Astma ja (aamu)aerobinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leona
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuolla punttimimmeissä jo aiheesta kyselin ja kirjoittelin jotain. Kysymys kuuluu siis löytyykö täältä paljon astmaatikkoja ja miten astma vaikuttaa treeniinne? Tuleeko mielummin suosittua pelkkää punttitreeniä vai teettekö sitkeästi aerobista vaikka astmalääkkeiden avulla? Minä olen saanut oman rasitusastmani melko oireettomaksi kunnon kohottamisella ja sopivalla lääkityksellä, kuitenkin erityisesti kylmällä ilmalla ja siitepölyaikaan lääke pitää olla mukana ulkona lenkkeillessä. Nyt olen innostunut ajatuksesta tehdä reippaat kävelylenkit aamulla ennen aamiaista ja törmäsin aiheesta lueskellessani seuraavaan kommenttiin:
Jos sinulla on astma, älä tee aamuaerobista, sillä se saattaa pahentaa oireita ja johtaa "yöastmaa" (noctural asthma) aamulla.
Tuo on poimittu Kutrin sivuilta jutusta joka on käännös Muscle & Fitness- lehden marraskuun 2002 -numerosta (suuret kiitokset vaan Kutrille hienoista sivuista :thumbs: ). Nytpä kiinnostaisi kommenttinne tuosta väitteestä eli mitä mieltä olette?

Mulla on rasitusastma ja säännöllinen lääkitys. Vaikuttaa treeniin siten, että aina ennen treeniä, oli sitten sali tai aerobinen, otan avaavaa lääkettä että happi kulkee. Lääkärit, joiden kanssa olen astmaani hoitanut ovat kaikki kehottaneet harrastamaan (aerobista) liikuntaa, se on kuulemma vain hyväksi astmapotilaalle.
Tuohon väitteeseen aamuaerobisen välttämisestä en usko, eikä itselläni ainakaan ole ollut mitään haittaa.

Mulla on myös rasitusastma ja olen tehnyt aamuaerobista säännöllisesti pitemmän aikaa eikä ole ollut mitään ongelmia. Mä en käytä enää muuta kuin tarvittaessa-lääkitystä, ilman sitä huomaa astman oireita kun lähestytään 190 sykkeitä.

Minulla on myös tapana ottaa avaava lääke ennen treeniä, oli se sitten aerobista tai ei. Kovassa aerobisessa rykäisyssä se ei auta, mutta muutoin kyllä, eli kyllä se happi kulkee paremmin. Ajan mittaan olen luonnollisesti oppinut tunnistamaan kuinka kovaa täytyy rykäistä saadakseen kohtausta aikaiseksi, jolloin sen voi myös hyvin välttää. Sykelukemaa en tiedä, mutta kyllä se korkealla on. Päälajissani lentopallossa en ole ikinä saanut pelaamalla sitä aikaiseksi, treeneissä niin tapahtuu useinkin.

Mielenkiintoista, minä taas käytän hyvin harvoin sitä avaavaa lääkitystä, säännöllinen lääkitys on auttanut niin hyvin. Toisaalta kyllä sitä avaavaa lääkettä tulee otettua ennen rankempia aerobisia ihan varmuuden vuoksi, taatusti tosi korkeilla sykkeillä ja etenkin kylmässä ilmassa alkaa ahdistaa.

Vielä kymmenisen vuotta sitten olin tosi pahassa jamassa kun en rasitusastaman vuoksi ollut jotenkin uskaltanut harrastaa juuri mitään liikuntaa kammottavien kokemusten vuoksi. Vaikka lääkärit tosiaan painottivat tuota liikunnan parantavaa merkitystä minä pidin sitä niin vaikeana tienä, että en jaksanut edes yrittää. Nyt kuitenkin tajuan, että liikunnasta on todellakin ollut apua ja nyt pystyn jopa hölkkäämään jonkinlaisia lenkkejä - vielä kolme vuotta sitten pystyin juoksemaan maksimissaan 100 metriä ja ahdistuskohtaus iski.

En minäkään oikein usko, että aamuaerobinen olisi sen kummempi homma kuin mikään muukaan aerobinen. Kiitos kun kerroitte kokemuksistanne, se vahvisti uskoani :D

Originally posted by Tiukkis
Mielenkiintoista, minä taas käytän hyvin harvoin sitä avaavaa lääkitystä, säännöllinen lääkitys on auttanut niin hyvin.
Tuo tarkoittaa sitä että sulla hoito on hyvällä mallilla. Viime kerralla kontrollissa oli puhetta siitä että tavoite hoidossa on se että hoitavalla lääkityksellä oireet pysyy kurissa ja avaavaa ei tarvita kuin aniharvoin.

Täällä myös yksi astmaatikko joka kyllä harrastaa aamuaerobista. Käytän säännöllistä lääkitystä, ja ei mulla koskaan ole ollut ns. astmakohtausta joka todella vetäisisi hengen ahtaalle.

Nyt viime aikoina kuitenkin kun siitepölyaika alkaa olla parhaimmillaan on myös avaavaa lääkettä tullut joinakin päivinä otettua kun sellaista lievää ahtautta keuhkoissa tuntunut. Ei sinällään kuitenkaan liity noihin aamulenkkeihin, jotka on pauttiarallaa tunnin juoksulenkkejä pari-kolme kertaa viikossa. Voi olla siis vaikka punttireenipäivänä em. ilmiötä.

Todellakin liikunta auttaa ihan varmasti, ja hölkkäämisestä en kyllä koskaan luovu, ellei massaa tässä kerry ihan mahdottomasti...heh. Eli ei taida siitä olla pelkoa...

mho: niinhän se taitaa olla. Hoito vihdoin tehosi kun sain oikeat lääkkeet - pitkään lääkitys oli sellainen, että kestolääkitystä en edes muistanut käyttää kun ei siitä ollut mitään iloa ja avaavaa lääkettä otin varmaan 10 kertaa päivässä. Sitten ehkä 8 vuotta sitten lopulta tunnustin (!!) tilanteen lääkärille ja sain uuden lääkityksen joka tehosi. Sen jälkeen en olekaan oikeastaan käynyt lääkärissä astman vuoksi lainkaan, pitäis varmaan joskus käydä jossain kontrollissakin :rolleyes: Onhan kaikki hoito ja lääkitykset menneet tuossa ajassa taas huimasti eteenpäin. Joo, tiedän, että olen laiska ja tyhmä tässä asiassa :david:

Originally posted by mho
Viime kerralla kontrollissa oli puhetta siitä että tavoite hoidossa on se että hoitavalla lääkityksellä oireet pysyy kurissa ja avaavaa ei tarvita kuin aniharvoin.
Onkohan sitten parempi käyttää kokoajan säännöllistä lääkitystä kuin aina ennen kovaa aerobista ottaa avaava lääke...? Ainakin mulla on edullisempaa (taloudellisesti) käyttää pelkästään avaavaa lääkettä.

Originally posted by Jortsu
Onkohan sitten parempi käyttää kokoajan säännöllistä lääkitystä kuin aina ennen kovaa aerobista ottaa avaava lääke...? Ainakin mulla on edullisempaa (taloudellisesti) käyttää pelkästään avaavaa lääkettä.
Niin mulle sanottiin että avaavan lääkkeen käyttöä pitäis pyrkiä vähentämään ja hoitavalla pitää oireet kurissa. Se hoitava lääke on pidempivaikutteinen ja tarkoitettu pääsääntöiseksi lääkkeeksi. Itse kyllä käytän avaavaa kanssa aina ennen liikuntaa. Se hoitava on kalliimpaa ja kun sen vaikutusta ei edes huomaa :) Kohtauslääkkeen vaikutuksen huomaa, usein oikein tuntuu miten keuhkot saa vedettyä kunnolla täyteen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by mho
Tuo tarkoittaa sitä että sulla hoito on hyvällä mallilla. Viime kerralla kontrollissa oli puhetta siitä että tavoite hoidossa on se että hoitavalla lääkityksellä oireet pysyy kurissa ja avaavaa ei tarvita kuin aniharvoin.
Jep, juuri noin. Itse joudun turvautumaan avaavaan normaalisti vain rasituksen yhteydessä. Eläimile altistuminen onkin sitten kokonaan toinen juttu, mutta eipä se kyllä normaalitilanteeseeni kuulukaan.

Pari vuotta sitten pidin lähes täydellistä taukoa säännöllisestä lääkityksestä, vain eläinaltistusten yhteydessä varauduin tulevaan. En huomannut mitenkään konkreettista eroa, mutta käytän silti nykyään sitä säännöllistä päivittäin. Ehkä näin jälkeenpäin ajatellen ei nykyään tarvitse niin helposti turvautua siihen avaavaan. Jos puhtaasti taluodellisesti ajateltaisiin, niin luultavasti minulle tulisi halvemmaksi ottaa pelkkää avaavaa, mutta koska 75% korvataan joka tapauksessa, niin menoerä on kuukausitasolla naurettavan pieni.

Kyllä mulle ainakin oli suuri helpotus, kun pääsin riippuvuudesta avaavaan lääkkeeseen eroon. Olen kyllä vähän huono muistamaan tuota säännöllisen lääkkeen ottamista, mutta yleensä muistan suurin piirtein sopivan annostuksen sitä ottaa ja jos en ota, huomaan vaikutuksen parin päivän sisällä eli oireita tulee paljon helpommin. Silloin joskus olin siitä avaavasta lääkkeestä niin riippuvainen, että jos lähdin vaikka pariksi tunniksi johonkin ilman sitä, tuli melko varmasti ongelmia. Silloin saatoin hengästyä vaikkapa nauraessani niin paljon että oli pakko saada lääkettä. Nykyisinkin tietysti pidän lääkettä yleensä mukana, mutta sen unohtaminen ei ole enää kauhea katastrofi.

Ja taloudellisesti minun ei tarvitse asiaa miettiä, sillä varmasti tulisi kalliimmaksi pelkän avaavan käyttö.

Nyt heräsi kyllä uteliaisuuteni: mitä säännöllistä lääkitystä oikein käytätte?

Mulla on nykyisin hoitavana Beclomet ja avaavana Ventoline. Myös jossain vaiheessa ollut Oxis putkilo, jonka jätin pois. Lisäksi oon kokeilumielessä käyttänyt Singulair tabletteja, jotka jäi kanssa pois kun ei ollut juuri hyötyä. Puhallustestien mukaan arvot ovat varsin hyvät nykyisillä lääkkeillä, käytän kuulemma kuitenkin turhan paljon tuota ventolinea.

Nyt heräsi kyllä uteliaisuuteni: mitä säännöllistä lääkitystä oikein käytätte?
Kyllä minulla on aina mukana se avaava lääke, vaikkei sitä juuri tarvikaan. Tulee vaan aika orpo olo jollei sitä ole matkassa. Ehkä tuo on jäänyt päälle jostain lapsuusajoilta, jolloin sitä tarvi monta kertaa päivässä.

Säännöllisenä käytän kaksi suihketta Beclometia aamuisin.

Originally posted by mho
Puhallustestien mukaan arvot ovat varsin hyvät nykyisillä lääkkeillä, käytän kuulemma kuitenkin turhan paljon tuota ventolinea.
Joskus vuosia sitten tein lääkärin määrayksestä pientä tutkimusta - omaa lääkitystäni varten - puhallustuloksista erilaisin lääkeyhdistelmin. Samoihin aikoihin tuli telkkarista juttua jostain urheilijasta, olisikohan ollut hiihtäjä, ja hänkin puhalteli samanlaiseen tötteröön. Minua alkoi naurattaa, kun näin sen hepun lukemat: terve huippu-urhailija jäi jälkeen minulle, astmaiselle vetelykselle, jonka lääkityskin oli mutu-pohjalla... Aika yksilöllistä taitaa tuokin siis olla.

Niin, mainittakoon vielä, että kyseessä oli siis huippuvirtausmittari, eli keuhkojen tilavuudella ei ole mitään tekemistä tulosten kanssa, vain "puhalluslujuudella".

Mulla tuntuu kans olevan rasitusastma tiukasti sidoksissa yleiseen kuntotasoon. Kun vaan harrastaa tarpeeksi liikuntaa niin astmakaan ei vaivaa enää melkein koskaan kun tosiaan muistaa ennen hurjimpia juoksulenkkejä ottaa vähän ventoliinia.
Nyt ollaan taas siinä kohtaa että aerobista kuntoa pitäis alkaa parantelemaan ja se on kyllä todellista tuskaa näitten keuhkojen kanssa.

Minä en ole oikein koskaan lämmennyt tuolle mittarille. Onko siihen oikeasti tarvetta puhallella :confused: Kai sen itse tietää milloin lääkitys toimii ja milloin ei... No, ehkä ongelma on siinä, että en ole sitä mittaria koskaan säännöllisesti käyttänyt.

Omat lääkkeeni ovat Pulmicort säännöllisesti ja Bricanyl tarvittaessa.

Minä en ole oikein koskaan lämmennyt tuolle mittarille. Onko siihen oikeasti tarvetta puhallella :confused: Kai sen itse tietää milloin lääkitys toimii ja milloin ei... No, ehkä ongelma on siinä, että en ole sitä mittaria koskaan säännöllisesti käyttänyt.
En minäkään mitannut säännöllisesti kuin kerran. Silloin käytiin läpi erilaisia yhdistelmiä ja annostuksia siten, että kaksi viikkoa kokeiltiin kutakin mitaten ennen lääkettä ja jonkun aikaa sen jälkeen. En silloinkaan tuntenut eroa muussa kuin siinä olinko ottanut avaavaa lääkettä vai en, mutta mittari kyllä kertoi omaa kieltään: teho putosi selvästi. Normaalisti levossa hengitellessä virtaus on vain niin pientä, että kyllä se menee läpi ohuemmastakin pillistä. Keuhkoputkien supistuminenhan sitä huippua alentaa, ja lääkitys taas estää supistumista.

Onko tätä tautia sitten eri tyyppejä, rasitusastma ja hmmm... tavallinen astma? Esim. minä en pelkällä avaavalla lääkkeellä pärjäisi, kun ei se auta kuin niihin oireisiin mitä tulisi. Tuo päivittäin käyttämäni inhaloitava kortisoni (tai siis sen synteettinen johdos by google mitä näyttäis mun tropeissa olevan) pitää itse taudin kurissa keuhkoissa. Ennenkuin mulla tauti diagnosoitiin kärsin muutaman kuukauden jatkuvasta yskästä, ja lievästä ahdistuksesta. Joku avaava lääke auttoi hetkellisesti oireisiin mutta ei poistanut syytä.

Suositut

Back
Ylös Bottom