Astma ja treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shrimp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ole oikeastaan puhallellut PEF-mittariin kun vasta silloin kun astma todella pahana. Viimeksi lääkäri kuitenkin pyysi puhaltamaan kokeeksi ja viisari meni maximiin. Nyt kun ilmat kylmeni tuntuu keuhkoputkessa kevyttä limaisuutta mutta ei pahempaa.

astma lapsesta asti

mulla itellä on ollut astma (norm. ja rasitus) ihan pienestä asti. siihen on kokeiltu kaiken maailman lääkkeet. osa lääkkeistä toimineet jonkun aikaa ja sitten on tehot loppunut, lääkkeiden vaihdolla saanut taas hetkeksi helpotusta. tupakoitua tulee askin verran päivässä ja työpäivinä n. 2 askia. astma ja röökihän myös nostaa hemoglobiinia reilusti. noh mutta asiaan, monella ollu pitkiä flunssia ja keuhkoputken tulehduksia sun muita, itellä oli kans joskus n. puolivuotta keuhkokuumeita ja poskiontelon tulehduksia ja muita joiden takia meni myös joitain päiviä sairaalassa happilaitteissa. nielu/kitarisat oli kuvattu jo pienenä ja olleet sen näköiset ettei niitä tarvitse koskaan leikata. pitkien sairasjaksojen aikana lekuri sitten halusi kuitenkin ne kuvata ja yli tuplasti salitun koonhan ne oli, ei muutakun leikkaukseen ja sairastelu loppu, taudit jäivät siis näihin risoihin junnaamaan. tällä hetkellä en saa astmalääkkeistä minkään näköistä hyötyä, on käyty pef seurannat ja spirometrit mutta avaavilla lääkkeillä ei mitään vaikutusta. kuitenkin hengenahdistusta joka päivä ja aina rasituksessa, riittää siis kun kävelet rappuset ylös. sykkeet nousee myös jo välillä kun kääntää kylkeä sohvalla.

Sulla ei kyllä ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa se polttaminen tietysti. Ei edes se, että on tota ahdistusta ja muuta akuuttia mutta ymmärrät toki, että miten paljon sun elämässä on eroa 10-20 vuoden päästä jos lopetat heti tai et lopeta koskaan? Jos et kuole, ei ole sellaista vaihtoehtoa ettetkö katuis jatkamista. Käänteisesti ilmaistuna ei ole sellaista vaihtoehtoa jossa olet elossa, lopettanut ja kadut. Mun mielestä tässä ei oo sulle mitään miettimistä enää! :)

Nostampa hieman vanhaa aihetta kun heräsi kysymys.
Minulla on ilmennyt sama ongelma kuin MassaVajeella, eli juuri nimenomaan tuon HIITin aloittamisen seurauksena on alkanut yskittää. En ole kerennyt "hiittaamaan" kun vasta kahtena päivänä ja nyt toisen päivän päätteeksi minua on yskittänyt reilut 12 tuntia treenin jälkeen. Henkeä ei niinkään ahdista, vaan yskittää ja kurkussa/keuhkoputkessa tuntuu hieman oudolle. Ennen HIITin aloittamista tein m100's -treeniä, joka on raskaudeltaan/tehokkuudelta jokseekin rinnastettavissa hiittiin, koska sekin on lyhyt ja todella intensiivinen harjoitus. Sen kanssa minulla ei ilmennyt pahempaa yskimistä muuten kuin välittömästi treenin jälkeen kun olin hengästynyt.

Rasitusastmasta(mikäli tämä nyt sitä on) luettuani ymmärsin, että vaiva on korjattavissa liikunnalla. Kannattaako minun siis vaihtaa liikuntamuotoa hiitistä johonkin muuhun vai raivolla jatkaa hiittaamista, jotta vaiva poistuisi? Hiittihän parantaa todella tehokkaasti hapenottokykyä, minkä pitäisi edesauttaa rasitusastman nujertamista, eikö?

Nostetaampas vanhaa ketjua ylös kun en uutta viitsi alottaa..Minkälaisia annoksia teillä on hoitavassa lääkkeessä? Itse olen Pulmicortia ottanut 1 aamulla ja 1 iltaisin, monta vuotta jo sama annos, mutta alkanut miettiä onko liian pieni annostus, välillä öisin nukun todella huonosti ja urheilun jälkeen jää syke "päälle" eikä laske moneen tuntiin sieltä lepotasolle, voiko se liittyä astmaan? Avaavaa en ole "tarvinnut" urheilun yhteydessä pariin vuoteen, jos sitä ottaa niin sitten vasta pumppu hakkaakin..Kun mitään seurantaa ei keuhkopolilta eikä työterveydestä saanut, miten yleensäkin lääkitys säädetään riittävälle tasolle? Mistä sen tietää koska se on riittävä, liikaa ei huvittaisi ottaa, kun tietää että jotain sivuvaikutuksia kuitenkin isommilla annoksilla tulee

Symbicorttia 4 ja 4 välillä. Muuten 2 ja 2. Nyrkkisääntönä MULLE on sanottu että jos avaavaa enemmän kun 3 annosta viikossa niin tasapainossa on parantamisen varaa.

Kannattaa lääkärin kanssa keskustelulla noista lääkkeistä ennemmin kuin kysellä täällä. Yksilöllisiä asioita joihin et tule täällä saamaan oikeata vastausta.

Kannattaa lääkärin kanssa keskustelulla noista lääkkeistä ennemmin kuin kysellä täällä. Yksilöllisiä asioita joihin et tule täällä saamaan oikeata vastausta.

Mä oon kyllä eri mieltä tästä asiasta, jos lääkäreiltä asiaa kysytään niin varmaan joka toinen vetäs täällä Symbicorttia isoilla annoksilla monta vetoa päivässä, niin monta vikadiagnoosia ja väärää lääkettä on tullu elämän aikana saatua, että tykkään mielummin kuunnella näitä käyttäjien kokemuksia, sen lääkkeen käyttäjä sen olonsa parhaiten tuntee, ei lääkäri sitä voi tietää

Voisin sanoa, että lekurit (yleis etenkin) on helvetin pihalla astmasta ja sen eri esiintymismuodoista. Lääkitystä pyritään pienentämään ja huuhaillaan jotain hengitysharjoituksia yms. Kärsin monet vuodet vitullaan olevasta lääkityksestä.

Kunnes päädyin erikoislääkärille. Heilahti nimittäin isolla lekalla reseptit. Ja elämä helpotti tosissaan. Oireettomaksi ei näilläkään ole toivoakaan (kortisoniakin kokeiltu niin isoja annoksia että sai yskiä verta kun ei keuhkot kestäneet :D ), mutta kun asenne on se että otetaan tarpeeksi vahvat mujut, niin meillä uhreilla kyllä helpottaa elämä vakavissaan.

Symbicort yms. paskat toimii jos on mieto astma ja lähinnä isoissa keuhkoputkissa, ja jos limaneritys pysyy kurissa ettei se entisestään heikennä lääkkeen vaikutusta. Isohiukkasaineena se ei esim. itselläni toiminut, ja flunssan tms tapauksessa ei ollut toivoakaan pärjätä.

Back
Ylös Bottom