Asian oikeuteen vieminen/riitauttaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ojr
  • Aloitettu Aloitettu
Ja minulla kun on aivan toinen käsitys. Nettihän on täynnä kaikkenmaailman valittajia milloin mistäkin saamastaan palvelusta tai tuotteesta.
Ja aina kaikki tapahtumat ja asiat siinä palvelusta ja tuotteessa kääntyvät netissä kerrottaessa tai muuallakin omaksi eduksi. No onhan se inhimillistä kun olemme vaan ihmisiä tiskin toisella puolella.

On se tuo auto vaan ihmeelinen vekotin. Jos uutena vuotena laittaa viinaan tai raketteihin 100€ ja kummastakaan ei ole mitään iloa seuraavana päivänä. Mutta jos autoon joutuu laittamaan 100€ extraa että se toimii huomenna, viikon päästä ja viellä kuukaudenkin päästä niin silloin alkaa suuri itku.
Niin mutta kun ne helvetti valittavat vain netissä, valittaisivat siinä tiskillä niin loppuisi tuollainen nyhtäminen paremmin.

Ja mitä tulee tuohon 100 € sinne tai tänne. Niin voihan sitä ajatella myös siten, että kun se 100 € on mennyt siihen autoon niin sitä ei voi silti käyttää enää mihinkään. Autoa ei kuitenkaan yleisesti pidetä minää hyvänä sijoituskohteena.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lainvastainen toiminta heh:D Itse et varmaan ole koskaan rikkonut lakia ajanut ylinopeutta tms, teetkö näistä myös ilmiannon laitokselle kun eivät sattuneet juuri tutkaamaan ?
Käsittääkseni kukaan yksittäinen henkilö ei kärsi rahallisia tappioita jos toinen henkilö sattuu ajamaan ylinopeutta, joten en nää miten tää sun esimerkkis liittyy tapaukseen, jota tässä ketjussaä käsitellään. Laki on aika yksiselitteinen sen suhteen, että korjaaja olisi ollut velvollinen tekemistään lisätöistä ilmoittamaan ja koska hän selkeästi 1) tahallaan laiminlöi velvollisuutensa jättämällä ilmoittamatta ja hyötyi siitä rahallisesti 2) oli epäasiallinen asiakasta kohtaan, kun tämä kyseenalaisesta menettelystä huomautti, ollaan asiasta tekemässä reklamaatiota. Se, että sinulle on täysin ok jos joku hyötyy sinusta vilpillisin keinoin ei tarkoita sitä, että kaikki pitävät sitä hyväksyttävänä.

Kuten myös jo sanottua, rahan takaisin saaminen ei ole tässä tapauksessa reklamaation ensisijainen tarkoitus vaan ennemminkin viestittää korjaajalle, ettei asiakas ole ollut tyytyväinen saamaansa palveluun. Virallinen reklamaatio on tähän tarkoitukseen mielestäni parempi kuin se, että soitan sinne ja nillitän puhelimessa siitä, miten epäreilusti korjaamon setä minulle teki ja sanoi.
 
Mutta jos autoon joutuu laittamaan 100€ extraa että se toimii huomenna, viikon päästä ja viellä kuukaudenkin päästä niin silloin alkaa suuri itku.
Tässä taisi olla kyse siitä, että veloitus tehtiin lupaa kysymättä ja päälle vittuiltiin.
 
Mitäs tämä "vittuilu" nyt sitten tarkemmin oli?
 
Lainvastainen toiminta heh:D Itse et varmaan ole koskaan rikkonut lakia ajanut ylinopeutta tms, teetkö näistä myös ilmiannon laitokselle kun eivät sattuneet juuri tutkaamaan ?

Huomaatko jotain eroa siinä että ajaa vaikka 20 km/h ylinopeutta ilman että kenellekään tulee siitä haittaa verrattuna siihen että tehdään virhe joka maksaa asiakkaalle satasen? Kyllä tosta ylinpeudestakin varmaan tehtäis ketju pakkikselle jos siinä ois matkan varrella ajettu vaikka jonkun lemmikkikissan päälle. Eli siitä ois ollut jotain haittaa jollekin..
 
Tuleehan tuossa enemmän päästöjä kun ajellaan ylinopeutta joten kyllä siitä haittaa koituu koko maapallolle:rolleyes:
 
Joo joo mutta mitä se vittuilu siis on ollut? Mistä vitusta täällä kukaan etes tietää miten tämä valittaja on käyttäytynyt.. on alkanu esim. "uhkailemaan" jollain höpöhöpöasiamiehillä jne.. sitten on korjaaja tokassu et just joo ja tämä voi olla valittajan mielestä sitä vittuilua. :rolleyes:
 
En ees tiedä miks jatkan vastailua, mutta keskustelu meni jotenkin näin:
"Mites ton hinnan kanssa nyt tehdään kun puhelimessa lupasitte koko hoidon maksimissaan 300€:lla ja tossa on nyt melkein 100€ ylimäärästä"
"Joo siihen piti vaihtaa se moniurahihna ja laittaa fordin oma jakopääpaketti josta tota lisähintaa tuli + konemalli oli semmonen johon nuo oli vaikeempi vaihtaa"
"Joo mutta kun tässä ei oo missään vaiheessa kysytty että halutaanko noita ylipäätään edes vaihtaa, tosi kiusallista alkaa soittelemaan tutuille että laittakaa 100€ tilille kun ollaan varauduttu siihen että korjaus maksaa sen sovitun 300€"
"Tuus nyt sit kattoo niin näytän sulle sen hihnan"
...
"Joo, kyllä mä itsekin nään että se kulunut on eikä mun oo teille tarkotus vittuilla, mutta eikös näistä pitäs kysyä ennenkun menee vaihtamaan"
"No voidaan me toi takasinkin sulle laittaa jos välttämättä haluat" (naureskelee toisen mekaanikon kanssa)
"Ei sitä nyt takaisin laiteta, ei se palvele kummankaan etua. Ihmetyttää vaan ettei tosta vaihdosta soitettu"
"No ei me nyt tommosta voia tien päälle päästää, tulee sitten sanomista et miksei oo vaihdettu"
"Joo kyllä mä sen ymmärrän ja varmasti ihan hyvä että vaihdettiin, mutta kyllä noista ylimääräsistä töistä silti pitäis kysyä"
"No haluatko sä, että me laitetaan se vanha hihna takaisin koska kyllä me voidaan se sinne laittaa jos nyt välttämättä sitä haluat"
"Joo, niinkun sanoin niin se ei oo kenenkään kannalta järkevää..."

Ja tässä vaiheessa muija pisti pelin poikki ja oli sillä kannalla, että maksetaan nyt ja lähdetään...
Mistään pahoista loukkauksista ei siis puhuta, mutta ei tommonen asiakkaalle ivailu ja naureskelu kuulu asiakaspalveluammattiin.

edit: Ja edelleen, jos korjaaja olisi edes jotenkin pahoitellut tapahtunutta ja myöntänyt oman virheensä, voisi ääni olla kellossa toinen.
 
Aika vähällä olet mielestäni päässyt jos ei tullut kuin 100 egeä lisää autoremonttiin.

Ja ei kai nyt kukaan jaksa oikeuteen lähtä riitelemään yhden saturaisen takia? Siitäkin koituisi loppupeleissä isommat tappiot.

Kyllähän se varmasti harmittaa kun sovittu asia ei mennytkään aivan niinkuin piti ja kerta kaupan päälle tuli vielä ivailuakin.

Mutta tollasia ivailijoita nyt on Suomi pullollaan, tule vaikka meiän työpaikalle katsomaan : D
 
Joo ei tässä nyt mitään oikeussalidraamaa olla hakemassa, vaan tehdään asiasta reklamaatio niinkun kuluttaja-asiamies ohjeisti.
 
No jo on suuret ja julmat vittuilut.. hohhoijaa!! :lol2:
 
Oikeasti aika jännä juttu, että jengi puolustaa korjaamon toimintaa. Ikäänkuin olisi oikeutettua sopimatta ja ilmoittamatta laskuttaa liikaa ja neuvottelutilanteessa todeta vain "vaihdetaanko sitten vanha hihna takaisin, röhhöhöhöhö".

Täytyyhän näissä jotkut pelisäännöt olla. Liika laskutus on muutenkin aina perCstä, sillä täytyy olla jokin raja, johon asiakas rahallisesti on varautunut. Tässäkin tilanteessa rajan ylittäminen aiheutti asiakkaalle ihan oikeasti ongelmia.

Ilmeisesti nämä puolustajat ovat niitä, jotka hiljaisesti nieleskellen ottavat vastaan kaikki epäkohdat ja sopimusrikkomukset, joita yleensä asioidessa tulee vastaan (tämä vain minun mielipiteeni) ... tsemppiä!

edit: muistuupa mieleeni eräs ketju täältä, jossa revittiin pelihousuja ja uhattiin väkivallalla, kun muutama paketti suklaatia meinasi jäädä saamatta. Siinäkin puhuttiin muutamien kymppien summista. Ei se raha taida olla aina olennaista, kun kustaan silmään.
 
Ilmeisesti nämä puolustajat ovat niitä, jotka hiljaisesti nieleskellen ottavat vastaan kaikki epäkohdat ja sopimusrikkomukset, joita yleensä asioidessa tulee vastaan...

Tai sitten korjaamon toimintojen puolustelijat on niitä jotka tekee työkseen kaikenlaisia hommia jossa töiden tarkkaa hintaa on vaikea arvioida.

Tuossa tilanteessa voi sanoa että no vaihtakaa se vanha hihna paikalleen, tai sitten maksaa sen lisätyön. Vittumaista ettei korjaamo soittanut mutta sehän tarjoutui vaihtamaan hihnan takas paikalleen. Jos se nyt tehdään naureskellen niin siinä kun sanoo että vaihdetaan vaan niin voi kattoa loppuuko nauru.
 
Tai sitten korjaamon toimintojen puolustelijat on niitä jotka tekee työkseen kaikenlaisia hommia jossa töiden tarkkaa hintaa on vaikea arvioida.

Tuossa tilanteessa voi sanoa että no vaihtakaa se vanha hihna paikalleen, tai sitten maksaa sen lisätyön. Vittumaista ettei korjaamo soittanut mutta sehän tarjoutui vaihtamaan hihnan takas paikalleen. Jos se nyt tehdään naureskellen niin siinä kun sanoo että vaihdetaan vaan niin voi kattoa loppuuko nauru.
Aivan. Nythän ainoa joka teki virheen, oli korjaamo, kun ei soittanut. Itselleni on myös tullut kohdalle "yllätysjuttuja" autohuollossa, jolloin korjaamo on soittanut, antanut hinta-arvion ja kysynyt luvan. Näin sen olisi pitänyt mennä.
 
Tuntuu nyt että ainoa mikä hiertää oli se ettei soitettu, jos keskustelu meni yllä kuvatun oloisesti, niin olisit pyytänyt että vaihtakaa vanha takas, olisivat tiputtaneet hinnan 300 euroon ja homma ois ollut tässä, ei tarttis itkeä, sit olisit käynyt vaihdattaa sen hihnan muualla kun se oli kerran jo valmiiksi melkein paskana, hintaa olis tullu vähintään se 200 kun olis tullut uudet työt päälle, olisit vielä 100 köyhempi kuin nyt, mut se olis ollu parempi, kuin se etteivät nyt soittaneet ja säästäneet sinun kulujasi kuitenkin loppupeleissä.

Ihme vinkunaa, se toinenkin hihna oli paskana ja laskuttivat sen tottakai kun vaihtoivat, just tollaset nillittäjät tekee kaikesta niin vaikeeta, kun kuitenkin siellä korjaamolla aateltiin sun parasta ettet jää minnekkään välille sen kanssa ja vaihtoivat sen. jos kuvittelet että homma ois mennyt paremmin että eivät olisi soittaneet vaan maininneet sitten korjauksen jälkeen että se toinenkin hihna on paskana ni olisit varmaan nillittänyt siitä täällä sitten "mikseivät voineet samalla vaihtaa, olis menny vaan satanen enemmän, nyt joudun viemään uusiks ja maksaa ainakin 200, on ne paskoja huijareita, tahallaan jättivät vaihtamatta että joudun maksamaan enemmän"
 
Niinpä niin...

Kun oli odoteltu jo 3h30min yli arvioidun ajan, ei kiinnostanut alkaa enää odottamaan kun vaihtavat vanhan hihnan takaisin. Ja jos hihna oli kulunut ja vaihdettava muutenkin, olisi sen takaisin vaihtaminen ollut vähintäänkin turhaa. Sen sijaan näin jälkiviisaana on hyvä sanoa, että olisi varmaankin kannattanut maksaa se 300€ mistä oltiin sovittu ja mihin oltiin varauduttu ja pyytää loput laskuna joka maksetaan sitten kun on siitä ensin kuluttaja-asiamiehen kanssa neuvoteltu.

Ja se mikä tässä edelleenkin hiertää on se, ettei korjaustöistä soitettu, vaikka laki yksiselitteisesti velvoittaa ja tästä huomauttaessa ei voitu edes myöntää menettelytavan olevan väärä, vaan päinvastoin otettiin ylimielinen ja ivallinen asenne, mikä on melko huonoa asiakaspalvelua. Huonosta asiakaspalvelusta voi tehdä reklamaation ja jos kuluttaja-asiamiehen kanta asiaan on, että reklamaatio kannattaa ehdottomasti tehdä, niin sitten se varmaan kannattaa.

Ärsyttää hieman myös se, että kun googlailin kokemuksia ko. korjaamosta kävi ilmi, että edellisilläkin asiakkailla on samankaltaisia kokemuksia kyseisestä lafkasta, eli taitaa olla tuo lisätöiden kysymättä tekeminen ihan yleinen menettelytapa siellä. Olisi varmaan kannattanut googlettaa ennen kun auton päättää kyseiseen huoltamoon viedä...

Jos korjaamo ajatteli 100% asiakkaan parasta, miksei asiasta voitu ilmoittaa (edelleen, vaikka laki velvoittaa) kun tuo kulunut hihna huomattiin tai edes siinä vaiheessa kun varta vasten soitettiin auton perään ja kysyttiin missä kestää kun piti yli 3h sitten olla valmiina? Korjaaja ajatteli pitkittää jännitystä iloisesta yllätyksestä johtuvan riemun ja nautinnon maksimoimiseksi?

Ei korjaustöiden tekeminen taida korjaamoille hyväntekeväisyyttä olla, vaan bisnestä, oli kyseessä ennalta sovittu tai ylimääräisenä tehty työ. Lähinnä tästä jäi itselle se kuva, että korjaamo toiminnallaan halusi varmistaa, että hihnan vaihto suoritetaan heillä ja he saavat siitä rahat, eikä hommassa käy niin, että maksetaan nyt pelkkä jakohihnan vaihto ja viedään auto pikimmiten toiseen korjaamoon kun saadaan kuluneen hihnan vaihtoon rahat hankittua.
 
Tai sitten ovat ammattitaitoisina ihmisinä huomanneet, että kun kyseinen hihna on paskana ja sen siinä pystyisi jouhevasti samalla vaihtamaan, soitettaessa tulos kysymykseen vaihdetaanko on aina kyllä, joka varmaankin normaalitapauksissa olisikin, ja kokemus ja aika ovat tuoneet kyseiselle korjaamolle tavan vaihtaa se sen enempiä kyselemättä, ja homma on toiminut vuosikausia ja satojen asiakkaiden kanssa näin, kunnes tuli se ensimmäinen jolle ei tälläinen jouheva palvelu käynytkään, vaan joka ottaa asiasta yhteyttä kuluttajalautamieheen, kun häntä on huijattu, ja auto on turvalliseksi korjattu ilman erillistä selvitystä, herrajumala, on ne siellä itse piruja korjaamolla olleet.

Toivottavasti et saa latin latia takas, ja toivon mukaan tulee vielä joku lisälasku tuosta. Kulutat nyt kuitenkin kuluttajalautamiehen aikaa, sen korjaamon lakimiehen aikaa, ja kaikki tämä sen takia että sulle vaihdettiin hihna joka piti, ja sen lisäksi toinen joka oli varmasti kannattava ratkaisu, alkuperäiseen hintaan tuli lisää 33% johon varmasti kuuluu se ylimääräinen työaika, ja sen osan hinta. Ja nyt teet siitä remontista vain muille moninkertaisesti kalliimpaa kuin mitä se tuli kokonaisuudessaan sulle maksamaan, olet hieno ihminen. Jollain tavalla ymmärtäisin tämän valituksen, jos sitä jälkimmäistä hihnaa ei olisi vaihdettu ja aika olisi venynyt ja hinta olisi pompsahtanut, mutta ei..

Täytyy vaan ihmetellä kuinka turhista asioista ihmiset osaavatkin valittaa. Se että laissa sanotaan jonkun asian olevan niin tai näin, se ei välttämättä vastaa käytännön järkeä millään muotoa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom