Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Taas tullaan siihen että kellä on näillä nykyhinnoilla vara ostaa asuntoa? Itse noin normaalituloinen eikä puhettakaan että uskaltaisin/raskisin/pystyisin ostaa edes täältä Oulun keskustasta noin 60 neliön kaksiota. Vanhalla puolella miljoonalla ei vaan tämän hetkisellä hintatasolla saa mitään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taas tullaan siihen että kellä on näillä nykyhinnoilla vara ostaa asuntoa? Itse noin normaalituloinen eikä puhettakaan että uskaltaisin/raskisin/pystyisin ostaa edes täältä Oulun keskustasta noin 60 neliön kaksiota. Vanhalla puolella miljoonalla ei vaan tämän hetkisellä hintatasolla saa mitään.

Miksi pitäisi ostaa keskustasta ja kaksio, tuskin tuollaista aikaa on ollut ikinä. Tuskin se syrjemmästä mikään ongelma olisi?
 
Jep, asuntojen hinnat kiinteäksi, jotta kaikki voi valita missä haluaa asua ilman, että se on hinnasta riippuvainen... not. Eihän tossa oo mitään järkeä, niillä kenellä riittää rahaa, ostaa kalliimman kämpän, ne kenellä ei ole varaa ostaa asuu vuokralla. Harjoittelee vaikka muutaman vuoden säästämällä tilille rahaa.
tuhat euroa kuussa riittää myös Helsingissä asumiskustannuksiin, jos ostaa kaksion esim. kallion alueelta alle 20 vuoden laina-ajalla. Ei kovin montaa sataa halvemmalla asu vuokrallakaan...
 
Jep, asuntojen hinnat kiinteäksi, jotta kaikki voi valita missä haluaa asua ilman, että se on hinnasta riippuvainen... not. Eihän tossa oo mitään järkeä, niillä kenellä riittää rahaa, ostaa kalliimman kämpän, ne kenellä ei ole varaa ostaa asuu vuokralla. Harjoittelee vaikka muutaman vuoden säästämällä tilille rahaa.
tuhat euroa kuussa riittää myös Helsingissä asumiskustannuksiin, jos ostaa kaksion esim. kallion alueelta alle 20 vuoden laina-ajalla. Ei kovin montaa sataa halvemmalla asu vuokrallakaan...


Monille ihmisille tuo "kovin montaa sataa" voi olla juuri se erotus sille, että viettääkö lomansa kotona katsellen ikiomia seiniä vai käykö vuosittain etelässä/alpeilla/puuhamaassa. Vaikea valinta, jos pitäisi vaikka kymmeneksi seuraavaksi vuodeksi päättää, että kumman valitsee.
Jokainen tyylillään.
 
Miksi pitäisi ostaa keskustasta ja kaksio, tuskin tuollaista aikaa on ollut ikinä. Tuskin se syrjemmästä mikään ongelma olisi?
Pakko olla kaksio että "perhe" mahtuu. Keskustasta en ole enään edes haaveillut mutta tuntuu se vähän hurjalta ostaa 5 kilometrin päästä Oulun kokoisesta pikkukaupungista 70 luvun kaksio ja maksaa siitä 65-100 tuhatta euroa...Mutta ei siinä. ostetaan sitten kun mieleinen tulee vastaan mieluisaan hintaan. Tai asutaan loppuelämä vuokralla
 
Pakko olla kaksio että "perhe" mahtuu. Keskustasta en ole enään edes haaveillut mutta tuntuu se vähän hurjalta ostaa 5 kilometrin päästä Oulun kokoisesta pikkukaupungista 70 luvun kaksio ja maksaa siitä 65-100 tuhatta euroa...Mutta ei siinä. ostetaan sitten kun mieleinen tulee vastaan mieluisaan hintaan. Tai asutaan loppuelämä vuokralla

Keskusta ja 5km on aika eri asia. Onhan ne kämpät jo vaikka Tuirassa varmana eri hintaisia kuin ydinkeskustassa.

Etköhän joudu Oulussa maksamaan ton 1000€/m2 kerrostalokämpästä ostit sen mistä tahansa. Tuollaista se on isommissa kaupungeissa.
 
Ei tuo 1000e/m riitä Oulussa missään. Mun asunto oli edullinen ja tämä on 8,5 km keskustasta, 10-vuotias rivarikaksio, sellaiset 1600e neliö. Paljonhan vaikuttaa myös se mikä ikäistä asuntoa katsoo. Viime keväänä asuntoa katsellesani en kyllä kerrostaloasunnoissa nähnyt yhtään kunnollista kaksiota, edes pientä, alle 80 tuhannen.

Tuira on yllättävän kallis vaikka useimmat kerrostalot on jo isojen remppojen tarpeessa. Sijainti on kulkuhteyksiltään loistava.
 
Naene sanoi:
Itse ostin kaksion Hki keskustasta nyt, veikkaan ettei missään vaiheessa lähiaikoina halvemmalla olisi saanut.

Man78 sanoi:
Kohtuullinen ja kohtuullinen, saisi aika paljon laskea kämppien hinnat pääkaupunkiseudulla et oltas kohtuudessa. Siihen en usko, vähän ne on tippunu ja ehkä vielä vähän tippuu lisää, mutta paljoa ne ei ainakaan enää laske
Millä perusteilla olette päätyneet näihin arvioihin asuntojen tulevasta hintakehityksestä?
 
Millä perusteilla olette päätyneet näihin arvioihin asuntojen tulevasta hintakehityksestä?

Yksinkertaisesti siitä syystä, että kämpän tultua markkinoille keskustassa ottajia on todella paljon - jos ei itselleen niin sijoituskämpäksi. Parhaimmat asunnot myytiin minun etsiessä kämppää aivan samantien, joku vetää hihastaan vaikka sitten ihan pyyntihinnan. Keskusta-alueen asuntojahan myös toisinaan ikäänkuin huutokaupataan, myyjä ilmoittaa jo valmiiksi korkean aloitushinnan ja siitä se nousee pilviin. Aina joltain kuitenkin se vara löytyy.
Muualla tuskin sijoituskämpästä on yhtä paljon iloa pitkään tulevaisuuteen kuin Helsingin keskustan yksiöt ja kaksiot. Etsiessäni kämppää hävisin aina juuri sijoituskämppää hankkiville, vanhemmilla (ja sijoitusasuntoja etsivillä) henkilöillä kun on usein paremmat mahdollisuudet korkeampaan lainaan nuoremmalla, työelämässä vasta jonkun aikaa viihtyneellä. Eri asia on sitten varmasti isompien asuntojen kohdalla.



Uusi (paska) näppis, jos teksti on epäselvää johtuu siitä että tämä deletoi ja hypyttää kursoria ihan niinkun huvittaa. Olen pässi narussa tämän kanssa.
 
Millä perusteilla olette päätyneet näihin arvioihin asuntojen tulevasta hintakehityksestä?

Ei ole mun "oma" arvio, vaan mitä olen lukenut eri lehdistä ja alan jutuista niin niihin perustan väitteeni. Isoa hintojen alennusta en tosiaan usko nyt tulevan, jos kerta jo nyt on maailmalla talouslasku pysähtynyt, tai ainakin jo joissain paikoissa. Korotkaan ei pitkään nykylukemissa pysy....Eikä tämä edelleenkään ole sama tilanne ku missä oltiin 90-luvulla. Mutta toisaalta, en usko enää asuntojen juuri kallistuvankaan...Jos en näihin seikkoihin uskois, en varmaan olis ottanu juuri 200k€ asuntolainaa. :rolleyes:
 
Ei ole mun "oma" arvio, vaan mitä olen lukenut eri lehdistä ja alan jutuista niin niihin perustan väitteeni. Isoa hintojen alennusta en tosiaan usko nyt tulevan, jos kerta jo nyt on maailmalla talouslasku pysähtynyt, tai ainakin jo joissain paikoissa. Korotkaan ei pitkään nykylukemissa pysy....Eikä tämä edelleenkään ole sama tilanne ku missä oltiin 90-luvulla. Mutta toisaalta, en usko enää asuntojen juuri kallistuvankaan...Jos en näihin seikkoihin uskois, en varmaan olis ottanu juuri 200k€ asuntolainaa. :rolleyes:
niin siis se on sun ikioma arvio joka perustuu lehtien ja alan juttuihin. kaikessa on aina tulkintavaraa kumpaankin suuntaan jos pysytään siinä että uutisoidaan yksittäisiä juttuja. jos taas uutisoidaan suurempia suuntaviivoja tulevaisuudelle, on hyvin mahdollista että juuri se jutun kirjoittaja on väärässä ja joku toinen oikeassa...

teollisuustuotanto on oletettua matalammalla tasolla vieläkin eikä kerrannaisvaikutuksia ainakaan suomessa vielä edes kunnolla näy. ja ei tietenkään ole täsmälleen sama tilanne kuin 90-luvulla mutta tuolla argumentilla tosiasioiden pakoilu on maailman suurinta idiotismia... 90-luvulla ei puhjennut raaka-aineiden hintakupla joka oli lähtöisin 70-luvulta, nyt puhkesi.
 
Siis en itse voi käsittää, miten asuntojen hinnat pystyisivät pysyä samassa, tai nousta nyt seuraavana parina vuonna. Kohta alkaa massa irtisanominen, työttömyys kasvaa koko ajan, vienti romahtaa vielä pahemmin, ihmisillä tulee vaikeuksia maksaa asuntolainojaan, rakennusyrityksiä menee konkurssiin, asuntoja ruvetaan pakkohuutokauppaamaa etc. Lamahan on vasta alkanut, niin miksi ihmeessä kukaan ostaisi asunnon nyt? Ehkä olen hieman pihalla asioista, mutta kaiken järjen mukaan asuntojen kysynnän pitäisi vastata tarjontaa, ja kohta kysynytää on selvästi vähemmän kun tällä hetkellä.
 
No vaikka ei tulis mitään "massairtisanomisia" niin niitä on jo ollut. Ja kohta lähtee väkisinkin konkurssit rullaamaan ja sitäkautta tulee työttömiä. Vielähän ei ole konkursseja paljoa ollut ja tuo on aina vaikeuksien jälkeen seuraava aalto kuitenkin.

Sitten alkaa paukkumaan ansiosidonnaiset poikki ja tossa kohtaa ne vaikeudet alkaa!

Eli en kovin isolla panoksella veikkaisi asuntojen hintojen nousun puolesta, en tosin minkään 50% romahduksenkaan. Sellainen tasainen ilman pihinä kuplasta olisi ehkä paras. Tai tässäkin on vähän kaksi puolta. Jos ilmat pihisee kerralla ja nopeasti, se putsaa pöydän ja kaupanteko ja uusien valmistus voi alkaa. Jos taas hinnat tippuu hitaasti ja pitkään, ei paljon ainakaan ns. kovan rahan asuntoja aleta tekemään ja kaupantekokin on todella tahmeaa. Nopeassa laskussa tavalliselle tallaajalle voisi olla kovakin shokki sen hinnan romahdus ja hitaassa laskussa taas pysys järki mukana ja paniikki pienempi.
 
Helsingin kaupungin tietokeskuksen mukaan asuntojen hinnat laskivat tammi-maaliskuussa 7,7 prosenttia edelliseen alkuvuoteen verrattuna.

Hinnat laskivat nopeimmin Helsingin keskustan alueella, jossa asunnot ovat myös kalleimpia. Keskustakotien hinnat putosivat lähes kymmenen prosenttia vuodessa. Muilla alueilla hintojen lasku on ollut hitaampaa.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/07/24367

Ja tarkempaa dataa:
http://www.hel2.fi/Tietokeskus/julkaisut/pdf/09_07_24_Tilast_23_Vihavainen.pdf

Tilastokeskukselta tulee uutta koko maan kattavaa tietoa 30.7.
 
Sitten alkaa paukkumaan ansiosidonnaiset poikki ja tossa kohtaa ne vaikeudet alkaa!

Mitä tällä meinaat??? Voiko niin käydä että ansiosidonnaiset katkeaisi ennen kuin päivät on kulutettu loppuun? Itse olisin talvisin ihan kusessa jos ei ansiosidonnaisia tippuisi tilille.
 
Back
Ylös Bottom