Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Avaimettomaan käyttöön muuten sellainen pointti, että jos säilyttää autoa ulko-oven edessä/seinän takana katoksessa ja avaimet on avainkaapissa, joka tavallisimmin löytyy läheltä sisäänkäyntiä, niin hieman jännittäis ettei varsinkin pattereiden ollessa uudet olisi koko ajan ovet auki. Taitaa joitain metrejä olla etäisyys, josta ovet aukeaa. Miten noi toimii, jos sen auton saa käyntiin em. tavalla, täytyykö avain olla ajossa mukana? Mitä tapahtuu jos ei ole?

Mulla ainakin avaimen pitää olla ihan vieressä. Ja ovet ei edes aukea, jos avain on esim eripuolella autoa kuin mistä ovea yritetään avata (lukko aukeaa vasta kun käden työntää kahvan alle).
 
Mulla ainakin avaimen pitää olla ihan vieressä. Ja ovet ei edes aukea, jos avain on esim eripuolella autoa kuin mistä ovea yritetään avata (lukko aukeaa vasta kun käden työntää kahvan alle).

Sama homma, toiselta puolelta sisään menevä ei saa ovea auki vaikka seison toisen oven edessä.
 
Nyt kun Prius mainittiin, niin heti alkoi mietityttämään että pitäiskös vaihtaa sellaiseen...Mutta ei jumalalauta. Liekö siinä ajettavuutta tai kuskin ergonomiaa ollenkaan?

Yhdessä ALDin tilaisuudessa pari vuotta sitten menin pällistelemään Priusta lähempää. Heti tuli semmoinen harmaa ukkeli extra-harmaassa puvussa kyselemään, että eikö ole muuten moderni ja hieno sisältä ja ulkoa. Olin tyyliin wtf ja oletteko sokea? Auto on tosiaan rikkaimurin mallinen. Muistuttaa 80-luvun scifi-leffan UFOa. Ja sisustassa oli tuttu tunnelma. Samanlainen plyyshiverhoilu mitä -91 Corollassani aikanaan. Rohkean retroa...

Mutta toisaalta jos hybridit oikeasti kestävät toisin kuten olen pelännyt niin...

Toyotalla on Auris ja Yaris hypridejäkin. Onhan nämäkin vähän tylsiä mutta varmasti paremman näköisiä kuin Prius. Sisustaltaan mielestäni yhtä moderneja kuin muutkin samanikäiset autot, ei mitään kalsarikuvioituja istuimia yms.
Itse päädyin kuitenkin diesel Aurikseen halvemman hinnan takia, lisäksi ajan paljon maantiejoa jossa hypridistä ei ole yhtä paljon hyötyä kuin kaupunkiajossa.
 
Prius. Olen omistanut moisen vuodesta 2010 (uudempi malli). Takana 88tkm keskikulutuksen ollessa 5,2l/100km. Tuo luku sisältää joka ainoan tankin ja osuu yhteen myös spritmonitorin keskikulutuksen kanssa Overview: Toyota - Prius - Spritmonitor.de
Sama sivu antaa auris dieselille keskiarvon 6,3l/100km.

Kaupunki/maantieajon suhteesta ei ole hajua. On käyty autolla talvilomilla Ylläksellä ja ajeltu kesälomilla Tanskaan asti. Tosin on myös hurnuutettu paljon kaupungin ruuhkissa.

Joku kyseli aiemmin paljonko vie vauhdissa 100kmh. Tasaisella vauhdilla ja tasaisessa maastossa pitäisi mennä reilusti alle viiteen litraan per sata. Käytännössä kun tulee ohituksia 5l tasan lienee hyvä oletus kesäkulutuksesta 100kmh vauhdissa. Tuolla oikeasta datasta tehtyjä käyriä.
Most efficient speed for best MPG? | Page 2 | PriusChat

Plussat ja miinukset
+ Pieni kulutus
+ Luotettava
- Ajettavuus on tyypillistä japanilaista.
 
Jos se kaikissa autoissa toimii pomminvarmasti näin, niin silti jää riski että joku tyhjää sen yön aikana jättämättä jälkeäkään. Mitenkähän vakuutusyhtiö reagoi?

Vakuutusyhtiö hyvin suurella todennäköisyydellä tekisi vähennyksiä korvaukseen. Eli perus ikävähennysten lisäksi lähtisi myös vähennyksiä lukitsematta jättämisestä.
 
Prius. Olen omistanut moisen vuodesta 2010 (uudempi malli). Takana 88tkm keskikulutuksen ollessa 5,2l/100km. Tuo luku sisältää joka ainoan tankin ja osuu yhteen myös spritmonitorin keskikulutuksen kanssa Overview: Toyota - Prius - Spritmonitor.de
Sama sivu antaa auris dieselille keskiarvon 6,3l/100km.

Kaupunki/maantieajon suhteesta ei ole hajua. On käyty autolla talvilomilla Ylläksellä ja ajeltu kesälomilla Tanskaan asti. Tosin on myös hurnuutettu paljon kaupungin ruuhkissa.

Joku kyseli aiemmin paljonko vie vauhdissa 100kmh. Tasaisella vauhdilla ja tasaisessa maastossa pitäisi mennä reilusti alle viiteen litraan per sata. Käytännössä kun tulee ohituksia 5l tasan lienee hyvä oletus kesäkulutuksesta 100kmh vauhdissa. Tuolla oikeasta datasta tehtyjä käyriä.
Most efficient speed for best MPG? | Page 2 | PriusChat

Plussat ja miinukset
+ Pieni kulutus
+ Luotettava
- Ajettavuus on tyypillistä japanilaista.

Aika paljon vie hybridiksi. Diesel-Golfin kulutusta kun katsoo niin helposti ajellaan alle 4 litraan. 10 ekaa sivua alle 4,5l/100km.
 
Luottokorjaajalta kysyin näistä ja sanoi että bensavehkeet lujia kautta linjan mutta että dieselissä 2011 tai uudempi. Niissä vanhemmissa jotain konepuolen vikoja joista iso osa toki takuulla korjattu mutta sanoi että hänen mielestään jätä väliin 2011 vanhemmat dieselit. Ei sillä, että sitten kun vaihdan niin se on jou 2-3 vuotta vanha jota taas pidetään pitkään... Mutta vinkiksi muille.

Ja että noihin ei oikein tahdo saada kuin alkuperäisosia että vähän menee korjaamiseenkin tietty sitten enempi rahaa aina osiin.

Jos en väärin muista niin noissa ensimmäisissä dieseleissä ainakin yksi vikoja aiheuttava tekijä oli se, että öljypohjan ja itse koneen väliin tulevaa tiivistemassa oli tursahtanut tehtaalla vähän liikaa. Se aiheutti sitten kaikkea mielenkiintoista.

Ja noista alkuperäisosista sen verran, että voivat ne olla vähän kalliimmat mutta alkuperäisillä varaosilla on aina 3 vuoden takuu.
 
Joku kyseli aiemmin paljonko vie vauhdissa 100kmh. Tasaisella vauhdilla ja tasaisessa maastossa pitäisi mennä reilusti alle viiteen litraan per sata. Käytännössä kun tulee ohituksia 5l tasan lienee hyvä oletus kesäkulutuksesta 100kmh vauhdissa.
Toi on hyvä tietää. En ole laskenut vielä mitään, mutta perstuntumalta voisin heittää, että Prius tulee halvemmaksi kuin nykyinen Octavia millä on työmatkan keskikulutus 4.4 ja vauhtia suurimman osan ajasta tuo 100km/h. Ja tiputusta tulee etenkin niillä osuuksilla mitkä taas nostaa Skeidan keskikulutusta, eli taajamassa.
 
Jos en väärin muista niin noissa ensimmäisissä dieseleissä ainakin yksi vikoja aiheuttava tekijä oli se, että öljypohjan ja itse koneen väliin tulevaa tiivistemassa oli tursahtanut tehtaalla vähän liikaa. Se aiheutti sitten kaikkea mielenkiintoista.

Ja noista alkuperäisosista sen verran, että voivat ne olla vähän kalliimmat mutta alkuperäisillä varaosilla on aina 3 vuoden takuu.

Onko tosiaan näin? Saisko lähdettä, meillä on vähän eri alalla, mutta kuitenkin moottoreihin ja turboihin liittyen aina varaosien takuu 6kk.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos en väärin muista niin noissa ensimmäisissä dieseleissä ainakin yksi vikoja aiheuttava tekijä oli se, että öljypohjan ja itse koneen väliin tulevaa tiivistemassa oli tursahtanut tehtaalla vähän liikaa. Se aiheutti sitten kaikkea mielenkiintoista.

Ja noista alkuperäisosista sen verran, että voivat ne olla vähän kalliimmat mutta alkuperäisillä varaosilla on aina 3 vuoden takuu.

Joo ja noissa on ollut myös liian tiukkoja laakerivälyksiä kampiakselilla. 2010 -> koneet ovat jo kunnolla kestäviä, muistaakseni 4/ 2010 tuli viimeisin lohkoversio ja samalla revisoitu kampiakseli.
 
Jos en väärin muista niin noissa ensimmäisissä dieseleissä ainakin yksi vikoja aiheuttava tekijä oli se, että öljypohjan ja itse koneen väliin tulevaa tiivistemassa oli tursahtanut tehtaalla vähän liikaa. Se aiheutti sitten kaikkea mielenkiintoista.

Ja noista alkuperäisosista sen verran, että voivat ne olla vähän kalliimmat mutta alkuperäisillä varaosilla on aina 3 vuoden takuu.

Just näin se meni! En paljon ole autoja "rassannut" niin ei jäänyt termit mieleen. mutta just tuolleen mulle sanottiin, enkä todella usko että oli tuulesta temmattua...

Ja siis kohtuu hyvä jos Subarun osilla on 3 vuoden takuu! Tietyissä osissa siitä on jopa varmasti hyötyä ja uskottavaa että osat kestää!
 
Aika paljon vie hybridiksi. Diesel-Golfin kulutusta kun katsoo niin helposti ajellaan alle 4 litraan. 10 ekaa sivua alle 4,5l/100km.

Mitä selität?

Diesel-Golf (2009 tai uudempi) keskiarvo 5,66
Overview: Volkswagen - Golf - Spritmonitor.de
Prius (2009 tai uudempi) keskiarvo 5,10
Overview: Toyota - Prius - Spritmonitor.de

En tosta saa mitenkään Diesel-Golfia energiatehokkaammaksi kuin Priusta. Voisin vielä lisätä että litra dieseliä sisältää 11% enemmän energiaa kuin litra bensaa. Uskokaa huviksenne ei ne dieselit pärjää kuin motarilla.
 
Mitä selität?

Diesel-Golf (2009 tai uudempi) keskiarvo 5,66
Overview: Volkswagen - Golf - Spritmonitor.de
Prius (2009 tai uudempi) keskiarvo 5,10
Overview: Toyota - Prius - Spritmonitor.de

En tosta saa mitenkään Diesel-Golfia energiatehokkaammaksi kuin Priusta. Voisin vielä lisätä että litra dieseliä sisältää 11% enemmän energiaa kuin litra bensaa. Uskokaa huviksenne ei ne dieselit pärjää kuin motarilla.

Katsoin kaikki diesel-golffit ja siitä 20 ekaa sivua :) Tuossa sun linkissä on noi GTD:t, jotka vääristää. Vertaa edes suunnilleen samantehoisia.
 
Se spritmonitorin keskiarvo ei ole kovin hyvä kulutusmittari. Itselläni homma toimii niin, että kaikki autot mitä olen tuohon palveluun laittanut, ovat olleet about top-10 (tai oikeastaan bottom) joukossa kulutuksen suhteen. Eli omalta kohdaltani katson aina ne 10 vähiten kuluttanutta autoa. Listasta poistan kaikki muutaman tankkauksen autot. Samoin kannattaa avata yksittäisiä autoja ja katsoa tankkaukset, sillä monet tankkailevat miten sattuu. On 3.4 lukemaa ja seuraava on 9 jne. Eli ts. on tankattu vajaita tankkeja. Tasaiset ja pienet kulutuslukemat indikoivat IMHO tyyppiä, joka ajaa paljon maantietä. Ja koska itse olen sellainen, niin niihin on paras verrata.

Esim. oma nykyinen Volle Details: Volvo - V70 - 2.4D Summum - Spritmonitor.de
 
Se spritmonitorin keskiarvo ei ole kovin hyvä kulutusmittari. Itselläni homma toimii niin, että kaikki autot mitä olen tuohon palveluun laittanut, ovat olleet about top-10 (tai oikeastaan bottom) joukossa kulutuksen suhteen. Eli omalta kohdaltani katson aina ne 10 vähiten kuluttanutta autoa. Listasta poistan kaikki muutaman tankkauksen autot. Samoin kannattaa avata yksittäisiä autoja ja katsoa tankkaukset, sillä monet tankkailevat miten sattuu. On 3.4 lukemaa ja seuraava on 9 jne. Eli ts. on tankattu vajaita tankkeja. Tasaiset ja pienet kulutuslukemat indikoivat IMHO tyyppiä, joka ajaa paljon maantietä. Ja koska itse olen sellainen, niin niihin on paras verrata.

Esim. oma nykyinen Volle Details: Volvo - V70 - 2.4D Summum - Spritmonitor.de

Spritmonitori? Mitä helevettiä, katselen omaa autoni tuolta ja löytyy aikamoisia merkintöjä jos mä nyt oikein tota tulkitsen niin tuolla on mm kaveri joka on tankannut 60l tankkiin yli 90l ja ajelee 500km päivässä. Keskikulutus ollut 16l/100km ja meikäläinen ei saa meneemään tuolla millään yli 6.5l/100km.. Ei nyt ihan hirveästi vakuuta.

edit: samalla tyypillä näkyy olevan toinenkin samanlainen auto joka kuluttaa suunnilleen samanverran ;)
 
Katsoin kaikki diesel-golffit ja siitä 20 ekaa sivua :) Tuossa sun linkissä on noi GTD:t, jotka vääristää. Vertaa edes suunnilleen samantehoisia.

Pitäisin eniten kuvaavana histogrammia, näin niinkuin statistiikan kannalta. Eniten osumia 5.3l tertiilille, midpointti 5.69 ja yli 6.9 on saanut useampi menemään kuin alle 4.6.

Se siitä hiusten halkomisesta :)

Ja pääsee priuksella välttämään diiseliveron, 'TDI' nimisen painajaisen ja tuon yksipistekuutosen karmean ajettavuuden. ;)
 
Mulle toi toimii. Nykyinen auto Prius menee keskiarvoon. Kaksi edellistä Touran ja Megane meni pari desiä alle keskiarvon. Lienen keskimääräinen kuski.
Mulla menee samoihin parhaiden kanssa. Lienen siis varsin taloudellinen kuljettaja. Se ei kyllä ole yllätys.

Ja pääsee priuksella välttämään diiseliveron, 'TDI' nimisen painajaisen ja tuon yksipistekuutosen karmean ajettavuuden. ;)
Mua melkein kiihottaa ajatus siitä että pääsisi dieselistä joskus eroon. Niissä vituttaa ihan kaikki. Ihan alkaen siitä kun tankkauksen jälkeen haisee kädet ja päättyen epämiellyttävään moottorin käytökseen, kun bensa-autoihin on tottunut ja selvästi korkeampaan vikaherkkyyteen ja kalliimpiin korjauksiin kuin bensa-autossa keskimäärin. Esim. hiukkassuodattimet, turbot (nykydieselissä aina, bensassa saa valita), suuttimet...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom