Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Realistinen odotus laman sattuessa voisi olla 8%.

Miksi muuten laman sattuessa korkoja nostettaisiin? Eikö lamassa yleensä yritetä laskea korkoja keskuspankin toimesta ja siten yrittää elvyttää taloutta.

Pahin tilanne EU-Suomessa olisi varmaan se, että Suomessa olisi lama, mutta suurilla EU-mailla menisi hyvin, ja EKP pitäisi korot siksi korkealla.
Nyt tilanne ollut se, että Saksalla on mennyt heikosti, mutta Suomella hyvin. Suomi on päässyt hyötymään matalista koroista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lindholm_9.gif


Onneks euroon liittyminen estää valuutan kelluttamisen ja muut hienot toimenpiteet. Tuo Hupen heittämä 8% on hyvä veikkaus.
 
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta oliko 1990-luvun alun laman aikaan esim. asuntolainojen korot sidottu Heliboriin? Nyt kun korkoja määrääkin Euroopan keskuspankki tarvitaan laajempia taloudellisia ongelmia kuin pelkästään pikku-Suomen ongelmat?

Oikeesti en tiedä mitään. Mistään. On vaan töissä tylsää =) Toiseks viimeinenn työpäivä täällä ja tiistaina "oikeisiin" töihin :) :)
 
LAmahan on seurausta korkojen nostosta, ei päinvastoin. Korot nousevat, raha lakkaa liikkumasta, pitää nostaa korkoja edelleen jotta sama määrä saadaan "tuottoa" pienemmällä summalla -> oravanpyörä -> lama. Tuossa vaiheessa se on sitten jo myöhäistä, vahingoista ei myöskään ihminen yleensä viisastu.
 
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta oliko 1990-luvun alun laman aikaan esim. asuntolainojen korot sidottu Heliboriin?

Tuohon aikaan ilmeisesti suuria ongelmia aiheuttivat valuuttalainat, joissa oli edullisempi korko, kuin Heliboriin sidotuissa lainoissa.

Laina saattoi olla esim. dollareissa. Kun sitten markka devalvoitiin ja arvo laski esim. puoleen, niin yhdessä yössä 100 000 markan laina muuttui 200 000 markan lainaksi.
 
LAmahan on seurausta korkojen nostosta, ei päinvastoin. Korot nousevat, raha lakkaa liikkumasta, pitää nostaa korkoja edelleen jotta sama määrä saadaan "tuottoa" pienemmällä summalla -> oravanpyörä -> lama. Tuossa vaiheessa se on sitten jo myöhäistä, vahingoista ei myöskään ihminen yleensä viisastu.

Ei kun koron nostolla pyritään ehkäisemään inflaatiota. Pahin tilanne tulee, kun inflaatio jyllää ja koron nosto ei vaikuta siihen. Samassa korkea työttömyys tulee lama. Noin lyhykäisyydessään. Miksi inflaatio on paha. No siksi, että raha menettää arvonsa. joskus aikoinaan kun tuota ei hallittu paineltiin rahoihin lisää nollia. Pahimmassa tapauksessa raha menettää kokonaan arvonsa ja ihmiset samalla luoton rahan arvo-ominaisuuteen.

Jos mentäisiin oppikirjojen mukaan, niin lama tarkoittaa kulutuksen vähentymistä, jolloin inflaation pitäisi itsestään pienentyä, jolloin korkoja lasketaan että kulutus saataisiin taas kasvamaan.
 
Eihän ne 13% korot pitkään olleet, jos pari vuotta kestää rahkeet maksaa huimia korkoja niin sitten alkaakin tehdä jo tiliä hyvin. EU-aikaan ei kyllä ole odotettavissa moista korkotasoa, realistinen odotus laman sattuessa voisi olla 8%.

Juuri näin. Eihän se raha koskaan ilmaista olisi. Mutta jos nyt niin halvalla saisi kun viimesen laman jälkihuuruissa, niin aika pientä olisi maksaa aluksi jotain 10% korkoakin (jos vaan oma talous sen kestää) kun kuitenkin suunta on aika varmasti reilusti ylöspäin hinnoissa ja koroissa taas alaspäin.
 
jeejee -0.005% näytti ekaa kertaa miinusta etuoven markkina laskuri...
 
Suoraa lainausta toiselta foorumilta:

Etuoven markkinapuntarin mukaan asuntojen pyyntihinnat ovat viimeisen kuukauden aikana koko Suomessa laskeneet 3%. Laskua kaikissa isoissa kaupungeissa:

Helsinki -5% (kolmiot -12%)
Espoo -1%
Vantaa -2% (yksiöt -13%)
Tampere -5% (yksiöt -8%)
Oulu -3%
Jyväskylä -7%

Nämä siis pyyntihintoja, mutta eiköhän tämä korreloi aika hyvin myös toteutuneisiin hintoihin pienellä viiveellä. Kuukaudessa aika huomattava lasku, Helsingin -5% kuukaudessa vastaisi kvartaalitasolla -15% ja vuositasolla...
 
Suoraa lainausta toiselta foorumilta:

Etuoven markkinapuntarin mukaan asuntojen pyyntihinnat ovat viimeisen kuukauden aikana koko Suomessa laskeneet 3%. Laskua kaikissa isoissa kaupungeissa:

Helsinki -5% (kolmiot -12%)
Espoo -1%
Vantaa -2% (yksiöt -13%)
Tampere -5% (yksiöt -8%)
Oulu -3%
Jyväskylä -7%

Nämä siis pyyntihintoja, mutta eiköhän tämä korreloi aika hyvin myös toteutuneisiin hintoihin pienellä viiveellä. Kuukaudessa aika huomattava lasku, Helsingin -5% kuukaudessa vastaisi kvartaalitasolla -15% ja vuositasolla...

Ja tuo kertoo siitä että..... ___________ ?
Pelkkää paskanjauhantaa. Todellisuudessa on käynyt niin että kun on huomattu että asuntoja alkaa käymään kaupaksi kovalla hinnalla, ihmiset ovat heränneet ja pistäneet myös paskassa kunnossa olevia vanhoja asuntojaan kaupaksi, joiden pyyntihinnat ovat tietenkin pienemmät kuin parempien asuntojen. Tämän vuoksi tuo mittari vääristyy ja näyttää siltä että KAIKKIEN asuntojen hinnat putoaisivat.
 
Pelkkää paskanjauhantaa...

No luvut on sellaset, ja jokainen voi itse miettiä, mitä ne tarkoittaa. Jos pitää hintojen nousua positiivisena asiana, niin aika vaikea noista luvuista on mitään positiivista löytää, vaikka selityksiä yrittää keksiä.

Itse pitäisin kannattaisin selityksenä sitä, että korkojen noustua ihmisten maksukyky on tulossa vastaan. Ei enää uskalleta ottaa enempää velkaa.
 
Huvikseen testailin Kelan asumistukilaskuria.

Asumismenot olivat samat 50,80 ja 100m2 kämpissä. Jostain syystä 50 ja 80m2 kämppään saa kahdelle ihmiselle enemmän asumistukea kuin 100m2 kämppään, vaikka asumismenot ovat samat. Eli suuresta kämpästä rankaistaan, vaikka siinä olisi halpa asua.
 
Huvikseen testailin Kelan asumistukilaskuria.

Asumismenot olivat samat 50,80 ja 100m2 kämpissä. Jostain syystä 50 ja 80m2 kämppään saa kahdelle ihmiselle enemmän asumistukea kuin 100m2 kämppään, vaikka asumismenot ovat samat. Eli suuresta kämpästä rankaistaan, vaikka siinä olisi halpa asua.

Näin se menee, koska tossa katotaan vain neliötä ja niitä saa olla maksimimäärä per nokka ja lopusta maksat sitten täyden vuokran.
 
Kyllä omistusasunto ilman muuta pitkässä jouksussa kannattaa jos korot eivät tuplaannu lyhyellä aikavälillä. Kyse minusta tässä keskustelussa pitäisi olla, minkälainen ja minkä hintainen sen omistusasunnon pitäisi olla. Totuus on että asuntolainan ottajat ylivelkaantuvat helposti ja lainat ovat sellaisia, että jopa 1% nousu tekee taloudelle tiukkaa. Se nyt ei varmaan helpota asianosaisten tuskaa, jos siitä unelmakämpästä on tullut vasta maksettua ylihintaa, kun yleinen trendi on kuitenkin alas päin. Nyt jos koskaan on minusta asunnon ostajilla harkinnan paikka.

Itse olen harkinnut moneen otteeseen asunnon ostoa täältä Etelä-Suomesta, mutta olen joka kerta tullut siihen tulokseen, että en uskalla ostaa. Lainalaskurit saavat joka kerta oksentamaan, jos edes harkitsee suhteellisen inhimmillistä n. 20 vuoden laina-aikaa n.50:n neliön kaksiolle (n. 1000€/kk) ja 25:n vuoden laina-aikakin tuottaa vielä rapiat 800€ lyhennystä per kuukausi. Aika rajuja lukuja yksin lyhentävälle sanoisinko...Neliöhinta pyörii n.2800€:n tietämillä täällä Espoon suunnalla.

Tuollaiseen lyhennykseen realistisesti kykenisi n.2000€ nettotuloilla, jos ei ole velalla hommattua autoa. Jos on autokin velalla hommattu, niin nettotulojen pitäisi olla suunnilleen 2500€, jos siis haluaa viettää normaalia elämää ilman makaroonin vetämistä.

Itse olen ainakin vielä toistaiseksi valinnut vuokra-kaksion, pihvit sekä auton...
 
Itse olen harkinnut moneen otteeseen asunnon ostoa täältä Etelä-Suomesta, mutta olen joka kerta tullut siihen tulokseen, että en uskalla ostaa. Lainalaskurit saavat joka kerta oksentamaan, jos edes harkitsee suhteellisen inhimmillistä n. 20 vuoden laina-aikaa n.50:n neliön kaksiolle (n. 1000€/kk) ja 25:n vuoden laina-aikakin tuottaa vielä rapiat 800€ lyhennystä per kuukausi. Aika rajuja lukuja yksin lyhentävälle sanoisinko...Neliöhinta pyörii n.2800€:n tietämillä täällä Espoon suunnalla.

Tuollaiseen lyhennykseen realistisesti kykenisi n.2000€ nettotuloilla, jos ei ole velalla hommattua autoa. Jos on autokin velalla hommattu, niin nettotulojen pitäisi olla suunnilleen 2500€, jos siis haluaa viettää normaalia elämää ilman makaroonin vetämistä.

Itse olen ainakin vielä toistaiseksi valinnut vuokra-kaksion, pihvit sekä auton...

Kukin tyylillään ja elintasollaan tottakai, mutta ihmettelen kovasti jos alle 1000 euroa per kk ei riitä normaaleihin juokseviin kuluihin ja elämiseen?

Mutta noin muuten tuo pohdintasi asuntojen hinnoista ja lyhennyksistä on aika realistista. Tuohon lyhennyksen päälle kun tulee tietty vastikekin vielä, eli nopeeta se tonniin menee asuminen sitten.
 
Tästä on ollut vääntämistä, mutta jos on kalliimpaa ostaa kämppä 20v laina-ajalla + vastike kuin asua vuokralla, niin varmaankin kannattaa asua vuokralla.

Kannattaa seurata markkinoita. Voihan sieltä tulla jokin helmi vastaan, mikä kannattaa hankkia omaksi.
 
Kukin tyylillään ja elintasollaan tottakai, mutta ihmettelen kovasti jos alle 1000 euroa per kk ei riitä normaaleihin juokseviin kuluihin ja elämiseen?

Mutta noin muuten tuo pohdintasi asuntojen hinnoista ja lyhennyksistä on aika realistista. Tuohon lyhennyksen päälle kun tulee tietty vastikekin vielä, eli nopeeta se tonniin menee asuminen sitten.

Kyllähän se riittää, jos siitä tonnista ei tarvi autoa lyhentää. Sellainen alle tonni kyllä siis riittää.

Näin mä olen sen laskeskellut ja tullut siihen tulokseen, että aika realistisia laskuja nuo on. Tilannehan olis täysin toinen, jos taloudessa on toinen maksukykyinen, jonka kanssa lainan voisi ottaa.
 
Kyllähän se riittää, jos siitä tonnista ei tarvi autoa lyhentää. Sellainen alle tonni kyllä siis riittää.

Näin mä olen sen laskeskellut ja tullut siihen tulokseen, että aika realistisia laskuja nuo on. Tilannehan olis täysin toinen, jos taloudessa on toinen maksukykyinen, jonka kanssa lainan voisi ottaa.

Tuo auto kyllä rohmuaa etenkin lyhennyksineen aika rajun siivun budjetista. Hullua se itsekin on suht uutta autoa pitää, mutta onhan sitä elämässä jotain nautintojakin oltava.

Mutta oikeassa olet tuossa, että yksin elävällä se auto kirpaisee huomattavasti kovemmin mitä kahden henkilön taloudessa.
 
Oli kauppalehdessä tänään (niin kuin tuo toinen ketju jo kertoikin), että jenkkien asuntomarkkinat ovat pienen laskun jälkeen kääntymässä jälleen nousuun tai ainakin lasku hidastumassa, joten tuskinpa mitään tässäkin ketjussa povattua dramaattista pudotusta hinnoissa on odotettavissa Suomessa lähiaikoina.
 
Herätellään hieman aihetta. Mitä nyt kun korot ovat:
12 kk Euribor on 4.096
6 kk Euribor 3.921
3 kk Euribor 3.781
1 kk Euribor 3.614
Nordea Prime -korko 1.2.2007 alkaen 3,75 prosenttia
 
Back
Ylös Bottom