Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä tuli asuntoa miettiessä sellainen asia mieleen, että onko normaalia uudiskohteen tapauksessa, että kesken rakentamisen ei pääse katsomaan asuntoa. Eli rakennusvaiheessa ei pääsisi kukaan ulkopuolinen katsomaan esim. rakentamisen laatua.
Tässä tuli asuntoa miettiessä sellainen asia mieleen, että onko normaalia uudiskohteen tapauksessa, että kesken rakentamisen ei pääse katsomaan asuntoa. Eli rakennusvaiheessa ei pääsisi kukaan ulkopuolinen katsomaan esim. rakentamisen laatua.
Itse en paljon jaksa murehtia noita ennustuksia. Jos niitä täysillä kyttäisi niin moni olisi ollut vaihtamatta asuntoa jo kohta viimeiset 10 vuotta, kun aina ihan pian hinnat laskevat. Taantuma tulee joskus aivan varmasti, mutta kukaan ei osaa sanoa milloin ja kuinka voimakkaana.
Pitkällä aikavälillä hinnat nousevat aina paitsi ehkä jossain Kemijärvellä. Siellä missä on töitä niin asunnot pitävät aina hintansa aika hyvin.
Ja jos lainakin on alkuun 25 tai 30 vuodelle, kuten meille tulee olemaan niin vuoden tai parin alhaiset tai korkeat korot ei saisi olla syy ottaa tai olla ottamatta lainaa.
Onkos asuntovelalliset käynyt jo vaihtamassa viitekorkoa lyhyempään? Jos koron tarkistus sattui 12kk euriborissa joulukuulle (niin kuin minulle kävi), korot on lyhyeen euriboriin verrattuna sen verran korkeat, että säästää pitkän pennin vaihtaessa sen nyt lyhyeen euriboriin.
Kun laskusuhdanne tuntuu jatkuvan, katson koron vaihtamisen järkeväksi lähitulevaisuuttakin ajatellen. Useammat pankithan antaa vaihtaa korkoa kerran vuoteen ilman kustannuksia. Siispä huomenna pankkiin.
Onkos asuntovelalliset käynyt jo vaihtamassa viitekorkoa lyhyempään? Jos koron tarkistus sattui 12kk euriborissa joulukuulle (niin kuin minulle kävi), korot on lyhyeen euriboriin verrattuna sen verran korkeat, että säästää pitkän pennin vaihtaessa sen nyt lyhyeen euriboriin.
Kun laskusuhdanne tuntuu jatkuvan, katson koron vaihtamisen järkeväksi lähitulevaisuuttakin ajatellen. Useammat pankithan antaa vaihtaa korkoa kerran vuoteen ilman kustannuksia. Siispä huomenna pankkiin.
Ihan järkevä artikkeli.Iltasanomien juttu aiheesta: "paljonko lainaa voi saada" tjs.
http://kuvat2.iltasanomat.fi/iltasanomat/kuvaarkisto/asuntolainavertailu.pdf
Tuolla artikkelilla ei ole juuri informaatioarvoa. Ei puhuttu mitään vakuuksista, maksuajoista ja miten noita tarjouksia pyydettiin. Epäilen ettei yksikään pankki antaisi noita maksimisummia helposti pelkkiä tuloja vastaan.
Toki iltapäivälehtityyliin kirjoitettu.
Eihän niitä tietenkään ilman vakuuksia myönnetä, mutta minun mielestä keskituloisella ihmisellä 380.000 on aika iso summa.
Vaatiihan ne paljon pienempäänkin lainaan lisävakuudet, ellei sitten osta näitä rahastustuotteita pankilta.