Kerrotaampa hieman tuosta focuksesta. Siinä todellakin on tehtaan mainitsema ruostumisongelma, mutta vain niissä yksilöissä joissa on vääränlainen kitti ovien sisä ja ulkopellin yhdistymiskohdassa. Kittiaine oli liian nopeasti kuivuvaa sorttia ja tämän vuoksi siihen aiheutui pieniä halkeumia, joista vesi pääsi kitin alle ja sieltä alkoi muhiminen. Tämä ei ole sinäänsä ongelma ainakaan omasta mielestäni, koska ford korjauttaa ilmaiseksi nämä ongelmat. Ainoa pointti, että auton huoltokirjan pitää olla ajantasalla ja kaikki huollot pitää olla tehtynä.
Itse ostin 1,5 vuotta sitten 2001 farmari focuksen. Huomasin että yhdessä ovessa on alareunassa ruostetta ja sain tingattua hintaa sopivaksi
(Myyjä ei ilmeisesti tiennyt että se menee korjautukseen ilmaiseksi) Sittemmin kaupat tehtyäni auto fordin liikkeeseen ja näyttämään ruostetta. Sama homma löytyi tarkemmin tutkittua joka ovesta. Tuloksena 1 ovi kokonaan vaihtoon, 3 ovea kunnostettiin (kitit pois, hiekkapuhallus, uusi kitti ja maali) takaluukulle ja nokkapellille myös sama juttu. Ja mitä koko lysti maksoi. 0 euroa. Nothing!
Muita "ongelmia" ei ole focuksen kanssa ollut. Käytännössä itse olen tyytyväinen kun ford korvaa noita ruostuneita ovia 12 vuotta ostopäivästä, 12 vuoden koritakuun ansiosta. :D Eli vielä 2013 vuonna voin vielä saada uudet ovet ;) (vaikkei se ehkä käytännössä menekkään niin, koska en aio huollattaa merkkihuollossa focustani niin kauaa)
Sitten vielä focuksen vetonivelistä. Toinen tyyppivika. Tosin vika ei ole vetonivelissä, vaan siinä vetonivelen ympärillä olevassa suojakumissa. Kumi falskaa joissain yksilöissä sen verran että sieltä lentää pikkuhiljaa rasvat ulos ja tämän jälkeen on vetonivelremppa edessä (noin 800e). Ja tämä raha on ostajalta pois. Joskus ford korvaa puolet summasta. tämäkin on vältettävissä viemällä auto pajalle ja vetonivelen suojakumeihin paremmat kiristyspannat kiinni, ettei rasva lennä ulos. Näin jengi on niitä korjaillut.
Ei se focus sen huonompi auto ole kuin mikään muukaan. Kovin montaa autoa en tiedä joka ei ajanmittaan ruostuisi. Nyt joku sanoo että tottakai ajanmittan, mutta jos focus nyt ruostuu nopeammin, niin eipä väliä kun ford korjaa ilmaiseksi. Eli itse en näe tässä ongelmaa auton ostamisen suhteen. Ja ajonautinto focuksella on kokeilemisen arvoinen. Ei sitä suotta kehuta. Olihan focus 2 vai 3 kertaa vuoden auto peräkkäin sekä ensimmäisenä autona samana vuonna auto numero 1 niin euroopassa kuin jenkkilässä. Ei näitäkään meriittejä ihan suotta anneta.
Loppukaneetiksi vielä. Tarkista tosiaan se huoltokirja, että se on kunnossa, tai sitten tulee kalliiksi korjata ruosteet ovista.
Ja ei, en ole merkkiuskollinen. En meinaa vaihtaa 2001 focustani uuteen focukseen. Kävin koeajamassa sen ja mielestäni vanhempi malli oli parempi ajettava. Seuraava autoni tulee olemaan todennäköisesti chrysler ja iso sellainen :D