ASP-tili

Ottakaa huomioon, että ASP-lainan saa vaikka se 10% ei ole talletettu sinne ASP-tilille kunhan lainaa nostettaessa on se 10% asunnon hinnasta oma rahaa. Eli riittäää, että sä talletat min. 8x150€ jos sulla on jossain muissa sijoituksissa tms. loput rahat. ASP-tilille säästetty summa ei ratkaise paljon voi saada lainaa vaikka niin moni luulee.

Näin on mulle viisaammat antaneet ymmärtää, jos olen väärässä niin korjatkaa ihmeessä.

Puhuinpa puoliksi paskaa. Eli korkotuetun lainan ehtona on se että 10% on talletettu tilille, mutta toki omia rahoja saa käyttää enemmänkin asp-tilin ulkopuoleta. My bad...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puhuinpa puoliksi paskaa. Eli korkotuetun lainan ehtona on se että 10% on talletettu tilille, mutta toki omia rahoja saa käyttää enemmänkin asp-tilin ulkopuoleta. My bad...

Tuo on edelleen väärin. 10% pitää olla säästössä, mutta sillä ei ole väliä missä rahat ovat, kunhan on 8 vuosineljännestä säästänyt asp-tilille. Lainaa tosin saa vain yhdeksän kertaa asp-tilin talletussumman verran (max 145t€ Hesa).
 
Tuo on edelleen väärin. 10% pitää olla säästössä, mutta sillä ei ole väliä missä rahat ovat, kunhan on 8 vuosineljännestä säästänyt asp-tilille. Lainaa tosin saa vain yhdeksän kertaa asp-tilin talletussumman verran (max 145t€ Hesa).

Aikoinani näitä selvittelin enkä löytänyt tukea tuolle näkemykselle. Viitsitkö laittaa virallisen lähteen mistä löytyy niin käyn sivistämässä itseäni.

e: no olihan se siellä asp-lain 5 §:ssä mainittuna.
 
Tuli tuossa käytyä avaamassa ASP-tili, paikallisen pankin täti oli niin pihalla kaikesta että hyvä kun tilin sai meille avattua. Mm. väitti että kun korot nousee yli 3,8% , ylimenevä osa korosta maksetaan täysin (totuus 70%). Mutta asiaan, moni tuntuu nostaneen lainan jo kun ASP-tilille on säästetty 4 vuosineljännestä, eli puolet ajasta. Mitä tämä käytännössä vaatii? Sen 10% lainasummasta on jo löydyttävä ASP-tililtä vaiko miten?
 
10% pitää löytyä mutta kaiken ei tarvitse olla ASP tilillä vaan voi olla myös muita säästöjä.
 
10% pitää löytyä mutta kaiken ei tarvitse olla ASP tilillä vaan voi olla myös muita säästöjä.

Tarkennus: ASP-säästäjä voi ottaa tavallisen asuntolainan JA edelleen säilyttää mahdollisuuden nostaa ASP-lainan (siis vaihtaa kokonaan tai osan tavallista lainaa ASP:ksi) mikäli min. 4 vuosineljännestä on säästetty JA tekee pankin kanssa SUUNNITELMAN tulevaisuudessa nostettavan ASP-lainan vaatimien erien säästämiseksi ASP-tilille. Huomioikaa, että ASP säästötavoite on sidottu asunnon ostohintaan ei tarvittavan lainan määrään. Eli jos menee ja ostaa 200k kämpän kun on säästänyt 4 vuosineljännestä vaikkapa minimit 150€ niin mikäli joskus tulevaisuudessa halaa vaihaa osan ko. asuntolainansa ASP-lainaksi tarvitsee säästää min. 20k lisää ASP-tilille että vaihto onnistuu. Siis riippumatta siitä haluaako nostaa max asp-lainan tai vaan vaikkapa 20k€ asp-lainan.

Varmaan sekavaa mutta näin se vain menee.
 
Jos on vain 4. vuosineljännestä täynnä ja haluaa käyttää 3.000 Eur pakkio-option tänä vuonna, pitää tililtä/tileiltä löytyä ostohinnasta 10%, kun kauppakirja allekirjoitetaan.
 
Jos on vain 4. vuosineljännestä täynnä ja haluaa käyttää 3.000 Eur pakkio-option tänä vuonna, pitää tililtä/tileiltä löytyä ostohinnasta 10%, kun kauppakirja allekirjoitetaan.

Mulle kyllä sanottiin, että tuota 3ke palkkiota ei saa ellei ole kaikki 8 talletusta täynnä, vaikka siis olis 10% jo säästetty. Neljällä talletuksella saa vaan tosiaan tuon väliaikasen lainan, jonka voi vaihtaa ASPiksi sitten, kun on 8 talletusta täynnä niin kuin Kas-vain selitti.
 
Mulle kyllä sanottiin, että tuota 3ke palkkiota ei saa ellei ole kaikki 8 talletusta täynnä, vaikka siis olis 10% jo säästetty. Neljällä talletuksella saa vaan tosiaan tuon väliaikasen lainan, jonka voi vaihtaa ASPiksi sitten, kun on 8 talletusta täynnä niin kuin Kas-vain selitti.

Itse olen ymmärtänyt täysin samalla tavalla. Eli pitää olla tuo 8 talletusta, jotta voi saada tuon 3000€ palkkion. Eli asp-tili piti avata vuoden 2009 loppuun mennessä, jos halusi saada tuon palkkion. Sen jälkeen kun avasi, ei tuota 3000€ käsittääkseni enää saanut. Näin mulle pankissa ainakin selitettiin.
 
Totta, raha liikkuu vasta, kun 8 neljännestä on täynnä, mutta saadakseen 3.000 Eur on kauppakirja tehtävä tänä vuonna ja silloin pitää se 10% velattomasta myyntihinnasta olla jo tileillä (ASP tai säästöt). Lähinnä vastailin Mies847 kysymykseen.
 
Tännehän on tullut hyvin vastauksia. Tuon jo tiesinkin että 3k€ palkkiota ei olla saamassa. Luin vain jostain että jo 4 erän jälkeen voisi saada lainan, joka ensin tehdään jonain eri järjestelynä mutta muutetaan sitten 8 erän tultuä täyteen asp-lainaksi.
 
Edellisen viestin viimeistä lausetta ei tarvitse noteerata, täältähän tuo tuli luettua. Odotan kyllä mielenkiinnolla sitä hetkeä jos mahdollisesti vuoden päästä pääsee pankin tädin kanssa vääntämään siitä, että onnistuuko se rahoitus puolivälissä ASP-säästämistä vaiko ei. Tuntuu ettei pankin tädeillä ole mitään hajua koko ASP-tilistä.
 
Edellisen viestin viimeistä lausetta ei tarvitse noteerata, täältähän tuo tuli luettua. Odotan kyllä mielenkiinnolla sitä hetkeä jos mahdollisesti vuoden päästä pääsee pankin tädin kanssa vääntämään siitä, että onnistuuko se rahoitus puolivälissä ASP-säästämistä vaiko ei. Tuntuu ettei pankin tädeillä ole mitään hajua koko ASP-tilistä.

Se puolessa välissä vääntö ei ole riippuvainen oikeastaan mitenkään siitä ASP-lainasta vaan siitä, että riittääkö/saatko muualta vakuudet silloin saamaan normaalin asuntolainan. Tulothan katsotaan samalla tavalla normaalissa ja ASP-lainassa, joten jos tuloista jää kiinni silloin asuntolainan saanti niin ei sitä lainaa olisi saanut ASP:n kauttakaan.
 
Kyllä mulle ainakin pankin rouva selkeästi sanoi että, 10 kertaa ASP tilille säästetty summa on lainatarjous ASP-lainalle. Ja siis 8 neljännestä pitää olla säästettynä kans. Tämän vuoden puolella siis tosiaankin vielä mahdollisuus saada se 3000:n palkkio.
 
Kyllä mulle ainakin pankin rouva selkeästi sanoi että, 10 kertaa ASP tilille säästetty summa on lainatarjous ASP-lainalle. Ja siis 8 neljännestä pitää olla säästettynä kans. Tämän vuoden puolella siis tosiaankin vielä mahdollisuus saada se 3000:n palkkio.

Tämä siis siinä tilanteessa, että saat/löydät tasan tai alle sen 10x säästön hintaisen kämpän, mikäli taas pk-seudulta haluaa muitakin kuin 60-70 luvun betonikuutioita katsella niin tarvitsee pääsääntöisesti enemmän kuin 160k€ latoa tiskiin ja näin ollen säästösummakin pitää nousta (min. 10% asunnon ostohinnasta) vaikka lainaa ei sitä 147k€ tms. enempää saisikaan. Ylimenevä laina pitää sitten ottaa normaalina lainana tai rahoittaa muulla tavalla. Ja ASP ei ole automaatti eli kyllä normaalit luotonmyöntämiskriteerit pätevät ASP-lainaan samalla tavalla kuin normaaliin asuntolainaan (tulot, maksuhäiriöt yms.).
 
Joo, siis mulla ei oo mitään hajua että miten ton olikse se nyt 140 jotain ylimenevät hoidetaan. Ite oon niin köyhä, että oon sitten vaikka ostamati, kun ostan tota kalliimpaa.... Ton alle menee kyl just niinku tossa kerroin.
 
meneekö tuo 3000e suoraan lainan lyhentämiseen vai saako sen rahan suoraa käyttöön? itsellä ensi kuussa täynnä aspi ja väliaikaislaina siihen asti.
 
meneekö tuo 3000e suoraan lainan lyhentämiseen vai saako sen rahan suoraa käyttöön? itsellä ensi kuussa täynnä aspi ja väliaikaislaina siihen asti.

Saa omaan käyttöön.
 
OP tarjosi ensin marginaaliksi 0,55%, saivat vielä pudotettua -> 0,48%. Kauppakirjat jo tehty ja viimeinen talletus tehty eilen joten palkkiokin pitäisi irrota. :)
 
Pystyykö nuista vielä neuvottelemaan(marginaali etc.)? Siinä luulossa, että nuo ehdot on mitkä ovat paperilla tarjouksessa ovat tiukkoja. Tänään menossa pankkiin hakemaan lainan ja sitte kaupat ensi viikolla.
 
Back
Ylös Bottom