Asian oikeuteen vieminen/riitauttaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ojr
  • Aloitettu Aloitettu

ojr

Liittynyt
9.5.2008
Viestejä
3 228
Anteeksi sivistymättömyyteni, mutten tiedä parempaakaan paikka kysyä.

Tarina lyhyesti:
Avopuolistoni osti auton, auton edellinen omistaja ei viiden vuoden omistuksensa aikana vaihdattanut jakohihnaa, joten vaihtoväli oli mennyt umpeen. Avopuolisoni päätti vaihdattaa hihnan ja alkoi soitella korjaamoihin ja kysellä hintoja ym. Hän päätti vaihdattaa hihnan toisessa kaupungissa jonne olimme uuttavuotta menossa viettämään, sillä siellä luvattiin puhelimitse työ 100€ halvemmalla kuin kotipaikkakunnan korjaamoissa, silläkin uhalla että jakohihna pamahtaa noin 300km matkalla. Auton malli ja kone oli tiedossa, ja hinnaksi tosiaan luvattiin MAKSIMISSAAN 300€ puhelimessa.

Veimme auton korjaamolle heti aamusta ja auton luvattiin olevan valmiina puolen päivän tienoilla. Auto jäi sinne ja lähdimme kaupunkiin viettämään aikaa ja odottelemaan työn valmistumista. Noin 14.30 maissa soitimme korjaamolle auton tilanteesta, sillä puhe tosiaan oli että auto olisi noudettavissa 12.00 maissa. Korjaaja kertoi, että työhön menee vielä noin tunti ja että ollaan jo loppusuoralla. Reilun tunnin päästä korjaaja soittaa, että auto on noudettavissa ja että hintaa tuli 395€. Meillä ei tietenkään ollut rahaa varattuna kuin se 300€, minkä korjaaja maksimissaan kertoi menevän. Sitten soittelemaan tuttaville että laittakaa satanen tilille jne jne, todella kiusallista.

Menimme korjaamolle ja kävi ilmi, että autoon oli vaihdettu myös moniurahihna jonka vaihdosta ei ollut missään vaiheessa aiemmin ollut puhetta. Lisäksi työtä varten olikin kuulemma tarvittu Fordin oma jakopääpaketti, joka olikin kalliimpi kuin aluksi luultiin, vaikka konemalli oli puhelimen välityksellä ilmoitettu. Korjaaja myös kertoi, että työhön oli kulunut odotettua enemmän aikaa, johtuen myös tästä "vaikeammin käsiteltävästä" konemallista. Ilmaisin tyytymättömyyteni siitä, että hinnaksi oli sovittu 300€ ja siitä, että korjaaja oli vaihtanut ylimääräisiä osia kysymättä lupaa siihen. Vastailuksi sain ivailua, että voidaan vanha katkeamispisteessä oleva hihna vaihtaa takaisin jos haluamme josta sitten luonnollisesti kieltäydyimme, koska se ei palvele kenenkään etua. Maksoimme pyydetyn hinnan ja lähdimme pois.

Asia joka minua jäi ärsyttämään oli homman selkeä laskelmallisuus: työn tilaajana on nuori nainen joka ei juuri ymmärrä autoista ja ajankohta on uudenvuoden aaton aatto, jolloin luultavasti kenelläkään ei ole ylimääräistä aikaa jäädä riitelemään hinnasta. Päällimmäisenä ottaa kaaliin luonnollisesti se, että autoon vaihdettiin osia kysymättä, vaikka kysyä olisi voinut yhdellä puhelinsoitolla. Ylimääräisten osien vaihto lisäsi ennalta sovittuun hintaan melkein 100€ ja sen vuoksi jouduimme odottamaan 3h sovitun ajan yli.

Tämän vuoksi olen päättänyt jälkikäteen riitauttaa asian ja kysymys pitkähkön alustuksen jälkeen kuuluu: miten tämä käytännössä hoituu? Onko mahdollista hoitaa kirjallisena, sillä tosiaan asumme 300km päässä ko. korjaamosta?

Kiitos.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niinkö että ihan oikesti olet 95 euron takia oikeuteen menossa. Kun homma nyt kuitenkin oli edullisempikin kun useimmassa muussa korjaamossa? Puheiden vakuudeksi olisi kanssa hyvä olla se tarjous 300€ kirjallisena.

Ensin ny varmaan kannattaa soittaa kuluttaja-asiamiehelle. Kunnasta pitäisi sellainen löytyä.
 
Ei kyse ole tällä kertaa rahasta, vaan lähinnä siitä että kaupan toinen osapuoli on toiminut epärehellisesti josta toinen on joutunut kärsimään joka mielestäni on väärin.

Kuluttajaviraston sivuilla lukee seuraavaa: Hinta-arviossa pitää pysyä, esimerkiksi lisätöistä pitää aina ensin sopia tilaajan kanssa. Jos lopullinen hinta jää alle hinta-arvion, ei yritys saa periä hinta-arvion mukaista hintaa. Hinta-arvion voi kuitenkin perustelluista syistä ylittää enintään 15 prosentilla...

...Suuntaa-antava hintatieto annetaan usein puhelimessa, kun yritys ei ole vielä voinut tutustua kohteeseen tai korjattavaan laitteeseen. Jos tämä hintatieto ylittyy merkittävästi, yrityksen pitää ilmoittaa asiasta tilaajalle viipymättä ja tarvittaessa myös keskeytettävä työ.


Tämän suuruusluokan asiat luultavasti voi käsitellä kirjallisena, johon kyllä olemme valmiita. Kirjallista lupausta ei tietenkään ole saatu mutta asiassa on kahden sana yhtä vastaan.

edit: Jees, eli täytyy huomenissa ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Kiitos vastauksista, ketjun saa puolestani vaikka sulkea ja poistaa.
 
"Korjauskustannuksista on saatettu antaa hinta-arvio ennen korjausta. Jos näin on tehty, arvion saa ylittää enintään 15 prosentilla."

"Riitatilanteessa kuluttaja voi selvittää asiaa kuluttajaneuvojan avulla."

Linkki

Jos hinnaksi on sovittu maksimissaan 300e, tarkoittaa se hinnaksi maksimissaan 300e. Noin suuresta ylityksestä olisi teille jo pitänyt soittaa. Näitä tilanteita varten nämä pelisäännöt on tehty, joten teidän asemassanne en olisi edes maksanut kuin korkeintaan 300e plus 15% = 345e.
 
kuluttajaviraston sivuilla kerrotaan mm.

"Hinta- tai kustannusarvio annetaan silloin, kun yritys on voinut tutustua korjattavaan kohteeseen tai laitteeseen. Yrityksellä on oikeus vaatia maksu hinta-arvion tekemisestä. Kustannusarvion maksullisuudesta on kerrottava etukäteen asiakkaalle.

Yrityksen on hinta-arviota antaessaan ilmoitettava asiakkaalle selkeästi koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta vai vain varaosia. Jos näin ei ole menetelty hinta-arvio tarkoittaa palvelusta perittävää kokonaishintaa.

Hinta-arviossa pitää pysyä, esimerkiksi lisätöistä pitää aina ensin sopia tilaajan kanssa. Jos lopullinen hinta jää alle hinta-arvion, ei yritys saa periä hinta-arvion mukaista hintaa. Hinta-arvion voi kuitenkin perustelluista syistä ylittää enintään 15 prosentilla."

Voisi kuvitella, että merkki ja mallitiedot riittäisi? Sitä mä en tiedä mitä tälle asialle voi tehdä..

E:mööhässä
 
Kyllä tässä mielestäni ihan hyvät lähtökohdat meillä on kun on kolme todistajaa tosta 300€ hinta-arviosta, kuitit tallella, puhelutiedot siitä ettei korjaamosta ole soitettu ja tilitiedoissa näkyy et on korjaamon viereisen marketin pihassa olevasta automaatista nostettu 100€ muutama minuutti ennen auton noutamista. Eikä itelläni tässä oo penniäkään kiinni, lähinnä avopuolison puolesta harmittaa tommoset huijarit ja kiskurit.

Mutta kuten sanottua, kiitos vastauksista ja ketjun saa puolestani sulkea. Hyvät vuodenalut kaikille! :)
 
Kyllä tässä mielestäni ihan hyvät lähtökohdat meillä on kun on kolme todistajaa tosta 300€ hinta-arviosta, kuitit tallella, puhelutiedot siitä ettei korjaamosta ole soitettu ja tilitiedoissa näkyy et on korjaamon viereisen marketin pihassa olevasta automaatista nostettu 100€ muutama minuutti ennen auton noutamista. Eikä itelläni tässä oo penniäkään kiinni, lähinnä avopuolison puolesta harmittaa tommoset huijarit ja kiskurit.

Mutta kuten sanottua, kiitos vastauksista ja ketjun saa puolestani sulkea. Hyvät vuodenalut kaikille! :)

Frendille kävi vähän samanlainen juttu prätkän kanssa. Hinta pomppasi neljänsadan projektissa reilun satasen, tarjouskin on kirjallisena. Hän valitti kuluttajariitalautakunnan kautta asiasta. Keväällä tulee kolme vuotta täyteen ja vieläkään ei taida olla rahojaan saanut. Aikamoinen projekti pienen summan takia. Toki tuo korjaamoiden toiminta on käsittääkseni varsin yleistä, mutta en tiedä jaksaisinko itse lähteä valittamaan. Maksaisin sen mitä sovittiin ja ottaisin auton mukaan vaikka väkisin.
 
Et kertonu paljonko itse varaosat maksoi enemmän mitä alunperin oli puhe ? En ite ainakaan kehtais muutaman kympin takia alkaa riiteleen ja parempi kuitenkin jos auto korjattu alkuperäisillä osilla. Naurettavaa pelleilyä tuollasta asiaa lähteä riitauttaan omasta mielestä.
 
Et kertonu paljonko itse varaosat maksoi enemmän mitä alunperin oli puhe ? En ite ainakaan kehtais muutaman kympin takia alkaa riiteleen ja parempi kuitenkin jos auto korjattu alkuperäisillä osilla. Naurettavaa pelleilyä tuollasta asiaa lähteä riitauttaan omasta mielestä.

Enempi mua on vituttanut kun joskus olen käyttänyt autoa huollossa ja sitten huoltaja on todennut että huomas jonku jutun mutta ei vaihtanut sitä kun siitä ei ollut puhe. Jos ymmärsin oikein että tuossa asentaja on omaehtoisesti vaihtanut jonku toisenkin hihnan jonka on huomannut kuluneeksi. Varmasti eri remontilla tehtynä hintaa olisi tullut enemmän kuin nyt samalla suoritettuna.
 
90e = muutama kymppi? Hyvä jos on rahaa millä mällätä. Ja pakkohan sitä on olla jos ei kehtaa koskaan valittaa.

No mutta ihan aikuisten oikeasti. Jos olet koskaan käyttänyt autoa huollossa niin 390 euroa yleisesti ottaen on niin halpa huolto hinta että ihme jos konepellin siihen hintaan avaavat. (siis autohuolto on sikamaisen kallista...)

Tärkein pointti unohtuu tässä, ilmeisesti auto tuli kuntoon. Montakohan kertaa olen käyttänyt eri autoja eri huolloissa joissa vika ei ole poistunut...
 
Tuttujuttu. Vein auton korjaamolle. Puhelimessa sovittiin että hinta on 150-200e laakerinvaihdosta. Soittivat seuraavana päivänä että etulaakeri vaihdettu ja takanakin olisi yksi rikki että mitäs tehdään. Kysäsin sitten että paljonko sielä on nyt laskussa ja mitä se maksaa lisää jos se toinen vaihdetaan. "320euroa tällä hetkellä ja voidaan 250eurolla laittaa toi toinen" Repes siihen malliin perse sinne mikkiin että löivät luurin korvaan. Menin hakemaan autoa ja kovasti kyselivät että kuka on muka siihen hintaan luvannut. Haistatin vitut ja sanoin että jokanen muu naapurifirma. Lopulta sovittiin että tekevät mulle nelipyöräsuuntauksen ilmatteeksi ja annetaan olla. Enkä siihen paskalafkaan enää toista kertaa vie edes polkupyörääni. Ehkä suurin kysymys tässä on se että kun noita autokorjaamoja on joka helvetin nurkassa niin miksi firmat tekee tämmösiä kusetuksia joilla asiakkaat varmasti eivät tuo biiliään toista kertaa ko korjaamolle?
 
Joo, sillä ei ole loppupeleissä niin väliä milloin rahaa saa takaisin tai saako ylipäätään, maksettu mikä maksettu. Hienoahan se olisi jos sieltä vaikka sen 95€ saisi, mutta lähinnä tässä vaan vituttaa tuollainen asiakkaan kusettaminen ja sitten vielä vittuilu päälle kun selvästä vilpistä huomauttaa ja kysyy että mites maksun kanssa tehdään kun siinä on 25% ylimääräistä... Itse elän opintotuella ja muija tekee siivoushommia joten tommonen lähemmäs 100€ alkaa kuukausibudjetissa jo tuntua.

Lähinnä kuitenkin tosiaan ollaan asiaa eteenpäin viemässä sen takia, että kyseinen korjaamo saa viestin, ettei moinen toiminta ole hyväksyttävää ja saattaa jopa oppia jotain. Olkoon vastaava toiminta miten yleistä tahansa, se on lain mukaan väärin ja ainakaan itse en sitä ihan purematta niele.
 
Et vastannu edelleenkään kysymyksiin. Siis kuinka paljon sitä työtä nyt meni yli sen mitä olitte sopineet ? Olitte sopineet 300euron urakan, mutta kerroit tuossa jo että jakopäähän tuli Fordin oma kalliimpi setti ja vielä moniura hihna päälle. Eli työ osuus ei ilmeisesti ole tuo 95euroa mitä on ylimääräistä ottaneet. Ei tuossa nyt todellakaan mistään kusetuksesta ole kyse se on varma homma.

Tuollaisissa tilanteissa kaikille helpompi, jos asia hoidetaan samantein paikanpäällä eikä jälkeenpäin marisemalla.
 
Et vastannu edelleenkään kysymyksiin. Siis kuinka paljon sitä työtä nyt meni yli sen mitä olitte sopineet ? Olitte sopineet 300euron urakan, mutta kerroit tuossa jo että jakopäähän tuli Fordin oma kalliimpi setti ja vielä moniura hihna päälle. Eli työ osuus ei ilmeisesti ole tuo 95euroa mitä on ylimääräistä ottaneet. Ei tuossa nyt todellakaan mistään kusetuksesta ole kyse se on varma homma.

Tuollaisissa tilanteissa kaikille helpompi, jos asia hoidetaan samantein paikanpäällä eikä jälkeenpäin marisemalla.

Moniurahihnan vaihdosta olisi pitänyt sopia erikseen. Ei sitä noin vain voi vaihdella osia ja periä siitä maksua. Ja herkästi näissä käy niin että kun auton omistaja on mitään tietämätön nainen niin siltä otetaan tyhjät pois. Esimerkkinä vaihdetaan jarrunesteet joihin ei todellisuudessa ole koskettukkaan. Ja se että sinne meni joku kalliimpi jakopääsetti ei ole asiakkaan ongelma. Ei myyjä voi sanoa puhelimessa että maksaa 10e ja lasku onkin sitten 100e. Tottakai virheitä tapahtuu, mutta se että niistä ei oteta vastuuta eikä noteerata mitenkään on väärin. Vittu pyyhitään ne rasvat pois naamasta ja puhelin kauniiseen käteen ja soitetaan että mitäs tehdään kun näyttäs että toi sovittu hinta ylittyy tästä ja tästä syystä. Aina pitää sopia joku hinta ja jos se molemmille käy niin se sovitaan kiinteäksi ja maksetaan vaikka ennakkoon niin ei tule vikinöitä. Johan siihen huollon tuntitaksaan kuuluu rassaajien kusellakäynnit, kahvinjuonnit ja röökin polttelut. Näyttää siltä että joudun viemään oman bemarin huoltoon koska sielä on 410nm pultti jota en saa auki niin voisin näin lomaillessa ihan huvikseen kysyä saanko tulla katsomaan paikan päälle kun mun auto laitetaan kuntoon. Eivät päästäisi vaikka laki sallisi ;)
 
Yleensä korjaamoissa on kyltti tyyliin oleskelu kielletty tms. Joo tietysti pitäisi ilmottaa, mutta lähinnä nyt ajattelin, jos se hihna oli loppu niin mikä se työn osuus oli mistä riita tuli. Voihan olla että harakiri remmiä ei ollu hyllyssä ja alkuperäspalikkaa taas löyty ? Ei tuosta kyllä kusetusta mun silmissä saa siltikään. Jos moniura olis paukahtanu vähän ajan päästä niin tuollanen valittaja olis varmasti tehnyt siitä jutun että miksei sitä oltu huomattu kun vasta on huollettu:dance:
 
Vaihtoehdot: 1 vaihdat hihnan keneltäkään kysymättä koska huomaat että se on viittä vaille poikki. 2 jätät hihnan vaihtamatta etkä mainitse siitä mitään. 3 ilmoitat asiakkaalle että hihnakin pitäisi vaihtaa ja sovitte jatkomenettelyistä.

Ei pitäs olla kovin vaikea valinta? Vai onko puheaika loppu.
 
Noin se tietenkin pitäisi mennä, mutta ei yleensä kuitenkaan mene. Monesti on tietenkin hyötyä että jotain pientä laittavat samalla varsinkin, jos menee vielä tyyliin lähes samalla työllä. En siltikään kusetusta tai huijausta tuosta saa väännettyä vaikka kuinka objektiivisesti yritän katsella.
 
Et vastannu edelleenkään kysymyksiin. Siis kuinka paljon sitä työtä nyt meni yli sen mitä olitte sopineet ? Olitte sopineet 300euron urakan, mutta kerroit tuossa jo että jakopäähän tuli Fordin oma kalliimpi setti ja vielä moniura hihna päälle. Eli työ osuus ei ilmeisesti ole tuo 95euroa mitä on ylimääräistä ottaneet. Ei tuossa nyt todellakaan mistään kusetuksesta ole kyse se on varma homma.

Tuollaisissa tilanteissa kaikille helpompi, jos asia hoidetaan samantein paikanpäällä eikä jälkeenpäin marisemalla.
Tarkoista työtunneista en tiedä, mutta puolen päivän aikaan auton piti olla valmis ja meni tosiaan reilu 3h30min yli arvioidun ajan. Moniurahihna itsessään maksoi 27€ + tietty työt päälle eli jos ajatellaan että meni se 3h30min ylimääräistä ja työtunti on vaikka 20€ niin voidaan sanoa, että siitä tulee kutakuinkin reilu 95€?

Lisäksi ihmetyttää tuo suuremman hinnan pyytäminen, sillä korjaaja kertoi työn venymisen tosiaan johtuneen vaikeasti käsiteltävästä konemallista, vaikka konemalli oli tiedossa jo ennen alkuperäisen hinta-arvion tekemistä. Avokkini muistaakseni vielä mainitsi puhelimessa että jakohihna on vaikeampi vaihtaa kuin vanhemmassa konemallissa, sillä oli ottanut asiasta selvää siskonsa mieheltä, joka on autoalalla töissä. Lisäksi jäi arveluttamaan se, että soitimme tunti ennen auton hakemista että missä kestää, eikä korjaaja vielä siinäkään vaivautunut mainitsemaan, että autoon vaihdetaan osia joista ei alunperin oltu sovittu ja sen takia kestää. Jos asia olisi vahingossa jäänyt kertomatta, niin luulisi että edes siinä vaiheessa olisi muistanut kertoa.

Pohjimmaisena tässä edelleenkin mättää se, ettei korjaaja kysynyt osien vaihdosta, vaikka on lain mukaan siihen velvoitettu. En usko, että korjaaja vittuillakseen on hihnaa vaihtanut, kyllähän se kulunut oli ja hyvä että vaihdettiin, mutta mielestäni kysymättä jättäminen oli melko selkeästi suunniteltua ja näin ollen väärin kuluttajaa kohtaan. Se, että on alan yleinen käytäntö tehdä moista ei tee siitä yhtään vähemmän lainvastaista jos laissa lukee, että hinta-arviota yli 15%:lla ylittävien lisätöiden tekemisestä pitää kuluttajalta viipymättä kysyä.

edit: Emäntä soittelee tänään kuluttaja-asiamiehelle ja keskustelee miten kannattaa asiaa eteenpäin viedä, vai kannattaako ollenkaan. Sinänsä opettavainen kokemus tämä oli, tietääpähän nyt nuo pykälätkin jatkossa johon voi vedota jos hinta yhtäkkiä pompsahtaakin ilmoittamatta.
 
Yleensä korjaamoissa on kyltti tyyliin oleskelu kielletty tms. Joo tietysti pitäisi ilmottaa, mutta lähinnä nyt ajattelin, jos se hihna oli loppu niin mikä se työn osuus oli mistä riita tuli. Voihan olla että harakiri remmiä ei ollu hyllyssä ja alkuperäspalikkaa taas löyty ? Ei tuosta kyllä kusetusta mun silmissä saa siltikään. Jos moniura olis paukahtanu vähän ajan päästä niin tuollanen valittaja olis varmasti tehnyt siitä jutun että miksei sitä oltu huomattu kun vasta on huollettu:dance:

Sovitussa täytyy pysyä. Sehän on sopimus, jos palveluntarjoaja sanoo, että hinta on enintään 300 euroa. Mahdollisista muutoksista täytyy neuvotella etukäteen.

Joillain ihmisillä on rahatilanne niin tiukalla, ettei sitä ylimääräistä 100 euroa ole laittaa. Mitäs sitten tehdään, kun ei kertakaikkiaan vaan ole, millä maksaa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom