Autohistoriasi? (ei pelkkää luetteloa)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jokk_e
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
1. Toyota Carina -87.

Kestävä vekotin, muistaakseni mitään ei mennyt rikki, vaan toimi kuin junan vessa koko historiansa ajan. Kerran kolarissa sillä kun pappa ajoi punaisista takalokariin.

2. BMW 316 -87

Kauhein auto ikinä tämä yksilö. Ostin ja viikon sisään alkoi vesiletkut vuotamaan, kaikkea pientä vikaa kokoajan. Lopulta kaasari oli niin paska, ettei mennyt päästöjen osalta leimasta läpi. Koko moottori vaihdettiin kuten myös bensatankki. Tämän jälkeen meni pakoputki keskeltä poikki. Päristelin menemään semmoisenaan ja lopulta mäntään reikä. Maksoin autosta 18,500 markkaa, tein 10 tonnin rempan. Myin auton pois 500 eurolla, vitun jees!

3. Ford Escort RS White -88

Hyvin skulasi tämä föördi. Levikkeet ja kaikki, kunnon teinirassi. Takalasissa Pakkotoisto.com.

4. Ford Escort RS 2000 - 92

Tämä oli kyllä kiva vekotin kaikilla herkuilla. Harmitti kun menin myymään. Ei hirveästi mitään vikaa, mitä nyt ruoste söi.

5. Opel Astra 1.6 8V -01

Hyvin palveli pitkään saksan ihme. Muuten pysyi kuosissa, mutta kytkimen sylinteri paukahti ja tuossa 8V mallissa pitää koko vitun moottori nostaa ylös, jotta kohteeseen päästään käsiksi.

6. Volvo V70 D5. -02

Oli peräti muutaman päivän mulla, pappa mikä pappa, en osta Volvon farkkua koskaan, hyi helvetti!

7. Honda CR-V EXE at motherfucking business -05

Kaikilla mausteilla mitä tuohon nyt saa. Mukavin auto tähän mennessä, mutta ei se mikään yllätys ole kun noita aikaisempia katsoo. Superi kaupungissa tomaatilla. Valokuvauskamat mahtuu mukavasti messiin. Verrokkina Astra, jossa etupenkkiläinen joutui ottamaan kameralaukun syliinsä, taakse ei mahtunut ilman taistelua. Honda vetää kaikki valokuvausroippeet perään.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mikellä yllättävän kirjava autokalusto ollu. Hassu juttu, mutta tästä käy jo ilmi hyvin se, että jos oot ajanut toyotalla, niin pysyy japanilaisissa. Jos oot omistanut jonkun saksalaisen, niin et varmasti aja japanilaisilla. Japani-Saksa -jakauma on helposti havaittavissa :)
 
-76 Mazda 818 Savanna
Tämä oli eka ihan liikenteessä oleva auto. Kunnon teinirassi shelby raidoilla ja pörinäpöntöllä. Ostin 700 markalla, ajoin kesän ja pistin projektiksi ja projektina se on vielä tälläkin hetkellä..
-78 Opel Kadett
Karvakadetin ostin 100 eurolla kaverilta.. Mattamusta helevetin ruma pommi. Tämä kasattiin katsastukseen lasikuidulla ja kaikella mitä vaan sattu kimppatallin lattialta löytymään. Perä laukes keskelle kylää ja lopuksi sain vaihdettua uuteen motorolan puhelimeen tämän romun.:D
-8? Opel kadett
Tämänkin romun ostin satkulla.. Mun käsittelyssä kesti pari viikkoa kunnes tukivarsi repesi keskellä päivää yhdessä limingantullin valoristeyksistä huimassa kiihdytyksessä.
-90 Toyota Corolla LB
Lippaperseen ostin äidiltä, tekniikka pelas mutta pellit alkoi ruostumaan ympäriltä... Ei napannu hitsata kun tuo eka auto oli työn alla ja lisäksi sairastuin Saabismiin :)
-90 Saab 900 turbo
Eka kosketus Saabeihin.. Edellinen omistaja oli tehny hienoja kytkentöjä ja sen takia sytty ekana päivänä palamaan... Muutenkin joka päivä piti olla pellin alla miettimässä että mikä tätä vehjestä riivaa..
-8? Volvo 340
Tästä ei oo mitään hyvää sanottavaa! Ostin vain sen takia että pääsin kulkemaan töissä kun Saabista tuli pientä vetariremppaa.. Myin 50 eurolla eteenpäin..
-82 Datsun Patrol
Offikärpänen puras ja piti hommata maasturi. Kallein auto mitä mulla on ollu. Tällä hetkellä projektina
-84 Saab 99
Tupliksen ostin ihan vaan talviautoksi. Tämäkin odottaa läpikäyntiä ja 16v turbo tekniikkaa.
-8? Opel Omega
Viimenen ooppeli! Hauska leikkikalu talvella kitkalukon takia. Siinäpä ne hyvät puolet... Myin jonnekkin varaosiksi
-87 Saab 9000i
Ostin 200 eurolla, teini tuli carinalla kylkeen ja sain vakuutusyhtiöltä 600 euroa :) Tämä tais olla yks varmimpia autoja mitä mulla on koskaan ollu.
-91 Saab 900i
Tämän sitte ostin käyttikseksi ja tyytyväinen oon ollu. Onpahan vielä uusin auto mitä mulla on ollu :hyvä:
 
Mikellä yllättävän kirjava autokalusto ollu. Hassu juttu, mutta tästä käy jo ilmi hyvin se, että jos oot ajanut toyotalla, niin pysyy japanilaisissa. Jos oot omistanut jonkun saksalaisen, niin et varmasti aja japanilaisilla. Japani-Saksa -jakauma on helposti havaittavissa :)

Bullshit :D Toyotaa en koskaan tosin ole omissa nimissä pitänyt, mutta sellaisilla aikoinaan paljon ajanut.

1. VW kupla - very old. Perintöauto jo kolmannessa polvessa. Kupla toimii aina. Kun 10 vuotta sitten oli ne ennätyspakkaset, jouduin venaamaan tunnin silloisen työharjoittelupaikkani pihalla (kun en päässyt sisään) kun muiden autot ei olleet lähteneet käyntiin. Kupla lähti laakista...Omistan vieläkin.

2. VW Polo 1.0 -82. Paskin ja rumin auto mitä olen koskaan omistanut. Kun vein ensimmäisen kerran katsastettavaksi niin katsastusmies joutui ottamaan lisäsivun vikalistalle. Sekin tuli täyteen...Siitäkin huolimatta pidin tätä useamman vuoden. Vaihdoin tähän 3 kertaa mm. laturin ja kerran koko pakoputken; pihalla auton alla maaten n. -18 pakkasessa. Laturi rupesi kestämään vasta kun kaverin kanssa juotettiin sinne jotkut tehoelektroniikkadiodit. Taisinpa tähän tehdä kansirempankin pihalla parkkiksella joku kaunis kesäpäivä. Jakohihnankin joutui muistaakseni vaihtamaan. Kerran mulla katkesi vaihteensiirtäjän akseli (tai putkihan se on) stadissa. No ei muuta kun auton alle makaamaan, käsin laatikosta ykkönen silmään ja ajelin ykkösellä pahimpaan ruuhka-aikaan himaan n. 30 km. Litrasella koneella tuo kulkikin tosi kovaa. Jouduin hylkäämään rakkaan polon kun siitä laukesi kytkin työmatkalla. Onneksi laatikko kesti hyvin vaikka survoi vaihteet raakana sisään. Meni metallinkeräykseen tämän jälkeen...

3. Opel Kadett 1.6? -90? Joku niistä (lukemattomista) kerroista kun tuo edellä mainittu Polo hajosi, menin ja ostin Opelin että pääsin kulkemaan duuniin muutaman viikon ajan. Kertoo jotain Opelin vakuuttavuudesta, että myin tämän välittömästi pois kun Polo oli korjattu ja pidin yllä mainitun Polon...

4. Saab 900 2.0 -89? Ostin tämän yllättäen sen takia, että Pololla oli murheita. Vei bensaa aivan saatanasti ja oli lisäksi rumakin. Kauhea laiva jota ajaessa parkkiruutuun piti aina keskittyä suunnattomasti. Siitäkin huolimatta että tässä oli tehostin. Vaikka ajoin tällä vain muutaman viikon, niin piti tähänkin sinä aikana vaihtaa vetari. Ei mennyt yllättäen leimasta läpi. Myin lopulta huuto.netissä ja laiton myyntihinnaksi 1€ ilman hintavarausta. Saabisimi on sairaus ja autosta äityi kunnon huutokilpailu. Sain siitä lopulta yli 130 egeä.

5. Dodge Colt 1.4 -89. Varmaan ainoa Suomessa minkä takia vakuutusmaksut olivat aivan käsittämättömän halvat. Ameriikan vientimalli Mitsun coltista; oli sähköiset turvavyöt ja ilmastointi. Erityisesti noita turvavöitä mulla tuli ikävä. Hienona yksityiskohtana kiikarimankka, jonka virittimessä toimi vain parittomat (vai oliko ne juuri parilliset) taajuudet. Mistä tulikin mieleen, että joku murtautui tähän apukuskin oven kautta ja varasti tuon mankan. No, varkailla kävi muutenkin tuuri: keskikonsolissa oli rikkinäinen Canon Ixus, jota oli viemässä vakuutusyhtiöön kun se oli kärsinyt vahingon. Takakontista veivät myös 3 kpl öljytonkkia jotka sisälsivät jäteöljyä :D Hitsasin apparin lukkopesän umpeen ja meno jatkui. Tämä taitaa olla mun ainoa auto joka on mennyt ekalla kerralla leimasta läpi. No, toisella kertaa ei enää mennyt. Aloin katsella uutta autoa mutta korjasin kuitenkin tämänkin. Vähän harmitti kun myin pois.

6. Mazda 323 1.6i -95. Nykyinen auto johon olen erittäin tyytyväinen. Vie vähän bensaa ja toiminut hyvin. Tällä oli ajettu jotain 120 tkm kun ostin ja taisin maksaa tästä 1400 egeä aikoinaan kun ostin. Muutama kolhu mutta se on vain positiivista. Itsekkin kerran ajoin tämän parkkihallissa betonipylvääseen josta tuli vähän vauhtiraitaa. Vitutti [ ] ei voinut vähempää kiinnostaa naarmut [X]. Ei tämäkään ole kertaakaan ekalla mennyt leimasta läpi, mutta viat ovat olleet onneksi pieniä. Luotettava ollut tien päällä ja hyvä ajaa, minkä takia mietin miksi jotkut laittavat autoon 10-20 kertaisen summaan rahaa kiinni. Ainoa auto johon olen joutunut ostamaan uudet renkaat. Muissa autoissa aitse uto on tullut tiensä päähän ennen renkaita.
 
1. Opel Omega -90 2.0
Eka auto jolla myös kortin ajoin. ruma mutta vakaa ajaa..melkoinen laiva. ja kyllä se 2 litranen mylly jaksoi eteenpäin viedä. tällä mentiin sitten metsähallituksen puolelle. Lunarista hyvät rahat pois ;)

2. Opel Astra G -98. laiska 1.6 8venanen mutta niin vaan muistaakseni 40 tonnia ajoin pelkällä öljynvaihdolla. oli korisarjat ja subbarit. aivan uskomattoman hyvä talviauto. pari viikkoa saattoi seistä armeijassa kainuun prikaatin pihalla parinkymmenen asteen pakkasilla ja kertalaakista aina tulille. vieläkin hieman ikävä tätä :) virhemyynti

3. Opel Corsa -93 1.4
pk-seudulle muutettuani möin siis staran pois..mikäli olisin tiennyt että autoa tulisin tarvitsemaan niin en olisi astraa myynyt. tuollainen sorsa kuitenkin tuli pihaan. kansirempan tein ja vähän muutakin pikkuhuolta siinä oli..ei hirveesti ajamisen iloa saanut mutta hoiti hommansa. tämän jälkeen päätin että ooppelit on nähty.

4. Ford Mondeo -01 1.8
puolisen vuotta tällä tykitellyt ja kyllä se uusi auto on aina uusi auto. kokonsa puolesta loistava ajaa myös pitkää matkaa.. ensimmäinen ilmastoitu peli :D välillä käynyt mielessä josko vaihtaisi hieman menevämpään autoon. mitäpä sitä 21v poijan keltuainen perheautolla tekee :D mut katsotaan nyt..
 
VW Golf 2.0TDI 4Motion -06

Ei ole ollut kun yksi auto. Eikä tarvii heti vaihtaakkaan. Pari vuotta vanha ja ajettu jo yli 70tkm. Erittäin tyytyväinen olen ollut ja omasta mielestä erittäin sopiva mulle.

Moottorista ja nelivedosta oon tykänny tosi paljon. Nelivetohan on Haldex eli kohtuu passeli tämmösille normiajoille. Moottorissa vääntöä yli 300 newtonia eli passelisti. Lastuahan toi huutaa jonka varmaan laittelen sit kesäksi.

Madallusta, isoa vannetta yms. on tullut tohon hankittua.

Helvetin hyvä peli vaikka onhan niitä parempiakin...
 
Nissan Almera 1,5 -04
Mittarissa 85tkm, josta omaa ajoa on n.60tkm. Tähän päivään mennessä ei mitään isoa vikaa.
Ensimmäinen oma auto. Vaihto himottanut jo pari vuotta. Kunhan rahat järjestyy, niin vaihtuu melko varmaan skodaan, joko RS,1.8T tai Superb 07-> .
 
Hmm... Muistaiskohan näitä...?

-74 (?) Datsun 160J (vai Y?): Aika saha. Putki vuosi ja sisällä haisi pakokaasu. Ruostevaurioita.

-78 Toyota Carina II: Joku oli vaihtanut tähän huonosti toimivan tuplakaasarin. Ruostui iloisesti.

-79 Opel Kadett C1.2: Huippulaite! Idioottivarma kone, eikä mikään varaosa maksanut muutamaa kymppiä (markkoja) enempää. Ruosteetkin pysy kurissa. En käsitä miksi myin pois.

-82 Opel Kadett D1.2: Hatchbäkki, johon mahtu autostereot paremmin kuin edelliseen. Kone nypytti koko elinikänsä, syytä ei löytynyt. Muutenkin kaikkea pikkuvikaa paljon enemmän kuin C-mallissa. Ei enää ooppeleita mulle.

-84 Fiat Regata 100: Kone kesti ja kesti, mutta KAIKKI muu hajoili sitten senkin edestä. Jarruremppa piti tehdä kerran vuoteen, ja pellit ruostu silmissä. Ei enää fipatteja mulle.

-90 Golf GT 1.8: Ensimmäinen auto joka oli autostereoita kalliimpi. Kiva ja pirteä peli, joka myytiin vasta kun kolmas (!) muksu oli tulossa -- ja auto siis kolmiovinen.

-95 Volvo 850 STW: Ihan mukava ja tilava farkku, erinomainen ajaa, mutta niin vaan tämäkin ruostui. Myytiin maastamuuton vuoksi.

-99 Mercedes-Benz E320: Ruotsin tuonti. Nykyinen rassi, ja tykkään kovasti. Ensimmäinen ilmastoitu peli, ja samalla ensimmäinen automaattilootainen. Iso kone takaa mukavan väännön, ja tietty "mukavan" kaupunkikulutuksen. 7-paikkainen, eli ihan heti en taida vaihtaa pois.


Edit: Lisäksi on ollut pari Nissan Micraa vaimon kauppakasseina, eikä niistä ole juuri pahaa sanottavaa (hinta/laatu-suhde ollut kohdillaan).
 
Fiat Uno 70 SL -89
Käsittämätön tilaihme, tuohon kotteroon mahtui vaikka hevonen kyytiin kunhan vähän tunki. Kulki 160 km/h alamäkeen ja aiheutti muutenkin käsittämätöntä pelkoa kyytiin uskaltaneissa. Tämä oli eka autoni ja tulin huijatuksi oikein kunnolla, paljastui kolariautoksi ja aurauskulmat päin persausta koko kori aivan valmis/vääntynyt. Auto näytti flipperiltä sisätiloiltaan, hirvesti vipuja sinne tänne, puolet vipstaakeista jäi kouraan.

Chrysler Neon 2.0 -95
Kiva pieni auto. Mitään ei kyytiin mahtunut, vanhaan Fiatiin verrattuna, mutta paljon sporttisempi ulkoasu. Tyyppivikana koneen vuotaminen, ruikki öljyä pisin pitkin maailmaan minkä kerkesi.

BMW 520 -81
Annoin vanhan pöytäkoneen ja sain vaihdossa tämän. Vanha pilkkiauto takapenkkien välissä miehen mentävä reikä. Ei muuta kuin auto jäälle ja pilkkimään suoraan autosta käsin. :D

Chrysler Stratus V6 -01
Tämä oli sakkorysä. Ajoin neljän kuukauden aikana sakkoja noin 5000 euron edestä ja kortti tietenkin hyllylle. Paljon kiukkuisia puhutteluja eri poliisilaitoksilla. Tämän ratissa kasvoi pahasti sarvet päähän.

Ford Focus turbodiesel -01
Mummoauto. Vanhana ostettu ja tämä mätäni täysin mössöksi. Maahantuoja ei kantanut mitään vastuuta kun en ollut alkuperäinen ostaja. Ensimmäinen ja viimeinen Fordini.

Peugeot 607 2.7 turbodiesel automaatti -05
Eka uusi auto! :rock: Ostin tämän 05 lopulla ja nyt ajellut noin 150 000 kilsaa. Erittäin tyytyväinen edelleen autooni.
 
Mikellä yllättävän kirjava autokalusto ollu. Hassu juttu, mutta tästä käy jo ilmi hyvin se, että jos oot ajanut toyotalla, niin pysyy japanilaisissa. Jos oot omistanut jonkun saksalaisen, niin et varmasti aja japanilaisilla. Japani-Saksa -jakauma on helposti havaittavissa :)

En yhdy itsekään tähän, mullakin aika tasaseen ollut molempia - seuraavaksi taas toisesta noista leireistä ihan varmasti.
Ennemminkin sanoisin että saksa vs.ranska tai japsi vs. ranska. Ja jenkit on sitten ihan oma lukunsa. Niillä ajavat yleensä kelpuuttaakin vaan jenkit ja muut (ainakaan Saksa-leiri) ei niihin katsoisikaan. Karkeasti sanoen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Romulista

Nissan Sunny 1.3 Van -85
Tämä tuli minulle isältä perittynä talvella -97 kun sain ajokortin. En muista tarkkaa mallimerkintää, farmarikori jossa kuitenkin takana apurunko. Seuraavana kesänä nukuin tässä vajaa pari viikkoa leirintäalueella kun opiskelupaikkakunnalta ei heti saanut asuntoa. Takapenkki kaadettuna mahtui makaamaan suorana.
Tehoja oli huimat 60hv ja vaihteita 4. Vaihdoin jossain vaiheessa 5 vaihteisen laatikon, kahteenkin kertaan kun ensimmäisessä ei vitosvaihde pysynyt päällä. Kaikkea muutakin vikaa oli lähes koko ajan. Jäi käytöstä pois syksyllä -98 kun katsastukseen olisi ollut liikaa laittamista. Mittarilukema oli silloin noin 320tkm.

Mitsubishi Lancer 1.5 -87
Oli käytössä syksystä 98-kesään 2003. Kulutti normaalisti öljyä puoli litraa 1000km kohti. Venttiilivarren tiivistekumit piti vaihtaa useamman kerran kun öljynkulutus nousi yli litraan.. Kannen vaihdoin kerran ja kytkinkin petti jossain vaiheessa. Eräs kerta kun olin lähdössä töihin, kytkinvaijeri katkesi. Kaverin kyydillä varaosaliikkeeseen ja uusi kytkinvaijeri mukaan. Vaihdoin vaijerin ja lähdin töihin, olin 20min myöhässä. Kytkinkin muuttui huomattavasti kevyemmäksi käyttää, tosin 2-3 viikon päästä vaijerin sisään pääsi jotain paskaa ja kytkin muuttui yhtä jäykäksi kuin ennenkin. Joskus jäin mökille jumiin ylimääräiseksi päiväksi kun auto ei lähtenyt sateella käyntiin. Ainoa auto jolla olen jäänyt tien päälle, ensimmäisellä kerralla laturi petti ja toisella kerralla kansi meni. Siinä vaiheessa oli jo leima ummessa ja kori niin syöpynyt että annoin olla. Mittarilukema siinä vaiheessa 285tkm. Ei enää ikinä Mitsua.

Nissan Sunny 1.4i -92
Ostin tämän Mitsun jälkeen ja oli käytössä aina syksyyn 2007. Myin jobbarille 300 eurolla. Kaikenlaista pikkuvikaa ja ruosteongelmaa koko ajan. Vittumaisin vika oli tehojen häipyminen kun lämpötila oli +5...-5 välillä ja ilma vähänkin kostea. Tähän ei ikinä löytynyt ratkaisua, tankinkorkin avaaminen(!) helpotti hetkeksi mutta vika palasi aina takaisin. Huippunopeus laski pahimmillaan 50-60km/h välille. Toinen jatkuvasti vituttanut vika oli tyhjäkäynnin häipyminen joka johtui murtuneista/irronneista alipaineletkuista. Jostain syystä tässä mallissa on 3-4 kertaa normaalia enemmän alipaineletkuja ja niiden vaihtaminen vaatisi kätilön taitoja. Viimeisen reilun vuoden ajelin leima ummessa, tosin kilometrejäkään ei tullut pari tonnia enempää koska asuin työpaikan vieressä. Pois myydessä mittarissa joku 240tkm. Jobbari korjasi ja katsasti, pari kolme päivää myöhemmin pyynti oli yli tonni. Ja kauppa kävi, näin tämän pommin kaupungilla muutama kuukausi takaperin. Ei enää ikinä Nissania.

Seat Toledo 1.9D -96
Ostin syksyllä 2007 kun vaihdoin työpaikka ja tuli kiire hankkia auto jolla voi ajaa pitempääkin matkaa, vrt edellinen "auto" :) Oli vasta leimattu joten arvelin että ei voi olla kovin pahasti ruosteessa alustan osalta. Erehdyin. Hyvät puolet: vakaa maantiellä, pieni kulutus, suht luotettava. Huonot puolet: tehoa 64hv, ruostuu hetkessä. No, täytti tehtävänsä puolen vuoden ajan. Myin jobbarille 600 eurolla ja mittarissa oli 304tkm. Pohja täysin mätä. Jobbari laittoi hintalappuun muistaakseni 1500 ja tämäkin meni kaupaksi muutamassa päivässä. Ei enää ikinä Seatia.

Toyota Avensis 2.0TD-98
Ostin tämän viime keväänä vajaa 300tkm ajettuna. Liike vaihtoi jakoremmin ja asensi vakionopeudensäätimen. Tähän mennessä olen ajanut tällä 40tkm. Ainoat viat ovat olleet mittarivalojen osittainen himmeneminen joka korjaantuu nyrkillä pamauttamalla, keskuslukituksen hetkellinen toimimattomuus sekä sumuvalojen päälle jääminen pesun jälkeen, nämä korjaantuivat itsekseen. Plussat: pieni kulutus ja varmatoimisuus. Miinukset: tylsyys. Seuraavakin auto saattaa olla Anjovis.
 
Zone-sarja -42%
Yritetääs muistella..

Toyota Carina 2 vm -92 aj 425 000km.

Ilmaiseksi saatu auto, pellit mätiä mutta kone uskomattoman hyvässä kunnossa,eikä edes mitään koneremppaa ollu tehty. Japsit kestää. Tällä ajelin yhden kesän

Ford Mondeo vm -96 2.5 V6 aut

Ensimmäinen itse ostettu auto, lepposa ja mukava ajella, mutta pikkuvikaa oli enemmän ja vähemmän, ei hyvä.

Fiat Stilo -03 1.2L

Perus Fiat, siisti ja toimiva, mutta ei mitään säväyttävää

Renault Laguna -02 1.6L

Ensimmäinen farmari mulla, toimi hyvin sen vähä aikaa mitä sillä ajelin. Onhan ne ranskikset mukavia ajella..

Saab 93 vm-99 2L Turbo sport

Vieläkin ehkä auto josta eniten tykänny, aivan hemmetin hyvä auto ajaa, kulkemaan, kaikinpuolin loistava peli mun mielestä. Lastulla ja putkistolla oli piristetty 250hv. Tykkäsin...

Fiat Brava -00

Ei paljon jääny jälkipolville kerrottavaa, en voi suositella.

Opel Vecta -99 2L sport

Ihan mukavan tuntuinen auto ajella, ei jääny traumoja opeleihin

BMW E39 523 -96

Tosi hyvä ja mukava auto ajaa.

Citroen C2 vtr sensodrive 1.6 -05

Mukava pikkukinneri. Vaihteisto ei ehkä ihan toimivin.

Renault Laguna 3.0 V6 aut -03

Mukava auto ajaa, mutta sähkövikoja paljon, ei hyvä.

Mazda 3 GT -04

Vähän tuunattu, tyylikäs auto. Ajomukavuutta vähän söi 18" vanteet, alustasarja jne. Mutta hyvä fiilis jäi tästä autosta.

Nissan Qashqai 1.5D Acenta

Ensimmäinen uusi autoni, vähän kuluttava, hyvä ajettavuus, hyvä auto, hyvät varusteet. Ei vielä 20 tkm jälkeen mitään moitittavaa.
 
1. Fiat Uno 45 vm86. Olihan tossa vikoja mm. jarrujen kanssa, mutta halpa se oli. Yleensä noi ruostuu, mutta ei mulla mitään hirveitä ongelmia sen kanssa ollut.

2. Ford Escort Mk1 vm74. Loistopeli. Ei tykännyt kosteudesta. Anti-humidity-spraypullo on auton takakontissa vakiovaruste. Omistan auton vieläkin ja tavoite saada kesäksi taas ajoon. Esco on seissyt nyt 8 vuotta.

3. Ford Escort Mk4, 1,6 Ghia vm86. Ostin kaverilta 300€. Sit siitä pöllittiin stereot, kajarit ja vahvari. Sain vielä omavastuun jälkeen 300€. Autossa ongelmana oli vain talvella huohotin.

4. Nissan Sunny 1,6lx -88. Muistaaksen tein vain jarruremppaa ja vaihdoin laturin. Tämä pöllittiin kerran, mutta löytyi juuri ennekuin sain vakuutukselta rahat.

5. Audi A3 1,6 ambiente -98. Periaatteessa avokin auto, mutta yhteiskäytössä. Vikana oli vain ovien jäätyminen talvella. Tämän auton kohtaloksi tuli palaa lunastuskuntoon. Lohkolämmittimestä syttyi.

6. VW Bora 1,6 -00. Hyvä perusauto, on meillä vieläkin, ei mitään vikaa ole ollut.

7. BMW 320d -00 touring, tuontiauto. Hyvä auto, voin suositella kaikille.

8. Audi A4 1,8T avant -02. Hyvä.
 
1. Nissan Sunny 1.6 Multivalve -89
- Ihana ok auto ajaa, meni puihin = korjasin, kerkesin sit taas vähä aikaa ajella ku auto keitti, meni kansipahvi ja ketjunkiristäjä, kansipahvin vaihoin mut kiristäjä makso miljoonia joten sitä en jaksannu käydä vaihtaa. Auto pelas sit taas ihan ok, mut ainaku se lämpes siihen 90 asteesee ni alko käymää ku traktori :D piti aina sammuttaa ja antaa jäähtyy koneen ja sit taas kovaa ajoa. Lopuksi muistaakseen romuttamolle meni auto.

2. Nissan Datsun Sunny -87 (muistaakseni)
- Kaikista paras auto ajaa ja mikä mulla on ollu, ikinä ei ollu mitään vikaa Autoa tuli raiskattua ihan hulluna, mutta ei pettänny ikinä. Autoon luotto pelas, oisin voinnu lähtä vaikka maailmanympäri matkalle senkaa. Lopussa tosin meinas tulla takaiskarit morjestamaan takapaksiin ku oli niin mädät pellit siel, joten romuttamolle seki auto meni.

3. Opel Astra G -02 1.6 8v
- No...uusin auto mitä ollu. Ihan hyvä ajaa mutta vikaa on, nostajat nakuttelee menee ainaku käynnistää koneen vaikka ajettu vasta 106tkm, pitäis jaksaa forte käsittely tehä, kerää hyvin beigeä mönjää koneeseen ku ajaa lyhytta ajoa un ei kerkee kone lämmetä. Kori natisee mehevästi kun on alustasarja, en malta oottaa vuotta/paria vuotta eteenpäin ku natisee ja elää vielä enemmän. No tällä nyt mennää tällä hetkellä ja ihan tyytyväinen oon ollu.
 
En yhdy itsekään tähän, mullakin aika tasaseen ollut molempia - seuraavaksi taas toisesta noista leireistä ihan varmasti.
Ennemminkin sanoisin että saksa vs.ranska tai japsi vs. ranska. Ja jenkit on sitten ihan oma lukunsa. Niillä ajavat yleensä kelpuuttaakin vaan jenkit ja muut (ainakaan Saksa-leiri) ei niihin katsoisikaan. Karkeasti sanoen.
Ei oikein osu minun historiaan tämäkään jako. Valmistusmaat on olleet Japani, Japani, Espanja, USA, Japani, Saksa (Ford), Tsekki. Mulle ei ole kyllä tasan yhtään mitään väliä sillä, missä maassa kosla on tehty. Itse ihmettelen sitä, että aika tavalla tähän autoluun näytetään sijoitettavan rahaa.
 
Ei oikein osu minun historiaan tämäkään jako. Valmistusmaat on olleet Japani, Japani, Espanja, USA, Japani, Saksa (Ford), Tsekki. Mulle ei ole kyllä tasan yhtään mitään väliä sillä, missä maassa kosla on tehty. Itse ihmettelen sitä, että aika tavalla tähän autoluun näytetään sijoitettavan rahaa.

Lienet pääosin poikkeus noin laajassa auto/merkki/valmistusmaaobjektiivisuudessasi, mutta tuo viimeinen lause on hyvä pointti ja erittäin totta.

Itse miettinyt ihan samat kuviot autoon panostamisen suhteen: erona se, etten ole vielä päässyt siihen pisteeseen, että toteuttaisin sitä järkevääajattelua ihan oikeasti.
Vaikka en nyt millään kalliilla auto(i)lla ajakaan, mietin kyllä jo viime vaihdon yhteydessä ihan reipasta alaspäinskaalaamistakin tuossa liisariauton hintaluokassa, kun ajomäärätkin on pienet, eikä työn takia tarvitse ollenkaan, työmatka on lyhyt jne.
Karkeasti ottaen 60% sillä fyrkalla mitä jo tällaiseen autoon verotusarvon kautta menee, saisi jo valikoida riittävän tilavan ja kaikin puolin ok-auton meidänkin perheelle, esim joku golf-luokan farmari tms. Kävin kokeilemassakin tuollaisia mutta ei antanut luonne vielä periksi sellaiseen vaihtaa. Mutta parikolmesataa jäisi heti enemmän käteen kuussa, ehkä se vielä motivoi päätöksiin asti.
Vielä eri asia - ja varmasti taloudellisesti vähän kannattavampaa - olisi ostaa vähän käytetty auto, mutta siinä laiskuus iskee, ei jaksa huolehtia itse mistään siihen liittyvästä, kakkosauton huollatukset jne riittää.
Alunperin tuohon hintaluokkaan millä itse nytkin ajan, olen päätynyt sen Audin takia aikanaan, olen kuitenkin todella autoistatykkäävää sorttia. Ja kun meidän pikkufirmassa ei varsinaisesti mitään muodollisia rajoituksia autojen valinnassa ole, niin oli helppo sortua. Olen tiedostanut tuon alusta asti, ja antanut itseni perustella itselleni vähän tarvitsemaani kalliimmalla ajamista sillä, että jos se auto tuo minulle jotain tyydytystä olemalla tietynlainen, on se sijoituksen "arvoinen" - kun en käy kuitenkaan esim rafloissa tai muutenkaan laita rahaa vaikkapa siihen alkoholiin senttiäkään vuodessa (ellen osta jollekin lahjapulloa tms). Olkoon auto sitten sitä "itseensä sijoittamista" tai "itsensä viihdyttämistä". Tämänkaltaisen perusteen luulen löytyvän aika monenkin takaa.

Mutta ikää kun tulee, niin tuon käyttöauton merkitys tuntuu pienenevän lujaa vauhtia - vielä vuosi- pari sitten olin sillä linjalla, että aina otetaan vähän edellistä tehokkaampi "urheilullinen perheauto".
Firman liisariautojen kanssa se on vielä niin helppo ajatella aina että "no pari kymppiä lisää verotusarvoon kuussa ei tunnu missään - no ei se viiskymppiäkään mitään kaada" jne jne. Se kun toistuu muutamassa liisarikierroksessa niin ollaankin jo ihan eri lukemilla muutamassa vuodessa.

Lähesväistämätöntä keski-iän Porsche/harrasteautohimon eksponentiaalista kumuloitumista odotellessa :)
 
3. Opel Astra G -02 1.6 8v
- No...uusin auto mitä ollu. Ihan hyvä ajaa mutta vikaa on, nostajat nakuttelee menee ainaku käynnistää koneen vaikka ajettu vasta 106tkm
Tätä ei varmaan edes viaksi luokitella, koska sama löytyy melkein kaikista saman ikäluokan Opeleista vähän koneesta riippuen. Ennemminkin ominaisuus siinä mielessä, että sitä esiintyy tosiaan paljon, eikä siitä ole mitään mainittavaa haittaa. Oma B-Vectra kuulosti kylmällä ilmalla käynnistettäessä ihan dieseliltä, vaikka oli 2.0 bensa. Järkyttävä nakutus.

Pistetään nyt vielä omat:

Opel Vectra B 2.0 -97

Mukava auto ajella. Vakaa ja suht hiljainen. Niinsanotusti erittäin käteensopiva. Aluksi menikin hyvin, mutta sitten alkoi tulla pikku vikaa. Tiputin auton tonttiin, eli asensin madallussarjan, ja hetken päästä yllättäen takapään kallistuksenvakaajan puslat ja pitkittäisten tukivarsien etupään puslat sanoo sopimuksen irti.

Seuraavaksi takajarrut remppaan. Edellinen omistaja oli unohtanut painella jarrua hiukan voimakkaammin, ja seurauksena takajarrut ryytyneet. Kannattaa oikeasti painella välillä hiukan jarrua että pääsee takajarrutkin töihin. Muuten käy näin. Vaihdoin levyt ja satulat. Ja palat tietysti. Ensin koitin tekohengitellä vanhoja satuloita uusilla männillä ja kumeilla, mutta vaihdoin lopulta "uusiin" eli romuttamolta haettuihin. Oli kyllä kuin uudet. Tossa vielä lisää kyseisen remontin hauskuudesta.

Piti tehdä putkistoa siihen, ja teinkin, mutta meni siinä mielessä hiukan vituiksi, että meteliä tuli aivan liikaa. Tarkoituksena oli hakea ihan pientä sivistynyttä murinaa, mutta saatiin teinipörinät. Kaiken lisäksi Motonetin paskatakapönttö laukesi puolen vuoden jälkeen. Murtui juuresta.

Motarilla kivi tuulilasiin ja lasi vaihtoon. Maksoi parisataa nykyistä oravannahkaa ilman kuittia. ;)

Eukko peruutti puuta päin ja takapuskuri repsahti. Yritin korjata, mutta ei pysy. Olisi pitänyt porata suoraan kyljestä läpi ruuvi koriin ja kittiä päälle. En alkanut pelleilemään.

Kuorma-auto raapaisi vasempaan etukulmaan parkkiruudusta lähdettäessä, ja sen seurauksena etupuskuri irti ja vilkku paskaksi. Yllättäen eukko ratissa. Korjasin itse ruuvilla, kitillä ja paukkupullolla. Tuli kuin uusi.

Kaksi 18" vannetta paskaksi jyrsityn tien reunaan. Arvatkaa kuka kuskasi? Vinkki: En ollut minä. Vesilaitos maksoi kaksi vannetta, koska kyseinen työmaa oli niiden vastuulla. Kaksi jouduttiin maksamaan itse. Samanlaisia vanteita kun ei saanut enää ja joutui hankkimaan uuden sarjan. Onni onnettouudessa, että renkaista ei pettänyt runko ja ne meni sellaisenaan uusille vanteille

Takaoven keskuslukko pamahti. Annoin olla.

Välillä vilkutteli vikavaloa ja tiputti kierrosten rajoittimen reiluun neljään tonniin, eli varaohjelma meni päälle. Luin itse vikakoodit ja nokka-akselin asentotunnistinhan siellä yllättäen vittuili. En vaihtanut, koska vittuili niin harvoin ettei ollut haittaa. Kunhan sammutti auton ja käynnisti taas, niin alkoi toimia.

Alkoi käydä kolmella kylmänä käynnistettäessä. Parani kun lämpesi. Pelkäsin jo, että puolapaketti paskana, mutta eipä sittenkään. Yksi tulpanjohto oli hapettunut ja selvisin johtojen vaihtamisella.

Piti tehdä pieni konepellin jatke, ja sellainen hitsattiinkin kiinni. Päälle väliaikainen suoja mattamustaa paukkupullosta. Piti viedä maalarille, mutta usko loppui tän auton kanssa, ja ajelin sillä muutaman kuukauden sellaisena kunnes myin pois. Oli vitun ruma.

Hiukan ennen myyntiä huomasin, että syyläri vuotaa. En tehnyt mitään.

Näistä mikään muu ei ollut niinsanottua Opel-vikaa kuin keskuslukko ja nokka-akselin asentotunnistin. Kaikki muu kuluvaa osaa tai omaa mokaa.



Toinen auto
Opel Astra G 1.8 5D -02

Ihan mukava ajella. Pitihän sekin madaltaa ja laittaa Vectrasta jääneet 18" vanteet alle. Tämä vanneasia olikin yksi juttu miksi Opelin vielä ostin. Kohta vuosi ajeltu ja muuta vikaa ei ole ollut kuin takapään kolina. Sekin taas alustasarjan laiton jälkeen. Takapäässä ei ole kuin yksi pusla per puoli, eli se on joko se tai sitten iskari oli jo uutena paskana. Pitää tutkia.

Jos nyt joku alkaa haukkua Opelistiksi kun kaksi Opelia on ollut, niin olet varsin väärässä. En ole juuri ollenkaan merkkiuskollinen. Vectran jälkeen katselin muitakin, mutta päädyin Astraan, koska Opelit on vuosimalliin nähden halvimmasta päästä, ja kuitenkin ihan hyviä. Lisäksi sain vanhat vanteet kiinni tähän autoon.
 
Sunny on aika kovassa huudossa ollut.

Kyllä ne Sunnyt on hyviä ensiautoja.

Nissan Sunny 1.5 GL -85. Perheen 2. auto siirtyi mulle perintönä. Parissa kuukaudessa kortin saamisen jälkeen tuli joku 5tkm ajeltua. Tekniikka hyvässä kunnossa, kori ihan läpimätä.

Nissan Sunny 1.6 Gti N13 -88. Aika hauska auto ajaa. 2 vuodessa tuli ajettua 30tkm. Kone oli hyvässä kunnossa ja kiersi iloisesti 8000rpm tienoille. Etenkin takajarrujen kanssa ongelmia, kerkesivät olemaan auki varmaan yli 10 kertaa. Lopulta myin tekniikan johonkin putkirunkoautoon. Varmasti tullut hauska peli. :D

Ford Sierra 2.0i Dohc -91. Kohtuu halvalla sai, ihan kivasti toiminut. Alkaa kilometrit lähestyä 370tkm, ite oon ajanut kolmessa vuodessa 40tkm. Loppujen lopuksi tullut aika paljon remppaa tehtyä, mutta kohtuu halvalla päässyt kun ite tekee. Pari vuotta sitten tuli käväistyä Roomassa asti tolla ja päästeltyä tasan 200km/h mittariin Saksan autobaanoilla.

Seuraava järkevä käyttisauto olisi varmaan Mondeo/Focus tai sitten tunnepohjalta valittuna BMW E39/E46. Ei nuo etuvetoiset autot oikein innosta, kun on tottunut takavetoisen iloihin.
 
Heti ajokortin saatuani ostin syksyllä -86 ensimmäisen autoni. Voi sitä vapauden riemua. Vanhemmillani ei ole koskaan ollut autoa, joten muutos liikkumistapaan oli merkittävä. Käytännössä en ole ollut päivääkään ilman omaa autoa sen jälkeen.

Fiat Panda -85
Näppärä menopeli vajaalla litraisella koneella. Heppojakin ruhtinaalliset 45. Ajelin tällä tyytyväisenä pari-kolme vuotta. Myin sitten pikkusiskolle, joka hurautti sen katolleen.

Ford Taunus 1.6 -80
Sympaattinen Panda alkoi tuntua turhan pieneltä ja ostin seuraavaksi kaksiovisen Taunuksen. Tässä alkoi jo olla ison auton tuntua. Talvella oli oikein mukava ajettava :-)

Fiat Uno 70 -88
Taunuksen jälkeen palasin Fiatiin. Nyt oli vuorossa viisiovinen Uno. Kiva ajella tälläkin.

Fiat Uno 3d 1.4 -91
Fiatin 'isolohko'. Tämä oli tosi pirtsakka ajaa.

Fiat Brava 1.4 -98
Haaveilin parilitraisesta sporttisesta pikkufiatista, mutta perheen pää (kai perheenlisäystä ennakoiden) pakotti ostamaan enempi perheautomaisen menopelin. Tällä(kin) ajeltiin monta tyytyväistä vuotta. Kahden lapsen kanssa alkoi loistavista sisätiloistaan huolimatta käydä ahtaaksi, joten oli aika saada lisää tilaa.

Citroen Xsara 1.8 -02
Tällä on nyt reilu pari vuotta ajeltu ja oltu oikein tyytyväisiä.

Omissa autovalinnoissa on aina ollut tärkeintä edullinen ostohinta ja ulkomittoihin nähden mahdollisimman suuret ja toimivat sisätilat. Etenkin Fiateissa sisätilat on tosi isot verrattuna vastaavan kokoisiin muihin merkkeihin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom