Finanssinerot.

Ei taida täältä löytyä...
No asiaan.
Eli kiinteä korko on eräänlainen vakuus siitä, että tiedät korkomenosi esim. 3 tai 5 vuodeksi eteenpäin. Pääsääntöisesti nuo ei kannata, sillä pankissa on "armeijanverran" miehiä ja naisia laskemassa noita eri korkoskenaarioita ja aika tuuri saa tavallisella pulliaisella käydä, että pääsee noista rahallisesti hyötymään. Ihan sama juttu korkokaton kanssa.
Eli sun tapauksessa, jos nyt otat 13 vuoden maksuajan, saa korko nousta käytännössä jonnekin 8% paikkeille, ettei sun lyhennys riitä, eli ts. maksuaika menisi niin pitkäksi ettei homma enää pelaisi.
Mulla on karvan alle 60.000 lainaa ja lyhennyserä juurikin tuon 450 euroa ja maksuaika nyt muistaakseni 12,5 vuotta. Eli olen laskenut, että mihin tuo 450 euroa riittäisi koron noustessa ja MUISTAAKSENI johonkin 8% korkoon asti tuo riittäisi. 30 vuoden maksuajalla ja 7,3% korolla tulisi lyhennykseksi n. 424 euroa kuukaudessa. Isompaa prosenttia ei Nordean laskuriin tällä hetkellä saa. Eli muutaka kymppi lisäämällä päästäisiin jo lähelle 10% korkoa. Tollanen voidaan nähdä, mutta tuskin on sen pysyvämpi tilanne kuin nykynen korkotasokaan.
Eli kukaan ei pysty sanomaan, että kannattaako kiinteä korko tai korkokatto kuin jälkikäteen. Mun käsityksen mukaan odotusarvoisesti ei kannata kuin pankille ja itselle vain jos se antaa esim. paremmat yöunet. Muuten on lyhyt korko ollut pitkässä juoksussa halvin, eli esim. 3 kk euribori. Ja lyhyen koron kaverina tuollainen kiinteän tasaerän laina on hyvä, jos maksuaika on suhteellisen lyhyt, eipä heittele erät mihinkään suuntaan.
Ja kysele mahollisimman paljon esim. täältä asioita ennenkuin vedät mihinkään lainasoppariin nimeä. Esim. muutama maksuton viitekoron vaihto on hyvä lainaehtoihin kirjata.