- Liittynyt
- 9.5.2008
- Viestejä
- 3 228
Anteeksi sivistymättömyyteni, mutten tiedä parempaakaan paikka kysyä.
Tarina lyhyesti:
Avopuolistoni osti auton, auton edellinen omistaja ei viiden vuoden omistuksensa aikana vaihdattanut jakohihnaa, joten vaihtoväli oli mennyt umpeen. Avopuolisoni päätti vaihdattaa hihnan ja alkoi soitella korjaamoihin ja kysellä hintoja ym. Hän päätti vaihdattaa hihnan toisessa kaupungissa jonne olimme uuttavuotta menossa viettämään, sillä siellä luvattiin puhelimitse työ 100€ halvemmalla kuin kotipaikkakunnan korjaamoissa, silläkin uhalla että jakohihna pamahtaa noin 300km matkalla. Auton malli ja kone oli tiedossa, ja hinnaksi tosiaan luvattiin MAKSIMISSAAN 300€ puhelimessa.
Veimme auton korjaamolle heti aamusta ja auton luvattiin olevan valmiina puolen päivän tienoilla. Auto jäi sinne ja lähdimme kaupunkiin viettämään aikaa ja odottelemaan työn valmistumista. Noin 14.30 maissa soitimme korjaamolle auton tilanteesta, sillä puhe tosiaan oli että auto olisi noudettavissa 12.00 maissa. Korjaaja kertoi, että työhön menee vielä noin tunti ja että ollaan jo loppusuoralla. Reilun tunnin päästä korjaaja soittaa, että auto on noudettavissa ja että hintaa tuli 395€. Meillä ei tietenkään ollut rahaa varattuna kuin se 300€, minkä korjaaja maksimissaan kertoi menevän. Sitten soittelemaan tuttaville että laittakaa satanen tilille jne jne, todella kiusallista.
Menimme korjaamolle ja kävi ilmi, että autoon oli vaihdettu myös moniurahihna jonka vaihdosta ei ollut missään vaiheessa aiemmin ollut puhetta. Lisäksi työtä varten olikin kuulemma tarvittu Fordin oma jakopääpaketti, joka olikin kalliimpi kuin aluksi luultiin, vaikka konemalli oli puhelimen välityksellä ilmoitettu. Korjaaja myös kertoi, että työhön oli kulunut odotettua enemmän aikaa, johtuen myös tästä "vaikeammin käsiteltävästä" konemallista. Ilmaisin tyytymättömyyteni siitä, että hinnaksi oli sovittu 300€ ja siitä, että korjaaja oli vaihtanut ylimääräisiä osia kysymättä lupaa siihen. Vastailuksi sain ivailua, että voidaan vanha katkeamispisteessä oleva hihna vaihtaa takaisin jos haluamme josta sitten luonnollisesti kieltäydyimme, koska se ei palvele kenenkään etua. Maksoimme pyydetyn hinnan ja lähdimme pois.
Asia joka minua jäi ärsyttämään oli homman selkeä laskelmallisuus: työn tilaajana on nuori nainen joka ei juuri ymmärrä autoista ja ajankohta on uudenvuoden aaton aatto, jolloin luultavasti kenelläkään ei ole ylimääräistä aikaa jäädä riitelemään hinnasta. Päällimmäisenä ottaa kaaliin luonnollisesti se, että autoon vaihdettiin osia kysymättä, vaikka kysyä olisi voinut yhdellä puhelinsoitolla. Ylimääräisten osien vaihto lisäsi ennalta sovittuun hintaan melkein 100€ ja sen vuoksi jouduimme odottamaan 3h sovitun ajan yli.
Tämän vuoksi olen päättänyt jälkikäteen riitauttaa asian ja kysymys pitkähkön alustuksen jälkeen kuuluu: miten tämä käytännössä hoituu? Onko mahdollista hoitaa kirjallisena, sillä tosiaan asumme 300km päässä ko. korjaamosta?
Kiitos.
Tarina lyhyesti:
Avopuolistoni osti auton, auton edellinen omistaja ei viiden vuoden omistuksensa aikana vaihdattanut jakohihnaa, joten vaihtoväli oli mennyt umpeen. Avopuolisoni päätti vaihdattaa hihnan ja alkoi soitella korjaamoihin ja kysellä hintoja ym. Hän päätti vaihdattaa hihnan toisessa kaupungissa jonne olimme uuttavuotta menossa viettämään, sillä siellä luvattiin puhelimitse työ 100€ halvemmalla kuin kotipaikkakunnan korjaamoissa, silläkin uhalla että jakohihna pamahtaa noin 300km matkalla. Auton malli ja kone oli tiedossa, ja hinnaksi tosiaan luvattiin MAKSIMISSAAN 300€ puhelimessa.
Veimme auton korjaamolle heti aamusta ja auton luvattiin olevan valmiina puolen päivän tienoilla. Auto jäi sinne ja lähdimme kaupunkiin viettämään aikaa ja odottelemaan työn valmistumista. Noin 14.30 maissa soitimme korjaamolle auton tilanteesta, sillä puhe tosiaan oli että auto olisi noudettavissa 12.00 maissa. Korjaaja kertoi, että työhön menee vielä noin tunti ja että ollaan jo loppusuoralla. Reilun tunnin päästä korjaaja soittaa, että auto on noudettavissa ja että hintaa tuli 395€. Meillä ei tietenkään ollut rahaa varattuna kuin se 300€, minkä korjaaja maksimissaan kertoi menevän. Sitten soittelemaan tuttaville että laittakaa satanen tilille jne jne, todella kiusallista.
Menimme korjaamolle ja kävi ilmi, että autoon oli vaihdettu myös moniurahihna jonka vaihdosta ei ollut missään vaiheessa aiemmin ollut puhetta. Lisäksi työtä varten olikin kuulemma tarvittu Fordin oma jakopääpaketti, joka olikin kalliimpi kuin aluksi luultiin, vaikka konemalli oli puhelimen välityksellä ilmoitettu. Korjaaja myös kertoi, että työhön oli kulunut odotettua enemmän aikaa, johtuen myös tästä "vaikeammin käsiteltävästä" konemallista. Ilmaisin tyytymättömyyteni siitä, että hinnaksi oli sovittu 300€ ja siitä, että korjaaja oli vaihtanut ylimääräisiä osia kysymättä lupaa siihen. Vastailuksi sain ivailua, että voidaan vanha katkeamispisteessä oleva hihna vaihtaa takaisin jos haluamme josta sitten luonnollisesti kieltäydyimme, koska se ei palvele kenenkään etua. Maksoimme pyydetyn hinnan ja lähdimme pois.
Asia joka minua jäi ärsyttämään oli homman selkeä laskelmallisuus: työn tilaajana on nuori nainen joka ei juuri ymmärrä autoista ja ajankohta on uudenvuoden aaton aatto, jolloin luultavasti kenelläkään ei ole ylimääräistä aikaa jäädä riitelemään hinnasta. Päällimmäisenä ottaa kaaliin luonnollisesti se, että autoon vaihdettiin osia kysymättä, vaikka kysyä olisi voinut yhdellä puhelinsoitolla. Ylimääräisten osien vaihto lisäsi ennalta sovittuun hintaan melkein 100€ ja sen vuoksi jouduimme odottamaan 3h sovitun ajan yli.
Tämän vuoksi olen päättänyt jälkikäteen riitauttaa asian ja kysymys pitkähkön alustuksen jälkeen kuuluu: miten tämä käytännössä hoituu? Onko mahdollista hoitaa kirjallisena, sillä tosiaan asumme 300km päässä ko. korjaamosta?
Kiitos.