Astma ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shrimp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä kanssa vuoden ajan tehty astmatutkimuksia. Pef-seurantaa ei saada tehtyä, koska koko ajan on keuhkoputkentulehdus tai muu tauti, silloin kuulemma tulee väärä positiivinen tulos. Ja olen saanut tässä vuoden aikana 2 kertaa kuurin kortisonia, koska mikään muu ei ole enää auttanut, yskä on niin voimakas että meinaan suorastaan tukehtua. Ja tietenkin tuo kortisoni taas häiritsee ja lykkää taas tutkimuksia entisestään.

Lääkärit eivät myöskään usko, että minulla voisi olla hengenahdistusta, koska puhallan niin hyvät pef-arvot, varsinkin suhteessa kokoon ja sukupuoleen (olen noin 50 kg ja naissukupuolta edustan). Sillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä asian kanssa, että opiskelen puhallinsoittimen soittoa toisen asteen oppilaitoksessa täyspäiväisesti...

Ei minusta vaan ole yhtään normaalia, että välillä jaksan hölkätä kevyesti useamman kilometrin ja vaikkapa viikon päästä pelkästään rappusten kävely hengästyttää. Ei kai kenenkään koko peruskunto voi romahtaa pelkästään viikossa, eihän? Välillä kaikki liikkuminen on täyttä tuskaa, kun ei vaan henki kulje. Puhumattakaan soittimen soitosta, ei meinaa opinnot edetä koska en kykene soittamaan tarpeeksi kun olen jatkuvasti kipeänä.

On kyllä täysin sietämätön kevät takana. Olen ollut terveenä vain joitakin viikkoja tämän vuoden puolella, sitten taas iskee uusi tauti, kova yskä ja keuhkoputkentulehtus. Nyt en ole ollut edes kipeänä, kun kortisonit ja avaavat päivittäisessä käytössä, vaan varmaankin tuo katupöly aiheutti taas keuhkoputkentulehduksen. Hengitys vinkuu ja rohisee, nukkuminen onnistuu vain puoli-istuvassa asennossa. Huomenna taas lääkäriin...

Itsellä kanssa vuoden ajan tehty astmatutkimuksia. Pef-seurantaa ei saada tehtyä, koska koko ajan on keuhkoputkentulehdus tai muu tauti, silloin kuulemma tulee väärä positiivinen tulos. Ja olen saanut tässä vuoden aikana 2 kertaa kuurin kortisonia, koska mikään muu ei ole enää auttanut, yskä on niin voimakas että meinaan suorastaan tukehtua. Ja tietenkin tuo kortisoni taas häiritsee ja lykkää taas tutkimuksia entisestään.

Lääkärit eivät myöskään usko, että minulla voisi olla hengenahdistusta, koska puhallan niin hyvät pef-arvot, varsinkin suhteessa kokoon ja sukupuoleen (olen noin 50 kg ja naissukupuolta edustan). Sillähän ei tietenkään ole mitään tekemistä asian kanssa, että opiskelen puhallinsoittimen soittoa toisen asteen oppilaitoksessa täyspäiväisesti...

Ei minusta vaan ole yhtään normaalia, että välillä jaksan hölkätä kevyesti useamman kilometrin ja vaikkapa viikon päästä pelkästään rappusten kävely hengästyttää. Ei kai kenenkään koko peruskunto voi romahtaa pelkästään viikossa, eihän? Välillä kaikki liikkuminen on täyttä tuskaa, kun ei vaan henki kulje. Puhumattakaan soittimen soitosta, ei meinaa opinnot edetä koska en kykene soittamaan tarpeeksi kun olen jatkuvasti kipeänä.

On kyllä täysin sietämätön kevät takana. Olen ollut terveenä vain joitakin viikkoja tämän vuoden puolella, sitten taas iskee uusi tauti, kova yskä ja keuhkoputkentulehtus. Nyt en ole ollut edes kipeänä, kun kortisonit ja avaavat päivittäisessä käytössä, vaan varmaankin tuo katupöly aiheutti taas keuhkoputkentulehduksen. Hengitys vinkuu ja rohisee, nukkuminen onnistuu vain puoli-istuvassa asennossa. Huomenna taas lääkäriin...
Voi hyvänen aika! :eek: Koitahan pärjätä, kuulostaa nimittäin aika pahalta. :(

Ootko missään verikokeissa käyny?

Marraskuussa viimein menin yksityiselle lääkärille viimein, kun alkoi olla ahdistus ja vinkuminen jokapäiväistä.
Ei varsinaisesti rasitusastma, työstä johtuva, joten vakuutus maksaa lääkärikäynnit...:rock:
Muutamaa vuotta aiemmin kävin keuhkolääkärillä yleisellä puolella, ja hänen diagnoosinsa oli, että ei astmaa, yksityisen mukaan olisi pitänyt jo silloin lääkitys aloittaa...

Siitä sitten aloitettiin kunnon kortisonikuurilla, tabletit ja henkeen vedettävä, sekä ventoline.
Nyt aamuin illoin hoitava- ja avaava lääke, eikä PEF ole enää pudonnut, tappotreenejä saa vetää, eikä avaavaa ole tarvinnut käyttää.
Ensi kuussa saan E-lausunnon kela-korttia varten, joten saa lääkkeistä korvauksen.

Myöskin allergiseen nuhaan yksityislääkäri puuttui kunnon lääkkeillä, enää ei tarvitse siitäkään kärsiä.
Yleisen puolen lääkäri vain kortisonisuihketta määräsi, yksityinen antihistamiinit ja hoitavat nenäsumutteet.

Joo, tässä on nyt 2 viikkoa ollu treenitaukoa pitkälti edellämainittujen oireiden takia...

Aerobista vetäessä, maksimisykkeitä lähennellessä, henki salpautuu ja mielettömän yskän kanssa saa poistua salilta kun ei enää vain henki yksinkertaisesti kulje. Tämä toistunut pari kertaa... Sit iski joku normaali pikkuflunna, joka nyt on kestäny pari viikkoa. Hengitys kohisee ja yskittää ja nukkumisesta ei tuu yhtään mitään.

Nyt sitten torstaina lääkäriin, ilmoittelivat keuhkoputken tulehdusta ja johonkin laitteeseen puhaltelun jälkeen lääkäri tiesi sanoa kyseessä olevan viruksen aikaansaama astmatyyppinen reaktio. Mukaan symbicortia ja antihistamiinia.

Mutta se mikä tässä nyt mietityttää: mahtaako nää samat oireet jatkua normaalin treenauksen yhteydessä? Näiden replyjen perusteella vähän kovemmatkin oireet on hallittavissa erilaisilla lääkekomboilla ja treenauksen pitäis sujua tulevaisuudessakin?

Joo, tässä on nyt 2 viikkoa ollu treenitaukoa pitkälti edellämainittujen oireiden takia...

Aerobista vetäessä, maksimisykkeitä lähennellessä, henki salpautuu ja mielettömän yskän kanssa saa poistua salilta kun ei enää vain henki yksinkertaisesti kulje. Tämä toistunut pari kertaa... Sit iski joku normaali pikkuflunna, joka nyt on kestäny pari viikkoa. Hengitys kohisee ja yskittää ja nukkumisesta ei tuu yhtään mitään.

Nyt sitten torstaina lääkäriin, ilmoittelivat keuhkoputken tulehdusta ja johonkin laitteeseen puhaltelun jälkeen lääkäri tiesi sanoa kyseessä olevan viruksen aikaansaama astmatyyppinen reaktio. Mukaan symbicortia ja antihistamiinia.

Mutta se mikä tässä nyt mietityttää: mahtaako nää samat oireet jatkua normaalin treenauksen yhteydessä? Näiden replyjen perusteella vähän kovemmatkin oireet on hallittavissa erilaisilla lääkekomboilla ja treenauksen pitäis sujua tulevaisuudessakin?

Kunhan sairaus vaan saataisiin diagnosoitua niin lääkkeet kyllä löytyy varmasti.

Itellä astma ja ennen raskasta treeniä suosittelen ottamaan lääkettä nii jaksaa huomattavasti paremmin ja aerobista treeniä lisäämällä saat sykkeet alaspäin....

Rasitusastma

Kuinka moni kärsinyt/kärsii tällaisesta oireesta?
Eli olen nyt käynyt muutamaan otteeseen vetämässä tuon Hiitin (intervalliharjoitteen) ja aina sen jälkeen on esiintynyt yskää, hengityksen vinkumista, jopa hengenahdistusta. Lisäksi olen hengästynyt jopa vielä 10 min harjoitteen jälkeen. Kakki siis rasitusastman oireita. Takana on kuitenkin pitkä urheilu-ura milloin tämmöistä ei vielä esiintynyt. Nyt olen harrastanut hyvin vähän mitään korkeasykkeistä aerobista ja olenkin miettinyt voiko johtua vain paskasta kunnosta. Oireita ei esiinny kuitenkaan mm. rankkojen saliharjoitteiden (mave, kyykky) tai matalasykkeisen juoksumatolla rullaamisen jälkeen. Pitäisikö olla huolestunut?

Mulla on rasitusastma ja oireita tulee kuvailemissasi tilanteissa, kun juostaan kovaa. Hengitys vinkuu ja yskittää, sykkeet paukkaa ihan taivaissa vielä pitkään suoritteen jälkeen. Mulla kyllä esiintyy tota yskimistä myös kovan kyykyn tai maven yhteydessä. Käytän avaavaa yleensä aerobista ennen, kaikissa kävelyä rankemmissa suoritteissa, ja ennen kovaa salitreeniä, jos tiedän että teen kovan treenin, sillä takaan sen, että happi ei lopu ennen voimia. En jaksa myöskään sitä yskimistä ja kutittavaa tunnetta keuhkoputkessa, joka seuraa jos en ota lääkettä. Muutoin en käytä salitreeniä ennen enää avaavaa. Käytän aamuin illoin symbicortia, kun se on nyt määrätty siihen asti kun menen uudelleen spiroon, eli sillä porskuttaa hyvin kun se on kuitenkin pitkävaikutteinen.

Mutta en tiedä pitäisikö olla huolestunut. Eihän tuo rasitusastma maailmaa kaada, varsinkaan jos ei kilpaurheile. Itsellänikään mitään oireita ei ollut, ennen kun vasta näin "aikuisiällä" (lue: 20-vuotiaana) puhkesi astma kovan sairastelun tuloksena. Oletko altistunut jollekin minkä takia voisi tuo astma olla puhjennut?

En kyllä musta ole millekkää tavallisuudesta poikkeavalle altistunut. Yks remontti tässä on takana, missä tuli paljon maalailtua. No täytyypi mennä lekurille jos vielä pahenee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En kyllä musta ole millekkää tavallisuudesta poikkeavalle altistunut. Yks remontti tässä on takana, missä tuli paljon maalailtua. No täytyypi mennä lekurille jos vielä pahenee.
No voihan se olla sekin? Oot ehkä hengitelly jotain höyryjä, joita ei olisi pitänyt. Muita altistavia on bronkiitin lisäksi pöly, ja home. Jos sulla on taipumusta atopiaan ja allergiaan, niin olet riskiryhmässä.

Herätellääs vanhaa keskustelua. Te, joilla on rasitusastma, niin kuinka kauan oireet kestää maksimaalisen suorituksen jälkeen? Kävin keskiviikkona juoksemassa juoksutestin, ja pari viimeistä minuuttia henki vinkui ja oli ihan pinnallista, kun yritti väkisin juostessa vetää syvään henkeä niin tuntui että oksentaa ja keuhkoja poltti ihan hemmetisti. Varmaan 15min testin jälkeen hengitys vinkui ja sattui, ja vieläkin keuhkoihin sattuu kun koittaa vetää syvään henkeä. Samana päivänä kurkusta tuli aika paljon osittain verisiä limaklimppejä.

Astmalääkkeet olen joskus saanut, mutta siitä on useampi vuosi aikaa ja diagnoosi ei ollut ollenkaan varma, sain ne käytännössä vain kokeiluun jos niistä olisi hyötyä.

Joskus öisin herään myös yskimään niin ettei meinaa tulla loppua ollenkaan.

Herätellääs vanhaa keskustelua. Te, joilla on rasitusastma, niin kuinka kauan oireet kestää maksimaalisen suorituksen jälkeen? Kävin keskiviikkona juoksemassa juoksutestin, ja pari viimeistä minuuttia henki vinkui ja oli ihan pinnallista, kun yritti väkisin juostessa vetää syvään henkeä niin tuntui että oksentaa ja keuhkoja poltti ihan hemmetisti. Varmaan 15min testin jälkeen hengitys vinkui ja sattui, ja vieläkin keuhkoihin sattuu kun koittaa vetää syvään henkeä. Samana päivänä kurkusta tuli aika paljon osittain verisiä limaklimppejä.

Astmalääkkeet olen joskus saanut, mutta siitä on useampi vuosi aikaa ja diagnoosi ei ollut ollenkaan varma, sain ne käytännössä vain kokeiluun jos niistä olisi hyötyä.

Joskus öisin herään myös yskimään niin ettei meinaa tulla loppua ollenkaan.

Tuo viimeinen on ihan selkeä astman merkki ja nuo muutkin rasituksen yhteydessä normaaleilta kuulostavilta. Oletko varma, ettei sinulla ole "enemmän" kuin pelkkä rasitusastma? Lähinnä tuo yöllä yskiminen herättää kysymyksen.

Kannattaa hankkia ainakin keuhkoputkia laajentavaa lääkettä, eli sitä kohtauslääkettä ja käyttää sitä urheilusuoritusten yhteydessä. Vaimolla myös rasitusastma ja se ei voi kuntoilla ilman piippua, tai tulee tuota vinkuvaa hengitystä ja pahempia oireita vaikka muutoin pärjää ilman lääkitystä.

Lääkäriin sedän puheille mars mars :)

Minulla oli mukulasta(n. 3v) reilu parikymppiseksi (ajoittain) erittäin paha astma, enkä voi kokemani perusteella antaa kuin yhden vinkin:

Säännöllinen lääkitys.

Väitän, että oma astmani parantui säännöllisen inhaloitavan kortisonilääkityksen myötä. Avaavat lääkkeet auttavat tietysti kohtaukseen, mutta en koe että niistä olisi ollut apua itse sairauden hoidossa.

Ja anbeulle: tuo yöllinen heräily kohtauksiin viittaa ns. normaaliin astmaan, sillä kohtaukset iskevät usein öisin. Käyhän jollain keuhkosairauksien erikoislääkärillä tarkastuttamassa tilanne.

Ääni edelliselle kirjoittajalle täältä. Suosittelen riittäviä hoitojaksoja (useita kuukausia putkeen vähintään) noilla hoitavilla, on hyvin todennäköistä pärjätä paljon paremmin kuin pelkkää avaavaa ottamalla tarvittaessa. Houkutus lopettaa lääkitys on tietysti suuri kun enimmät oireet poistuu tai ainakin alkaa unohdella säännöllisesti lääkitä.

Muita vinkkejä yleiseen astman helpotukseen on homeloukuista pois muuttaminen, riittävästä ilmanvaihdosta huolehtiminen (onko ilma esim. aamulla makuuhuoneessa kovin tunkkainen?) jne. Yksi pieni mutta omalla kohdalla merkitsevä asia on ollut hajusteiden käytöstä luopuminen, ei siis deodorantista :) mutta ei ehkä kannata sitä Gaultieria joka aamu päällensä suihkaista.

Yöllinen herääminen kohtaukseen kuullostaa kyllä hoitavan lääkkeen puutteelta. Käy ihmeessä lääkärillä tarkistamassa lääkityksesi ja kerro oirehtimisesi. Itsellä Symbicort, jossa pitkätehoista avaavaa kortisonin lisäksi. Nyt kun flunssa meni keuhkoihin otan viikon kuurin kolmesti aamulla ja illalla. Normaalisti en ole tarvinnut lääkitystä oikeastaan kolmeen vuoteen.

Astmaatikoille kannatan ennen kovaa reeniä avaavien käyttöä. Itsellä käytössä Bricanyl. Otettava vaan riittävän ajoissa, että ehtii vaikuttaa.

nimim. Vinkuminen kesken reenien pilaa fiiliksen.

No niin, nostelen nyt tätä ketjua. Itselläni tämä talvi ollut todella rankka, välillä ollut kortisonitablettikuuria, välillä keuhkoputkentulehduksia ja antibioottikuureja. Nyt on ollut vähän parempi jakso jo muutaman viikon, vaikkakin pef-arvot ei vieläkään normaalit.

Eli siis, moni tässä ketjussa on puhunut korkeasta sykkeestä liikunnan aikana. Minulla tuntuu esim salilla vaikkapa jalkaprässin jälkeen, että sydän on aivan kurkussa ja vieläpä pitkän aikaa. Joudun pitämään kohtuu pitkiä taukoja välillä. Lenkkeilyn olen toistaiseksi hoitanut hölkkäämällä melkeimpä kävelyvauhtia, ja maksimissaan puolen tunnin lenkkejä. Sen pidempiä aikoja ei yksinkertaisesti pysty :( Tällä hetkellä minulla ei ole enää käytössä pitkäkestoista laajentavaa, mutta voi olla että se otetaan takaisin käyttöön, jos vaan löytyy sellainen lääke joka ei aiheuta pahoja rytmihäiriöitä (edellinen lääke siis aiheutti tuntejakin kestäviä takykardiakohtauksia). Tällä hetkellä olen siis ennen vaikkapa lenkkiä ottanut avaavaa lääkettä hyvissä ajoin, ja tarvittaessa lisää lenkin aikana/jälkeen. Polttelua ja liman nousua on monesti vielä seuraavana päivänäkin :rolleyes:

Miten nopeasti te muut astmaatikot olette päässeet kuntoon vaikkapa keuhkoputkentulehduksen jälkeen? Riittääkö yleensä kuukaisi tai kaksi parantumiseen? Helpottaako keuhkojen polttelu koskaan, vai onko se koko loppuelämän ajan aina oireena liikkumisen jälkeen? Kuinka moni on joutunut vaihtamaan lajia kokonaan astmaan sairastuttuaan?

Entä tarvitseeko monikin teistä verenpainelääkitystä kortisonilääkkeitten vuoksi? Miten verenpainelääkitys vaikuttaa liikkumiseen?

Hmm... tässä hieman omia mietteitä kyseisestä "oireyhtymästä" kun sen kanssa olen elänyt ihan lapsesta asti.

Alussa se oli aivan kauheaa, ei pystynyt tekemään mitään ja öisin piti herätä ahdistukseen. Lääkekään ei auttanut näihin pelkästään joten ei muuta kuin ulos raittiiseen ilmaan. Oli se sitten kesä taikka talvi. Pihalle vaan. Siellä se rauhottui. Urheilemaan ei oikein pystynyt.

Tässä kun on tullut lapsesta asti sitä hoidettua (joskus aktiivisemmin, joskus unohdellut), niin hyvin on päässyt eteenpäin, urheilun olen aloittanut pienissä määrissä astman toteamisen jälkeen ja lisännyt urheilun määrää. Ainoa mikä enään nykyään tökkii on pakkasellä lenkkeily. En tiedä miksi pakkasessa lenkkeily vaan ei luonnistu multa. Maksimissaan pystyn heittämään n.1h lenkin pakkasella juosten. Tosin hiihtämään pystyn ja siinä ei enään oireile juuri nimeksikään.

Haittana noissa lääkkeissä on juuri ne rytmihäiriöt (ainakin itsellä). Nämäkin vaan ilmenee jos on tosi paljon joutunut veteleen inhalaattoria.

Nykyään siis saleilen, kamppeilen, kahvakuulailen ja lenkkeilen ja astma ei enään vaivaa ollenkaan. 6 treeniä siis vedän viikossa, ja yhtenä välipäivänäkin on aktiivista lepoa. Sen tiedän, että siellä taustalla se muhii. PEF arvot ovat jopa paljon keskivertoa ylempänä. Yksikään kaverini ei ole puhaltanut niin paljon kuin mä puhallan.

Mitäs tästä voi sanoa summasummarum... vastauksia ei kovin paljoa tullut, mutta omia kokemuksia.

Elikkäs, urheilua ei missään nimessä saa tai pidä unohtaa... meillä kun tuo torvisupistuu normaalia herkemmin niin sitä pitää ruokkia. Ja hoitavat lääkkeet siinä sivussa. Enään en muuten ota edes noita hoitavia.

Taas typeryyksiä tässä kyselen. Eli mihin perustuu liikunnan vaikutus astmatulehdusta lievittävänä? Helpottuuko tulehdus, koska liikunnan aikana/jälkeen tulee yskittyä limat keuhkoista, vai helpottaako siksi koska kehon kortisolitasot nousevat liikkuessa? Vai joku aivan muu selitys?

Nyt menee itselläni astman suhteen vähän paremmin! :) Eli vahvin seretide nyt käytössä, jaksan vihdoin lenkkeillä, pari kertaa on jo tullut tunti yhtäjaksoisesti hölkättyä vieläpä mäkisessä maastossa, aikamoinen kunnonnousu verrattuna viime kevääseen. Mutta kovin on huonoa lihasten palautuminen näillä lääkeannoksilla, lihakset vaan kramppailee omiaan, pitää syödä monta banaania päivässä tai juoda paljon tuoremehua +syödä päivittäin magnesiumia jotta tulee magnesiumia ja kaliumia tarpeeksi. Ja ehkä kohta jaksaisi taas jatkaa puntteiluakin! :puntti:

Itelläkin on syntymästä asti ollu rasitusastma. Pienenä haittas tottakai, mut oon tässä vuosien saatossa sen verran inspautunu urheilusta että ei vaivaa mitenkään enää. Cooperissa oon juossu sen 3000m ja pelaan uppopalloa, mielestäni aika kunnioitettava saavutus astmaatikolta :D Ite luulen vaan et kun keuhkot on paremmassa tikissä niin ei ne keuhkoputket ahtaudu sit vaan niin pahasti, mutta en osaa sanoa. Tota lääkettäkään en käytä kun kipeenä.

Suositut

Back
Ylös Bottom