Asian oikeuteen vieminen/riitauttaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ojr
  • Aloitettu Aloitettu
Ei sitä muuta saa tehdä ilmoittamatta asiakkaalle. Siis jos ero ilmoitetussa hinnassa on eroa yli 15%.

Kerronpa kokemuksen viime kesältä. Oli perjantai kun katsastin avokin auton. Erikseen kyselin katsastusinssiltä alustan kunnosta, että onko jotain mitä tarvitsee mahdollisesti tulevaisuudessa vaihtaa. Kaveri syynäsikin todella tarkkaan ja näytti mm. alle millin kokoisen nirhauman jarruletkussa. Mitään muuta se ei sieltä löytänyt.

Seuraavana maanantaina sitten avokki vei auton merkkihuoltoon (citroen) määräaikaishuoltoa varten. Tasan tarkkaan ainoastaan sitä huoltokirjan leimaa varten, koska tiedossa oli että kaikki on kunnossa. Kaikki mitä tarvitsee niin voi vaihtaa itse ja jos ei onnistu niin avokin setä sitten varmasti voi asian hoitaa Citroenin merkkihuoltoa pyörittävänä kaverina.

Yllättäen määräaikaishuollossa oli löytynyt väljä vakaatatanko, joka oli vaihdettu kysymättä mitään. Ylimääräistä laskua tuli yli 100e ennalta ilmoitettuun "enintään 200e" hintaan. Ihmetyttää miten viikonlopun aikana ilmestyy väljää vakaajatankoon varsinkin, kun autolla ei ajettu katsastuksen jälkeen muualle kuin huoltoon, Alle 1km.

Kyllä vitutti. Huollon varasi ja auton nouti parikymppinen tyttö, joten varmaan ajattelivat että homma menee ihan ok läpi. Olisi pitänyt viedä auto hänen sedän firmaan 100km päähän, mutta helppouden takia tuli valittua tuo alle kilometrin päässä sijaitseva.

Turha tuosta mitään meteliä oli nostaa, mutta äänestän jaloillani ja pidän huolta että tutut tekevät samoin.

Tästä ei edes kannata alkaa vääntään! Katsastusmiehet ei osaa etsiä vikoja vaikka se on niiden työtä tämä on todettu niin monesti viimesen parin vuoden aikana. Viimeksi viimekesänä katsastelin autoa ja itse tiesin useamman rastin jo ennen leimalle ajoa joten odotin vikalistaa luonnollisesti. Auto tuli ja pomppasi ainoastaan pakokaasuista jota en halunnut ottaa vielä:rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jees. Tänään soitti avopuoliso kuluttaja-asiamiehelle jonka kanta oli se, että asiasta on ehdottomasti tehtävä reklamaatio, johon kyseisellä firmalla on 2vko aikaa vastata.

Kuluttajansuojalain mukaan ensimmäinen virhe on tapahtunut jo siinä, kun autoon on vaihdettu Fordin oma kalliimpi jakopääpaketti ilmoittamatta ja luonnollisesti myös siinä, että moniurahihna on vaihdettu kysymättä siitä lainkaan. Jos asiakkaaseen ei saa yhteyttä (mistä ei tässä tapauksessa ole kyse), on sallittua vaihtaa osia tuon joiden vaihto on selkeästi tarpeellista ja joista tulee korkeintaan se 15% hinnankorotus alkuperäiseen hinta-arvioon nähden. Kuluttaja-asiamies kehotti ehdottamaan sopuratkaisua eli maksetaan 300€ + sallittu 15% = 345€ ja jos ei korjaamo suostu siihen, mietitään uudestaan onko sen 50€ vuoksi järkevää lähteä asiaa riitauttamaan.

E: autoliike teki vain yhden virheen ja se oli teille soittamatta jättäminen ennen lisätyön tekemistä.
Näinpä, ja koska teko oli melko selkeästi tahallinen (ylimääräisistä korjaustöistä ilmoitettiin vasta kun oltiin lyömässä laskua kouraan, eikä vielä siinäkään vaiheessa kun varta vasten yli 3h ylimääräisen odottelun jälkeen soitettiin, että mikä auton laitossa kestää) ja kun asiasta huomauttaessa sai vastaukseksi pelkkää vittuilua, ollaan asiasta tekemässä reklamaatiota.

Mikään ihme että käräjäoikeudet täynnä kun tällaiset pallopaidat rynnii sinne asioidensa kanssa. Nyt saan varmaan kunnianloukkaussyytteen "pallopaidasta".
Ei tässä mihinkään käräjille olla menossa, ei tässä niin isoista rahoista tai kamalista teoista puhuta. Ja kuten jo aiemmin olen sanonut, sillä ei ole väliä saako tuolta rahoja ikinä takaisin. Todennäköisesti ei saa ja olen asian hyväksynyt.

Minun mielestäni kuitenkin on selvää, että lakisääteisistä oikeuksistaan tulee pitää kiinni, eikä reklamaation lähettäminen tällaisessa tapauksessa maksa paljon vaivaa. Reklamaatio viestittää palvelun tuottajalle, ettei asiakas ole ollut saamaansa palveluun tyytyväinen ja ehkä kiinnittää jatkossa enemmän huomiota asiakaspalveluun. Suomessa on valitettavan yleistä murista saamastaan huonosta asiakaspalvelusta hiljaa itsekseen ja olla kuitenkaan tekemättä asialle mitään. Jos joku sitten asialle jotain päättää tehdä, leimataan valittajaksi ja turhasta narisijaksi. Ihme touhua.

edit: Voit nukkua yösi rauhassa, pallopaidathan on söpöjä.

Tästä ei edes kannata alkaa vääntään! Katsastusmiehet ei osaa etsiä vikoja vaikka se on niiden työtä tämä on todettu niin monesti viimesen parin vuoden aikana. Viimeksi viimekesänä katsastelin autoa ja itse tiesin useamman rastin jo ennen leimalle ajoa joten odotin vikalistaa luonnollisesti. Auto tuli ja pomppasi ainoastaan pakokaasuista jota en halunnut ottaa vielä:rock:

Niinkuin kirjoitin tuossa tekstissä niin oli tiedossa, että kaikki on kunnossa jo katsastukseen mennessä. Jos jotain vikaa on, niin nehän korjataan ennen katsastusta? Tuo katsastusasema on tuttu paikka ja käytän autot siellä nimenomaan sen takia, että saa palvelua. Eli tekevät ylimääräistä duunia verrattuna näihin maanlaajuisiin ketjuihin.

Ja itsehän pyörin siinä jaloissa(luvan kanssa tietysti), kun katsastusmies oli katsoi alustan, joten ei ole luulo vaan tieto että hän katsoi sen läpi tarkasti.

EDIT: Ja tässä meidänkin tapauksessa kyse on nimenomaan siitä, etteivät huollosta soittaneet vaikka kustannusarvio heitti yli 50%. Olisin siinä vaiheessa voinut kiittää tiedosta ja sanoa, että vaihdan sen 10 euron osan itse. Jopa tällainen konttorirotta osaa sen tehdä, niin en näe järkeä maksaa siitä yli satasta. (10e osa, veloitettu siitä 35e ja työt päälle)

Viimeksi muokattu:
Vähä OT, mutta kuitenki. Täytyy sanoa että ite ainaki törmäsin syksyllä tohon ilmiöön, että kun on nuori nainen asioimassa, niin yritetään huijata.

Oltiin muuttamassa miehen kaa uuten asuntoon ja hoidin kaikki osoitteenmuutokset ym. Netinsiirtoa tehdessä Sonera totes, että meidän voimassa oleva nettitarjous raukeaa, koska asunto vaihtuu. Kuulemma uuteen asuntoon ei ole mahdollista tolla tarjoushinnalla nettiä saada. Sanoin aluksi että ok, sopimushan sitten purkautuu, eli voitais katsoa onko muualla jotain tarjouksia. Tähän mulle sanottiin, että sopimus jatkuu entisellään sovitusti 07/10 asti, mutta kk-hinta NOUSEE jollain 5eurolla kuussa. :rolleyes:

Mä sitten kysäsin vähän kettuillen että "Mites, eikös tämmönen oo sopimuksen rikkominen sieltä puolelta? Eli mullahan pitäis olla oikeus purkaa koko sopimus?" Sit se nainen oli: "Niiin... joo... odottaisitteko pienen hetken" ja puhelu meni pitoon. Meni ehkä 30sek, nainen palasi linjoille ja vähän teeskenneltyyn sävyyn sanoi "Kappas vain! Kyllähän sen netin saakin sinne teille samaan hintaan! Kumma juttu! Loistavaa, heh heh...."

:hyvä: Naurettiin kyllä jälkikäteen, että kaikessa näköjään pitää yrittää pissattaa..

Näin sivuhuomautuksena otsikkona on: "Asian oikeuteen vieminen/riitauttaminen"
Niin on. Johtuu siitä, että kirjoitin sen siinä vaiheessa kun en tiennyt, että oikea menettely tapa on ensiksi lähettää reklamaatio jonka jälkeen vasta mietitään riitautetaanko asia. Otsikon kirjoittamiseen vaikutti myös se, että sukulaiseni kehotti riitauttamaan asian, eikä minulla ollut hajuakaan miten se käytännössä tapahtuu, jonka vuoksi sitä alunperin täällä kysyin. Otsikkoa kun ei voi jälkikäteen peruskäyttäjänä vaihtaa, niin se jäi tuohon muotoon.

Naurettiin kyllä jälkikäteen, että kaikessa näköjään pitää yrittää pissattaa..
Tämän mahdollistaa juuri se, että suurin osa painaa asian villaisella, eikä tee asiasta reklamaatiota.

Tämän mahdollistaa juuri se, että suurin osa painaa asian villaisella, eikä tee asiasta reklamaatiota.

Näinpä. Tottakai Sonerat sun muut autokorjaamot jne yrittää huijata, jos suuri osa porukasta antaa niiden tehdä sitä ilman valittamista.

No näitähän tapauksia on Hannu Karpot täynnä. Eikä siinä mitään jos jutun hoitaa, saa päätökseen ja olipa päätös mikä tahansa niin tyytyy siihen. Vähän liian usein vaan näkee ihmisiä jotka murehtii vielä kymmenen vuoden päästäkin "95 euron ylihintaista korjausta". Tolloin monesti tulee mieleen että itse vahinko alunperin oli monin kerroin pienempi kuin siitä seurannut vääntö joka ei anna mielenrauhaa...

No näitähän tapauksia on Hannu Karpot täynnä. Eikä siinä mitään jos jutun hoitaa, saa päätökseen ja olipa päätös mikä tahansa niin tyytyy siihen. Vähän liian usein vaan näkee ihmisiä jotka murehtii vielä kymmenen vuoden päästäkin "95 euron ylihintaista korjausta". Tolloin monesti tulee mieleen että itse vahinko alunperin oli monin kerroin pienempi kuin siitä seurannut vääntö joka ei anna mielenrauhaa...

No eihä tommosessa järkeä ookaan :) Mutta semmosta en ymmärrä, että pysytään vaan hiljaa, vaikka huomataan että joku yrittää huijata tai ettei sopimus pitänyt.

No eihä tommosessa järkeä ookaan :) Mutta semmosta en ymmärrä, että pysytään vaan hiljaa, vaikka huomataan että joku yrittää huijata tai ettei sopimus pitänyt.

Nojoo, tuo on kyllä totta ja tässähän alkuperäinen sentää oli jotain tekemässä ettei vain tarvitse odotella millon se autokorjaaja lukee pakkista ja tunnistaa itsensä :)

Btw tuossa mainitsemassasi Sonerassa ja muissa puhelinfirmoissa on se ärsyttävä puoli että ei niillä ole edes numeroa mihin soittaa ja valittaa. Tai windows, miljoona kertaa olis tehnyt mieli soittaa ja kirota että vittu kun teette paskoja käyttöjärjestelmiä mutta mihinkäs soitat. Että kyllä nuo siinä mielessä on hyviä nuo kyläpajat.

Ap:kin voisi soittaa rauhallisena ja sovintoa rakentaen että mites menetellään kun jäi vähä paha mieli. Jos sieltä tulee sittenkin vaan vittuilua (saattoihan olla että autokorjaaja oli lähdössä uuden vuoden bileisiin ja hyvää hyvyyttään vaihtoi vielä toisen hihnan ja pahoitti mielensä kun asiakas ei ollutkaan iloinen vaan alkoi valittamaan hinnasta) niin sitten kannattaa todeta että kuluttaja asiamiehelle soitellaan...

Semmonen ot vielä että kun asiakas kysyy jotain hintaa jostain. Hinta sanotaan vaikkapa noin 500 euroa, niin asiakkaalle se on AINA maksimissaan se 500. Asiakkkailla pakkaa olemaan sellainen valikoiva kuulo. ;)
Ei ihme et ihmiset on nykyään niin helvetin kiireellisiä koko ajan ku tällasiin valituksiin käytetään aikaa. Autohan on nyt kunnossa, eikö se ole pääasia? Soittakaa nyt vielä johonki lehteen jos ne tekis jutun "huijatun tarina" !

Juu, auto on kunnossa ja se on toki pääasia. Asiassa harmittaakin lähinnä tuo lainvastainen toiminta ja huono asiakaspalvelu, ei niinkään rahallinen tappio, kuten olen jo useaan otteeseen todennut. Tämän vuoksi minulla ei ole niin kiire, varsinkaan näin lomalla, etten ehtisi toiminnasta täytellä reklamaatiolomaketta ja viedä sitä postiin. Aikaa kulunee yhteensä joku 30min.

Eniveis, näistä asioista on enää turha keskustella kun aletaan mennä tälle linjalle, että jokainen tulee esittämään oman näkemyksensä oikeasta menettelytavasta. Sain viestiketjusta jo kaiken tarvitsemani tiedon, joten jos joku mode tämän näkee niin saa puolestani laittaa lukkoon.

Lainvastainen toiminta heh:D Itse et varmaan ole koskaan rikkonut lakia ajanut ylinopeutta tms, teetkö näistä myös ilmiannon laitokselle kun eivät sattuneet juuri tutkaamaan ?

ojr on kyl ihan oikeessa. Itsekkin olen kerran joutunut Fordin huollon mielivallan uhriksi kun kustannusarvio pompsahti 400->800 ja alkoi vittuilu. Olisinkin käskenyt purkamaan kamat pois, mutta piti katsastaa ja antaa auto vaihdossa kun olin uuden kerinnyt ostamaan jo ja asialla oli hiukan kiirus. Siinä huudon lomassa sain hinnan siihen 600 pintaan mitä osat sitten oli oikeasti maksanut.

Uusi auto ei enään ollut Ford, onneksi.

Lainvastainen toiminta heh:D Itse et varmaan ole koskaan rikkonut lakia ajanut ylinopeutta tms, teetkö näistä myös ilmiannon laitokselle kun eivät sattuneet juuri tutkaamaan ?

No jo oli paska provo. Koitappa laskea kuinka monta kertaa tälläkin foorumilla joku on hehkuttanut punaisiin päin kävelystä. Jos sulla on massia törsäillä satasia sinne tänne huvikseen niin tee se. Nyt ojr on saanut ihan virallisen kannanoton joka tuki hänen omaa ja usean muun mielipidettä että ehdottomasti korjaamolle pulla suuhun. Mulla ei ainakaan ole opiskelijana varaa maksaa satasta ylimäärästä jostain vitun hihnanvaihdosta tai tuhkakupin siivoamisesta ja se pitäs korjaamon aina ymmärtää. Niille se on helppo jos saavat asiakkaan joka ei tajua että sitä ylimäärästä ei todellakaan ole pakko maksaa, niin heittävät vaan avaimet narikkaan ja sanovat että auto jää tänne kunnes massit on koossa.

Kelaa jos baarissa sun siniseen enkeliin aina laitettava sekotustikkukin maksaa 50snt lisää hintaan mutta sulle ei vain koskaan ole siitä mainittu. Mutta jos mainittaisiin niin ottaisitko enää sitä tikkua siihen?

Tänään soitti avopuoliso kuluttaja-asiamiehelle jonka kanta oli se, että asiasta on ehdottomasti tehtävä reklamaatio, johon kyseisellä firmalla on 2vko aikaa vastata.
....
Kuluttaja-asiamies kehotti ehdottamaan sopuratkaisua eli maksetaan 300€ + sallittu 15% = 345€ ja jos ei korjaamo suostu siihen, mietitään uudestaan onko sen 50€ vuoksi järkevää lähteä asiaa riitauttamaan.
Nyt ojr on saanut ihan virallisen kannanoton joka tuki hänen omaa ja usean muun mielipidettä että ehdottomasti korjaamolle pulla suuhun.
On se kyllä jännä miten eri tavalla voi saman asian lukea. Ei sillä, kyllä minäkin oon sitä mieltä että huonosta palvelusta kannattaa ehdottomasti antaa palautetta, mutta jotenkin en ite saanu sitä kuvaa että kuluttaja-asiamies ois ihan virallisesti ollu "pulla suuhun"-linjalla. Reklamoida voi aina, sehän on tosiaan se "lakisääteinen oikeus" jos ei palvelu miellytä -- tulosten kanssa on epävarmempaa. Jos ongelmana on tuo 50 euroa niin vähän rakentavammassa hengessä keskustelemalla korjaamonsedän saattaa jopa saada ymmärtäväisemmäksi asialle.

Suomessa on valitettavan yleistä murista saamastaan huonosta asiakaspalvelusta hiljaa itsekseen ja olla kuitenkaan tekemättä asialle mitään. Jos joku sitten asialle jotain päättää tehdä, leimataan valittajaksi ja turhasta narisijaksi. Ihme touhua.

Ja minulla kun on aivan toinen käsitys. Nettihän on täynnä kaikkenmaailman valittajia milloin mistäkin saamastaan palvelusta tai tuotteesta.
Ja aina kaikki tapahtumat ja asiat siinä palvelusta ja tuotteessa kääntyvät netissä kerrottaessa tai muuallakin omaksi eduksi. No onhan se inhimillistä kun olemme vaan ihmisiä tiskin toisella puolella.

On se tuo auto vaan ihmeelinen vekotin. Jos uutena vuotena laittaa viinaan tai raketteihin 100€ ja kummastakaan ei ole mitään iloa seuraavana päivänä. Mutta jos autoon joutuu laittamaan 100€ extraa että se toimii huomenna, viikon päästä ja viellä kuukaudenkin päästä niin silloin alkaa suuri itku.

Jos olisin myyjä haluaisin ehdottomasti asiakkaiksi näitä henkilöitä, jotka maksavat mielellään enemmän kuin mitä hinta-arvio oli. Näitähän täällä näköjään riittää. Melko pieni raha on kyseessä, mutta minkä takia se korjaamon setä ei voinut ottaa puhelinta kauniiseen käteensä ja soittaa että "hei täällä on osat x ja y paskana, vaihdetaanko vai annetaanko olla?". Mulla ei kyllä uppoa kaaliin miten palvelua myyvä yritys voi tehdä tuollaisen päätöksen asiakkaan puolesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom