Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mua melkein kiihottaa ajatus siitä että pääsisi dieselistä joskus eroon. Niissä vituttaa ihan kaikki. Ihan alkaen siitä kun tankkauksen jälkeen haisee kädet ja päättyen epämiellyttävään moottorin käytökseen, kun bensa-autoihin on tottunut ja selvästi korkeampaan vikaherkkyyteen ja kalliimpiin korjauksiin kuin bensa-autossa keskimäärin. Esim. hiukkassuodattimet, turbot (nykydieselissä aina, bensassa saa valita), suuttimet...


Turbot on saatanasta, paljon parempaa voimaa vapareissa. Itselläkin vain on pakko olla yksi diisseli ja diisseleissä on aina turbot jos meinaa että niissä on vähänkään hevosia.
 
Turbot on saatanasta, paljon parempaa voimaa vapareissa. Itselläkin vain on pakko olla yksi diisseli ja diisseleissä on aina turbot jos meinaa että niissä on vähänkään hevosia.

No ei oikeastaan. Turbokoneissa nyt on yleensä vaan n. +50% enemmän vääntöä vapariin verrattuna samantehoisessa koneessa, eli käytännössä paljon enemmän voimaa keskikierroksilla vaikka punarajalla molemmissa olisikin sama teho.

Esim omassa 2.5 bensaturbossa on suurimman väännön kohdalla (570Nm / 3000 rpm) käytössä jo yli 70% huipputehosta. Melko laakea teho/vääntökäyrä, saa olla aikamoinen vapari että vetää paremmaksi. Toki noissa aina on pieni viive, mutta hyvin marginaalinen käytännössä.
 
Toki noissa aina on pieni viive, mutta hyvin marginaalinen käytännössä.
Tarpeeksi marginaalinen tehdäkseen siitä paskan ajaa. Mä en tykkää yhtään. Jossain isossa dieselissä nyt tuskin tuntuu mutta pienen dieselin ja pienen bensakoneen alaväännössä on huima ero, kun puhutaan ihan alimmasta kierrosalueesta. Bensan hyväksi tietenkin. Mulla ei ole seuraavasta kokemusta kuin kahdesta dieselistä, niistä mitkä olen omistanut, mutta niissä on kylmänä todella huomattava tehonpuute ennen kuin turbo turbo tulee kunnolla mukaan parissa tonnissa. Tuntuu siltä ettei tapahdu yhtään mitään. Tästä kun on puhunut niin jotkut dieselillä ajaneet on olleet samaa mieltä. Johtunee ihan kartoista ja tehoa ei anneta kylmästä koneesta ulos. Bensavaparissa ei ole ikinä ollut tällaista vaan ne vetää nätin tasaisesti ihan alhaalta asti kylmänä ja lämpimänä.

E: Ja sit tietysti se KUN se turbo laukeaa. Nykyajan juuttuvasiipiset ahtimet ja kaikki niin jossain vaiheessa alkaa yliahtaa / aliahtaa ja lyö vikatilan päälle. Tai sit vaan alkaa huutaan ja savuttaan ja on kallis korjata. Yksi vikakohde lisää. Ei sovi käytetyllä autolla ajavalle, mutta dieselissä se on käytännössä pakko olla.
 
Nyt kaivataan kokemuksia Opeleista. Onko tuntemuksia "uudesta" Astrasta? 2.0CDTI Astra voisi olla kiinnostava V70:n jälkeen. Pienehkö auto 160hp koneella kuulostaa jännältä. Vaan onko auto meluisa ja mites on tuon kaksilitraisen dieselin kestävyyden kanssa?

Ja onko tietoa mikä automaatti noissa autoissa on? Aisin-Warner varmaan mutta mikä malli? Manuaali olisi kulutuksen kannalta selvästi parempi, mutta jaksaako ihminen 10min pidempään semmoisella ajella...
 
Kuinka iso riski on hankkia kaksoisahdettu 1.4 TSI (vm. 2008)? Auto on yli 100 000 ajettu, joten luulisi, että tyypiviat on jo korjattu, jos olisi tarvetta. Netistä kun lukee niin tekee mieli jo peruuttaa koeajokin.
 
Kuinka iso riski on hankkia kaksoisahdettu 1.4 TSI (vm. 2008)? Auto on yli 100 000 ajettu, joten luulisi, että tyypiviat on jo korjattu, jos olisi tarvetta. Netistä kun lukee niin tekee mieli jo peruuttaa koeajokin.
Kyl mä oon myös lukenut sellaisia kauhutarinoita etten koskisi pitkällä tikullakaan. VAG-arenalla on tätä nykyä tullut jonkin verran pyörittyä kun vaginalaisella ajelen ja sieltä saa lukea miten hyviä vehkeitä noi on. Vielä jos löytyy DSG-laatikko niin siinä on voittaja.
 
Mä sanoisin että mikään VAG-konsernin viime vuosien tuotos ei sovi kuin uudella ja/tai liisarilla ajavalle :D Menee ahtimet, jakoketjut, askit, raidetangot jne jne jne, helvetin kalliita remontteja joissa maahantuoja ei ilmeisesti tule kovin paljoa vastaan takuun umpeudettua. 100 tkm ajettu 2008-mallin TSI nyt on varmasti vihoviimeinen vaihtoehto, jos ei tuhansien eurojen remontti kiinnosta.
 

No nykyisen 325 Bemun ilmoitettu kulutus on 9 litraa satasella (oikeasti 11 litraa) niin ei tuolla paljon parane. Täytyy varautua pahan päivän varalle ja vaihtaa selkeästi vähemmän kuluttavaan. Kunhan nyt alle 9 sekunnin kiihtyy sataseen ja on eurooppalainen niin sillä pääsee pitkälle.

Olen katsonut 1-sarjan Bemareitakin, mutta kun suomalaiset ovat tietysti ostaneet karvalakkeja 1,6 litran koneella niin sopivaa saa etsiä kissojen ja koirien kanssa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en ole ikinä oikein katsellut kulutusta autoa valitessa. Taloudellisuus tarkoittaa mulle ensisijaisesti sitä miten se pysyy kunnossa. Ne kulutussäästöt menee vessasta alas kun tulee yksikin ylimääräinen käynti pajalle.
 
Itse en ole ikinä oikein katsellut kulutusta autoa valitessa. Taloudellisuus tarkoittaa mulle ensisijaisesti sitä miten se pysyy kunnossa. Ne kulutussäästöt menee vessasta alas kun tulee yksikin ylimääräinen käynti pajalle.
Miten nää itse asiassa on toisensa pois sulkevia asioita? Miksei voi valita varmatoimiseksi haukuttua ja vähän kuluttavaa autoa samassa paketissa?
 
Minun tapauksessani nykyinenkään auto ei ole erityisen luotettava tai edullinen pitää, joten toinen auto olisi siinäkin mielessä hyvä.

Olen katsonut, että BMW 318 bensakoneella ja manuaalilla olisi ainakin ilmoitetun kulutuksen puolesta ok (vm. 2008 ->, 5,9 l/s). Eihän se mikään tehoauto ole, mutta jos kulutus pitää alkuunkaan paikkansa, säästäisin kuukausitasolla jo pelkissä bensoissa toista sataa.
 
Minun tapauksessani nykyinenkään auto ei ole erityisen luotettava tai edullinen pitää, joten toinen auto olisi siinäkin mielessä hyvä.

Olen katsonut, että BMW 318 bensakoneella ja manuaalilla olisi ainakin ilmoitetun kulutuksen puolesta ok (vm. 2008 ->, 5,9 l/s). Eihän se mikään tehoauto ole, mutta jos kulutus pitää alkuunkaan paikkansa, säästäisin kuukausitasolla jo pelkissä bensoissa toista sataa.

Aika rajulta kuulostaa vajaa kuus litraa sekunnissa kulutus.

Hauska kommentti tuo 1-sarjalainen ja karvalakki 1,6. Sua harmittaa kun etsit käytettyä kun suurin osa on ostanut 1,6-litraisen uutena :D ole sä se joka ostaa isokoneisen ja hyvin varustellun suoraa jälleenmyyjältä ;)
 
Mä sanoisin että mikään VAG-konsernin viime vuosien tuotos ei sovi kuin uudella ja/tai liisarilla ajavalle :D Menee ahtimet, jakoketjut, askit, raidetangot jne jne jne, helvetin kalliita remontteja joissa maahantuoja ei ilmeisesti tule kovin paljoa vastaan takuun umpeudettua. 100 tkm ajettu 2008-mallin TSI nyt on varmasti vihoviimeinen vaihtoehto, jos ei tuhansien eurojen remontti kiinnosta.

Tästä oli puhetta Joensuun Laakkosella viime viikolla, niin siellä sanoivat, että valmistaja tulee vastaan 8 vuotta/180 tkm. Ei kylläkään ollut puhetta mistään summista mutta esim. appiukon 2008 VW Golf 1.4 TSi 2008 sanoi sopimuksensa irti viime syksynä, niin maahantuoja/valmistaja maksoi 2/3 ja se 1/3 jäi itselle maksettavaa. Auton huoltohistoria pitää olla sitten hyvä.
 
Tästä oli puhetta Joensuun Laakkosella viime viikolla, niin siellä sanoivat, että valmistaja tulee vastaan 8 vuotta/180 tkm. Ei kylläkään ollut puhetta mistään summista mutta esim. appiukon 2008 VW Golf 1.4 TSi 2008 sanoi sopimuksensa irti viime syksynä, niin maahantuoja/valmistaja maksoi 2/3 ja se 1/3 jäi itselle maksettavaa. Auton huoltohistoria pitää olla sitten hyvä.

Yllättävän hyvä diili kun 6-vuotta vanhaan maksetaan 2/3. Sillä saa sitten uudet osat reippaasti käytettyjen tilalle. Alkaa kuluttajien puolelta varmaan olla sen verran painetta vagin suuntaan, että pakko.
 
Hauska kommentti tuo 1-sarjalainen ja karvalakki 1,6. Sua harmittaa kun etsit käytettyä kun suurin osa on ostanut 1,6-litraisen uutena :D ole sä se joka ostaa isokoneisen ja hyvin varustellun suoraa jälleenmyyjältä ;)

Nyky-Suomessa pitäisi olla varmaan 60 000 vuositulot, jos haluaa ostaa 40 k auton. Eli katsellaan joskus kaukaisessa tulevaisuudessa, jos Suomen asioita ei ole täysin paskottu.
 
Yllättävän hyvä diili kun 6-vuotta vanhaan maksetaan 2/3. Sillä saa sitten uudet osat reippaasti käytettyjen tilalle. Alkaa kuluttajien puolelta varmaan olla sen verran painetta vagin suuntaan, että pakko.

Eiköhän VAG-konserni näissäkin hyvän katteen saa vaikka "maksaakin 2/3" kuluista :rolleyes:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom