- Liittynyt
- 11.10.2012
- Viestejä
- 2 255
Mites moottorin massa vaikuttaa sun mielestä? Kovalla pakkasella esim. tollanen litranen rusina EI lämpene ja pysy lämpimänä yksinkertaisesti sen takia kun siinä on niin vähän metallia. Prätkällä näkee hyvin kun viileemmällä kelillä ajaa niin lämmöt reippaasti alle 80 verrattuna lämpimän päivän yli 10 astetta korkeampaan lämpötilaan. Valmistajat pyrkivät nopeaan lämpenemiseen? :D Miten ja lähde tälle tiedolle?Vertaatko 2.0 vapariin vai turbokoneeseen? Nuo pienet turbokoneet on nöyriä puurtajia, eli vääntöä todellakin löytyy pieniltä kierroksilta alkaen. Itellä vanhahtava kaksilitrainen turbokone ja käyttöominaisuudet arkiajoon on näissä pikkukoneissa vähintäänkin yhtä hyvät. Koneen iskutilavuudella ei ole merkitystä luotettavuuteen mihin itsekin viittasit, pienemmässä koneessa on kumminkin pääsääntöisesti pienempi kulutus. Mitenkähän kulutuslukemat olisi kääntynyt jos olisi viety M3 ja Prius kaupunkikierrokselle?
Meillä on Fiesta tuolla turbottomalla 1.0 koneella ja ainakin se lämpenee todella nopeasti kovillakin pakkasilla ja lämmöt myös pysyy asetuksessa. Tästä seuraa, että myös kabiinissa riittää lämpöä. Valmistajat kiinnittää näissä uusissa taloudellisuuteen pyrkivissä moottorimalleissa huomiota erityisesti nopeaan lämpiämiseen ja nestetilavuudet on pienet mikä myös jeesaa. Lisäksi logiikkasi mukaan pientä konetta pitää rasittaa enemmän kuin isompaa, joten lämpiäähän se silloin nopeammin...
Kysyjälle omat suppeat kokemukseni, Audi on aikuismaisempi ja sisusta kestää paremmin silmää, moottoriongelmat lienee yleisesti tiedossa. Fordin 1.0 ecoboostissa ei lapsentauteja ole käsittääkseni ollut. Molemmat on hyviä ajaa alustan osalta ja kuskin ergonomia kohallaan. VAG konsernin autoissa silti ohjaustunto ja polkimien toiminta vetää pidemmän korren, varsinkin poljintuntuma on Fordissa keinotekoinen ja pilaa osaltaan muutoin hyvää ajettavuutta ja fiilistä.
Vertaan 2.0 turboon, kaikki nykyaikaiset koneet on turboja....
Vääntöä todellakin löytyy pikkukoneista jo matalilta kierroksilta? Miksi ja miten (jaa 2 turboa, luotettavuus?), mites yhellä pienellä föönillä? ennen kaikkea montako Nm verrattuna esim 2-litraiseen. Googletappa hieman.
Viimeksi muokattu: