten ole mitään hyötyä :woot:
Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla, mutta kuten voimahousukin aiemmin laskeskeli, dieselillä saa ajaa tänä päivänä ihan helvetisti ennen kuin se kannattaa. Hinta on sama kuin bensalla ja siihen päälle käyttövoimavero.

En saanut omissa laskelmissa edes 35 000km ajolla 1.4 dieseliä kannattavaksi. Voiton vie hybridi, kun kaasuakaan ei täältä päin löydy.
 
Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla, mutta kuten voimahousukin aiemmin laskeskeli, dieselillä saa ajaa tänä päivänä ihan helvetisti ennen kuin se kannattaa. Hinta on sama kuin bensalla ja siihen päälle käyttövoimavero.

En saanut omissa laskelmissa edes 35 000km ajolla 1.4 dieseliä kannattavaksi. Voiton vie hybridi, kun kaasuakaan ei täältä päin löydy.


No tuo on vanha laskelma, ne kannattaa laittaa tolleen vertailuun niin totuus paljastuu. Nykyajan hinnoilla.
 
Ei nyt ollut tarkoitus vittuilla, mutta kuten voimahousukin aiemmin laskeskeli, dieselillä saa ajaa tänä päivänä ihan helvetisti ennen kuin se kannattaa. Hinta on sama kuin bensalla ja siihen päälle käyttövoimavero.

En saanut omissa laskelmissa edes 35 000km ajolla 1.4 dieseliä kannattavaksi. Voiton vie hybridi, kun kaasuakaan ei täältä päin löydy.
Minä laskin että n. 60e/kk kalliimmaksi tulee omilla 60tkm ajoilla 7,5l kuluttava bensa ku 6,5l kuluttava diesel. Laskin bensan hinnan 5snt korkeammaksi ku dieselin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom