Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko väki huomannut kadon asunto esittelyissä? Itse olen pari esitelyä käynyt katsomassa parin kuukauden sisään niin aina on ihan rauhassa yksin saanut katsella.
 
Pikkuhiljaa alkaa hinnat olla romahtamaan päin. Toistaiseksi ainakin pyynnit on pidetty suht entisellään, josta syystä kauppa on pysähtynyt kuin seinään. Nyt alkaa olla pakkomyyntejä edessä ja silloin myydään sillä hinnalla mitä tarjotaan.
 
Nyt alkaa olla pakkomyyntejä edessä ja silloin myydään sillä hinnalla mitä tarjotaan.

Mikä indikoi pakkomyynteihin? Korot kuitenkin laskeneet rajusti, joten lainanhoitokulut ovat laskeneet. Työttömyyden nousukin ollut aika vaisua vielä toistaiseksi.
 
Mitä huvikseni olen kyyläillyt kämmppien hintoja niin aika sitkeesti pidetään noita korkeitä pyyntöjä. Huolimata siitä että samat kämpät ovat olleet myynnissä jo vuoden. Mistä johtunee?
 
Mitä huvikseni olen kyyläillyt kämmppien hintoja niin aika sitkeesti pidetään noita korkeitä pyyntöjä. Huolimata siitä että samat kämpät ovat olleet myynnissä jo vuoden. Mistä johtunee?

Luultavasti siitä, että nuo korot ovat olleet tulossa alaspäin eikä työttömyyden uhkaa koeta vielä niin vakavaksi.
 
Mitä huvikseni olen kyyläillyt kämmppien hintoja niin aika sitkeesti pidetään noita korkeitä pyyntöjä. Huolimata siitä että samat kämpät ovat olleet myynnissä jo vuoden. Mistä johtunee?

Ite kyttäilen kanssa, tosin ostomielessä. Omakoti- tai paritalo kiikarissa.
Mun mielestä nyt on hieman huono markkina koettaa myydä asuntoaan järjettömään ylihintaan. En edes tajua miten välittäjät viitsivät ottaa jopa 25 % ylihintaisia asuntoja myyntiin.
 
Ite kyttäilen kanssa, tosin ostomielessä. Omakoti- tai paritalo kiikarissa.
Mun mielestä nyt on hieman huono markkina koettaa myydä asuntoaan järjettömään ylihintaan. En edes tajua miten välittäjät viitsivät ottaa jopa 25 % ylihintaisia asuntoja myyntiin.

Kiinnostaisi tietää miten määrittelet oikean hinnan, kun voit kerran suoraan sanoa kuinka paljon ylihintaa jossain kämpässä on?
 
Kiinnostaisi tietää miten määrittelet oikean hinnan, kun voit kerran suoraan sanoa kuinka paljon ylihintaa jossain kämpässä on?

No jos katsot saman alueen saman ikäiset ja saman varustetason talot, niin ei hirveitä vaadita, että voi sanoa mikä on selkeästi ylihintainen..
Esimerkkinä Kouvolassa samalla alueella yksityinen myy omakotitaloa 180te ja välittäjä naapurista 10m2 suurempaa, huonommalla pihalla hintaan 240te. En toki ole LKV, mutta oletan, että toi 240te on liikaa.. Myös toi 180te hintainen talo on olllut myynnissä useamman kuukauden.
 
Taloissakin on isojakin eroja, kaikkea ei ilmoituksiin saada kerrottua, kulut jne. eroja syntyy monestakin seikasta ja pelkkiä ilmoja ei kannata kytätä.
 
Olin huomaavinani, että uudiskohteiden hintaa ois Jyväskylässä tiputettu? Ihan tota etuovilehteä selailen. En ole mitään tilastoja pitänyt.
 
Mä huomasin saman uudenmaan alueelta kun selailin kans etuovilehteä. 10-15% oli mun mielestä hinnat tippuneet uudiskohteissa. Suurin muutos on isoissa asunnoissa ja erillistaloissa.
 
Ihan veikkauksena heitän, että jos syksyyn asti jatkuu huonot talousuutiset, niin tullaan noissa uudiskohteissa 20-25% alaspäin. Ne on niin ylihinnoiteltuja, että on siellä varaakin tulla vastaan..
 
Tampereella on Epilässä surullisen kuuluisa rivariyhtiö, jossa parikymmentä asuntoa, vissiin kaksi myyty, kohta puoltoista vuotta olleet valmiita. Paikka on niin surkea, että en ihmettele. Toisella puolella menee junarata, toisella erittäin vilkas tie, juuri yhtään maa-alaa ei jää väliin.

Samoin Muotiala/Turtola seuduilla on myymätöntä uutta rivaria kuulemma kovasti. Kun neliöhinta on siellä 3500€ tietämillä ja sijainti ei kummoinen, niin mitenkäpä ne kaupaksi menisivätkään.

Eli kyllä on rajusti ilmaa uusien asuntojen hinnoissa, tulee hinnat alas vielä rutkasti.
 
Treellä myös Mustavuoressa on aika lailla uutta rivaria tyhjänä, naapurissa toukokuussa valmistunut yhtiö ja tyhjän näköistä on. Kyllähän kämppien hinnat on aika kovan tuntuisia täällä ollut, jospa sitä laskua nyt alkaisi tulla, voisi ensi syksynä alkaa taas oman ostoa miettimään...
 
Treellä myös Mustavuoressa on aika lailla uutta rivaria tyhjänä, naapurissa toukokuussa valmistunut yhtiö ja tyhjän näköistä on. Kyllähän kämppien hinnat on aika kovan tuntuisia täällä ollut, jospa sitä laskua nyt alkaisi tulla, voisi ensi syksynä alkaa taas oman ostoa miettimään...

Kävin ihan piruuttani kesällä katsomassa paria asuntoa siitä Kalkun uudelta alueelta. En yhtään ihmettele, että nekin rivarit on jäänyt myymättä. Huoneluku on 4-5 huonetta eli aika pitkälti perheille ajateltu, mutta esim. keittiö oli kumminkin hikinen keittokomero.. Muutenkin huoneet oli todella pieniä ja pohja typerästi suunniteltu. Liian monta huonetta liian pienissä neliöissä.

Ja koska kauppa ei ole käynyt, niin niitä asuntoja on nyt tarjottu vuokralle.. Saas nähdä mikä niidenkin asuntojen kohtalo tulee olemaan.
 
Mä huomasin saman uudenmaan alueelta kun selailin kans etuovilehteä. 10-15% oli mun mielestä hinnat tippuneet uudiskohteissa. Suurin muutos on isoissa asunnoissa ja erillistaloissa.

Joo, huomasin siitä, kun oli jotain 100 neliön kämppiä jo 200.000 kieppeillä ja muutaman vähän alle. Tuolla 220.000 yläpuolella nuo aikaisemmin liikkui.

Ja mun rakentamsita vailla oleva seurantakohde oli sitten pistetty kokonaan jäihin, eli en päässytkään katsomaan mihin suuntaan hinta ois 247 tonnista liikkunut. Pitää vissiin etsiä uus seurantakohde jostain valmiista talosta. Tuskin sitä jyrällä yli ajetaan. ;)

Ja todellakin olen samaa mieltä siitä, että helposti 20-30 pinnaa voi uudiskohteen hinnasta lähteä, eikä vieläkään ole halpaa nähnytkään.
 
Mites menee noissa uudiskohteissa vastikkeen maksu, jos on kämppiä paljon myymättä? Maksaako rakennuttaja tyhjien kämppien vastiketta vai jyvitetäänkö se niille kämpän jo ostaneille? Muistan lukeneeni, että rakennuttajat kikkailivat jotenkin siten että As. Oy. omisti ne kämpät rakennuttajan sijaan ja näin ollen As. Oy:n jäsenet joutuisivat maksamaan tyhjienkin kämppien vastikeosuuden tms. Eli esim. tuossa iivilin esimerkissä missä 20 kämpästä on 1.5 vuodessa ostettu kaksi asuntoa voi olla aika suolaiset vastikkeet niiden kahden kämpän omistajalla.
 
Mites menee noissa uudiskohteissa vastikkeen maksu, jos on kämppiä paljon myymättä? Maksaako rakennuttaja tyhjien kämppien vastiketta vai jyvitetäänkö se niille kämpän jo ostaneille? Muistan lukeneeni, että rakennuttajat kikkailivat jotenkin siten että As. Oy. omisti ne kämpät rakennuttajan sijaan ja näin ollen As. Oy:n jäsenet joutuisivat maksamaan tyhjienkin kämppien vastikeosuuden tms. Eli esim. tuossa iivilin esimerkissä missä 20 kämpästä on 1.5 vuodessa ostettu kaksi asuntoa voi olla aika suolaiset vastikkeet niiden kahden kämpän omistajalla.

Omistaja maksaa, oli se sitten rakennuttaja, konkurssipesä tai mikä vaan. Ja jokainen maksaa vain omista neliöistään. Eli rakennuttaja/myyntiyhtiö joutuu maksamaan myös esim. yhtiölainan lyhennykset.

En tiedä miten tuo toinen tapa olisi edes mahdollinen, koska silloinhan rakennuttaja ei voisi edes myydä asuntoja. Asumisoikeusyhtiössä tuollainen tilanne voi tulla koska rakennuttaja voi sanella vastikkeiden määrän niin korkeaksi että asukkaat maksavat myös tyhjien asuntojen osuuden.
 
Back
Ylös Bottom