Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nordea? Ne on muuttaneet tuo noin. Kai siitä voisi lähteä tappelemaankin, mutta rupeappa käymään oikeutta pankkia vastaan. Jos jollakin riittää aikaa ja periaatteita, niin ehkä sitten. Tänne pitäisi oikeasti saada kunnon ryhmäkannemenettely. Vituttaa tuo niiden yksipuolinen sanelupolitiikka.

Ei ku OP. Ärsyttää vaan tollanen pirusti, menee maksuvapaan hyöty aika minimiin...

Ei taida pankkien päitä paljoa kylmätä taloustilanne. Tuttu kyseli saisiko yksin 180k lainaa ilman yhtään omaa omaisuutta/rahaa ja takaajana eläkeläinen. Ei pitäisi kuulemma olla mitään ongelmia, bruttotulot hakijalla käsittääkseni n. 3500e pinnassa.

Kukaan kysellyt nyt 10v kiinteää korkoa? Missä liikkuu?

Ei taida pankkien päitä paljoa kylmätä taloustilanne. Tuttu kyseli saisiko yksin 180k lainaa ilman yhtään omaa omaisuutta/rahaa ja takaajana eläkeläinen. Ei pitäisi kuulemma olla mitään ongelmia, bruttotulot hakijalla käsittääkseni n. 3500e pinnassa.

Noh joku "kysely" vielä kaukana lainan saamisesta.

Osuuspankissa ainakin tiukattu kovasti lainansaantia. Työtön ainakin tarvii vakuuksia pieneenkin lainaan vaikka liitonraha ja vuosiansiot ovatkin ihan kohtalaiset.

Ei tuo nyt mahdottomalta yhtälöltä kuulosta. Pankkia toki kiinnostaa ainoastaan heidän omat riskitasot lainanannossa. Eläkeläinen ei liene sen huonompi takaaja kuin muutkaan :) Lisäksi heillä on mitä useimmin jo velatonta pääomaa taustalla (esim. maksettu asunto).

Kukaan kysellyt nyt 10v kiinteää korkoa? Missä liikkuu?

Tuore tarjous pankilta tänään (Sampo pankki):

10v kiinteä 3,2%
5v kiinteä 2,6%

Henkilökohtaisesti olen harkinnut kaikkien sijoituslainojeni siirtämistä 5v kiinteään korkoon. Uusissa lainoissa alkaa marginaalit lähennellä 1 prosenttia, joten alhaiseen korkotasoon luottaminen ja sillä kovemman tuoton hakeminen ei mielestäni ole enää kovinkaan relevanttia.

Siksi 5 vuoden kiinteä verrattuna 10 vuoden kiinteään, koska tuon määräajan jälkeen nykyisiä asuntoja on makseltu jo melkoisen komiasti kotiin päin ja korkotason noustessa roimasti, myyn 1 tai 2 asuntoa pois ja kuittaan tällä loppujen asuntojen velat.

Mulla on varmaan verkkopankissa taas tarjous 5 ja 10 vuotisista koroista. ei vaan jaksa nyt lähtee hakeen lappuja jemmasta. Mä teen varmaan niin että isompi laina kiinteelle ja pienempi saa olla lyhkäsellä euriborilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
5v kiinteän kokonaiskorkotarjous viime perjantaina 2,28%, vertailukelpoisista (ei mitään bonuksia tms.) tarjouksista paras marginaali uudelle asiakkaalle, uuteen luottoon 0,56%. Kokonaisvelat hankkeen myötä n. 670te, josta n.500te:lle kysytty tarjousta ja siihen tuo 0,56%. Sellasta täällä suunnalla tällä hetkellä.

Kiitos Robertto. Alle kolmen kun tippuisi, niin voisin tarttua. 5 vuotta on itselle hieman lyhyt aika, toisaalta 10 taas liian pitkä, kun tarkoitus olisi jo aiemmin maksaa laina loppuun.
Eikö lainaa tarvi kiinteässä korossa maksaa pois korkojakson aikana? Luulin, että näissä pitkissä koroissa on noin, mutta mainitset lainaa olevan jäljellä korkojakson jälkeen ja jos korkotaso on noussut, niin maksat asuntomyynnillä muut lainat pois. Eli mihin se lainasi sitten sidottaisi 5v jälkeen, jos sitä on jäljellä?

5v kiinteän kokonaiskorkotarjous viime perjantaina 2,28%, vertailukelpoisista (ei mitään bonuksia tms.) tarjouksista paras marginaali uudelle asiakkaalle, uuteen luottoon 0,56%. Kokonaisvelat hankkeen myötä n. 670te, josta n.500te:lle kysytty tarjousta ja siihen tuo 0,56%. Sellasta täällä suunnalla tällä hetkellä.

Aika saatanan kova tarjous. Jossain 1,6% lukemissa ne SWAPit pyörii viisvuotisessa. Itse en ainakaan tähän asti ole saanut yhtä hyviä marginaaleja pitkään korkoon. Vaikka luulisi että tuo olisi pankille permpi. Sehän käytännössä naittaa sut pankkiin viideksi vuodeksi.

Siis tarkotin tuota 2,28 korkoa vitosen kiinteään. Oli pakko hakea laput ja tarkista niin 2,6 oli se mitä mulle oli tarjottu Nordeasta.

Jos ostan uuden kämpän, niin ajattelin tehdä niin, että vaikka myyn vanhan asunnon, niin pidän siitä jäljellä olevan lainan auki, mutta otan kylkeen yhden uuden lainan pitkällä korolla. Ei kai mikään tuota estä? Mulla on vanha laina jaettu kahteen 3kk ja 12kk euriboreilla ja marginaali saatu vanhaan hyvään aikaan. En todellakaan ajatellut maksaa vanhaa lainaa pois ja neuvotella nykyehdoilla kokonaan uutta isompaa lainaa. Tykkään mun 0,4marginaalista, vaikkei se nyt kokonaisuuden kannalta niin merkitsevää olekaan, onko se 0,4 vai vaikka 0,7.

Siis tarkotin tuota 2,28 korkoa vitosen kiinteään. Oli pakko hakea laput ja tarkista niin 2,6 oli se mitä mulle oli tarjottu Nordeasta.

Juu kyllä ymmärsin, tarkensin vain yleisesti. Tuossa vielä päivän SWAPpi tasoja:

Maturity Sell Date
1 Yr 1,30 2012-01-25
2 Yr 1,22 2012-01-25
3 Yr 1,31 2012-01-25
4 Yr 1,51 2012-01-25
5 Yr 1,72 2012-01-25

6 Yr 1,92 2012-01-25
7 Yr 2,10 2012-01-25
8 Yr 2,24 2012-01-25
9 Yr 2,35 2012-01-25
10 Yr 2,45 2012-01-25

Siihen marginaali päälle ja kiinteä kokonaiskorko on siinä. Kuten Timba totesikin niin pitkiin hyvin harvoin saa yhtä matalaa marginaalia kuin lyhyemmän pään korkoihin sidottaessa.

Ei tuo nyt mahdottomalta yhtälöltä kuulosta. Pankkia toki kiinnostaa ainoastaan heidän omat riskitasot lainanannossa. Eläkeläinen ei liene sen huonompi takaaja kuin muutkaan :) Lisäksi heillä on mitä useimmin jo velatonta pääomaa taustalla (esim. maksettu asunto).

Tuossa menee väkisinkin puolet tulosta asumiseen(laina+vastike), joka mielestäni on jo aika korkea osuus. Eihän mikään ole mahdotonta, kuulostaa vaan omaan korvaani aika isolta lainasummalta yhdelle ihmiselle.

On kyllä halpaa rahaa tarjolla jos saat viiden vuoden koroksi 2,28% +pieni marginaali, jos itse saisin noin hyvän sopparin pankista ulos ni ottaisin heti vaikka millin lisää lainaa, tosi halpaa rahaa.

Kiitos Robertto. Alle kolmen kun tippuisi, niin voisin tarttua. 5 vuotta on itselle hieman lyhyt aika, toisaalta 10 taas liian pitkä, kun tarkoitus olisi jo aiemmin maksaa laina loppuun.
Eikö lainaa tarvi kiinteässä korossa maksaa pois korkojakson aikana? Luulin, että näissä pitkissä koroissa on noin, mutta mainitset lainaa olevan jäljellä korkojakson jälkeen ja jos korkotaso on noussut, niin maksat asuntomyynnillä muut lainat pois. Eli mihin se lainasi sitten sidottaisi 5v jälkeen, jos sitä on jäljellä?

Ei missään nimessä tarvitse maksaa pois tuon kiinteän korkojakson aikana (jos sitä tarkoitit). Ainut ero on se, että sanktiot viitekoron vaihtamisesta esim. markkinoiden mukaiseen euriboriin (1-12kk) tekee useamman tuhatta euroa. Tällä pankki estää asiakkaiden korkokeplottelun, eli vaihtamisen koron halvempaan jos markkinakorot tippuvat. Laina neuvotellaan kiinteän korkojakson jälkeen uudelleen ja se sidotaan normaalisti valintasi mukaan 1-12kk euriboriin jos et halua tehdä uutta sopimusta kiinteästä korosta pankin kanssa.

On Todella kova!

Tuossa menee väkisinkin puolet tulosta asumiseen(laina+vastike), joka mielestäni on jo aika korkea osuus. Eihän mikään ole mahdotonta, kuulostaa vaan omaan korvaani aika isolta lainasummalta yhdelle ihmiselle.

Mielestäni näissä rahavirtojen prosenttilaskuissa ei ole mitään logiikkaa. Asumismenojen jälkeen elämä on laskennallisesti kaikilla suht saman hintaista? Tarkoitan tällä sitä, että jos tienaa 3500e/kk ja tästä jää käteen esim. 2500e. Laitetaan puolet asumismenoihin ja puolet muihin kuluihin, niin 1250e jää vielä muuhun elämiseen. Käsittääkseni monet ihmiset tulevat toimeen vähemmälläkin.

On kyllä halpaa rahaa tarjolla jos saat viiden vuoden koroksi 2,28% +pieni marginaali, jos itse saisin noin hyvän sopparin pankista ulos ni ottaisin heti vaikka millin lisää lainaa, tosi halpaa rahaa.

Kiinteän koron päälle ei tule marginaalia. Eli kokonaiskorko on tuo 2,28%.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom