Originally posted by newberry
Onko tätä tautia sitten eri tyyppejä, rasitusastma ja hmmm... tavallinen astma?
Joskus olen jostain kuullut, että rasitusastma ei olisi varsinainen diagnoosi, eli astma kuin astma. En kuitenkaan tiedä... minulla ainakin nimen omaan todettiin silloin joskus rasitusastma ja oireet kyllä liittyvät nimen omaan tilanteisiin, joissa hengästyn. Ilman kestolääkitystä oireet voisivat kuitenkin tulla mitä pienimmästäkin "hengästymisestä" kuten nauramisesta enkä siis ilman säännöllistä lääkitystä pärjää. Välillä tuntuu, että astmani ei olisi enää niin "rasituskeskeistä", mutta sitä rajaa on oikeastaan aika vaikea vetää. Toisaalta minulla oli joskus koulukaveri, jolla oli ns. tavallinen astma ja molemmat saimme helpotusta Cooperin testeistä yms. eli hänelläkin rasitus aiheutti oireita.
Joku puhui siitä avaavan lääkityksen heti tuntuvasta vaikutuksesta. Minullekin on jäänyt elävästi mieleen se, kun ensimmäistä kertaa kokeilin lääkettä. Tuntui aivan taivaalliselta kun "henki kulki" niiiiin hyvin! Olin niin pitkään kärsinyt oireista, että en enää osannut ajatella minkälaista olisi normaali hengittäminen.