Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä onko mukana sitten keplottelijoita, eli myydään nyt kalliilla, muutetaan vuokralle ja aletaan tihrustella uutta edullisempaa, mahdollisesti velatonta, kohdetta. Varmasti on niitäkin tuossa luvussa mukana.
Varmaan on keplottelijoita useampikin. Nyt kun itse muutetaan, niin meni tämä aso kämppä jakoon ja heti löytyi uudet asukkaat. Ymmärsin että he olivat myyneet juuri talonsa ja siksi etsivät kohtuu hintaista kaksiota. Reilu vuosi sitten kun itse tämä otettiin, oli valinnan varaa kämpissä vaikka kuinka paljon, nyt ei kuulemma ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jos minulla on 25v vuoden laina olenko silloin velkavanki? Jos minun tuloni riittävät hyvin lainan kattamiseen ja oletetaan että saan myös rahat tarvittaessa irti kämpästä. Tai vastaavasti saan laitettua asunnon vuokralle ja vuokra kattaa vastikkeen + korot ja vähän vielä lyhennystäkin.
Aika hämäävästi käytetään tota velkavankeustermiä...
 
jos minulla on 25v vuoden laina olenko silloin velkavanki? Jos minun tuloni riittävät hyvin lainan kattamiseen ja oletetaan että saan myös rahat tarvittaessa irti kämpästä. Tai vastaavasti saan laitettua asunnon vuokralle ja vuokra kattaa vastikkeen + korot ja vähän vielä lyhennystäkin.
Aika hämäävästi käytetään tota velkavankeustermiä...

Periaatteessa velkavankeus kai tarkoittaa sitä, että vaikka myisi asunnon niin käteen jäisi velkaa.

Henk. koht en ole mieltynyt ajatuksesta, että viettäisin koko aikuisikäni asuntolaina takataskussa. Minun mielestäni on velkavanki niin kauan kuin on lainaa jäljellä.
 
Henk. koht en ole mieltynyt ajatuksesta, että viettäisin koko aikuisikäni asuntolaina takataskussa. Minun mielestäni on velkavanki niin kauan kuin on lainaa jäljellä.

Kukin tyylillään. Itseä ei huvita maksaa muille seuraavan 25 vuoden aikana 300000-400000euroa jäämättä itselle yhtään mitään sukan varteen. On se mukava sitten lainanmaksun jälkeen, kun voi asua halvalla eli vastikkeella tai vaihtoehtosesti vaihtaa pienempään asuntoon, kun lapset muuttavat kotoa pois. Jää vielä pienempää muutettaessa mukavasti rahaa vaikka tuhlailuun.
 
Kukin tyylillään. Itseä ei huvita maksaa muille seuraavan 25 vuoden aikana 300000-400000euroa jäämättä itselle yhtään mitään sukan varteen. On se mukava sitten lainanmaksun jälkeen, kun voi asua halvalla eli vastikkeella tai vaihtoehtosesti vaihtaa pienempään asuntoon, kun lapset muuttavat kotoa pois. Jää vielä pienempää muutettaessa mukavasti rahaa vaikka tuhlailuun.

Kommenttini ei poissulkenut sitä, että asuu omistuskämpässä;).
 
Minä taas ajattelen velkavankeuden niin, että lyhennykset syö merkittävän osan tuloista ilman että laina lyhenee käytännössä ollenkaan. Tällainen on tilanne tappiin viritettyssä 30:n vuoden tai jopa pidemmässä lainassa.

Lainan maksuaika voi hyvin olla vaikka tuo Syöttösian mainitsema 25 vuotta jos haluaa maksella maltillisesti lainaansa pois. Jos maksutahtia on varaa kiristää tai tarvittaessa pitää vähintään samana jos korot reilummin nousee, ei voi puhua velkavankeudesta. Tietysti jos tuo laina on otettu 50 neliön kaksioon ja perhettä pukkaa, niin jonkinlainen vankeus tossa on edessä kun pakon edestä pitäisi saada lisää neliötä. Tietystikään kukaan ei pakota ostamaan sitä isompaa kämppää.

EDIT: Jossakin oli tehty seuraavia laskelmia (en muista lähdettä, joten en voin linkittää, enkä tarkistaa lukuja) että jos korkojen ollessa alimmillaan, otti 25 vuoden maksuajalla tasaerälainan suuruudeltaan 140.000 euroa, on se lainan pituus nykyisellä korolla kohonnut jo 37 vuoteen. Isoa nousua ei tarvittu jolloin ei enää lyhennys riitä edes korkoon ja kk erää on PAKKO alkaa nostamaan tai sitten realisoitava omaisuutta.
 
Niin no ei sitä velkaa tosiaan pakko ole ottaa jos on rahaa taskussa yhden omistukämpän verran. ;)

Tai sitten järkkää asiansa niin, ettei sitä lainaa tartte eläkeikään asti maksaa;). Monellakohan nykyisellä 25vuotiaalla on asuntolainaa vielä eläkkeellä?
 
Tai sitten järkkää asiansa niin, ettei sitä lainaa tartte eläkeikään asti maksaa;). Monellakohan nykyisellä 25vuotiaalla on asuntolainaa vielä eläkkeellä?

Mä tähtään siihen että nykyinen talo on velaton viimeistään 50v. Tosin, laskeskellut että jos nyt myisi ja muutaisi hieman vanhempaan, samankokoiseen esim 80-luvun taloon (nykyinen -03) niin saisin puolet lainasta pois, ja se olisi sitten maksettu jo ennen 40v...

Velattomaksi saisi 50-luvun 90m2 talon tosin jo nyt. Siinä tosin jo asuinmukavuus vähän kärsisi...
 
Itsellä on hieman sama mielessä, ostaa paskoja kämppiä halvalla, rempata ne, myydä pois kalliilla ja asua vaikkapa 3x 2vuoden kuluttua velattomassa hienossa kämpässä.
 
Itsellä on hieman sama mielessä, ostaa paskoja kämppiä halvalla, rempata ne, myydä pois kalliilla ja asua vaikkapa 3x 2vuoden kuluttua velattomassa hienossa kämpässä.

Yritys on ainakin hyvä kun katsoo tota sun kämpän myyntihintaa. :hyper:
 
No välittäjän ton on päättänyt, ei me :D Mummon hautapaikkakin on myynnissä jos hinnasta kato sovitaan ;)
 
Onhan tuo Hupen kämppä suolanen mutta kun tekee hakua samalta alueelta niin tuotahan ne hinnat on. Paitsi että minun mielestä tuo kämppä on siisti tai oikeastaan helvetin hieno kun katselee minkälaista mummosisustusta monessa muussa on. Veikkaan että ei kauan vanhene myytävänä.
 
Onhan tuo Hupen kämppä suolanen mutta kun tekee hakua samalta alueelta niin tuotahan ne hinnat on. Paitsi että minun mielestä tuo kämppä on siisti tai oikeastaan helvetin hieno kun katselee minkälaista mummosisustusta monessa muussa on. Veikkaan että ei kauan vanhene myytävänä.

Liian monia asunnonostaja katselee asuntonäytöillä vaan sisustusta ja miltä asunto näyttää. Ei sitä mikä on asunnon pohjaratkaisu/käytännöllisyys/muuneltavuus ja missä kunnossa paikat ovat "meikkauksen" alla. En väitä, että Hupella olisi jotain vikaa kämpässä vaan lähinnä yleisellä tasolla.
 
Liian monia asunnonostaja katselee asuntonäytöillä vaan sisustusta ja miltä asunto näyttää. Ei sitä mikä on asunnon pohjaratkaisu/käytännöllisyys/muuneltavuus ja missä kunnossa paikat ovat "meikkauksen" alla. En väitä, että Hupella olisi jotain vikaa kämpässä vaan lähinnä yleisellä tasolla.

Juuri näin! Itse osaamme ;) katsoa nimenomaan asuntoa sillä silmällä :D että miten sen pohja toimii ja miten se sopii juuri meille ja miten helppo se on sitten myydä esim. sijainnin vuoksi eteenpäin. Monella tätä "ominaisuutta" ei taas ole. Esimerkkinä voisi kertoa sen että löysimme tuosta naapurista aivan törkeän hyvä-pohjaisen kämpän pirun halvalla ja todella paskassa kunnossa. Kämppä on ollut myynnissä tosi kauan mutta ketään ei kiinnosta ostaa sitä. Näytin muutamalle kaverillekin tuota kuvaa ja heti olohuoneen +muiden kuvien perusteella olivat lähes kaikki sitä mieltä ettei asuntoa kannata ostaa, olohuone oli oikeasti TÄYNNÄ tavaraa, siellä oli mm. musta nahkasohva ja isot urut. YEAH! Urut ja nahkasohvahan se ratkaisee millainen kämppä oikeasti on :lol2::lol2::lol2:

Tarkoitus on itsekin vielä "stailata" tuota kämppää, heitellä ylimääräiset rojut tuonne varastokoppiin jahka esittely tulee, tällöin asunto näyttää isommalta ja helpommin kalustettavalta kenen tahansa tavaroilla. Ei sinänsä, isot huoneethan tuossa jo nyt on kun 93m2 on yleensä jopa 4 tai peräti 5 huonetta.

Tosiaan hintaa en pidä suinkaan pahana, jos itse olisi valmista kämppää ostamassa ja peukalo olisi keskellä kämmentä sekä/tai tahtoisin vähällä vaivalla trendikkään kämpän. Samalla alueella tosiaan hinnat ovat aivan pilvissä, vierestä myytiin samanlainen asunto REMPPAAMATTOMANA alkuperäiskunnossa juuri 249.000e. Jos tuosta nyt 270-280.000e saa niin 20-30.000e (täys)remontista tarvikkeineen ja töineen on mielestäni todella pieni hinta pk-seudulla. Oma pihakin on isompi kuin oikeastaan yhdessäkään uudessa omakotitalossa alueella.
 
Liian monia asunnonostaja katselee asuntonäytöillä vaan sisustusta ja miltä asunto näyttää. Ei sitä mikä on asunnon pohjaratkaisu/käytännöllisyys/muuneltavuus ja missä kunnossa paikat ovat "meikkauksen" alla.

Ja hyvä näin. Kalustuksen lainaamisella ystäväni sai kämppänsä myytyä pyytämäänsä hintaan.

Virossa on käsittääkseni jo yrityksiä jotka stailaavat kämpän myyntikuntoon, eli firmalla on suhteita eri kalustusfirmoihin josta näitä kalusteita vuokrataan, kodintekniikkaa kannetaan myynnin ajaksi sisään ym. ja asuntojen myyntiarvo nousee. Onkohan tällaisia vielä suomessa?
 
Ja hyvä näin. Kalustuksen lainaamisella ystäväni sai kämppänsä myytyä pyytämäänsä hintaan.

Virossa on käsittääkseni jo yrityksiä jotka stailaavat kämpän myyntikuntoon, eli firmalla on suhteita eri kalustusfirmoihin josta näitä kalusteita vuokrataan, kodintekniikkaa kannetaan myynnin ajaksi sisään ym. ja asuntojen myyntiarvo nousee. Onkohan tällaisia vielä suomessa?

Ihmiset eivät yksinkertaisesti osaa ajatella miten mikäkin huonekalu sijoittuu asuntoon ja ostopäätöstä aletaan epäröidä. Jos itsellä on hieman silmää ja kekseliäisyyttä niin juuri stailaamalla saa sen epäröivän ostajan tekemään tarjouksen asunnosta. Tietty aina on niitä ääliöitä jotka jättävät hienomman kämpän ostamatta perustellen sitä että "eihän ne meidän siniset nahkasohvat (:urjo: ) tuonne käy, jospa katseltaisi jotain tavallisempaa asuntoa" :D

Itse kun on tullut käytyä sadoissa esittelyissä vuosien saatossa niin kyllä pitää vain ihmetellä miten karmeassa kunnossa ihmiset pitävät kämppäänsä, tuntuu ettei monet viitsi edes siivota ennen esittelyä. Toissapäivänä käytiin katsomassa yhtä rivarinpätkää niin kylppärin lattialle oli kaadettu kahvit jotka eivät olleet menneet kokonaan viemäriin. Siis jumankauta ihmiset elävät kuin sikolätissä, sitten markkinat/tilastot vääristyvät kun "asuntojen hintapyynnöt laskevat" kun ihmiset myyvät innoissaan suoraan sanottuna PASKAA paketissa kun naapuri sai rempatusta kämpästä saman: "kyllä meidän pitää tästä omasta saada vähän enemmän, vaikkei tätä ole rempattukaan". Mitäs noista tilastoista sanottiinkaan.... ;)
 
Eikä velattomasta kämpästä taida oikeasti olla hirveästi iloa jos rahatilanne olisi muuten surkea. Kela maksaisi kuitenkin vuokran. Ainoa, että saa asua missä haluaa ja, ettei vuokranantaja laita pihalle esim kämppää myytäessä.

Periaatteessa aika huvittavaa, että siitä on eniten iloa silloin kun on töissä, koska kaikki säästetty fyffe on suoraan omaan taskuun.
 
Tai sitten järkkää asiansa niin, ettei sitä lainaa tartte eläkeikään asti maksaa;). Monellakohan nykyisellä 25vuotiaalla on asuntolainaa vielä eläkkeellä?

Ja aika monille sitä rahaa saattaa jonninverran siunaantua vaikkapa perinnön muodossa. Sen varaan mä oon laskenu ;)
 
Ja aika monille sitä rahaa saattaa jonninverran siunaantua vaikkapa perinnön muodossa. Sen varaan mä oon laskenu ;)

"hyvällä" tuurillapa sen perinnön saa sitten kun itse täyttää jotain 60v ;)
Noh, itse en peri kuin velkaa, joten ei huolta moisesta.
 
Back
Ylös Bottom