ASP-tili

Ok, eli sama kai tuohon on lähteä mukaan, kun ensi viikolla on pankissa tapaaminen.
Ja oma kämppä on ajankohtainan varmaan parin vuoden päästä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkälaisia marginaaleja ASP-säästäjät ovat saaneet lähiaikoina? Katselin toisesta ketjusta, että ovat nousseet aika reippaasti. Ilmeisesti samat säännöt pätevät ASP-lainaajille ja on turha haaveilla 0,6% marginaaleista tällä hetkellä? Täällä on kohta 8 vuosineljännestä täynnä ja säästötavoite tulee samaan aikaan täyteen.


Nyt olis tavoite täynnä ja siihen meni tasan 22kk. Hyvin pysyin aikatalulussa vaikka tuli matkusteltua viime vuonna aika ahkerasti. Pitää laittaa lainahakemus päälle verkkopankin kautta ja katsella mitä ne tarjoaa. Jos on kovin huono marginaali niin pitää katsoa tarjouksia myös toisista pankeista.

Lisälainaa tarvitaan todennäköisesti 20-30 000 €. Käteistä ei ole käytännössä yhtään, mutta osakkeita löytyy hieman. Tähänkin ilmeisesti tarvitaan vakuudeksi 10-15% omaa rahaa.

Minkälaisia marginaaleja teille on tarjottu lähiaikoina?
 
Voitko asp-tilin lopettaa ja aloittaa myöhemmin uudelleen (samassa tai eri pankissa)? Eli ottaa massit pois ja aloittaa säästämisen ikäänkuin alusta?

Itsellä on se tilanne, että oon säästänyt asp-tilille vuodesta 2009 lähtien. Sillon kelasin, että laitan joka vuosineljännes maksimit (3k), ostan kämpän ennen vuoden 2011 loppua, jolloin oon oikutettu maksimilainaan asp-eduilla ja 3k säästöbonukseen. Asunto jäi kuitenkin ostamatta ja säästöbonus saamatta, ja ei ole ihan lähitulevaisuudessakaan todennäköisesti suunnitelmissa. Summa summarum asp-tilillä yli 30ke yhen prosentin vuosikorolla ilman että mitään hajua koska ostan kämpän / ostanko ikinä.

Ärsyttää makuuttaa vuositolkulla tommosia summia, jolle saisi markkinoilta suht pienellä riskillä ainakin 5 % vuosituoton ja vähän riskiä korottamalla voisi tavoitella 10 %+ tuottoja. Tietenkin jälkiviisaana tekisin niin, että aspiin minimit ja loput jollain sopivalla hajautuksella osakkeissa/koroissa.
 
Omistan tasan 50% yhdestä asunnosta, eli ASP-lainan ottaminen ei taida onnistua vaikka muut ehdot täyttyvät? Mitään poikkeuksia tuossa ei varmaan pystytä tekemään?

"Asuntosäästötallettajaksi ei kuitenkaan voi ryhtyä henkilö, joka on aikaisemmin omistanut vähintään 50 % asuinhuoneistosta"
http://fi.wikipedia.org/wiki/ASP-laina
 
Omistan tasan 50% yhdestä asunnosta, eli ASP-lainan ottaminen ei taida onnistua vaikka muut ehdot täyttyvät? Mitään poikkeuksia tuossa ei varmaan pystytä tekemään?

Eipä kait onnistu. Ton sekä varainsiirtoveron takia monet ostavat ensiasunnon suhteessa 49/51.
 
Saako sitä lainaa 10x säästetyn summan, vai 9x säästetyn summan? Eli siis kun olen säästänyt sen 10k, niin onko minulla varaa ostaa 110k asunto, vai 100k asunto maksimissaan?

ASP-lainaa sai 100k, kun ASP-tilillä oli reilusti yli 10k. Hieman aiheutti ihmetystä, kun joka paikasta luin että 90k oli maksimimäärä... Hyvä niin.
 
Back
Ylös Bottom