Autoasiaa (taas)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jeiz
  • Aloitettu Aloitettu
dmv sanoi:
Ei millään pahalla, mutta et ole paljoa tainnut vanhemmilla autoilla ajella? Litrasella skodalla vm. 82 on poljettu yhdistelmistä edelle, joten kyllä se on siellä ratin ja penkin välissä se vika jos ei ohi pääse variantti golfilla :rock:


Ei ole juurikaan syytä ajaa millään vanhoilla paskoilla, yhtä fiestaa lukuunotaamatta, taisi olla 1.4, sillä ei jäänyt kuitenkaan jalkoihin.

Enköhän minäkin osaa ne ohitukset ihan siinä missä muutkin.

Toisaalta tottakai se on kuskista kiinni, ainahan voi yrittää ohi, kyllä se vastaantulija antaa vähän ymmärrystä ja ajaa pientareelle, toivottavasti rekkakuski tekee samoin, mutta se on ihan vitun hidas, harva edes tietää enään millanen on vapaastihengittävä diesel farkku ja 1.9 koneella
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Proteos sanoi:
Joo, tehoja saisi olla kyllä hiukan reservissä... mikäli ei halua liittyä karavaanariksi ts. teiden tulpaksi.
Olen huomannut sellaisen piirteen auton hankinnassa, että minun ainakin tekisi mieli ostaa astetta isompi kone mitä edellisessä autossa. Ensin minulla oli 1,6 litraisia, sitten 1,8 litraisia ja nyt kun sain 2,5 litraisen. Nyt haluttaisi saada seuraavaan 3 litran V6. Noilla isommilla koneilla ei tarvii 5 vaihdetta ottaa pois maantieajossa, jyrkät ohituskaistatkin menee sujuvasti. Joskus voi huvikseen heittää 4 vaihteen ja kuunnella koneen murinoita.

Nykyautot kyllä kestää, sen puolesta voi ostaa käytetyn. Koulukaveri sai aikanaan papaltaan uuden Samaran. Inhosi autoa ja yritti hajottaa sen, että saisi uuden. Aina poltti kumia, kaasu pohjaan ja kytkin ylös. Kummasti tuo vaan kesti, kytkin hajosi 40 tkm ajon jälkeen muuta vikaa ei tullut kuitenkaan.
 
Dreamer sanoi:
Juuri auton ostaneena, mielipide: uutta autoa ei kannata ostaa. Semmoinen 2-3 vuotta vanha auto on usein IHAN UUDENVEROINEN, mutta PUOLET HALVEMPI! Mieti sitä.

Mutta mieti sita, etta kahden vuoden paasta tuo puolet halvempi auto ei ole enaa uudenveroinen mutta tuo uutena ostettu auto on.
 
taisto sanoi:
Mutta mieti sita, etta kahden vuoden paasta tuo puolet halvempi auto ei ole enaa uudenveroinen mutta tuo uutena ostettu auto on.

Niinpä ja jos se uus maksaa 20 tonnia niin ja tämän rahan on ajatellut autoon sijoittaa, niin helposti käy niin että siihen käytettyyn laittaa sen saman 20 tonnia ja sitä kuitenkin osamaksuilla maksaa saman ajan. On vähän eri juttu vaikkapa 5 vuoden päästä, et oliko se auto hankittaessa uus vai 2-3 vuotta vanha ja 100tkm ajettu.
 
Meil on töissä tollanen golfin farkku 1.9l TDI (viime vuoden malli). Voin sanoa että se on kyllä ihan kelpo menopeli. Ei jää jalkoihin jos painaa pedaalia vähänkään kovempaa. Kierroksia siis löytyy sen perinteisen väännön lisäks...
 
Muutamia totuuksia mielipiteiden joukkoon .

- Volkkarit, Skodat ja Seatit on kaikki lähes saman hintaisia, kun muistaa verrata vastaavia malleja toisiinsa ja perehtyy vakiovarusteisiin. Koneet kaikissa samoja, rungot ja pohjalevyt samoja, ulkomuodoissa ja varusteissa pieniä painotuseroja. Audit selvästi kalliipia, mutta kun kokeilee, tietää miksi. Audi kilpaileekin mersun, volvon, bemarin ja jaguarin kanssa - ja hyvin on kilpaillutkin = esim. A4 voittanut kaikki testit, missä on mukana ollut.

- Miksi uudet autot "ei kulje" mihinkään. Kyllä ne kulkee, mutta ottakaa huomioon seikka, että esim. vuonna - 76 - 82 1.5 - 1.6 L gollfi painoi 800 kg, tehoa oli noin 75 hp. Nyt esim farkkugolffi 1.4 painaa tommoset 1300 kg ja tehoa samat 75 hp. Jos I koppaiseen golffiin lyötäis 500 kg kuormaa, alkais tehot uupuun koneesta, bensaa palamaan aika sairaasti kaasarikoneella, jne.
Sama koskee kaikkia muitakin autoja. Autojen kulkemattomuus johtuu myös siitä, että me on vitun paljon parempia ajaa, kuin vanhat. Käykääpä kokaisemassa esim sitä uutta "laiskaa" 1.6: sta farkkugolffia ja heti perään vaikka vanhaa 1.8 II koppaista golffia, huomaatte kyllä pienimuotoisen eron ja vaikka vanhakoppainen golffi ei ollut edes huonoimmasta päästä luokkaansa miltään ominaisuuksilta.

- Jos kaveri on ostamassa uuttä golffia 20 000 €, ei se voi ostaa V6 tms, kun niitä ei teitenkään tulla rahalla saa. Myöskään yksikään kilpailija ei ole omassa luokassaan yhtään sen halvempi, tutustukaa autohinnaistoihin.

- Jännää, kun yleensä ne, joilla ei ole koskaan ollut uutta autoa, valittaa, ettei sitä uutta kannata ostaa. Mistä voi tietää, kannattaako uutta ostaa, jos sellaista ei ole koskaan omistanut ? Se on kiva fiilis ajaa uusi auto liikkeestä pihalle, väittäisin kolmen uuden kokemuksella. Yleensä myös kätettyihin otetaan lainaa saman verran.

- Jos Golf 1.9 D on ihan laiska paska (en kyllä tiedä mitä mallia tarkoitettiin), kyllä vastaavasti power dieselit kusettaa kaikki samantehoiset ja vähän tehokkaamatkin bensakoneet mennen tullen. Vasinkin niillä kierroksilla, mitä päivittaisessa liikenteessä käytetään, ovat ihan huippuja - kokeilkaa niin tiedätte.

- Alkuperäiseen kysymykseen, jos saat nuo varusteet kaupanpäälle, varaa auto heti huomenna - volkkareihin ei saa yleensä mitään kaupanpäälle, kun menevät kaupaksi ilman voiteluakin, toisin kuin eräät muut...
 
Tape sanoi:
- Jännää, kun yleensä ne, joilla ei ole koskaan ollut uutta autoa, valittaa, ettei sitä uutta kannata ostaa. Mistä voi tietää, kannattaako uutta ostaa, jos sellaista ei ole koskaan omistanut ? Se on kiva fiilis ajaa uusi auto liikkeestä pihalle, väittäisin kolmen uuden kokemuksella. Yleensä myös kätettyihin otetaan lainaa saman verran.

Täyttä asiaa oli koko postauksesi, mutta tähän halusin vielä kommentoida. Pitää nimittäin täysin paikkansa. En mä nyt sano että se tunne ajaa se auto ulos ois uuden ostamisen arvonen. Mutta no se kiva tietää, että autossa on 2-3 vuotta takuuta...ja vaikka ajasit 20tkm vuodessa, ei kolmen vuoden päästä ole mittarissa kun 60tkm ja auto vielä sitä käytettynä ostettua vastaava ja monta vuotta ja ajokilometriä vielä edessä. Ja kun olet uutena ostanut niin tiedät itse parhaiten miten auto on huollettu, pesty ja hoidetta, onko sitä kengitetty jne. Mutta jos ostat sen 3 vuotta vanhan 60tkm ajetun, niin mistä tiedät mitään noista edellisistä asioista?? Ja kolme vuotta käytettyäsi siinä on mittarissa 120tkm ja edessä jo kuluvien osien uusimista ja muuta pikku laittamista.
 
Ja kun olet uutena ostanut niin tiedät itse parhaiten miten auto on huollettu, pesty ja hoidetta, onko sitä kengitetty jne. Mutta jos ostat sen 3 vuotta vanhan 60tkm ajetun, niin mistä tiedät mitään noista edellisistä asioista??

Totta. Kolmen vuoden ikäinen kosla voi olla hyvin käytettynä ja huollettuna lähes uuden veroinen, mutta huollot laiminlyötynä ja reviteltynä täysi pommi.

Mä maksan mielelläni tuosta tiedosta auton historiasta tai ts. siitä, että autolla ei ole historiaa. Toisaalta mulla on mahdollisuus ostaa tarpeeni täyttävä laadukas auto uutena. En tarvitse ylimääräisiä hevosvoimia tai lisää kokoa jolloin pitäisi katsella käytettyjä.

Tape: Täyttä asiaa! :worship:
 
Timba79 sanoi:
Mutta jos ostat sen 3 vuotta vanhan 60tkm ajetun, niin mistä tiedät mitään noista edellisistä asioista?? Ja kolme vuotta käytettyäsi siinä on mittarissa 120tkm ja edessä jo kuluvien osien uusimista ja muuta pikku laittamista.

Jokainen tavallaan ja kukkaronsa mukaan, mutta ihme hifistelyksi nyt menee tämä! Vai että 120Mm ajetussa laittamista? No volkkareihin toki pitää vaihtaa jakopään remmi ja alustasta yhtä sun toista niveltä, mutta yleisesti ottaen alle 200tkm ajetussa ei pitäisi kyllä olla mitään remontin tarvetta. Jos nyt jonkun jarrupalan vaihdattaa silloin tällöin, ei pitäisi olla paha rasti. Eikä maksakaan mitään verrattuna uusien määräaikaishuoltoihin.

Ostakaa vain uusia autoja, jonkun nekin pitää maksaa että muut pääsee sitten ajamaan halvemmalla vähän käytetyillä :)
 
Auton valinan pitäisi tapahtua koeajon kautta. Myös varustetaso ja omat tarpeet mm tilan suhteen tulisi ottaa huomioon. Ei kaikki halua mahdollisismman katu-uskottavaa autoa, vaan käyttöauton.

Automaatissa ei ole mitään pahaa. Pitääkö sitä autoa veivata, että se liikkuisi? Ne laatikot kestää todella hyvin ja ovat varsin huoltovapaita. Seuraavaksi ostanen uuden auton ja sen pitää olla automaatti. Automaattia ei muuten kannata ostaa alta 2 litraisena.
 
jaco sanoi:
Volkkarit on vääntö koneita joten ne ei tietenkään liiku niin vikkelään kuin muiden mallit mutta koneet ovat paljon kestävämpiä, mutta itse en uutta ostaisi vaan jonku 20tkm ajetun.
Jos sä näytät mulle tutkimuksen joka osoittaa Volkkarin koneet paljon kestävämmäksi kuin muiden, niin mä näytän sulle Jari Sillanpään tyttöystävän. ;)
Jos haluaa kestävän koneen niin kannattaa ostaa Honda. Muutenkin aivan helvetin hyviä autoja, farkkuja vaan ei taida 20k€ hintaluokassa oikein löytyä.
Nyt mä laitan merkkilippiksen vielä vähän syvemmälle päähän.
Joo kannattaa ehdottomasti ostaa mieluummin vähän käytetty kuin täysin uusi.
 
D.Yates sanoi:
Jokainen tavallaan ja kukkaronsa mukaan, mutta ihme hifistelyksi nyt menee tämä! Vai että 120Mm ajetussa laittamista? No volkkareihin toki pitää vaihtaa jakopään remmi ja alustasta yhtä sun toista niveltä, mutta yleisesti ottaen alle 200tkm ajetussa ei pitäisi kyllä olla mitään remontin tarvetta. Jos nyt jonkun jarrupalan vaihdattaa silloin tällöin, ei pitäisi olla paha rasti. Eikä maksakaan mitään verrattuna uusien määräaikaishuoltoihin.

Ostakaa vain uusia autoja, jonkun nekin pitää maksaa että muut pääsee sitten ajamaan halvemmalla vähän käytetyillä :)

Taitaa aika vähissä olla autot joihin ei remppaa tehdä alle 200tkm. Ainakin jos ovat useammalla omistajalla olleet ja huoltoja ei tientenkään olla tehty takuun jälkeen. Tottahan jokanen tosimies nyt itse autonsa huoltaa.

Mutta jos mulla vaan on jatkossa rahaa, niin auto vaihtuu uuteen viimestään 5 vuoden välein.
 
Täysin samaa mieltä Tapen ja Timban kanssa uutta autoa alle vaan jos talous kestää,
uudetkin autot saa hajalle jatkuvalla huudattamisella antaa vähän kuvaa kun meidän työpaikalle tuli uusi Toyota "kestävä merkki" 4vuotta sitten joka oli työntekijöiden ajossa me saatiin tossa 3 vuodessa se koneremontti kuntoon vaikka kilometrejä ei tullut kun 25 000.
 
Timba79 sanoi:
Taitaa aika vähissä olla autot joihin ei remppaa tehdä alle 200tkm.

Mikä on remppaa? Olen mä omaani öljyt vaihdattanut ajallaan, muuta huoltoa ei ole tehty. Viimeisten neljän vuoden aikana on vaihdettu pakoputken takaosa, syyläri ja takaiskarit. Isompaa remonttia näyttää uudet autot vaativan, mitä on tullut seurattua. Auto on mallia -90, kilometrejä tosin vasta reilu 200tkm.
 
Meil on töissä uuden uusi (noh nyt jo reilun vuoden vanha) ford transit. Voin sanoa että useammassa 10 vuotta vanhassa autossa on ollut vähemmän ongelmia kuin meidän fordissa ekana vuonna.
Eli huonolla tuurilla noissa uusissa auutoissa saattaa olla vikoja enemmän kuin vanhoissa on kymmenessä vuodessa ollut.
(No ford nyt on muutenkin ihan susi, joten huono esimerkki)
 
D.Yates sanoi:
Jokainen tavallaan ja kukkaronsa mukaan, mutta ihme hifistelyksi nyt menee tämä! Vai että 120Mm ajetussa laittamista? No volkkareihin toki pitää vaihtaa jakopään remmi ja alustasta yhtä sun toista niveltä, mutta yleisesti ottaen alle 200tkm ajetussa ei pitäisi kyllä olla mitään remontin tarvetta. Jos nyt jonkun jarrupalan vaihdattaa silloin tällöin, ei pitäisi olla paha rasti. Eikä maksakaan mitään verrattuna uusien määräaikaishuoltoihin.

Ostakaa vain uusia autoja, jonkun nekin pitää maksaa että muut pääsee sitten ajamaan halvemmalla vähän käytetyillä :)

Kaveri osti c 200 kompressori mersun, edellinen huolto oli +800e, mitään varsinaista vikaa ei kuitenkaan ollut, ja kun uudessa autossa ei ole vikaa niin sitä on halpa pitää? (lukuunottamatta näitä huoltoja mitkä on suunnileen 3x kalliimpia kuin omaan autooni)
Mulle on henk. koht. aika sama miten autoa on pidetty, itse en siitä kuitenkaan pidä huolta, muutenkin vituttaa kun jokainen mies on sitä mieltä että hän on itse lähes ainoa ihminen maailmassa joka pitää hyvää huolta autostaan, eikä osta saksasta edes käytettyä moottoripyörää kun se on olut siellä taksina kuitenkin ja mittarit ruuvattu.
 
Haloo, tota uuden auton ostamista ei kyllä voi perustella muulla, ku "kiva ajaa liikkeestä ulos". Rahaa siinä ei kyllä tule säästämään. Osta vaikka 10-15v vanha 200tkm ajettu toyota. 100tkm ainakin saat ajaa melko huoletta, ja vaikka mikä siinä hajois, kalliiksi se ei tule. Uudet autot maksaa kuitenki niin paljo, että mulle siihen hintaan sais antaa jo elinikäisen takuun. Näyttäs muutenkin siltä, että samalla lailla noi uudetkin voi pettää.
 
D.Yates sanoi:
Mikä on remppaa? Olen mä omaani öljyt vaihdattanut ajallaan, muuta huoltoa ei ole tehty. Viimeisten neljän vuoden aikana on vaihdettu pakoputken takaosa, syyläri ja takaiskarit. Isompaa remonttia näyttää uudet autot vaativan, mitä on tullut seurattua. Auto on mallia -90, kilometrejä tosin vasta reilu 200tkm.

Hyvä kysymys, ainakin mitä on itellä, kavereilla ja sukulaisilla ollut autoa laidasta laitaan, niin on tapauksia että ei 300tkm ajettuun autoon oo vaihdettu kun kuluvia osia, mutta yleensä on mennyt vaihtoon kaikenlaista vesipumpusta laturiin. Suomen kelitkin nyt kun eivät ole mitään kovin hyvät minkään teknisen laitteen toimivuuden kannalta, niin on ihan ymmärrettävää että on laittamista.

Mutta esim. meidän tapauksessa kun emäntä ajaa reilut 30 kilsaa päivässä työmatkoja ja reissuja tulee 1-2 kuukaudessa (Jyväskylästä Poriin ja Helsinkiin yms.) niin auton pitää toimia. Mutta jos sitä tarttee vaan kun ei viitti pyörällä ajaa yms. niin ei varmaan oo uudelle autolle mitään perusteita.

Mutta onko ihme jos Suomen autokanta on keski-iältään perkeleen vanhoja jos yleinen asenne on, että uutta ei missään nimessä kannata ostaa ja on suorastaan :david: jos sen menee tekemään.
 
Kaikki ei vaan halua ajaa 15v vanhalla tojotalla :kuola: Ei kai kukaan luule että uuden auton pitäminen niin halpaa olisi, vaikkei vikaa olekaan niin huollot (tarkistukset) on kalliita, vakuutuksiinkin menee hiukan enemmän kuin vanhan rottelon perusliikennevakuutukseen. Ja kaiken lisäksi uusissakin on ihan oikeita vikoja..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom