Meikä on kotoisin paikasta jossa läpänheitto tuntemattomien kanssa on normaalia. Sitten turkulaistuttuani oli alkuun shokki huomata, että normaali asiakaspalvelu täällä ei välttämättä sisällä kuin ne pakolliset liikkeet. No, hyvin äkkiä sitä itsekin taantui samalle tasolle, mutta poikkeukset ovat mieleenjääviä sekä hyvässä, että pahassa. Tässäpä pari hyvää ja yksi huono esimerkki turkkusest.
Kahvila Paawo
Paavo kohtelee asiakasta kuin ruhtinasta ja tarjoilee suureleisesti kahvin asiakkaalle. "Tässäpä herralle kuppi kahvia". Paawo antiikkikauppiaana rakastaa menneitä aikoija (niinkuin mäkin) ja hallitsee ritarilliset eleet. Paawon kahvilassa voi myös istua kuin kotonaan ja kahvin hintaa ei edes mieti, sillä tässä kahvilassa asiakasta Palvellaan. Koirille myös oma kuppi vettä "Hau hau ole hyvä". Paawo ajaa myös kahvilan eteen jonkun vanhan mopon taikka rättisitikan sekä koristelee liikkeensä wanhoilla kuvilla Turusta. Loistava kuppila loistavalla sijainnilla.
Ravintola Panini
Ravintelin yksi omistajista pitkänhuiskea mies on oivaltanut heti, että kun asiakasta palvelee se tulee uudestaankin. Aina lähtee pikkuläppää milloin vesilasista taikka nälän tyydyttämisestä. Hän muistaa myös kanta-asiakkaat naamasta ja kyselee kuulumisia. Tähänkin mestaan on hieno kävellä sisään, sillä ruoka on hyvää ja palvelu pelaa.
Bpc Solutions tietokonekauppa
Ja taas yksi pienyrittäjä, joka ymmärtää asiakaspalvelun arvon. Kauppa on pieni kuin mikä, mutta ulos asti ulottuva jono ei ole harvinaisuus. Ostaessani konetta sieltä, hän lupasi antaa muistit lainaan siihen asti kunnes varsinaiset tilaamani muistit saapuvat. Tämä teki minuun syvän vaikutuksen reilusta asiakaspalvelusta kaiken muun lisäksi. Myöskin pikkuläpänheittoa tulee vaikka paikassa on kova kiire jatkuvasti.
Henryn konditoria
Tämä on jo suljettu Henry-sedän siirtyessä eläkkeelle. Henryllä oli leipomo konditoria tosi syrjässä eikä sinne eksynyt ellei vaatimatonta kylttiä kadulta huomannut. Sisään mentäessä mentiin aikakoneella takaisin 50-luvulle. Siellä Henry-setä kädet kyynärpäitä myöten jauhossa pisti tuoretta leipää ruskeaan paperipussiin ja touhotti leivostensa keskellä. Vieressä uuni hohki kuumuutta ja paikan täytti kotoisan tuore pullantuoksu. Leivokset ja leivät oli tietysti aamulla leivottuja ja Henry oli vilpittömän kiltin oloinen vanha ukkeli. Oikein tuli paha mieli, kun kuulin Henryn siirtyneen eläkkeelle. Siellä tuli usein käytyä ostamassa tuoretta leipää, vaikka hinta oli puolitoista kertainen supermarkettien leipähyllyihin verrattuna. Mutta sellaista hyvän mielen nostalgiaa ei marketeista saanut muovisilla plussakortillakaan. Henryltä sitä sai ja vieläpä ilmaiseksi ja aivan vilpittömästi. Kiltti Henry-setä, jos olet jo taivaassa, olisin aina halunnut sinunkaltaisen ukin itselleni. *kyynel*
Indesol, hämeenkatu
Legendaarisen paskaa asiakaspalvelua vuodesta kun ovet avattiin. Alkuun Indesolin hinta toi paikalle paljon asiakkaita. Sitten tilaukset myöhästeli ja kaverin tilaamasta koneesta otettiin tavaraa muihin koneisiin. Tässäkin paikassa oli jono, tosin se muodostui kiukkuisista asiakkaista, jotka purnasi milloin mistäkin. Sitä oli hauska seurata jonosta, kun isät poikineen siellä kone kainalossa purki kiukkuaan myyjille. Asiakasvirta on sittemmin laantunut, kiitos paskan asiakaspalvelun. Kävin kerran sieltä ostamassa jotakin, kun Bpc oli kiinni ja sain todeta, että se oli taas vikatikki. Myyjä katsoi minua kuin hapankaalia hikisellä naamallaan, mutta ehti mököttämiseltään myymään mulle sitä mitä halusinkin. Heitin jotain tilanteeseen sopivaa läppää, johon hikinaama ei kiinnittänyt mitään huomiota. Hän antoi minulle kuitin katsoen jo seuraavaa asiakasta kysyen häneltä: mitäs sulle? Jäi vähän fiilis, et mee siitä jo v*ttuun viisastelemasta. En mee tonne enää koskaan, enkä muihinkaan Indesoleihin.
Ja kuten tuolta moottoripyörä.orgista oli kopsattu pätkä lakikirjaa, niin yrityksen/henkilöiden palvelua voi arvostella rauhassa ilman, että se täyttää herjauksen määrettä. Ja se naama oli tosiaan hikinen.
Lopuksi vielä voisi summata sen, että maksavana asiakkaana olen valmis maksamaan tuotteesta/palvelusta enemmän, jos vain saan hyvää palvelua. Tämän voi myös todeta tuolta Pakkis-kaupan palauteketjustakin, että kun Mike lupaa laittaa jauhot tulemaan heti eikä viidestoista päivä, niin kauppa käy. Sellaista kun on palvelun laatu, niin Gnut:kin voi tilata silloin sieltä saunakaljoissaan vaikka 15kg lekan ja tuhat mutteria. Tyytyväinen asiakas on paras asiakas.
edit: henryn konditoria