Itse olen kuullut, että joutuu maksamaan tuon erotuksen (2.5%) verran pätäkkää.
2.5% mistä?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse olen kuullut, että joutuu maksamaan tuon erotuksen (2.5%) verran pätäkkää.
2.5% mistä?![]()
Jostain keksin, että 5% olis kiinteä ja 12kk euribor 2.5%. Eli tällä tarkoitan sitä jos joku on ottanut kiinteällä ja saanut sen 5%:iin ja vaihtaisi sen esim. tuohon 2.5%:in euriboriin.
Korostan ettei itselläni tälläisestä ole kokemusta, mutta olen kuullut näin tehtävän.
Siis mä tarkotin tota maksua - 2.5% koko lainasummasta, esim. 300k€ lainaa = 7500€ ???Tai jos maksat vaikka 5% korkoja = 1000€, maksua menisi tällöin 500€?
Pakko kysellä tyhmiä, ku ei vaan tajua/tiedä...![]()
Maksaakos se jotain jos ottaa kiinteän koron? Siis onko siinä joku 2000e könttäsumma tai lainan koosta riippuva summa?
Mutta jos otat sen vain osaan lainasta, niin voithan tehdä ylimääräiset lyhennykset siihen loppuun lainaan ;).Kysäsinpä itsekin pankista (OP) korkotarjouksen kiinteälle korolle. Ottaisin sen osaan lainasta (n.48k) ja 3 vuotta tai 5 vuotta.
...
Se huono puoli kiinteässä korossa on, että silloin ei voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä.
Mutta jos otat sen vain osaan lainasta, niin voithan tehdä ylimääräiset lyhennykset siihen loppuun lainaan ;).
Kiinteällä korolla ei tule mitää erityisiä maksuja. Toimitusmaksu tulee lainasta kuin lainasta. Korkokatot ovat sitten eri juttu, mutta suosittelen jättämään ne rauhaan.
Mielenkiinnolla odotan perustelujasi tähän väittämään.
Miten sitten, jos:
Korkokatto maksaa esimerkiksi vaikka 5 vuodelle sen 3500€ jollain korolla, jonka pankki sillä hetkellä laskee heille sopivaksi.
Mikäli korot sitten pompsahtavat vaikka 3% yksikköä kahden kuukauden kuluttua siitä, kun otit korkokaton ja pysyvät tuon 5 vuotta siellä. Tällöin korkokatto on mielestäni ihan OK. Vai häh?
sitten kun korot on pohjalla ja lähdössä taas nousuun, niin huitaisen äkkii 12kk euriborin, makso mitä makso ;)