Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vertaatko 2.0 vapariin vai turbokoneeseen? Nuo pienet turbokoneet on nöyriä puurtajia, eli vääntöä todellakin löytyy pieniltä kierroksilta alkaen. Itellä vanhahtava kaksilitrainen turbokone ja käyttöominaisuudet arkiajoon on näissä pikkukoneissa vähintäänkin yhtä hyvät. Koneen iskutilavuudella ei ole merkitystä luotettavuuteen mihin itsekin viittasit, pienemmässä koneessa on kumminkin pääsääntöisesti pienempi kulutus. Mitenkähän kulutuslukemat olisi kääntynyt jos olisi viety M3 ja Prius kaupunkikierrokselle?

Meillä on Fiesta tuolla turbottomalla 1.0 koneella ja ainakin se lämpenee todella nopeasti kovillakin pakkasilla ja lämmöt myös pysyy asetuksessa. Tästä seuraa, että myös kabiinissa riittää lämpöä. Valmistajat kiinnittää näissä uusissa taloudellisuuteen pyrkivissä moottorimalleissa huomiota erityisesti nopeaan lämpiämiseen ja nestetilavuudet on pienet mikä myös jeesaa. Lisäksi logiikkasi mukaan pientä konetta pitää rasittaa enemmän kuin isompaa, joten lämpiäähän se silloin nopeammin... :)

Kysyjälle omat suppeat kokemukseni, Audi on aikuismaisempi ja sisusta kestää paremmin silmää, moottoriongelmat lienee yleisesti tiedossa. Fordin 1.0 ecoboostissa ei lapsentauteja ole käsittääkseni ollut. Molemmat on hyviä ajaa alustan osalta ja kuskin ergonomia kohallaan. VAG konsernin autoissa silti ohjaustunto ja polkimien toiminta vetää pidemmän korren, varsinkin poljintuntuma on Fordissa keinotekoinen ja pilaa osaltaan muutoin hyvää ajettavuutta ja fiilistä.
Mites moottorin massa vaikuttaa sun mielestä? Kovalla pakkasella esim. tollanen litranen rusina EI lämpene ja pysy lämpimänä yksinkertaisesti sen takia kun siinä on niin vähän metallia. Prätkällä näkee hyvin kun viileemmällä kelillä ajaa niin lämmöt reippaasti alle 80 verrattuna lämpimän päivän yli 10 astetta korkeampaan lämpötilaan. Valmistajat pyrkivät nopeaan lämpenemiseen? :D Miten ja lähde tälle tiedolle?

Vertaan 2.0 turboon, kaikki nykyaikaiset koneet on turboja....

Vääntöä todellakin löytyy pikkukoneista jo matalilta kierroksilta? Miksi ja miten (jaa 2 turboa, luotettavuus?), mites yhellä pienellä föönillä? ennen kaikkea montako Nm verrattuna esim 2-litraiseen. Googletappa hieman.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt hiffannut, miten moottorin paino vaikuttaa lämpöön? Kun eihän se metalli itsessään mitään lämmitä - sen tekee palava polttoaine. Oikeastaan pienen koneen luulisi lämpenevän nopeammin, sillä lämmitettävää massaa on vähemmän.

Niin tai näin. Alkuperäinen kysyjä haluaa litraisen kinnerin joten lienee turha pähkiä parilitraisia koneita.
 
En nyt hiffannut, miten moottorin paino vaikuttaa lämpöön? Kun eihän se metalli itsessään mitään lämmitä - sen tekee palava polttoaine. Oikeastaan pienen koneen luulisi lämpenevän nopeammin, sillä lämmitettävää massaa on vähemmän.

Niin tai näin. Alkuperäinen kysyjä haluaa litraisen kinnerin joten lienee turha pähkiä parilitraisia koneita.

Ei lämmitä ei. Lähestytäänpä aihetta jonkun sulle tutumman asian kautta, vaikkapa saunan. Eihän kiuaskaan kivillä lämmitä, mutta kumpiko pysyy kauemman lämpimänä, vähillä kivillä varustettu kiuas vai savusaunan kiuas? Tai takka, varaavassa takassa sillä massalla tehdään se "varaus".

En väitä, ettei pieni moottori jossain laboratorio-olosuhteissa ilman pakkasta ja viimaa lämpenisi nopeammin, mutta käyntilämpötila ei talvella riitä moottorin vaatimattoman massan, ajoviiman ja pakkasen + pienemmän hukkatehon takia lämmittämään samalla tavalla kuin isompi kone. Fakta on se, ettei moottoreita suunnitella ensisijaisesti suomen kylmään ilmastoon vaan massamarkkinoille, jotka pääsääntöisesti ovat kaikki optimaalisemman ilmaston alueilla.

Asia toki ymmärretty, jos haluaa väkisin pienen moottorin niin ei siinä auta isompaa silloin tarjota :)
Kunhan lämpimikseni (nyt kun juuri puhuin saunasta ja takasta, clever) perustelin omia näkemyksiäni kun niitä kysyttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Matilla vähän heikot esimerkit. :D
Se isompi kone toki lämmittää enemmän sillä oletuksella että se myös syö polttoainetta enemmän. Tätä ei kai suoranaisesti toivota kuitenkaan? Koneen massa taas on hidaste lämpenemiselle, ajoviima ei autossa yleensä suoraan puhaltele moottoriin ja jäähdytyksestä vastaa oma laitteistonsa. Ajon jälkeen parkissa ollessa se painavampi motti saattaa hetken pidempään pysyä lämpimänä, mutta tuolla on kai merkitystä lähinnä taksimiehille.
 
Nyt on Matilla vähän heikot esimerkit. :D
Se isompi kone toki lämmittää enemmän sillä oletuksella että se myös syö polttoainetta enemmän. Tätä ei kai suoranaisesti toivota kuitenkaan? Koneen massa taas on hidaste lämpenemiselle, ajoviima ei autossa yleensä suoraan puhaltele moottoriin ja jäähdytyksestä vastaa oma laitteistonsa. Ajon jälkeen parkissa ollessa se painavampi motti saattaa hetken pidempään pysyä lämpimänä, mutta tuolla on kai merkitystä lähinnä taksimiehille.

Nimenomaan polttoainetta kuluu hieman enemmän johtuen suuremmasta hukkatehosta, JOSTA saadaan sitten se kabiinin lämmin ilma. Vai mistä se sun mielestä tulee ohjaamon suulakkeisiin muualta kuin moottorista tai lisälämmittimestä? Moottorin jäähdytys ei tähän aiheeseen kuulu mitenkään, koska niin kuin mainitsit sitä hoitaa erillinen järjestelmä.

Ajoviiman merkitystä ei mun mielestä pidä aliarvioida. Jos se olisi mitätön, niin miksi keulalle asennettaisiin pahvi talvella?
 
Oma 1,4TSI ainakin lämpenee ihan vitun huonosti.. vs vanhempi isompi normikone.
Onko sitten tekniikka kehittynyt, ettei "hukkalämpöä" enää tule vai mistä.

Ja kyllä itsellänikin löytyy enempi luotto 2,0l koneeseen, kun 1,4l "tupla-turboon".. siltikin ajelen pikkukoneella, koska saatu pienestä koneesta revittyä riittävästi tehoa
 
Itsehän ajelin juurikin tuollaisella "tupla-turbo" golffilla 4 vuotta. Ensin vaihdettiin venynyt ketju 86tkm kohdalla (meni vielä takuuseen), ja 157tkm kohdalla piti sitten käytännössä purkaa ja kasata uudestaan koko motti. Eipä mennyt enää kuin osittain takuuseen, ja voin sanoa että tuli oppirahat maksettua. Nykyään on 2.0l ecoboost, eikä enää IKINÄ vaginan paskoja tule tähän taloon. Jos tästä kokemuksesta (varoituksesta) jollekin on jotakin hyötyä, niin hyvä niin.
 
Vähän hämää, kun 1.4 litrainen on pikkukone ja pitäisi olla 2 litrainen. Kumpikin on kuitenkin lähes pienintä mitä kaupasta saa. Kun tosimieshän ottaa esim 6.2 litraisen Fordin ;)
 
Nimenomaan polttoainetta kuluu hieman enemmän johtuen suuremmasta hukkatehosta, JOSTA saadaan sitten se kabiinin lämmin ilma. Vai mistä se sun mielestä tulee ohjaamon suulakkeisiin muualta kuin moottorista tai lisälämmittimestä? Moottorin jäähdytys ei tähän aiheeseen kuulu mitenkään, koska niin kuin mainitsit sitä hoitaa erillinen järjestelmä.

Ajoviiman merkitystä ei mun mielestä pidä aliarvioida. Jos se olisi mitätön, niin miksi keulalle asennettaisiin pahvi talvella?
Sitähän se D Yates tuossa sanoi, että suurempi kone lämpiää nopeammin VAIN jos se kuluttaa myös polttoainetta enemmän ja että moottorin suuri massa hidastaa lämpiämistä. Ihan niin kuin sitä isoa savusaunan kiuastakin saa lämmittää monta tuntia ennen kuin koppi on sen lämpöinen että sinne viitsii mennä, kun taas pieni kiuas lämpiää nopeammin ja myös tiettyyn pisteeseen asti lämmittää sitä saunaa nopeammin, koska pienempi osa energiasta käytetään kiukaan itsensä lämmittämiseen. Tiettyyn pisteeseen asti siksi ettette luule mun tarkoittavan että pienempi kiuas on tehokkaampi vaan jos otetaan se sama kiuas normaalilla kivitilavuudella millä sauna lämpiää esim. tunnissa ja jos laitetaan tonni lisää kiviä niin sillä kestää vähän liioiteltuna varmaan viikko lämmitä. Jos sen halutaan lämpiävän nopeammin niin sen pitää olla muutenkin isompi ja siellä pitää pystyä polttaan enemmän puita. Tulipa pitkä esimerkki, mutta tulipa ehkä selväksi.

Maskeja peitetään talvella lähinnä siksi, että ne moottorin jäähdytyslaitteet on luonnollisesti siinä auton edessä ja ilman virtausta niille halutaan rajoittaa. Ilmavirran vaikutus suoraan moottoriin on todella minimaalista.

Nykyautojen huono lämpiäminen ei noin yleisesti ottaen johdu paremmasta hyötysuhteesta, koska se on edelleenkin varsin surkea ja hukkalämpöä kyllä tulee. Syy on painon ja hinnan takia alimitoitetuissa lämmitysjärjestelmissä. Niihin ei kiinnitetä huomiota siihen malliin kuin ennen.
 
Itse ottaisin Focuksen noista kahdesta. Viime vuosina mennyt kaikki usko vaggivehkeisiin, juuri kun on kuullut noista tsi-koneiden ketjujen venymisistä ja dsg-laatikoiden hajoiluista. Henk.koht kokemusta ei oo, mutta en testaileen lähtisi.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites moottorin massa vaikuttaa sun mielestä? Kovalla pakkasella esim. tollanen litranen rusina EI lämpene ja pysy lämpimänä yksinkertaisesti sen takia kun siinä on niin vähän metallia. Prätkällä näkee hyvin kun viileemmällä kelillä ajaa niin lämmöt reippaasti alle 80 verrattuna lämpimän päivän yli 10 astetta korkeampaan lämpötilaan. Valmistajat pyrkivät nopeaan lämpenemiseen? :D Miten ja lähde tälle tiedolle?

Vertaan 2.0 turboon, kaikki nykyaikaiset koneet on turboja....

Vääntöä todellakin löytyy pikkukoneista jo matalilta kierroksilta? Miksi ja miten (jaa 2 turboa, luotettavuus?), mites yhellä pienellä föönillä? ennen kaikkea montako Nm verrattuna esim 2-litraiseen. Googletappa hieman.

Lämpöenergia on verrannollinen kappaleen massaan. Suuren massan lämpeäminen kestää kauemmin kuin pienen massan, kuten jo todettiinkin.

Prätkien moottoritekniikan kehitys on ollut perinteisesti autoteollisuutta jäljessä, mm. päästöjen ja kulutuksen vähentämiseen ei taideta nykyäänkään juuri kehitysroposia laittaa. Eli myös moottorin lämpötilan säätö saattaa toimia melko karkeasti tietyllä alueella. Prätkällä käyntilämpötilan vaihtelun huomaa helpommin, jos lämpötila esitetty digimittarissa numeraalisesti. Autoissa viisarimittari on luultavasti ohjelmoitu siten että viisari pysyy tismalleen samassa asetuksessa (normaali käyntilämpötila) vaikka lämpötila oikeasti vaihtelee. Näin ainakin Saabissa, lämpötila voi ajotietokoneelta katsottuna olla mitä vain n. 80 - 97 väliltä ilman, että viisari liikahtaa käytännössä ollenkaan. Ilmeisesti liian tarkan tiedon on ajateltu lisäävän tavallisen autoilijan tuskaa.

Jos huippuvääntö 170Nm on käytettävissä kierroksilla 1300-4500, niin se on minulle tässä kontekstissa (käyttöauto arkiajoon) hyvä vääntö. Tietty jos kaksilitraiseen vertaa, niin vääntö on huono, mutta niin on kaksilitraisessakin jos vertaa nelilitraiseen...

Seuraavissa mm. jäähdytyskierron toiminnasta:

http://www.mynewsdesk.com/fi/oy-for...taloudellinen-1-0-litran-ford-ecoboost-680096


View: https://www.youtube.com/watch?v=5mrTHzFK8Xo
 
Olen harkinnut nyt itse Skoda Superbin ostamista. Farkku tarttisi mielellään olla ja Superbissa vaikuttaisi olevan vähän kaikki kohdallaan. Tilaa riittää, 2 litraista dieseliä DSG:llä mielellään, ilmeisesti ihan toimiva combo. Noita saa ihan järkevään hintaan sen reippaat 200k ajettuna, eiköhän se kone kestä aika paljon pidemmällekin. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä vispilästä?

Edit. Ja olen kyllä tietoinen että kyseisessä moottorissa sekä DSG:ssä on ollut ongelmansa. Mutta luulisi koneongelmien jo tulleen tuollaisia kilometrejä ennen, ja DSG:ssä vissiin ongelmavuodet olivat siellä 07-09 akselilla enimmäkseen? Öljyjähän noihin laatikoihin pitää vaihdella aika usein mutta se nyt ei ole mikään ongelma.
 
Olen harkinnut nyt itse Skoda Superbin ostamista. Farkku tarttisi mielellään olla ja Superbissa vaikuttaisi olevan vähän kaikki kohdallaan. Tilaa riittää, 2 litraista dieseliä DSG:llä mielellään, ilmeisesti ihan toimiva combo. Noita saa ihan järkevään hintaan sen reippaat 200k ajettuna, eiköhän se kone kestä aika paljon pidemmällekin. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä vispilästä?

Edit. Ja olen kyllä tietoinen että kyseisessä moottorissa sekä DSG:ssä on ollut ongelmansa. Mutta luulisi koneongelmien jo tulleen tuollaisia kilometrejä ennen, ja DSG:ssä vissiin ongelmavuodet olivat siellä 07-09 akselilla enimmäkseen? Öljyjähän noihin laatikoihin pitää vaihdella aika usein mutta se nyt ei ole mikään ongelma.

Jos DSG on uusittu jo kertaalleen, niin miksikäs ei. Voihan ne tuurilla kestää. Kerran olen moista laitosta (farkku superb -11 2.0tdi) ajanut ja olihan se kiva ajettava.
 
Olen harkinnut nyt itse Skoda Superbin ostamista. Farkku tarttisi mielellään olla ja Superbissa vaikuttaisi olevan vähän kaikki kohdallaan. Tilaa riittää, 2 litraista dieseliä DSG:llä mielellään, ilmeisesti ihan toimiva combo. Noita saa ihan järkevään hintaan sen reippaat 200k ajettuna, eiköhän se kone kestä aika paljon pidemmällekin. Onko porukalla kokemuksia kyseisestä vispilästä?

Edit. Ja olen kyllä tietoinen että kyseisessä moottorissa sekä DSG:ssä on ollut ongelmansa. Mutta luulisi koneongelmien jo tulleen tuollaisia kilometrejä ennen, ja DSG:ssä vissiin ongelmavuodet olivat siellä 07-09 akselilla enimmäkseen? Öljyjähän noihin laatikoihin pitää vaihdella aika usein mutta se nyt ei ole mikään ongelma.

Meinaat ettei "salama" iske kahdesti samaan paikkaan. Huomaa lainausmerkit. Köyhän ei kannata ostaa halpaa.
 
Maskeja peitetään talvella lähinnä siksi, että ne moottorin jäähdytyslaitteet on luonnollisesti siinä auton edessä ja ilman virtausta niille halutaan rajoittaa. Ilmavirran vaikutus suoraan moottoriin on todella minimaalista.
Eikö autossa ole termostaatti hoitamassa sitä virkaa, että sinne nokassa sijaitsevalle kennolle ei pusketa lämpöä, ennen kuin sitä tuotetaan liikaa ;) Ei siellä vesi jatkuvasti kierrä, jos termari pelaa.

Kyllä sinne motille saakka vaan ilmavirta kulkeutuu sen verran, että se kannattaa pikkukipoissa tai diisseleissä peittää.
 
On se hankalaa. Jahkaa muutaman vuoden auton vaihtoa. Valitsee S/V60 D3:n hankintalistalle. Odottaa hintojen tippuvan. Hinnat tippuvat. Tulee D4 jonka päättääkin haluta. Ja taas odotetaan hintojen tippuvan. Varmaan ensi keväänä haluaa taas siitä seuraavaa mallia. Ei ole helppoa. Välillä vaihtaa merkkiä, googlaa ja toteaa kaiken olevan paskaa.
 
Eikö autossa ole termostaatti hoitamassa sitä virkaa, että sinne nokassa sijaitsevalle kennolle ei pusketa lämpöä, ennen kuin sitä tuotetaan liikaa ;) Ei siellä vesi jatkuvasti kierrä, jos termari pelaa.

Kyllä sinne motille saakka vaan ilmavirta kulkeutuu sen verran, että se kannattaa pikkukipoissa tai diisseleissä peittää.
Ihan totta, En ajatellut asiaa ihan loppuun asti.
 
Auton mietintä on ripulia. Nykynen auto kohta 2v ja mittarissa kohta 65tkm (-14 alussa rekattu 1.4tsi dsg octavia combi). Jatkossa kilsoja tulee arviolta 50tkm vuodessa, joten seuraavaa voisi miettiä dieselinä vaikka auton kuuluu bensalla kulkea.

Nyt tilannetta helpottaa se että seuraavan ei tarvi olla farkku, ostettiin muijalle farkku ceed niin koirat saa kulkemaan siellä.

Vaihtoehtoina ollut nyt oikeastaan 1-sarjan facelift bmw tai a-sarjan mese. Bemarissa 118dA m-sporttina menisi juuri ja juuri budjettiin, a-sarjalainen ilman pappa lookkia (amg line) on IMO hienompi, mutta hinta karkaa.

Toisaalta tekis mieli vielä vuosi ajaa nykyisellä (kesärenkaat vaihtokunnossa) mutta kun autokuumetta 38,5.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom