Terveppä teille, eka postaus tänne... Enpä olisi uskonut että tulee kirjoiteltua autoista
. No mutta, kun on niin syräntä lähel tämä aihe. Mullakin on S13 200SX, ollut jo muutaman vuoden joten aattelimpa avautua kokemuksista hiukan. Kiesi on vm.-90 ja ajettu 290 000 km. Aika pirusti siis. Itse ajanut n. 40 000. Sen aikana on vaihdettu kuluvia osia iskarit ja jarrulevyt, EBC:n jarrupalat, tuulilasi, akku, jakohihna, ja... siinähän ne sitten olikin. Virikamaa sen sijaan on tullut asenneltua ajan kanssa minkä huokeasti vaan on saanut. Isompi ahdin, välijäähy, pakoputki, bensanpaineensäädin, bensapumppu, kylmemmät tulpat ja vapaavirtaussuodatin. Peruskamaa siis. Tuloksena Harisella mitattuna 272 hv/ 326 Nm 0.9 barin paineilla. Kulutus aivan sekalaisessa ajossa 9-10. Polkiessa kunnolla ja hartaasti taas voi suorastaan nähdä mittarin neulan vajoavan..turboauto ryystää täyskaasulla aika äijästi.
Mitään vikaa ei ole ilmennyt autossa virityksen jälkeen. Taatusti kyllä tulee jossain vaíheessa, alakerran laakerit todennäköisesti menee, sille ei voi mitään, mutta olen siihen varautunutkin. Puristuspaineet ovat vielä kuin uudessa.
Autolla on ajettu talvetkin, enkä kyllä kuollakseni tajua mitä jotkut itkevät sen talviominaisuuksista. Kunnon renkaat alla ja se on oikein mainio (ja hauska..) talviauto. Lämpöäkin riittää. Jos ei riitä niin termari on vessana. Tietenkin etuveto ja varsinkin neliveto etenee liukkaalla paremmin mutta jumiin ei ole jääty silti ikinä. Ennakointia. Luotettavuutta jo sivusinkin tuossa mutta jotain kertonee sekin että tuon verran ajetulla autolla olen kolmena vuonna ajanut katsastukseen ja aina on leima tullut ilman murheita.
Muuten, joku mainitsi että ahdin herää ylhäältä. No ei, vakio alkaa ahtamaan jostain 2500-3000 ja korvausahtimet onkin sitten vielä aivan oma maailmansa. Mulla heräilee kunnolla nyt heti 2000 jälkeen.
Lopuksi täytyy kyllä sanoa että tottahan tämän rikki saisi päivässä, oikeastaan tunnissa, jos pakko olisi ;) . Tietynlaista malttia ja järjenkäyttöä siis edellyttää vanhan viritetyn auton kanssa hauskuuttelu. Ei siis lutu lattiassa mitään älyttömiä aikoja. Vähän reilu 15 vuotta autoiltu joten kai ne pahimmat höyryt jo muutenkin jäi jonnekin ojanpohjalle Taunuksen rypistyneen pellin kanssa...