Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Meille lohkes 0,65:n marginaali Sampo Pankista. Op:n 0,8 olisi ollut loppupeleissä mahdollisesti hitusen halvempi, kun huomioidaan niiden bonus-järjestelmä, mutta pankkivirkailija oli sen verran mulkero, ettei kiinnosta viedä rahoja niille. Kilpailutettiin kaikkiaan 6 eri pankkia ja Sampo oli selkeästi kiinnostavin. Ehkä ne tarvitsee kipeästi uusia asiakkaita viime vuosien tietoliikenneongelmien vuoksi?

Ps. ne ongelmat jatkuu edelleen heillä :)

Kyllä pankista tuntus lainaa saavan. Kysyin, että mikä on pankin suhtautuminen (Nordea edelleen) meidän lainoittamiseen jos aletaan kämppää vaihtamaan nyt kun vaimokin on duunissa. Vastaus oli että 200.000 laina irtoaa ja 1% marginaalista lähdetään neuvottelemaan ja että siinä on tinkivaraa.

Eli ainakin me saatas lainaa reilusti enemmän mitä vois itse ajatella ottavansa kohteeseen joka ei tuota mitään. 120.000 on ihan ehdoton kipuraja itselle, nyt lainaa on alta 60.000 euroa.

Niin ja meidän bruttovuositulot jää varmaan vähän alle 60.000 euron. Perheen siis.

asp-lainassa on korko talletetulle rahalle 1%+ 2%-4%, jonka maksaa pankki.Meille tuli paperit jossa oli 2% pankin maksama korko. Pankkina pieni säästöpankki. Onkohan joku saanut korkoa enemmän ja onko täytynyt vääntää?

Nyt vaan ekat talletukset tän vuoden puolella, niin tosiaan 4 kvartaalin päästä voi ostaa kämpän. Pankin kanssa vääntää väliaikainen rahoitus sen jälkeen.

Älä nyt missään tapauksessa suostu 2% lisäkorkoon, kun käsittääkseni Nordea ja moni muu tarjoaa automaattisesti 4% lisäkorkoa.

Käsittääkseni 4 kvartaalin jälkeen täytyi olla säästettynä 5% asunnon hinnasta, että sai lainan.

Kyllä pankista tuntus lainaa saavan. Kysyin, että mikä on pankin suhtautuminen (Nordea edelleen) meidän lainoittamiseen jos aletaan kämppää vaihtamaan nyt kun vaimokin on duunissa. Vastaus oli että 200.000 laina irtoaa ja 1% marginaalista lähdetään neuvottelemaan ja että siinä on tinkivaraa.

Eli ainakin me saatas lainaa reilusti enemmän mitä vois itse ajatella ottavansa kohteeseen joka ei tuota mitään. 120.000 on ihan ehdoton kipuraja itselle, nyt lainaa on alta 60.000 euroa.

Niin ja meidän bruttovuositulot jää varmaan vähän alle 60.000 euron. Perheen siis.

Mä kävin tosiaan vähän aika sitten kanssa kyselemässä paljonko saa lainaa siten, että on ainoastaan kämppä vakuutena ja semmonen 230 000€ ainakin irtosi. Marginaali 0.62 ja 3kk, 6kk tai 12kk bori pohjalla. Rahoitus siis tässä tapauksessa 100% kun en halua sitoa omia rahojani asuntoon tässä vaiheessa. Ei varmaankaan ihan noin kalliiseen ratkaisuun lähdetä, vaan alta 200k€ asuntoja kuitenkin katellaan. En tiedä onko mitään järkeä, mutta olen ollut sillä linjalla, että aina niin paljon lainarahaa kämpän ostoon kun on mahdollista saada.

Älä nyt missään tapauksessa suostu 2% lisäkorkoon, kun käsittääkseni Nordea ja moni muu tarjoaa automaattisesti 4% lisäkorkoa.

Käsittääkseni 4 kvartaalin jälkeen täytyi olla säästettynä 5% asunnon hinnasta, että sai lainan.

Tadaa. Yksi 5 minuutin tiukka puhelinsoitto ja napsahti 1%+4% korkoa :rock:

0.89% marginaalilla irtosi sijoituslaina perjantaina paikallisesta op:sta, tosin vieras virkailija tarjosin ensin jotain 1-1.5%. 2/08 irtosi 0.6 marginaalilla, eli eipä ihan kauheasti ole marginaalit heiluneet viitekorkoihin verrattuna.

Osakesijoituksiin? Mitä vakuutena?

Mitäs mieltä herrasväki on ollut tästä vuodesta? Asuntolaina on ollut halvempaa kuin ikinä. Varmaan aika hyvin on pääomat kutistuneet jos on vaan maksanut ylimääräistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
No onhan tuossa meinannut silmät päästä tippua kun ei ole montaakaan vuotta kun lyhennyksissä oli 50/50 lainan ja korkojen osuus. Tällä hetkellä se on 85/15 lyhennyksien hyväksi kun tasaerillä lyhennyksissä mennään. Ainut vaan että kun tulot ylitti arviot ja korkomenot alitti arviot niin loppuvuodesta sai maksaa verottajalle suolaisia rahoja joissa osasyynä oli asuntolainan koron pienuus. Ensi vuodelle en tehnyt samaa virhettä.

Juuri harmittelin että olis voinut tehdä vielä extra lyhennyksiäkin mutta oli muita lainoja jotka piti kuittailla pois ja tietyt pääomatulot kun on vielä tippuneet niin eipä sitten ollut extroihin varaa... vielä mennään 3kk euriborilla mutta millonhan kannattais lukita pitemmäksi. Itse en usko alkuvuodesta 2010 vielä korkojen lähtevän kasvuun mutta varmaan maaliskuussa olis hyvä heittää vuoden euribori kehiin jos siltä näyttää. 3 kk olen pitänyt pienemmän marginaalin takia ja kun ei ole ollut koronkasvuakaan näkyvissä.

Mulla on kiinteä tasaerälaina, joten pääoma on pienentynyt ihan mukavasti normaalilla kuukausierälläkin, vaikken ole tänä vuonna tainnut tehdä yhtään ylimääräisiä lyhennyksiä. Pidin itse asiassa jopa muutaman kuukauden lyhennysvapaata kesällä. Alkuperäinen laina-aika oli 20 vuotta, nyt vajaassa kolmessa vuodessa olen lyhentänyt lainaa lähes kolmanneksen. Ihan tyytyväinen olen lyhennysvauhtiin, tästä on varaa hidastaa tarvittaessa. Viitekorkona on kuukauden euribor todennäköisesti aika pitkään. Olen sen verran huono ennustaja etten ole edes suunnitellut vaihtamista.

On se aika hassua, että maksaa korkoja nyt alle 100€/kk. Sehän ei ole käytännössä juuri mitään. Olen virittänyt Excel-taulukon mistä näkee miten lainan maksu edistyy. Toivottavasti sitä jaksaa tulevaisuudessakin päivittää.

Eiköhän se 1kk euribori kannata pitää jos sellaisen on saanut. Varsinkin jos on tasaerä-laina niin ei se kuukausieriinkään vaikuta mitenkään.

Mitähän tapahtuu jos näillä koroilla jollain on niin pieni kuukausierä, että jossain vaiheessa se ei riittäisi edes korkoihin. Saakohan pankki korottaa sitä tarpeen mukaan.

Mitähän tapahtuu jos näillä koroilla jollain on niin pieni kuukausierä, että jossain vaiheessa se ei riittäisi edes korkoihin. Saakohan pankki korottaa sitä tarpeen mukaan.

Uskoakseni voivat, tosin annuiteettia varmasti suositaan nyt juuri tuosta syystä ettei noin tapahtuisi. Itse tykkään annuiteetista.

Eilen uutta asuntolainaa ja 0,7% marginaali. Kohtuullinen tai ei, mutta sillä se sopimus syntyi.

Ei korkokattoa. Ja syynä se, että pankissa on aika iso armeija ekonomisteja lakemassa tuota tuotetta niin että pankki on se joka siitä hyötyy. Yhtä todennäkösesti voittaa lotossa kun hyötyy korkokatosta. Ennemmin kiinteetä korkoa kuin korkokattoa jos haluaa johonkin lukita korkonsa.

Ajattelin ihan samaa päissäni. Lainasumma on kuitenkin sen verran mitätön (80k ajattelin ottaa), että jos alkaa korot nousemaan lähivuosina niin äkkiähän tuon lopun maksaa pois vaikka väkisillä.

Miten isoon kokonaiskorkoon olette varautuneet omissa lainalaskelmissa?

Paljonko menee nettotuloista (%) lainanhoitamiseen (korko+lyhennys+muut kulut)?

Ei korkokattoa. Lipsahtihan viime vuonna Kympin uutisissakin jonkun pankin edustajalta, ettei ottais itse korkokattoa.. Kertoo jo aika paljon :D

Energizer: liian vaikeita kysyt... ei jaksa laskea nettoja ja kysellä vaimonkin veroprosentteja jne. Talouden vuosibrutto n 85000€, lainanhoitokuluihin 1250€ kuussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom