Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mulla on asuntolaina + samalla korolla oleva lisälaina, josta meni omatakaus ja loput remppaan. Molempiin voin tehdä extralyhennyksiä ihan vaan laittamalla nettipankin kautta postia, vaikkapa näin "otatteko lainan xx lyhentämiseen 500 euroa 23.3.2009 tililtäni xxxxx". Nettipankin potilaatikkoon tulee vahvistus ja homma hoituu. En tiedä onnistuuko kaikilla Nordean asiakkailla, itse varmistin lainannoston yhtydessä.

Kyllä onnistuu, mutta kannattaa varmistaa, onko sekään 100-varmasti ilmaista. Kuten varmaan huomasit, yleisissä lainaehdoissa on siitä juttua.

http://www.nordea.fi/sitemod/upload.../fin_velan_yleiset_ehdot_072008_RHEE010DL.pdf

Kohta 7.

Meikäläistä eivät ole koskaan rokottaneet lisämaksuilla.

Tuo on vähän samaa kuin tes saa olla perempi kuin yleinen tyälainsäädäntö muttei huonompi.

Tuossa on nuo kohdat "ja" aina välissä eli oikein luettuna kaikkien kohtien pitää täyttyä.

- velkaa yli 16000e
- korko kiinteä tai koronmääräytymisjakso kolme vuotta
- uuden velan korkotaso alempi

Nuo siis typistettyinä ne kohdat

Mulla ei ole kiinteä korko eikä koronmääräytymisjakso ole kolmea vuotta. Toinen laina taas ei ylitä tuota 16000 euroa.

Jos asuntolainan sitoo pankin omaan prime korkoon, niin on päivänselvää että kannatta vertailla eri pankkien myöntämien lainojen hintaeroja. Mutta mitenkäs käy jos lainan sitoo euriboriin? Mistä silloin voi muodostua kustannuseroja eri pankkien välillä? Lainaturva on ainakin yksi tekijä?

Melkein olis voinu laittaa tämän viestin tonne talousmaailman tyhmien kysymysten joukkoon...

Jos asuntolainan sitoo pankin omaan prime korkoon, niin on päivänselvää että kannatta vertailla eri pankkien myöntämien lainojen hintaeroja. Mutta mitenkäs käy jos lainan sitoo euriboriin? Mistä silloin voi muodostua kustannuseroja eri pankkien välillä? Lainaturva on ainakin yksi tekijä?

Melkein olis voinu laittaa tämän viestin tonne talousmaailman tyhmien kysymysten joukkoon...
marginaali ja mahdollisien lisäpalvelujen hinnat

Tänään taas noterattiin uudestaan oman asuntolainani korko toisen kerran tälle vuodelle, oon tämä niin kivaa kun se tippuu joka kuukausi.. Euribor 1 kk 1.011% + 0,35% marginaali = 1.361% ;)

Vuoden kun makseli yksin kiltisti 4.832% yhteiskorkoa erotusta tulee nykyiseen korkoon vaivaiset 3.471% eli tämä on kyllä aika juhlaa kun kuukaudesa menee riistäjä pankille 231.40€ vähemmän tai jotain, ei jaksa nyt laskea verottajaa tähän mukaan..

Voi prkl. Meillä korko 5,28%....elokuussa tarkastetaan euribori. 10€ veikkaa että sinä päivänä euribor on 10%.

Jos haluaisin nyt tarkastaa euriborin -> uusi lainasoppari, korkeampi marginaali ja enemmän pientä pränttiä sivun alalaitaan.

1,817% on nyt meidän korko kun oli tarkitus joskus tossa viikolla, oiskohan ollu torstaina. Eli 3 kk euribori + 0,34 marginaali on meillä. Ihan jees, lyheneepä vaihteeks lainakin ihan järkevästi. Ei tätäkään ikusesti jatku!

Ajattelin ottaa Samposta n. 60 000e - 70 000e lainaa. Täti ehdotteli että maksaisin n. 450e-500e/kk n. 13 vuoden ajan. Kyseessä oli siis käsitykseni mukaan muuttuva korko, hän sanoi, että lainanmaksu pitenee jos korot nousee.

Mitään näistä asioista en ymmärrä.

Kannattaako tässä nyt sitten kysellä kiinteetä korkoa vai häh mitäh?

Te finanssinerot voitte yrittää ottaa tästä jotain selvää, tai sitten haukkua, niin mä lähen itkemään ja muutan vuokralle.

Tai sitten, mistä voin saada lisäinfoa näistä asioista?

Ajattelin ottaa Samposta n. 60 000e - 70 000e lainaa. Täti ehdotteli että maksaisin n. 450e-500e/kk n. 13 vuoden ajan. Kyseessä oli siis käsitykseni mukaan muuttuva korko, hän sanoi, että lainanmaksu pitenee jos korot nousee.

Te finanssinerot voitte yrittää ottaa tästä jotain selvää, tai sitten haukkua, niin mä lähen itkemään ja muutan vuokralle.

Näitä itekki miettinny et mitä kannattaa ottaa huomioon ku menee pankista kinuamaan lainaa? Itelläni on ihan vakituiset tulot n.1600/kk bruttotulot (eikös tämä nyt ole ettei oo mitää vielä palkasta vähennetty?) ja vakipaikka duunissa, potkuja ei tarvitte pelätä vaikka elätään tätä aikaa. Kannattaakoha minkälaista lainaa kuvitella saavansa?

[edit] oon koittannu lukee täältä kaikkea asiaan liittyvää mutta kertaushan on opintojen äiti, eikös je.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Tonppae: Maksimissaan 1/3 nettotuloista (siitä mitä jää käteen) suositellaan summaksi joka kannattaa kuussa lyhentää. Muuten voi mennä arki turhan tiukoille. Eli asunto ja laina pitää olla suhteessa tuloihin, veikkaisin että 1600 eurolla ei isoo lainaa anneta, ehkä joku 40k eur. Ei tietoa vaan mutua.

En minäkään tiennyt yhtään paremmin asuntolainoista kun kämppää lähdin ostamaan. Ekan pankkireissun jälkeen olin ihan pihalla, mutta netistä ja siskoilta sain paljon tietoa. Kannattaa ehdottomasti käydä useammassa pankissa! Jos senkin takia, että eri pankit tarjoavat eri lainanlyhennysmuotoja. Tai siis joka pankissa on varmasti annuiteetti, tasalyhennys jne., mutta esittelevät ne eri tavoin. Ja mikäli lyhennysmuodot ovat hepreaa niin pankkien nettisivuilla on lainalaskureita. Sieltä näkee miten eri lyhennystavat vaikuttavat laina-aikaan tai kuukausieriin ja miten korkojen muutokset vaikuttavat niihin.

Mikäli sinulle tyrkytetään lainaturvaa tai korkokattoa, laske tarkkaan kannattaako. Voi vaikkapa kysäistä siltä korkokattoa tarjoavalta (huomaa, mä olen ihan varma, että sitä tullaan tarjoamaan) henkilöltä paljonko korkojen pitäisi nousta ja kuinka kauan niiden pitäsi olla prosentissa x, että korkokatto maksaisi edes itsensä takaisin. Jos ne ei sitä osaa (halua) tehdä niin laske itse. Useimmiten korkokatot ei kannata.

Onko täällä joku, joka olisi hyötynyt korkokaton ottamisesta?

Ja tosiaan useammasssa pankissa kannattaa käydä niin pystyy vertailemaan todellista lainan hintaa ja mahdollisia pankin tarjoamia etuisuuksia keskenään.

Mikäli sinulle tyrkytetään lainaturvaa tai korkokattoa, laske tarkkaan kannattaako. Voi vaikkapa kysäistä siltä korkokattoa tarjoavalta (huomaa, mä olen ihan varma, että sitä tullaan tarjoamaan) henkilöltä paljonko korkojen pitäisi nousta ja kuinka kauan niiden pitäsi olla prosentissa x, että korkokatto maksaisi edes itsensä takaisin. Jos ne ei sitä osaa (halua) tehdä niin laske itse. Useimmiten korkokatot ei kannata.

Ja tosiaan useammasssa pankissa kannattaa käydä niin pystyy vertailemaan todellista lainan hintaa ja mahdollisia pankin tarjoamia etuisuuksia keskenään.

Pankkien välillä on tosiaan toimintamalleissa eroja ja itselle ei kukaan sanonut korkokatosta halaistua sanaa missään vaiheessa. Paljon mieluummin näinä aikoina kallistuisin kiinteän koron kannalle.
Lainaturvaa kauppasivat hiljattain kun kävin korkoja muuttamassa. Sanoin saman kun lainan ottovaiheessa eli sitten kun heillä on tarjota turva pelkän työttömyyden varalle niin sen voisin ottaa, en kaiken kattavaa.

...Useimmiten korkokatot ei kannata....
Mulle sano Nooan virkailija aikoinaan lainakierroksella, että "ei pankki myy mitään mikä ei ole niille kannattavaa bisnestä". Joku harva tosta voi tietty hyötyä, mutta ei se korkokatto oikein mitoitettua lainaa pelasta jos tulot romahtaa.

Finanssinerot. :hyper: Ei taida täältä löytyä...

No asiaan.

Eli kiinteä korko on eräänlainen vakuus siitä, että tiedät korkomenosi esim. 3 tai 5 vuodeksi eteenpäin. Pääsääntöisesti nuo ei kannata, sillä pankissa on "armeijanverran" miehiä ja naisia laskemassa noita eri korkoskenaarioita ja aika tuuri saa tavallisella pulliaisella käydä, että pääsee noista rahallisesti hyötymään. Ihan sama juttu korkokaton kanssa.

Eli sun tapauksessa, jos nyt otat 13 vuoden maksuajan, saa korko nousta käytännössä jonnekin 8% paikkeille, ettei sun lyhennys riitä, eli ts. maksuaika menisi niin pitkäksi ettei homma enää pelaisi.

Mulla on karvan alle 60.000 lainaa ja lyhennyserä juurikin tuon 450 euroa ja maksuaika nyt muistaakseni 12,5 vuotta. Eli olen laskenut, että mihin tuo 450 euroa riittäisi koron noustessa ja MUISTAAKSENI johonkin 8% korkoon asti tuo riittäisi. 30 vuoden maksuajalla ja 7,3% korolla tulisi lyhennykseksi n. 424 euroa kuukaudessa. Isompaa prosenttia ei Nordean laskuriin tällä hetkellä saa. Eli muutaka kymppi lisäämällä päästäisiin jo lähelle 10% korkoa. Tollanen voidaan nähdä, mutta tuskin on sen pysyvämpi tilanne kuin nykynen korkotasokaan.

Eli kukaan ei pysty sanomaan, että kannattaako kiinteä korko tai korkokatto kuin jälkikäteen. Mun käsityksen mukaan odotusarvoisesti ei kannata kuin pankille ja itselle vain jos se antaa esim. paremmat yöunet. Muuten on lyhyt korko ollut pitkässä juoksussa halvin, eli esim. 3 kk euribori. Ja lyhyen koron kaverina tuollainen kiinteän tasaerän laina on hyvä, jos maksuaika on suhteellisen lyhyt, eipä heittele erät mihinkään suuntaan.

Ja kysele mahollisimman paljon esim. täältä asioita ennenkuin vedät mihinkään lainasoppariin nimeä. Esim. muutama maksuton viitekoron vaihto on hyvä lainaehtoihin kirjata.

Finanssinerot. :hyper: Ei taida täältä löytyä...

No asiaan.

Eli kiinteä korko on eräänlainen vakuus siitä, että tiedät korkomenosi esim. 3 tai 5 vuodeksi eteenpäin. Pääsääntöisesti nuo ei kannata, sillä pankissa on "armeijanverran" miehiä ja naisia laskemassa noita eri korkoskenaarioita ja aika tuuri saa tavallisella pulliaisella käydä, että pääsee noista rahallisesti hyötymään. Ihan sama juttu korkokaton kanssa.

Eli sun tapauksessa, jos nyt otat 13 vuoden maksuajan, saa korko nousta käytännössä jonnekin 8% paikkeille, ettei sun lyhennys riitä, eli ts. maksuaika menisi niin pitkäksi ettei homma enää pelaisi.

Mulla on karvan alle 60.000 lainaa ja lyhennyserä juurikin tuon 450 euroa ja maksuaika nyt muistaakseni 12,5 vuotta. Eli olen laskenut, että mihin tuo 450 euroa riittäisi koron noustessa ja MUISTAAKSENI johonkin 8% korkoon asti tuo riittäisi. 30 vuoden maksuajalla ja 7,3% korolla tulisi lyhennykseksi n. 424 euroa kuukaudessa. Isompaa prosenttia ei Nordean laskuriin tällä hetkellä saa. Eli muutaka kymppi lisäämällä päästäisiin jo lähelle 10% korkoa. Tollanen voidaan nähdä, mutta tuskin on sen pysyvämpi tilanne kuin nykynen korkotasokaan.

Eli kukaan ei pysty sanomaan, että kannattaako kiinteä korko tai korkokatto kuin jälkikäteen. Mun käsityksen mukaan odotusarvoisesti ei kannata kuin pankille ja itselle vain jos se antaa esim. paremmat yöunet. Muuten on lyhyt korko ollut pitkässä juoksussa halvin, eli esim. 3 kk euribori. Ja lyhyen koron kaverina tuollainen kiinteän tasaerän laina on hyvä, jos maksuaika on suhteellisen lyhyt, eipä heittele erät mihinkään suuntaan.

Ja kysele mahollisimman paljon esim. täältä asioita ennenkuin vedät mihinkään lainasoppariin nimeä. Esim. muutama maksuton viitekoron vaihto on hyvä lainaehtoihin kirjata.

Timba tässä periaatteita jo selvensikin mutta pääsääntönä Aarnelle että kannattaa ottaa faktoista selvää näin "isossa" asiassa ennen allekirjoitusta. Voi löytyä suuriakin eroja eri skenaarioiden välillä!

Täti on ehdottanut sinulle kiinteää tasaerää lyhennysmuodoksi. Voit myös valita tavallisen tasaerän jossa laina-aika pysyy samana vaikka korot nousisivatkin. Tässä tapauksessa kuukausieräsi nousevat korkojen nousun mukana. Kiinteäkorko on ihan hyvä vaihtoehto jos talous näyttää tiukalta eikä ole valmis ottamaan riskiä koron nousuista.

Kiinteäkorko on ihan hyvä vaihtoehto jos talous näyttää tiukalta eikä ole valmis ottamaan riskiä koron nousuista.

Kannattaa myös huomioida suunnittelussa korkojakson pituus, jonka aikana korko ja siten kk-erä kaikissa lainamuodoissa pysyy samana. Pankin oma prime-korko muuttuu pankin päätöksellä kahden viikon varoitusajalla, 12kk euribor tarkastetaan kerran vuodessa, 3kk euriborissa korko muuttuu 3kk välein. Toisaalta jos jokainen koronheilautus vie yöunet, kannattaa miettiä onko laina ylimitoitettu tai sopivatko omat hermot sittenkin paremmin vuokra-asumiseen. ;)

Ilmeisesti marginaalit on nykyään jo reilusti yli 0.5%. Virkailija puhui, että nordealla olisi jo yli 1%.

Te joilla on marginaali alle 0.4% ja 1kk euribor niin saatte olla ylpeitä itsestänne, koska pankkikaan ei saa rahaa niin halvalla.

3v kiinteä oli ~3.5%
5v kiinteä reilu 4%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom