Autoilua - Nissan 200SX

turre101 sanoi:
Ajattelin ihan viedä tarkistettavaksi, plaanaavat tiivistepinnan, hiovat venttiilit puhtaiksi ja tarkistavat nokat. Kenties vähän seetien hiontaa ja isompia venttiilejä..? ;)

Totatota, mikä järki tuossa on jos kone pelaa? Don't fix it if it is not broken.

Tietty jos se on särki, tai muuten on ylimääräistä harrastuksen puutetta...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D.Yates sanoi:
Totatota, mikä järki tuossa on jos kone pelaa? Don't fix it if it is not broken.

Tietty jos se on särki, tai muuten on ylimääräistä harrastuksen puutetta...

Jos saapi turren puolesta vastata niin siinä on sellainen itu että selviää niin paljon pienemmällä vaivalla ja varsinkin rahalla. Esim. jos venttiili on pahasti karstottunut niin se voi alkaa kantamaan josta seuraa se ettei siitä johdu lämpö asianmukaisesti seeteihin ja siitä kanteen ja siitä jäähdytysveteen. Siitä taas seuraa se että vena joko sulaa ja rikkoo muutakin tai pahimmillaan hehkuva venttiili aiheuttaa ennenaikaisen sytytyksen ja mäntä sulaa. Voipi myös nakuttaa ja silloin mäntä löytyy öljypohjasta. Samahomma laakerien kanssa. Liian usein käy niin että kun kilinä kuuluu niin kampiakseli on jo tattis ja moro. Käytetyt ovat harvassa ja uudet järkyttävän hintaisia.
 
beebbeeb sanoi:
Jos saapi turren puolesta vastata niin siinä on sellainen itu että selviää niin paljon pienemmällä vaivalla ja varsinkin rahalla.

Eli tyypillistä uuden auton/minkä tahansa vempeleen omistajan alkuhässäkkää yhdistettynä hätävarjelun liioitteluun. Been there. Kun ajelee tämän kesän ja ens talven, niin ylimääräinen hössötys menee ohi ja järki palaa päähän.
 
D.Yates sanoi:
Eli tyypillistä uuden auton/minkä tahansa vempeleen omistajan alkuhässäkkää yhdistettynä hätävarjelun liioitteluun. Been there. Kun ajelee tämän kesän ja ens talven, niin ylimääräinen hössötys menee ohi ja järki palaa päähän.

Öm.. eipä tuossa kyse mistään alkuhässäkästä ole, vaan tarkoitus on tuo jossain vaiheessa teettää tässä loppukesällä ihan koska konepuolta laittelee niin on kannen puolelta oltava paikat tip top että kestää kone ongelmitta. Ja suurennetaanhan tuossa tosiaan niitä venttiilejä samalla.

Eli ihan samaan sarjaan tuo kuuluu kuin isomman välijäähyn asennus, ahtimen vaihto tms..
 
Ja ajelet edelleen talvirenkailla? Ei siinä mitään, sun auto.
 
D.Yates sanoi:
Ja ajelet edelleen talvirenkailla? Ei siinä mitään, sun auto.

Vähän negatiivinen asenne kajastaa läpi... :rolleyes:

Jos nyt pilkkua nussitaan, niin kesävanteet ovat jo vaan kumeja vailla, eli kohtapuoliin alla. Kansihomma taas on suunnitelmissa loppukesästä.

First things first, siinä oot toki oikeassa. Mua vaan tuppaa tuo tekniikkapuoli kiinnostamaan enemmän kuin ulkonäköheebelit - tosin vanteet+KESÄrenkaat nyt on aika olennainen seikka tietty. ;)
 
turre101 sanoi:
Vähän negatiivinen asenne kajastaa läpi... :rolleyes:

Mulla? Ei voi olla.
;)

First things first, siinä oot toki oikeassa. Mua vaan tuppaa tuo tekniikkapuoli kiinnostamaan enemmän kuin ulkonäköheebelit - tosin vanteet+KESÄrenkaat nyt on aika olennainen seikka tietty. ;)

Njoo, mua taas ei oikein koskaan ole mikään ylimääräinen tekniikan hinkkaus kiinnostanut. Auto tykkää kun sillä ajetaan. :D
 
turre101 sanoi:
En kyllä tosiaan tunne tota konetta, 16 venttiilinen Twincam se taitaa olla. (?)

Se on yksi miinus, Audin kone olis taattua laatua ja ei ajamalla hajoais..

Mut kyllä tää silti lämmitti ajokokemuksena sen verran että pakkohan se on pois lunastaa, kun noin helmi yksilö sattu kohdalle. :)

Sen +200hp monet on näyttäneet noista ottavan, kun vaihtaa vähän putkea, ja lastuttaa. En tiedä miten sitten kestää..


EDIT: Katos vaan, laahas käyttäjätiedot vuoden jäljessä - eli 18 on ikävuosia tosiaan. :lol2:

itellä on 200sx s13 ja kestää hyvin ottaa 300hp, monet ovat ottaneet enemmänkin.
 
foobari sanoi:
tbo-autossa lisähevoset on idioottimaisen helppoja ja halpoja vapareihin verrattuna.

Perusteleppa hieman väitteitäs. Kerroppa tarkkaan miten "idioottimaisen helppoa/halpaa" fööniin on saada lisää hepoja? Ja mikä vapareissa ylivoimaisen vaikeata/kallista verrattuna fööniin?
 
M.O.P. sanoi:
Perusteleppa hieman väitteitäs. Kerroppa tarkkaan miten "idioottimaisen helppoa/halpaa" fööniin on saada lisää hepoja? Ja mikä vapareissa ylivoimaisen vaikeata/kallista verrattuna fööniin?

No koska vapaasti huohottavaan pitää asentaa turbo ja turboautossa on turbo. :lol2: :arvi:

Turbo rox..

Mun vaatimaton mielipiteeni:

Saadaanhan turbokoneessa litratehot aivan muihin lukemiin kuin vaparissa ilman suurempia muutoksia moottorin perusperiaatteeseen. Turboautot on alunperin suunniteltu turboa varten ja on täten kestävempikin, eli ei tarvitse luultavimmin vaihtaa suurta rasitusta saavia osia kestävemmiksi. Siis jos puhutaan nyt ihan sarjatuontantoautoista.
 
Kusimato sanoi:
No koska vapaasti huohottavaan pitää asentaa turbo ja turboautossa on turbo. :lol2: :arvi:

Turbo rox..

Mun vaatimaton mielipiteeni:

Saadaanhan turbokoneessa litratehot aivan muihin lukemiin kuin vaparissa ilman suurempia muutoksia moottorin perusperiaatteeseen. Turboautot on alunperin suunniteltu turboa varten ja on täten kestävempikin, eli ei tarvitse luultavimmin vaihtaa suurta rasitusta saavia osia kestävemmiksi. Siis jos puhutaan nyt ihan sarjatuontantoautoista.

Justiinsa joo. Aivan, oikeassa olet että föönin kanssa päästään aina loppupeleissä korkeampiin koneihin, mutta jos puhutaan tällaisesta "normaalista" piristelystä, eli ns. lisähevosista niin olen kyllä sitä mieltä että vapariin saa ihan yhtä hyvin niitä kuin fööniinkin. Ei se kone kestä mahottomia hevosia vaikka olisikin orgis-turbo.

Jenkkiharrastajien suusta kuultua: "...todellista voimaa pitää olla eikä mitää turpo-paskaa..." :hyper:
 
M.O.P. sanoi:
Perusteleppa hieman väitteitäs. Kerroppa tarkkaan miten "idioottimaisen helppoa/halpaa" fööniin on saada lisää hepoja? Ja mikä vapareissa ylivoimaisen vaikeata/kallista verrattuna fööniin?
Kusimato tossa pääpiirteittäin vastasikin. Rajaan jenkkimosat tästä välittömästi pois, tehoja saa jos niitä cubic inchejä riittää, mutta jos ajatellaan vaikka parilitraista vaparia vs. parilitrainen turbo, niin siihen vapariin saadaan "helpoilla" intake/exhaust modeilla ehkä max. 10-15% tehoa lisää. Sitten alkaakin rahaa palaa: nokat+nokkapyörät, kansityöt (madallus, kanavien porttaus ja avarrus, venttiilit, 3-angle venaistukat), bensapaineet, , suuttimet, kontrollerit/ecut, säädöt ym. eli puhutaan helposti jo törkeistä rahoista jos nuo kaikki hommat teettää asiantuntevissa käsissä. Ja mitä on saatu, ehkä aivan maksimissaan +50% alkuperäiseen jos lähtökohtana oleva kone yleensäkin on kelpo viritysaihio

Turboissa yleensä niillä helpoilla modeilla (int/ext) + pienellä ahtojen ja ehkä bensapaineitten nostolla päästään jo heti vakiosta ehkä sinne +25% tuntumaan, ja jos mennään laittamaan vastaava törkeä rahasumma kunnon cooleriin, sisusten vahvistamiseen, isompaan turboon, kunnon bensansyöttöön ym. niin ollaankin jo 50-100% teholisäyksessä.

Yleisesti ottaen, turboissa on se "turboruuvi" josta saadaan helposti vähän lisää ahtoa ja sitä kautta tehoa, vapareissa ne vastaavat helpot ja halvat keinot tuovat yleensä vain lisää pörinää.
 
No okei, luovutan. Todetaan siis että turbo=halvat hevoset. No ei vaiskaan, aivan asiaa foobari puhut. Pisti vain silmään tuo "idioottimaisen helpot hevoset".

Keep on cruising, eli suomeksi, pysykää unessa. :rock:
 
M.O.P. sanoi:
Pisti vain silmään tuo "idioottimaisen helpot hevoset".
Ok, vähän turhan kärkkäästi tosiaan sanottu tuo. Tullut vaan huomattua joskus kun itse vaparista yrittänyt hevosia kaivaa ulos ja kaveri vieressä käy Turbo-Unon konepellin alla vähän "kääntämässä tosta" ja "säätämässä tota" ja vehkeessä onkin heti 150hp! Hieman kärjistäen. :D

Mutta ei siinä mitään, hauskoja pelejä molemmat - tiukat vaparit ja puhkuvat kaverinsa!
 
Totta puhutaan.

Turbokoneesta saa aikalailla hevosia ulos koskematta itse koneeseen, eli "koneen ulkopuolisilla muutoksilla" voisi sanoa, käytännössä putkistoa päivittämällä, korottamalla bensapaineita, mahdollisesti ahdistavan ilmanpuhdistimen uusimalla, ehkä hitusen ahtopaineita nostamalla.

Vaparissa usein putkiston vaihto tuo sen muutaman hepan ja lisää pörinää, turbokoneessa saatetaan esim. 200SX:n kohdalla puhua 25-30hp lisäyksistä kun vakioputkisto vaihdetaan läpivirtaavaan, riittävän isoon. (2.5 / 3") Selvähän se, kun pakopaineet pienenee niin saa ahdinkin hyrrätä vapaammin ja tuloksena on myös paremmat ahtopaineet, tekemättä mitään "keinotekoista" paineen nostamiseksi.

Olenkin sitä mieltä että kyllä ne hevot pitää turbokoneeseenkin muuta kautta hommata kuin ahtoja nostamalla, se on aika lyhyt umpikuja. :)

Jos pistetään rahaa likoon ja viritetään pohjia myöten, vahvistetaan koneen sisuksia jos tarpeen ja pistetään kannen puolelta osat uusiksi niin irtoaa sitä voimaa niin vaparista kuin turbostakin, mutta turbosta suhteessa enemmän.

Puhut 50-100% muutoksista, itse asiassa vielä enemmän, onhan noita 200SX:iä meren toisella puolella joissa konetta on viritelty huolella, ja tehoja on 500-600hp, toki sisuskalut vaihdettu vahvempiin vastaaviin mutta alkuperäisellä rakenteella toteutettu.

Siinä on jo litratehot kunnossa, 1.8 kone & esim. 560hp kuten muistaakseni eräässä Norriksen valkoisessa 200SX:ssä = 311hp / litra.
 
turre101 sanoi:
Puhut 50-100% muutoksista, itse asiassa vielä enemmän, onhan noita 200SX:iä meren toisella puolella joissa konetta on viritelty huolella, ja tehoja on 500-600hp, toki sisuskalut vaihdettu vahvempiin vastaaviin mutta alkuperäisellä rakenteella toteutettu.

Siinä on jo litratehot kunnossa, 1.8 kone & esim. 560hp kuten muistaakseni eräässä Norriksen valkoisessa 200SX:ssä = 311hp / litra.
Toki, mutta rahaakin alkaa palamaan jo ihan eri tahtiin.

Hyvä esimerkki suht järkevästä ahdetun (remmi) kaaran teholisäyksestä, aika kovaan hintaan kylläkin:

1.6-litrainen Mini Cooper S, vakiona 160hp muistaakseni.

Enkkulassa hintaan £5664 West Tuning vääntää avaimet-käteen periaatteella tosta 244hp. Hommaan kuuluu mm. kannen porttaus, throttle-bodyn avarrus, isommat pakovenat, äksympi nokka, pakosarja, sportti katti + putki ja tietty paineitten nosto. Teholisä siis +52% ja koneen käytettävyys pysyy lähellä vakiota, jopa mummi siis osaa mennä tolla vielä kauppaan. Ihan kätevä Imprezan kiusaaja!
car_portal_pic_13375_t.jpg


Imprezoista puhuttaessa, johonkin WRX STi:hin saa samalla rahalla jo 400 kaakkia pellin alle, uh.

Ja joku Nissan Skyline GTR sitten taas liikkuukin omissa maailmoissaan, rahaa palamaan ja jopa 1000hp pata on valmis, aika tervettä!
 
foobari sanoi:
Ja joku Nissan Skyline GTR sitten taas liikkuukin omissa maailmoissaan, rahaa palamaan ja jopa 1000hp pata on valmis, aika tervettä!

Tervettä on varsinkin sitten, kun n euron viritysten jälkeen koko paska laukeaa. :D
 
Omat muutokset nissan 200sx s13 autooni.

-Isompi Cooleri ja jäähdytin
-Vapaastivirtaava kartiosuodatin
-Ahtopaineet 0.7bar -> 1.1-2bar
-Tehokkaampi bensapumppu / bensapaineensäädin - painetta nostettu 0.4-5baria
-Suora putkisto (2.5") yhdellä vaimentajalla
-Lastu, kytkimellä jolla saadaan vakio ja teholastu [ ON / OFF ]

Turbo pitäs viel vaihtaa hitusen isompaan :)
 
D.Yates sanoi:
Tervettä on varsinkin sitten, kun n euron viritysten jälkeen koko paska laukeaa. :D

1000hp autoilla ei ajeta kadulla..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom