Totta puhutaan.
Turbokoneesta saa aikalailla hevosia ulos koskematta itse koneeseen, eli "koneen ulkopuolisilla muutoksilla" voisi sanoa, käytännössä putkistoa päivittämällä, korottamalla bensapaineita, mahdollisesti ahdistavan ilmanpuhdistimen uusimalla, ehkä hitusen ahtopaineita nostamalla.
Vaparissa usein putkiston vaihto tuo sen muutaman hepan ja lisää pörinää, turbokoneessa saatetaan esim. 200SX:n kohdalla puhua 25-30hp lisäyksistä kun vakioputkisto vaihdetaan läpivirtaavaan, riittävän isoon. (2.5 / 3") Selvähän se, kun pakopaineet pienenee niin saa ahdinkin hyrrätä vapaammin ja tuloksena on myös paremmat ahtopaineet, tekemättä mitään "keinotekoista" paineen nostamiseksi.
Olenkin sitä mieltä että kyllä ne hevot pitää turbokoneeseenkin muuta kautta hommata kuin ahtoja nostamalla, se on aika lyhyt umpikuja.
Jos pistetään rahaa likoon ja viritetään pohjia myöten, vahvistetaan koneen sisuksia jos tarpeen ja pistetään kannen puolelta osat uusiksi niin irtoaa sitä voimaa niin vaparista kuin turbostakin, mutta turbosta suhteessa enemmän.
Puhut 50-100% muutoksista, itse asiassa vielä enemmän, onhan noita 200SX:iä meren toisella puolella joissa konetta on viritelty huolella, ja tehoja on 500-600hp, toki sisuskalut vaihdettu vahvempiin vastaaviin mutta alkuperäisellä rakenteella toteutettu.
Siinä on jo litratehot kunnossa, 1.8 kone & esim. 560hp kuten muistaakseni eräässä Norriksen valkoisessa 200SX:ssä = 311hp / litra.