Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Sanoisin ei millään tuloilla ellei olis joku 100 000€/v.

No lol. :lol:

Riippuu lähinnä omista painotuksista. Sanotaan nyt että 3000e/kk ylöspäin. Siis käteen jäävästä (olikos se silloin netto? :D )

Yks "tuttu" ottamas asuntolainaa noin 130 000€ ja tienaa suurinpiirtein 25 000€ vuoteen. Suunnitteli maksuajaks 35 vuotta. Asuu siis yksin. Minusta maksuaika on liian pitkä tai oikeastaan lainakin on ylimitoitettu aika lailla tulohin nähden. Nyt kaivattas rehellisiä kommentteja(ei usko muiden puheita, katotaan laittasko tämäkään miettimään yhtään).

Minustakin laina-aika on liian pitkä. Noin pitkissä lainoissa maksettujen korkojen määrä nousee aika huimaksi. Lainan ja tulojen suhdetta en pidä mahdottomana, mutta jos ei pysty maksamaan kuukaudessa enempää että saisi laina-ajan lyhyemmäksi, laina on liian iso.

Lainaa nostaessani mun tulot oli tuota luokkaa, enkä edelleenkään pidä lainaani liian isona. Tänään laitoin taas vaihteeksi ylimääräisen lyhennyksen menemään enkä ole lopettanut elämistä asuntovelallisena. Omat menot pitää kyllä osata arvioida realistisesti kun laina-asioita miettii.

Järkevä maksimimäärä lainaa noilla tuloilla olisi ~ 50 000€.

Mahtavaa. Ei ookaan pitkään aikaan tullut näitä "lainaa maksimissaan 2x bruttovuositulot" tms. viisauksia :jahas:

Jos molemmat osapuolet saa irrotettua tuon 600 euroa kuussa lainanmaksuun, niin 200k ei ole ongelma. Eli jos käteen tulee molemmille 1500 niin kyllähän siitä jo 600 irtoaa.

Sehän tietystikin riippuu ihan siitä miten haluaa elää niinkuin täällä on jos sanottu.

Jos molemmat osapuolet saa irrotettua tuon 600 euroa kuussa lainanmaksuun, niin 200k ei ole ongelma. Eli jos käteen tulee molemmille 1500 niin kyllähän siitä jo 600 irtoaa.

Sehän tietystikin riippuu ihan siitä miten haluaa elää niinkuin täällä on jos sanottu.

Toki hyvässä tapauksessa. Mutta työttömyys, vanhemmuusloma, autoon isompi remppa, mitä tahansa voi aika helposti sotkea perheen raha-asiat turhan pahasti.

Yli 20v lainaa ei kannata missään nimessä ottaa.

Lähinnä siihen, että on muitakin totuuksia kuin päivän markkinat.
Kukin tavallaan.
Mutta työttömyys, vanhemmuusloma, autoon isompi remppa, mitä tahansa voi aika helposti sotkea perheen raha-asiat turhan pahasti.
Yllättävät menot maksetaan säästöistä (tai ei osta jotain BMW:tä jota pitää rempata kaiken aikaa). Mutta on se toki niin että jos ei itse pysty sopivaa lainan määrää laskemaan, niin voi olla talouden pito muutenkin huonolla mallilla.

Minua kauheasti hämmästyttää, miten laina-aika asunnossa saisi olla vain x-vuotta. Sen lisäksi tuossa lottovoitto ketjussa hämmästyttää suuresti, kun kaikki olisivat heti maksamassa asuntolainansa pois. Voin vain olettaa, että tämä päätös on tarkasti laskettu tuottoisammaksi vaihtoehdoksi. Joko palstan lukijat todellakin tekevät päätöksiä kylmän rationaalisesti, ja jättävät monia reunaehtoja kertomatta muille lukijoille, tai sitten he vain toimivat mutuperiaatteella. Jokainen voi valita aivan itse, kumpaa vaihtoehtoa kannattaa.

no laina-ajassa se "kipuraja" taitaa olla juurikin toi 20 vuotta. siihen asti maksettavien korkojen määrä nousee maltillisesti mutta heti sen jälkeen ne alkaa kirmaamaan ihan toisiin ulottuvuuksiin.

joo annan muiden ostaa käteisellä talot joo jos sattuu lottovoitto kohdalle. joku 300ke talon ostamisen vaihtoehtona vois asua kaksiossa vuokralla "ilmaseks" ja tienais pari hunttia kuussa ihan vaan laittamalla rahat säästötilille... saati sit jos laittaa rahat säästötilille ja ottaa sen 300ke lainaa... ei tartte takaajia yms ja position voi nollata hätätilanteessa yksinkertaisesti nostamalla rahat säästöstä ja maksamalla lainan pois...
lisäks sais verovähennykset asuntolainan koroista eli saa isomman hyödyn kuin 2x marginaali (laina vs euribor/ym vs talletus). vaatii tietenkin ettei lopeta töitä kun voitto napsahtaa kohdille.

Ei mitää järkeä ostaa asuntoa ja sen omistaa sit vasta 60v ku kuolee jo muutenki. Vuokralla asuu, niin pääsee halvemmalla :)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Eihän tuo riitä kuin korkoihin.
itekin rupesin miettimään ihan samaa kun vähän päälle satkun isompi lyhennys tuo per nuppi kuin itellä vajaan 100k lainassa :D

Lainaa nostaessani mun tulot oli tuota luokkaa, enkä edelleenkään pidä lainaani liian isona. :

Ja lainasumma oli siis...?
Minusta tuo laina-aika ja kokonaismäärä pitää tietenkin suhteuttaa tuloihin, mutta myös ihmisen muut menot ja tuhlailevaisuus tai säästäväisyys kannattaa ottaa huomioon. Muijan kans asuntolainaa noin 200k€ ja todella helppoa on ollu tuota lyhentää. Molemmilla vakituiset työt ja molemmilla kaksi ammattia. Ja nettotulot ei ole sitä 5000€...:rolleyes: Jää todella hyvin rahaa muuhunkin, mulla esim. autoon ja satunnaisiin juopotteluihin. :D
Mä ku kyselin tuolla aikaisemmin tuota 35v/130 000€ lainaa, niin olipas mukava lueskella samoja mietteitä ku itselläkin on. Lisää vaan eri näkemyksiä, jos niitä vielä on.

Edit. Siis oikeesti vai 1200 euroa korkoihin kuussa.

Ei nyt ihan. Vuoden euribor on nyt 5,38 ja siihen päälle 0,3 prosentin marginaali. Noilla 200 tonnin lainan kuukausikorot on alussa noin 950 €. Tosin pääoma ei kovin paljoa vielä 1200 eurolla lyhene, joten enemmän kannattaisi maksaa kuukausittain tällä korkotasolla. Ehkä ne muistelut oli muutaman vuoden takaa kun korot oli todella matalalla.

Edit. Toki koroissa voi päästä halvemmallakin, tuo nyt oli vain yksi esimerkki.

Ei nyt ihan. Vuoden euribor on nyt 5,38 ja siihen päälle 0,3 prosentin marginaali. Noilla 200 tonnin lainan kuukausikorot on alussa noin 950 €. Tosin pääoma ei kovin paljoa vielä 1200 eurolla lyhene, joten enemmän kannattaisi maksaa kuukausittain tällä korkotasolla. Ehkä ne muistelut oli muutaman vuoden takaa kun korot oli todella matalalla.

Edit. Toki koroissa voi päästä halvemmallakin, tuo nyt oli vain yksi esimerkki.
Ja tuohon kun lyö päälle edullisen vastikkeen, vaikka 200e/kk, saadaan 1150e/kk. Siitä riittää maksettavaa sitten jäkipolvillekin.

Turha lainaan on mitään maksimivuosimäärää pistää. Mutta Modified varmaan tarkoitti sitä, että jos talous menee tiukille 20 vuoden maksuajalla, on laina liian suuri. Eli laina pitäisi pystyä tarvittaessa maksamaa esim. 10-15 vuodessa, mutta maksuajaksi voi laittaa vaikkapa 25 vuotta jos ei halua kaikkea ylimäärästä tuloa käyttää lainanlyhennykseen.

Mä en ainakaan pidä mitään kiirettä lainanmaksussa. Voisin puolittaa maksuajan, jos haluaisin. Olen laskenut saavani PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ paremmat tuoton muualta kuin lainanmaksusta.

Turha lainaan on mitään maksimivuosimäärää pistää. Mutta Modified varmaan tarkoitti sitä, että jos talous menee tiukille 20 vuoden maksuajalla, on laina liian suuri. Eli laina pitäisi pystyä tarvittaessa maksamaa esim. 10-15 vuodessa, mutta maksuajaksi voi laittaa vaikkapa 25 vuotta jos ei halua kaikkea ylimäärästä tuloa käyttää lainanlyhennykseen.

Mä en ainakaan pidä mitään kiirettä lainanmaksussa. Voisin puolittaa maksuajan, jos haluaisin. Olen laskenut saavani PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ paremmat tuoton muualta kuin lainanmaksusta.

Toi on varmaan ihan hyvä sääntö, että laina pitää saada maksettua 10v:ssa jos söis pelkkää kaurapuuroa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom