Kauppiksen sivuilla oli juttua siitä kannattaako mielummin maksaa extralyhennyksiä vai laittaa ne pörssiin.
Siellä oli jokin hieno kaavakin sille miten voi laskea todennäköisyyden sille, että osakkeet tuottavat tietyssä ajassa enemmän kuin ylimääräinen lyhennys. Mutta mikäänhän ei takaa sitä, että kurssit ovat ylhäällä juuri sillä ajanhetkellä kun sitä rahaa tarvitsee. Päinvastoin taitaa olla juuri niin, että silloin kun keskimäärin kotitalouksien talous on kuralla myös kurssit ovat alhaalla.
Mm. sivulla www.seligson.fi/phoebus löytyy blogista viikoita 36 ja 37 juttua aiheesta. Itsekin olen mukana tuolla kyselemässä.
Tietysti aina on riskinhallinnan kannalta järkevin maksaa laina pois mahdollisimman pian, mutta moniko näin tekee ja jos tekee, niin moniko ottaa kohta samanverran lisää lainaa?
Itse taas ennemmin pidän lyhennystahdin maltillisena ja sijoitan osan. On tämä toki lainalla sijoittamista, mutta riskiä aika paljon vähemmän kuin vaikka velalla tehdyssä autokaupassa/ulkomaanmatkassa/remontissa yms.
EDIT: Eli jos ei halua ottaa mitään riskiä (kun on sen lainan jo kerran ottanut), niin parasta on maksaa laina pios mahdollisimman nopeasti ja säästää sitten tilille rahat. Kaikissa muussa on riskit ja sitäkautta mahdollisuus oikeasti vaurastua...ainakin enemmän mitä asuntolaina pois ja rahat tilillä vaihtoehdossa. Riskit pitää jokaiset itse punnita.