Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
niinpä. Kun otettiin laina viime syyskuussa, niin 1kk euribor oli n.4,5. Sitten se kävi jossain 5,2 ja aloitti alamäen. Nyt se on 0,7!

Ja pankintäti yritti viimeiseen asti myydä primea tai 12kk euriboria. Sanoin vain, että "Mielestäni on sama olla 1kk, jos on vara maksaa pienet koron heilahdukset".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko korot pudonneet jotenkin merkittävästi kun ainakin meillä on joku melkein 300 euroa kadonnut lyhennyksistä. Helvetti soikoon kun maksaisi vuokra samanverran mitä lainanlyhennykset korkoineen, tämähän on mukavaa.
Heh, meillä katosi myös 300e/kk lyhennyksistä. Nautitaan nyt yksi vuosi tästä herkusta :D
 
Onko korot pudonneet jotenkin merkittävästi kun ainakin meillä on joku melkein 300 euroa kadonnut lyhennyksistä. Helvetti soikoon kun maksaisi vuokra samanverran mitä lainanlyhennykset korkoineen, tämähän on mukavaa.

Ovat pudonneet ja aikalailla rajustikin. Ilmeiseisti sulla on vuoden euribori ja nyt sattui korontarkistus kohalle?
 
Vuodenpäivät kohta menty 1kk euriborilla. 10. päivä on tarkistus ja taitaa painua kokonaiskorko tällä kertaa jo alle 1%:n, kun marginaali on 0,27.

Sama täällä, tosin marginaali hitusen korkeampi eli 0,28.

Melko paljon saa korot nousta, että esim. 12 kk:n euribori tulisi halvemmaksi kuin tämä äärimmäisen vaarallisena pidetty 1 kk:n euribor. Varsinkin kun ottaa huomioon, että 1 kk:n korko on noteerattu päivittäin about puolet 12 kk:n korkoa alemmaksi eli vaikka 12 kk:n euriborillakin korontarkastus osuisi tähän päivään, niin korkokulut on tuplasti suurempi kuin 1 kk:n korolla.

12 kk:n korkoa on mielestäni turha edes väittää turvallisen pitkäksi koroksi, Päinvastoin, sitä käyttämällä maksetaan jatkuvasti ylihintaa väärästä turvallisuuden tunteesta.
 
Marginaalit on tuossa 1.0 hujakoilla tosiaan.Tänään pitäis nimittäin uusi laina ottaa,mutta perskeles ku ei tiedä,että millä korolla...Sanokaa te viisaammat??Kyse n.100.000 egen asuntolainasta.
 
Marginaalit on tuossa 1.0 hujakoilla tosiaan.Tänään pitäis nimittäin uusi laina ottaa,mutta perskeles ku ei tiedä,että millä korolla...Sanokaa te viisaammat??Kyse n.100.000 egen asuntolainasta.

Minä ottaisin 6 kk euriboriilla. Siinä on kohtuullisesti jo vakautta, mutta korkotaso ei liian iso...
 
Kävin eilen hieman asuntonäytöissä. Useissa tapauksissa 20-30v pariskunta oli myymässä 250-350ke asuntoa. Tinkaukseen/tarjouksiin välittäjät suhtautuivat ynseästi ja neliöhinta oli 4000-5000 :|
 
Tuo vois olla ihan hyvä.Itse miettinyt juuri tuota tai sitten 12kk euriboria.Onko OP-prime edes hyvä vaihtoehto?

Isojen pankkien primeistä OP näyttävän päivittävän korkoaan nopeimmassa tahdissa. Nordea hitaimpana. Tällä hetkellä en ottaisi primeä vaan 3-6kk euriborin.
 
Marginaalit on tuossa 1.0 hujakoilla tosiaan.Tänään pitäis nimittäin uusi laina ottaa,mutta perskeles ku ei tiedä,että millä korolla...Sanokaa te viisaammat??Kyse n.100.000 egen asuntolainasta.

Onko sulla vanha laina alla pienellä marginaalilla, eli olet asunnonvaihtaja?

Jos on, niin yritä pitää tuo vanha laina vanhoille ehdoilla ja neuvottele mahdollinen uusi laina sillä itsellesi huonommalla marginaalilla. Ja jos saat tuon onnistumaan, niin sitten minimilyhennys tohon vanhaan lainaa ja maksimi tohon uuteen. Saat uuden ja kalliimman lainan nopeasti alta pois.

101% varmuudella alkaa virkailija vinkumaan, ettei tuo onnistu. Mutta mitään oikeaa estettä sen onnistumiselle ei ole. Mahdollisen vakuusvajeen voi kattaa sulkutilillä ja kysymällä että panttaako vaikka isäpappa oman kämppänsä siksi aikaa lainan vakuudeksi kun kaupat on hoidettu.

Jos pankki ei tosta halua ede keskustella, vaihda pankkia vaikka vain periaatteesta. :dance:
 
Taas uutisoitiin isosti jonku kanavan uutisissa kuinka asuntokauppa on vironnut ja sijoittajat ja ensiasunnon ostajat ovat liikenteessä kun hinnat ovat tulleet niin kauheana alas.. härän kakkia sanon minä, Ei ole mihinkään vironnut, eikä hinnatkaan ole mihinkään muuttuneet.
 
Itse ostin kaksion Hki keskustasta nyt, veikkaan ettei missään vaiheessa lähiaikoina halvemmalla olisi saanut. Ja tyytyväinen olen kaikkeen paitsi marginaaliin, mutta eipä sekään ole kiveen hakattu. Facebookin statusten perusteella ovat muutkin ikäiseni vilkkaasti asuntokaupoilla. Virkoamisesta en kuitenkaan tiedä, sillä olen edelleen sitä mieltä että kauppa on jokatapauksessa vilkasta täällä päin.
 
Itse ostin kaksion Hki keskustasta nyt, veikkaan ettei missään vaiheessa lähiaikoina halvemmalla olisi saanut. Ja tyytyväinen olen kaikkeen paitsi marginaaliin, mutta eipä sekään ole kiveen hakattu. Facebookin statusten perusteella ovat muutkin ikäiseni vilkkaasti asuntokaupoilla. Virkoamisesta en kuitenkaan tiedä, sillä olen edelleen sitä mieltä että kauppa on jokatapauksessa vilkasta täällä päin.

Samaa olen minäkin naamiksessa ihmetellyt, asuntoja hankitaan kun ovat "edullisempia" ja korot alhaalla. Mitä nyt asiasta tiedän, niin tulot ja saati työn pysyvyys aika heikkoa kaikilla näillä, niin en ymmärrä miten uskalletaan.

En kyllä ole huomannut ainakaan Helsingin keskustan kämppien pyynnissä mitään muutosta ja välittäjät olivat ainakin parissa paikassa oikein nöyriä ja pyysivät yhteystietoja koskien toisia kohteita. Ihmettelen jossei tule alas kohtuulliselle tasolle.
 
Kohtuullinen ja kohtuullinen, saisi aika paljon laskea kämppien hinnat pääkaupunkiseudulla et oltas kohtuudessa. Siihen en usko, vähän ne on tippunu ja ehkä vielä vähän tippuu lisää, mutta paljoa ne ei ainakaan enää laske.
 
Kohtuullinen ja kohtuullinen, saisi aika paljon laskea kämppien hinnat pääkaupunkiseudulla et oltas kohtuudessa. Siihen en usko, vähän ne on tippunu ja ehkä vielä vähän tippuu lisää, mutta paljoa ne ei ainakaan enää laske.


Niinno, hinta on oikea jos joku sen on valmis maksamaan. Miten se kohtuus määritellään, pitääkö kaikilla halukkailla olla varaa asua pääkaupungissa omistusasunnossa.
 
Ei, mutta ero muihin kaupunkeihin ja pääkaupunkeihin on hurja. Alhaiset korot ja löyhä lainauspolitiikka mielestäni mahdollistanut nousun tälle tasolle. Nyt työt ja täten tulot hieman epävarmat, mutta ennätysalhaiset korot pitää ostajat markkinoilla.
 
Niinno, hinta on oikea jos joku sen on valmis maksamaan. Miten se kohtuus määritellään, pitääkö kaikilla halukkailla olla varaa asua pääkaupungissa omistusasunnossa.

Näinhän se menee, mutta kyllä se jotenkin oudoksuttaa, että keskituoloinen sinkku joutuu miettimään onko varaa kaksioon vai ei. Enkä ole edes kantakaupungista hakemassa asuntoa. Jollain on vaan joko a) Rutosti löysää rahaa takataskussa b) elämäntehtävä omistusasuminen (Valmis tinkaamaan monesta arkipäivän asiasta vain ja ainoastaan asuntolainan takia).
 
Back
Ylös Bottom