Astma ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shrimp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

shrimp

taistelurapu
Itselläni "puhkesi" rasitusastma pitkän ja vaikean sairastelun takia jo jonkun aikaa sitten. Lääkäreillä on ollut vaikeaa päättää onko sitä astmaa vai ei, kun spirometriassa ei näy kuulemma mitään merkittävää. Pef-seurannassa taas avaavat lääkkeet ovat nostaneet lukemia jonkun verran.

Itse ongelma on se, että treeni on todella raskasta, aerobisesta puhumattakaan. En enää jaksa hölkätä (kävelyvauhtia) kuin kymmenisen minuuttia, kun ennen tein tunnin pituisia lenkkejäkin. Sykkeet on todella korkeat ilman lääkkeitäkin.

Haluaisin kuulla miten muut astmaatikot pärjäävät astmansa kanssa. Vaikuttaako punttitreeniin miten, entäs aerobiseen harjoitteluun? Varsinkin kiinnostaa kokemukset etenkin rasitusastman kanssa kamppailevista. Millaista lääkitystä käytätte ja kuinka paljon? Auttaako lääkkeet tehokkaasti suorituksia?

Kaipaisinkin niitä neuvoja ja kokemuksia tästä aiheesta, kun lääkäreiltä en ole saanut vielä oikein mitään kehittävää neuvoa tai opastusta astman hoitoon.

itsellä ihan samaa vaivaa. Astma vaivannut ja lääkäreillä sen kanssa ongelmia.Pef-seuranta myös itsellä menossa toista kertaa jo.

Lenkillä itsellä syke nousi erittäin korkeaksi ja välillä joutui vaihtamaan reippaan hölkän reippaaseen kävelyyn. 20minuuttia jakso puurtaa ja sitten oltiin kotona jo. Ennen myös tuli juostua tunnin lenkkejä, kunto kyllä rapistunut sen jälkeen, mutta kuitenkin tuo syke nousi nyt erittääin korkeaksi.

Itselle tuntuu, että tuollainen 20min lenkki on sopivan kokoinen alkuun ja sitten vaan katsoo miten jatkossa jatkaa. Kuntopyörä sopii itselleni paremmin ja siinä jaksaa polkea. Puntti treenissä ei niin astmasta ole ollut haittaa.

itselläkin ollut tuo kyseinen rasitusastma,itsekkin huomasin että aerobinen harjoittelu tuntui paljon raskaammalta.

ei auta muu kuin aerobisen lisäys,niin kyllä se siitä (ainakin itellä)
käytin kyllä tosin astmalääkkeitäkin

Mulla on ollut astma 7 vuotiaasta asti. Olen pärjännyt hyvin sen kanssa kun olen ottanut lääkkeet säännöllisesti. Otan 2x päivässä Pulmicortin eli sen hoitavan lääkkeen ja Bricanylia eli hengen ahdistuksessa otettavaa lääkettä silloinkuin ahdistaa, tosin se hengenahdisus on harvinaista. Vaikka mulla ei ole rasitusastmaa, niin urheillessa meinaa tukehtua jos en ole ottanut lääkkeitä pariin päivään, mutta jos otan lääkkeitä säännöllisesti, niin pystyn urheilemaan ihan normaalisti. Astmani alkoi sillä tavalla että yskin ihan helvetisti monta viikkoa ja en jaksanut tehdä mitään kunnes astmani todettiin ja sain lääkkeet.

Itsellä on kanssa rasitus astma ollu 10 vuotiaasta asti.
En pysty treenaamaan pitkiä sarjoja koska henkeen alkaa ottamaan enemmän kuin lihaksiin.
Joten seurauksena, erittäin harvoin vedän yli 10 toistoa.

Lääkkeet itsellä on vähän niin ja näin. En ole huomannu lääkkeillä mitään eroa. Siksi en pahemmin käytä ja tosiaan, nyt ei ole varaakaan.

Ainoalla tavalla mitä olen saanut paremmin kestettyä sitä, ironista kyllä, on parempi kunto.
Naama irvessä vedetty aerobiset sun muut kun tietää että se auttaa hieman vaikka vaikeeta tekee :) Itsellä vetää kovan aerobisen jälkeen torvi ihan tukkoon ja vaikea hengittää mutta omat rajat kun tietää ni eipä mitään satu. Ja on toki lääke jos hengen ahdistus tulee joka avaa torven, mutta pitkäaikaisia en käytä.

En jaksa kovin pitkää tarinaa kirjoittaa, mutta mulla todettiin astma 5kuukautta sitten vuoden käden väännön jälkeen. Olen siis uimari, jonka kunto alkoi laskea vuoden 2007 lopussa hyvin nopeasti, koska hengittäminen kovassa sykkeessä oli mahdotonta. Kävin tammikuussa 2008 lääkärilla ja tein kaikenmaailman PEF-mittaukset ja spirometriat. Astmaa ei todettu, mutta hengitysvaikeudet jatkuivat.

Kunto laski eksponentiaalisesti kesää 2008 kohden ja siinä heinäkuun paikkeilla sain poskiontelotulehduksen. Se taltutettiin muutaman antibioottikuurin ja poskiontelopunktion avulla. Koko kesän kaikenlainen kova aerobinen oli vaikeaa ja tuskaista. Elokuun ja syyskuun välillä sairastuin yhteensä kolmeen yli 2viikkoa kestäneeseen poskiontelotulehdukseen, jonka seurauksena keuhkojen tilanne huononi edelleen. Uiminen tuntui raskaalta olipa syke kuinka pieni tahansa. Poskionteloitani hoitanut lääkäri lähetti minut tutkittavaksi keuhkojen erikoislääkärille. Tein kahdet PEF-mittaukset, rasitusastmakokeen ja kaikki muut puhalluskokeet. Lääkärit pystyivät juuri ja juuri toteamaan minulla astman, sillä kaikkien kokeiden tulokset olivat ihan siedettäviä. Joulukuussa 2008 sain hoitavia lääkkeitä astmaani [seretide, päivittäiseen keuhkojen "ylläpitoon"], [ventoline, rasitustilanteisiin], ja nenäsumutteen. Nyt on pian 5kk näillä lääkkeillä menty ja kunto on noussut hyvää vauhtia ja hengitysvaikeuksia ei enään ole. Ainoastaan satunnaisia lyhytkestoisia poskiontelotulehduksia.:)

Joo itellä on kans ollut astma 2-vuotiaasta lähtien eli käytännössä koko elämän. Lääkkeitä on vaihdeltu monta kertaa mutta nyt on jo varmaan 5 vuotta ollut seretide ja singulair päivittäisenä ja ennen rasitusta ventoline. Kun lääkitys on saatu kuntoon niin ei astma oo rajottanut juurikaan, lätkääkin pelasin kymmenen vuotta. Koitat nyt vaan ahkerasti käydä sielä lääkärissä ja laitat kovan kovaa vastaan että ne alkaa ottaan sut tosissaan. Kun lääkitys on kunnossa niin ei pitäis olla aerobisenkaan kanssa suurempia ongelmia. Kyllä se siitä!

Edit: Niin ja se kannattaa muistaa, että kärsivällisyyttä. Voi mennä viikkoja tai jopa kuukausia että alkaa lääkkeet tehoon kunnolla, varsinkin jos on tulehduksia tms.

Joo itellä on kans ollut astma 2-vuotiaasta lähtien eli käytännössä koko elämän. Lääkkeitä on vaihdeltu monta kertaa mutta nyt on jo varmaan 5 vuotta ollut seretide ja singulair päivittäisenä ja ennen rasitusta ventoline. Kun lääkitys on saatu kuntoon niin ei astma oo rajottanut juurikaan, lätkääkin pelasin kymmenen vuotta. Koitat nyt vaan ahkerasti käydä sielä lääkärissä ja laitat kovan kovaa vastaan että ne alkaa ottaan sut tosissaan. Kun lääkitys on kunnossa niin ei pitäis olla aerobisenkaan kanssa suurempia ongelmia. Kyllä se siitä!

Edit: Niin ja se kannattaa muistaa, että kärsivällisyyttä. Voi mennä viikkoja tai jopa kuukausia että alkaa lääkkeet tehoon kunnolla, varsinkin jos on tulehduksia tms.
Kiitos kaikille vastauksista! :)

Vastaan tähän viestiin sen verran, että mulla on lääkkeenä annettu intistä ventoline ja symbicort (hoitava). Voiko olla ettei nämä ko. lääkkeet sovikkaan minulle? Välillä tuntuu, että ne auttaa vähäsen mutta ei tarpeeksi. Kaikki treenaaminen on x1000 raskaampaa kuin ennen. Täytyykö vaan siis odottaa (ja treenata) jotta se sietokyky kasvaisi? Ekoista oireista ja astmakohtauksista on nyt 3 kk suunnilleen. Kunnallisessa ne ei nyt oikeen ota tosissaan tätä vaikka oon kertonu kohtauksista ja muusta mitä kaikkea intissä kävi. Ongelma on se, että eihän mulla ole edes reseptiä noihin lääkkeisiin sitten ku ne loppuu. Mulla on yksi käynti vielä varattu lääkärille, mutta jos ei nyt saa mitään apua eikä neuvontaa niin vaihdan kyllä yksityiselle.

Niin ja en ole nyt käyttänyt lääkkeitä kun ennen liikuntaa satunnaisesti, koska kiellettiin lääkkeiden käyttö kun ei ole varmaa annostuksesta ja pälä pälä. En vaan silti voi olla ilman, mutta en myös osaa itse annostella! :(

Mulla puhkesi astma teininä tupakanpolton ja allergian takia (lopetin -01), rasituksessa haittaa eniten.
Ajat ja olot ovat vaihdelleet.
viime syksyllä aloitin lenkkeilyn, joka päättyi sateisiin, kun ei kiinnostanut. Hyvin kulki lenkit vaikken oikein koskaan ole lenkkeillyt. Hitaasti menin ja loppua kohden pystyi aina kiristämään vauhtia.

Itse oireisiin.
Joskus asuin kerrostalossa joka oli juuri remontoitu. Tuona aikana kun kävin salilla ja kuljin pyörällä, kyökein ja oksensinkin muutaman kerran paluu matkalla. Aamuisin sai repiä kurkkua paljon.
No muutimme rivitaloon ja heti olo parani. Jo muuttokuormaa tehdessä huomasi ilmanlaadun eron. Vanhassa asunnossa oli seisova, kuiva ilma.
Aikoina jolloin tulee oltua ulkona olo on parempi, talvisin kun ei huvita ulkoilla, on vähän heikompi.

Onko sulla allergiaa ? altistutko homeelle ?
Selässä jotain jumeja tai lukkoja jotka vaikeuttavat hengitystä ja tekevät olon raskaaksi ??

Kiitos kaikille vastauksista! :)

Vastaan tähän viestiin sen verran, että mulla on lääkkeenä annettu intistä ventoline ja symbicort (hoitava). Voiko olla ettei nämä ko. lääkkeet sovikkaan minulle? Välillä tuntuu, että ne auttaa vähäsen mutta ei tarpeeksi. Kaikki treenaaminen on x1000 raskaampaa kuin ennen. Täytyykö vaan siis odottaa (ja treenata) jotta se sietokyky kasvaisi? Ekoista oireista ja astmakohtauksista on nyt 3 kk suunnilleen. Kunnallisessa ne ei nyt oikeen ota tosissaan tätä vaikka oon kertonu kohtauksista ja muusta mitä kaikkea intissä kävi. Ongelma on se, että eihän mulla ole edes reseptiä noihin lääkkeisiin sitten ku ne loppuu. Mulla on yksi käynti vielä varattu lääkärille, mutta jos ei nyt saa mitään apua eikä neuvontaa niin vaihdan kyllä yksityiselle.

Niin ja en ole nyt käyttänyt lääkkeitä kun ennen liikuntaa satunnaisesti, koska kiellettiin lääkkeiden käyttö kun ei ole varmaa annostuksesta ja pälä pälä. En vaan silti voi olla ilman, mutta en myös osaa itse annostella! :(

Mulla oli kans joskus symbicort eikä toiminu, joten se vaihdettiin seretideen. Aluks oli käytössä lääke jonka vahvuus on 50/250 ja vaikeina aikoina (esim. flunssa tai muu pahenemisvaihe) 50/500. Tällä hetkellä vointi niin hyvä että normilääkitys on seretide 50/100 ja vastaavasti pahenemisvaiheessa 50/250.

Mutta siis hoitavan lääkkeen ideahan on just se, että sitä käytettäis säännöllisesti. Jos sitä ottaa vaan satunnaisesti niin sehän olis vähän kun antibioottikuuri josta otetaan yks pilleri aina vaan välillä jos tuntuu huonolta... Eli siis kannattaa vaan ottaa sitä symbicorttia aamuin ja illoin. Yleensä annostus on 1-2 annosta aamuin illoin, tai jopa 1-4 annosta aamuin illoin. Eli jos otat sen 1-2 aamulla ja illalla niin ei ainakaan liikaa pitäis tulla. Suuremmilla annoksilla käsien tärinää voi ilmetä, mutta se ei kuitenkaan oo vaarallista, joillakin sitä tulee jo normaalilla annoksella.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko sulla allergiaa ? altistutko homeelle ?
Selässä jotain jumeja tai lukkoja jotka vaikeuttavat hengitystä ja tekevät olon raskaaksi ??
Ihan perus kevyt siitepölyallergia, mut tää ei johdu selkeesti siitä. Yleensä en edes käytä lääkkeitä siihen. Homeesta sen verran, että oon kuullut niin paljon juttua siitä että kuinka varuskuntien kasarmit on homeessa, niin voi olla että se ei ainakaan auttanut asiaa kun se astma kuitenkin puhkesi siellä. Noista lukoista tai jumeista en tiedä, mutta olettaisin kuitenkin että vika on hengitysteissä.

Mulla oli kans joskus symbicort eikä toiminu, joten se vaihdettiin seretideen. Aluks oli käytössä lääke jonka vahvuus on 50/250 ja vaikeina aikoina (esim. flunssa tai muu pahenemisvaihe) 50/500. Tällä hetkellä vointi niin hyvä että normilääkitys on seretide 50/100 ja vastaavasti pahenemisvaiheessa 50/250.

Mutta siis hoitavan lääkkeen ideahan on just se, että sitä käytettäis säännöllisesti. Jos sitä ottaa vaan satunnaisesti niin sehän olis vähän kun antibioottikuuri josta otetaan yks pilleri aina vaan välillä jos tuntuu huonolta... Eli siis kannattaa vaan ottaa sitä symbicorttia aamuin ja illoin. Yleensä annostus on 1-2 annosta aamuin illoin, tai jopa 1-4 annosta aamuin illoin. Eli jos otat sen 1-2 aamulla ja illalla niin ei ainakaan liikaa pitäis tulla. Suuremmilla annoksilla käsien tärinää voi ilmetä, mutta se ei kuitenkaan oo vaarallista, joillakin sitä tulee jo normaalilla annoksella.

Siis olen ottanut avaavaa lääkettä silloin tällöin, mutta tuntuu tosian että ei se yksinään riitä. En ymmärrä, että miksi ne lääkärit haluaa mun olevan nyt seuraavaan käyntiin ilman lääkettä kun ne ei aijo edes testata mitään enään. Käski vaan olla ottamatta kun ei vielä tiedetä annostusta. Mä nyt sit alan ottaa ton aamuin illoin, niinku mulle intissäkin neuvottiin. Luulin, että se otetaan vain silloin kun on joku tauti päällä, mutta kai mä voin nyt sit toistaseks ottaa sitä aamuin illoin. Täytyy sanoa, etten ihan oikeasti jaksa näitä oireita. Jos muuten käytän niitä lääkkeitä niin tärisen kun haavanlehti, lieneekö vaan sitten yksilöllistä. :D

Kerroit sairastaneesi ennen astmaa, tapahtuiko tuo sairastuminen intissä, jos näin on niin sun sairaus on mitä luultavammin sieltä peräisin. Varsinkin kun puhuit tuosta kasarmien homeesta.

Kerroit sairastaneesi ennen astmaa, tapahtuiko tuo sairastuminen intissä, jos näin on niin sun sairaus on mitä luultavammin sieltä peräisin. Varsinkin kun puhuit tuosta kasarmien homeesta.
Siis ei mulla ole ollut ennen astmaa, tai en oo mitään huomannut, hyvin jaksoin treenata mielestäni. Siis kaikki tää tapahtu siellä intissä, kunto laski ihan hirveesti kun sairastuin tosi pahasti, ja sain 2 jälkitautia, jossa viimeisessä pistivät pakkaseen juoksemaan vielä päälle. Lopulta epäilivät keuhkokuumetta kun oli niin hirveät kivut ja sain ensimmäisen kohtauksen, jota en tunnistanut kun jälkikäteen kun ei mitään keuhkista ollut, vaan epäilivät ekan kerran astmaa. Jouduin sitten 2 viikon pef-seurantaan ja ei hyvältä näyttänyt. Ne kasarmin homeet ei varmasti auttaneet, olin kuumeessa yhteensä 5 viikkoa, josta 1 viikko siviilissä. Oireet ovat sieltä helpottuneet vähäsen, mutta ei todellakaan niin paljon kun olisin olettanut. En vain oikein osaa odottaa mitään, kun ei ennen ole tällaista ollut.

Ite olin intissä viikon ja se riitti astman kaltasten oireiden puhkeemiseen. Kun lähdin pois sieltä niin en pystyny junassa puhumaan ilman että olisin yskiny. Kävin sitten pef seurannassa ja spirossa pari viikkoa sen jälkeen ku olin takasin päässy kotiin ja ei niitten mukaan mitään. Ja vielä tarkennuksessa että hengittäminen alko olemaan raskasta ihan kävellessä. Ja kyl siin meni puol vuotta et mulla alko sykealueet olemaan normaalit, ja tällä hetkellä paremassa kunnossa ku viime kesänä ku siellä kävin.

Edit. Nyt vielä tähän oma mielipide mikä tosiaankin on mielipide. Jos noi lääkkeet aiheuttaa sulle pahojakin sivuoireita (tärinä, kuuluu ihan noitten lääkkeiden sivuoireisiin) niin jos mitenkään pystyt niin jätä pois varsinkin jos lääkärit ei pysty edes varmistamaan että olis astma kyseessä, noi lääkkeet voi pahentaa vaan tilannetta. Ite jätin kokonaan lenkkeilyn pois ja vaihdoin kuntopyörään niin pitkäks aikaa et oli hengitys taas helpompaa. Mutta niinku sanoin ni tää on mun mielipide mitä kannattaa kokeilla jos alkaa vaihtoehdot loppumaan kesken.

Ite olin intissä viikon ja se riitti astman kaltasten oireiden puhkeemiseen. Kun lähdin pois sieltä niin en pystyny junassa puhumaan ilman että olisin yskiny. Kävin sitten pef seurannassa ja spirossa pari viikkoa sen jälkeen ku olin takasin päässy kotiin ja ei niitten mukaan mitään. Ja vielä tarkennuksessa että hengittäminen alko olemaan raskasta ihan kävellessä. Ja kyl siin meni puol vuotta et mulla alko sykealueet olemaan normaalit, ja tällä hetkellä paremassa kunnossa ku viime kesänä ku siellä kävin.
Alussa mäkään en jaksanut kävellä yskimättä kun hullu, just ja just jaksoin lähteä syömään. Ehkä mullakin on siis toivoa "parantua" jos vain odottelen ja urheilen? Armeijaan paluusta en kyllä tiiä, tuntuisi siltä että jos menisin takaisin, niin oireet takuulla palaisivat, viimeistään pakkasilla.

Siis olen ottanut avaavaa lääkettä silloin tällöin, mutta tuntuu tosian että ei se yksinään riitä. En ymmärrä, että miksi ne lääkärit haluaa mun olevan nyt seuraavaan käyntiin ilman lääkettä kun ne ei aijo edes testata mitään enään. Käski vaan olla ottamatta kun ei vielä tiedetä annostusta. Mä nyt sit alan ottaa ton aamuin illoin, niinku mulle intissäkin neuvottiin. Luulin, että se otetaan vain silloin kun on joku tauti päällä, mutta kai mä voin nyt sit toistaseks ottaa sitä aamuin illoin. Täytyy sanoa, etten ihan oikeasti jaksa näitä oireita. Jos muuten käytän niitä lääkkeitä niin tärisen kun haavanlehti, lieneekö vaan sitten yksilöllistä. :D

Sivuvaikutuksetkin luultavasti ainakin lievenee kun elimistö tottuu siihen lääkkeeseen. Jos joskus saat ton lääkityksen ihan pysyvästi niin siinäkin on sitten aika paljon vaihtoehtoja jos tulee esim tärinää. Itellä vaihdettiin ensin Bricanyl Salbutamoliin ja lopulta Ventolineen just tärinän takia.

Edit. Nyt vielä tähän oma mielipide mikä tosiaankin on mielipide. Jos noi lääkkeet aiheuttaa sulle pahojakin sivuoireita (tärinä, kuuluu ihan noitten lääkkeiden sivuoireisiin) niin jos mitenkään pystyt niin jätä pois varsinkin jos lääkärit ei pysty edes varmistamaan että olis astma kyseessä, noi lääkkeet voi pahentaa vaan tilannetta. Ite jätin kokonaan lenkkeilyn pois ja vaihdoin kuntopyörään niin pitkäks aikaa et oli hengitys taas helpompaa. Mutta niinku sanoin ni tää on mun mielipide mitä kannattaa kokeilla jos alkaa vaihtoehdot loppumaan kesken.

Millä muten perustelet että lääkkeet voi pahentaa tilannetta? Eihän ne nyt mitään haittaa aiheuta vaikka astmaa ei oliskaan? Eikai ne lääkäritkään niitä määräis jos ei oo varmoja sairaudesta ja vois aiheuttaa jotain ongelmia? Ei niitä nyt tietenkään kannata käyttää jos aina vaan tuntuu ettei ne auta mitään, mutta kannattaa ihan rauhassa kokeilla jos ne auttais.

Edit: Ja vielä tarkennuksena, että lääkärithän saattaa määrätä hoitavia/avaavia astmalääkkeitä ihmisille vaikka heillä ei astmaa ole vaan esimerkiksi keuhkoputkentulehdus. Koska se hoitava lääke nimenomaan auttaa siihen tulehdukseen. Jos lääkkeestä siis olisi haittaa ei astmaattiselle henkilölle, sitä tuskin määrättäisiin.

Mulla on ollut erikoiskorvattu astmalääkitys vuodesta 91. Lääkitys ja annostus määräytyivät ensin omatoimisen pef-seurannan ja sitä seuranneen parin päivän kliinisten, sairaalassa tehtyjen kokeiden jälkeen (histamiiniärsytyskoe placebolla ja ilman, liikuntarasituskoe, keuhkokuvat, poskiontelokuvat sekä poskionteloiden punkteeraus) eli ei ne lääkärit pysyvää lääkitystä ihan heti määrää.

Hoitavaa lääkettä pitää käyttää koko ajan. Avaavan lääkkeen käyttötarve merkitsee sitä, että hoitava lääke ei ole vielä tehnyt tehtäväänsä ja astma ei ole hallinnassa. Kyse voi olla annostuksesta - en usko, että lääketyyppi vaikuttaa hirveästi. Joskus inhaloitava steroidi ei tuota tulosta lisäannostuksellakaan. Itsellä käy näin joskus kovan flunssan jälkeen. Silloin itsehoitoon kuuluu suun kautta otettava kortikosteroidi (predinosolon). Ikävästi se pöhöttää, mutta vie kyllä tehokkaasti kaikki astma- ja allergiaoireet. Kannattaa varmaan ottaa lääkärin kanssa puheeksi tällainenkin jos hoitava lääke ei tuo kuukausien kuluessa tulosta.

Pelkästään inhaloitavilla pystyy nykyään hyvin ajamaan työmatkat pyörällä vaikka 20 asteen pakkasessa.

Millä muten perustelet että lääkkeet voi pahentaa tilannetta? Eihän ne nyt mitään haittaa aiheuta vaikka astmaa ei oliskaan? Eikai ne lääkäritkään niitä määräis jos ei oo varmoja sairaudesta ja vois aiheuttaa jotain ongelmia? Ei niitä nyt tietenkään kannata käyttää jos aina vaan tuntuu ettei ne auta mitään, mutta kannattaa ihan rauhassa kokeilla jos ne auttais.

Edit: Ja vielä tarkennuksena, että lääkärithän saattaa määrätä hoitavia/avaavia astmalääkkeitä ihmisille vaikka heillä ei astmaa ole vaan esimerkiksi keuhkoputkentulehdus. Koska se hoitava lääke nimenomaan auttaa siihen tulehdukseen. Jos lääkkeestä siis olisi haittaa ei astmaattiselle henkilölle, sitä tuskin määrättäisiin.
Noitten lääkkeiden sivuvaikutuksena on just tärinä ja ns. sydämentykytys, jos se syke nousee korkeelle lääkkeiden takia. Itellä ei ollu mitään sivuvaikutuksia mut jos joku tärisee sen jälkeen ku vetelee noita ni vois sanoa että se saattaa vaikuttaa. Yksilöllisiähän noi oireet on loppujen lopuks.

Voi olla, että ongelmana on se että lääkkeiden käyttö on katkaistu liian usein, juuri silloin kun se olisi saattanut auttaa ja alkaa helpottamaan tilannetta. Ymmärrän, että spirometriaa varten täytyy olla ilman lääkkeitä, mutta jotenki nyt tuntuu ihan hölmöltä kun en ole vielä saanut sitä "viimeistä ja lopullista" lausuntoa lääkäriltä vaikka spirometriassa olin. Hoitaja vaan kommentoi siihen, että odotellaan nyt sitten mitä lääkäri sanoo, eikä oikeastaan ohjeistanut millaan tavalla lääkkeiden käyttöä, vaikka painotin kovasti etten pysty olemaan ilman niitä. Otan nyt sitten niitä lääkkeitä toistaseksi niinkun täällä on muut ottaneet, ehkä se siitä alkaa helpottamaan.

Olen syönyt niitä suun kautta otettavia lääkkeitä myös n. 3 viikon ajan. Silloin alussa oli vielä keuhkoputkentulehdus päällä, mutta siitä on jo aikaa ja tuntuu että oireet ovat melko vaikeita vieläkin.

Kun tuossa spekuloitte, että onko mulla oikeasti astmaa kun lääkärit eivät ole olleet yksimielisiä siitä. niin se ei voi ainakaan olla:

- tulehdus (ei ole ollut kuumetta enään 2kk ainakaan)
- jumi tai lukko (mikä selittäisi astmakohtaukset?)
- huono kunto (ennen inttiä juoksin tunnin mittaisia lenkkejä vaikka pakkasessa)

Ja kun oireet ovat olleet seuraavia:

- kova yskä (myös yöllä) jatkui ainakin 2 kk
- 2 rajua astmakohtausta + 1 pienempi
- henki vinkuu urheillessa kovemmalla teholla kuin kävely
- tuntuu siltä kuin joku istuisi päällä, eli rintaa puristaa
- väsyminen ja hyytyminen hyvin nopeasti liikunnan aloittamisen jälkeen (myös kävellessä)

Back
Ylös Bottom