Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko tässä nyt kyse mistään kuplasta sentään? Hinnat vain nousseet senverran pitkään, että on ehkä pienen korjausliikkeen aika. Kupla lienee vähän turhan raju ilmaisu kuvaamaan tämänhetkistä toimintaa (imo).
Yksi sana: Asumisoikeusasunto.
Tuo on suurimman luokan kusetus, älä lähre mukaan.
Linkkiä ei ole tarkoitettu sivalluksenomaiseksi vittuiluksi vaan aiemmin korostamani kriittisyyden yhdeksi mietittäväksi osaksi.
Aluksi voi vilkaista reaalihintaindeksiä kuvaavaa taulukkoa:
http://www.stat.fi/til/ashi/2006/02/ashi_2006_02_2006-07-31_tie_001.html
Asuntojen hinnoissa on kupla, jos asuntojen hinnat kasvavat pidempään tuloja nopeammin. Niin ei voi jatkua, koska se johtaisi tilanteeseen, jossa ihmisillä ei ole varaa asua. Näin ollen pitkällä aikavälillä tilanne tasaantuu. Nousuja ja laskuja on ollut aiemminkin.
Joku kutsuu kuplaksi, joku korjausliikkeeksi. Edessä ennemmin tai myöhemmin. Kuten se seuraava liike sitten ylöspäinkin.
Asumisoikeus
Asumisoikeuskämpän etuja:
Pienempi pääoma kiinnitys kuin omistusasunnossa.
Pienempi vuokra/vastike kuin vuokrakämpän vuokra
Pysyvä asumismuoto ei voida irtisanoa
Itse voi lähteä koska vaan eikä tarvitse sitoutua ja saa rahat takaisin
Indeksikorotus lähtiessä
Voi tehdä muutostöitä ja sovituista saa vielä korvauksen
Huonot puolet:
-
Noihin kahteen boldaamaani kohtaan haluaisin kiinnittää huomiota. Eli se vuokra on tottakai pienempi, mutta sen edestä sitten sidot sitä pääomaa kuitenkin ja jos sitä ei tilillä rahana ole, niin joudut ottamaan velka aja lyhentämään sitä josta tietysti maksat korkoja. Eli paljonko se hyöty nyt sitten rahallisesti onkaan?
Ellei ole omaa rahaa niin sitten joutuu ottaamaan toki velkaa, mutta aika monella on tuohon rahaa kun se kuitenkin on vain 10 vai oli 15 % asunnon hinnasta.
on
- maksat edelleen vuokraa
- kaikki muut vuokralaisena olemiseen liittyvät miinukset
Onko eroa maksaa vuokraa kuin vastiketta+korkoja?
On jos näiden ero on merkittävä saatuun asuntoon nähden. Jossain yksiössä lienee järkevä asua vuokralla, mutta esim. 100 neliön kerrostalokämpän vuokrakin on jo sitäluokkaa, että sillä maksaa jo kunnon lainaa+vastiketta.
Henk. koht olen sitä mieltä, että vuokralla ei kannata asua ellei:
1) Vuokra ole todella todella halpa
2) Ei tiedä missä meinaa 5v päästä asua
3) Ei ole varaa ostaa sellaista kämppää minkä tarvitsee
Henk. koht olen sitä mieltä, että vuokralla ei kannata asua ellei:
1) Vuokra ole todella todella halpa
2) Ei tiedä missä meinaa 5v päästä asua
3) Ei ole varaa ostaa sellaista kämppää minkä tarvitsee
Ei tuo asumisoikeusasunto niin huono vaihtoehto ole. Itseasiassa se voi olla hyvä/paras ratkaisu monessakin tilanteessa. Itse asuin pari vuotta sitten juuri valmistuneessa saunallisessa kaksiossa, vastike autopaikkoineen about 400€.