Yksi syy suomalaisten henkiseen ja rahalliseen köyhyyteen ja pahaan oloon on aivojen käytön puute.
Minusta meidän kaikkien pitäisi päästä yli siitä että jotakin asiakasta pilkataan ja haukutaan. Jos häntä ei olisi, niin ei illalla olisi ruokaa mitä syödä eikä aamulla kenkiä mitä laittaa jalkaan tai yöllä sänkyä missä nukkua. Joku ihminen on tahtonut palveluita juuri sinun liikkeestäsi missä olet töissä ja siitä sinun pitäisi olla onnellinen. Ei se ole itsestäänselvyys että joku tulee joka viikko ovesta sisään ja antaa vaivalla ansaitsemiansa rahoja pois, ostamalla tuotteita ja palveluita sinulta.
Nuo sivut kuten "www.aasiakas.net" "www.customerssuck.com" "www.notalwaysright.com" on huvittavia mutta jokainen pois pilkattu asiakas on myös pois pilkattu lompakko. Pois pilkattu lompakko on pois pilkattu ateria, pois pilkattu loma, pois pilkattu asuntoremontti, pois pilkattu harrastus lapsilta.
Muista maista en tiedä paljoa mutta suomessa soisi seuraavaa mentaliteettia olevan hiukan lisää. Se on kyllä lisääntynyt viime vuosina (oma kokemukseni) mutta aina on parannettavaa. Lehtien palstoilta saa lukea jos jonkunmoisia juttuja kun asiakkaita suunnilteen pilkataan ja nöyryytetään maanrakoon, vain siksi kun he haluavat antaa sinulle rahaa.
Tässä on esimerkki:
Kalevi on töissä huvipuistossa siivoojana ja maksava asiakas (lapsi) pudottaa jäätelöpallon juuri siivotulle kävelykadulle jonka Kalevi siivosi juuri siivosi. Tyypillinen rahan alkuperästä tietämätön suomalainen (ei tiedä mistä palkka syntyy) alkaisi huutamaan tuolle lapselle varmasti näin "etkö sä idiootti nää että mä juuri siivosin tuon kadun! Saatana, mene muualle kakara!". Lopputuloksena lapsi juoksee itkien vanhempiensa luokse tai vähintään pettyneenä ja tuo perhe ei todennäköisesti tule enään antamaan rahojansa tuohon huvipuistoon tulevaisuudessa. Kalevi sen sijaan menee kotiinsa ja illalla kirjoittaa internettiin että olipa tyhmä kakara ja sen perhe ku ei osaa kasvattaa lapsiansa ku kehtas pudottaa jätskipallon mun tielleni. Hohoho.
Kalevi ei vain valitettavasti ymmärtänyt yhtä asiaa. Tuo perhe nimittäin menee tästä lähtien muualle viettämään huvipuistolomiansa tulevina vuosina. He olivat odottaneet tuota huvipuistoretkeä kauan. Se saattoi olla kesäloman alku, päivä huvipuistossa, josta jatketaan jonnekkin muualle loman viettoon. Äiti ja isä on työskennellyt ylityötunteja että vuoden mittaan saisi pitää joskus rentouttavan loman ja lapsetkin saisi betoniviidakosta vähän vaihtelua. Jäätelö saatto olla tuon lapsen ensimmäinen sinä kesänä. Sitten yksi odottamaton pettymys (vihainen siivooja) voi lisätä kapuloita tuon loman rattaisiin ja niin juuri tapahtui. Mutta ei hätää, valinnanvaraa nimittäin on. Jos ei raha tuonne paikkaan kelpaa niin se kelpaa jonnekkin muualle. Ja siitä tuo perhe pitää huolen.
Se raha jonka huvipuisto nyt menetti niin on pois siivoojan palkasta ja palkka maksaa siivoojan laskut ja tuo ruokaa hänen perheellensä ja täyttää mahat. Tuo huvipuisto meni lopulta konkurssiin ja kaikki työntekijät menetti työpaikkansa ja osa on työttöminä vielä tänäkin päivänä. Heidän lapset syö kengänpohjia ja keitettyjä sukkia (no ei ehkä ihan).
Missä kohtaa meni näin totaalisen väärin? Ei se näin pitänyt mennä.
Vaikka konkurssiin on monia syitä niin katsellaanpa erästä hyvin menestyvää huvipuistoa joka puskuttaa eteenpäin vuosi toisensa jälkeen. He nimittäin palkkasivat Kalevin sinne ja Kalevilla on taas edessä pieni ongelma.
Vuoden pätkätöitä tehneenä, Kalevi sai lopulta vakituisen työpaikan eräästä hyvin menestyvästä ja vanhasta huvipuistosta. Kalevi oli taas kerran siivonnut erään kävelykadun putipuhtaaksi kun eräs lapsi tuli ja käänsi jäätelöänsä ja pudotti pallon siitä maahan. Lapsi tuijotteli mitä Kalevi tekee seuraavaksi ja ei mennyt kauaakaan aikaa kun Kalevi alkoi huutaa täyttä kurkkua: "ootas kun saan sut kiinni ipana". Lapsi lähti juoksemaan mutta huvipuiston johtaja sattui näkemään tapahtuman ja pysäytti Kalevin.
Johtaja selitti Kaleville, että jos tuo lapsi ei olisi tuota jäätelöä kaatanut maahan niin ei sinulla olisi nytten siivottavaa. Mutta ammattisi on kumminkin siivooja. Jos et siis voi siivota ja olet siivooja ammatiltasi, niin mitä olet? Olet silloin työtön. Tossa hetkessä Kalevi tajusi uransa kannalta tärkeimmän asian ja se on se että asiakas on kingi.
Seuraavana päivänä eräs lapsi sattumalta taas pudotti jäätelön kalevin juuri siivoamalle kadulle, olihan jäätelökiska juuri tämän tien vieressä. Kalevi mietti hetken kunnes tuli johtopäätökseen. Johtopäätöksestä sen enempää kertomatta, sanotaanko että Kalevilla tuli iso hymy ja hän otti mopin käteensä ja meni moppaamaan. Hänellä oli luvassa lisää töitä. Työttömyyskortistoon ei Kalevilla ollut asiaa vähään aikaan.
Jos jaksoit lukea niin kiva juttu sinun kannalta mutta tätä saisi hiukan nähdä suomalaisissa enemmän. Siksihän se yritys perustettiin että tienataan rahaa... Miksi siis asiakas on aasiakas? (olin kuunnellut joskus jostain amerikkalaiselta "asiakaspalvelun abc" nauhalta tuon jäätelöpalloesimerkin ja ei se tainnut ihan noin mennä mutta improvisoin sen kumminkin oikean tyyliseksi. eli en _täysin_ tuommoista keksinyt itse. elämässä oppii).
Vaikka en tässä viestissä hauku asiakkaita ja olen siten offtopic, niin kerrotaan kumminkin yksi huono asiakaspalvelukokemus. Menin kiasmaan joskus vuonna 1999 Andy Warhol näyttelyyn koululuokkani kanssa. Kattelin jotakin sen taulua eräällä tiiliskiviseinällä ja tiiliskivet oli osa näyttelyn rekvisiittaa. Viereeni tuli yksi kiasman työntekijä, joku opas varmaan ja se sanoi ne legendaariset sanat jotka sinetöi kukkaroni nyörit tohon paikkaan lopullisesti. Toi kiasman työntekijä sanoi: Kyllä tuohon seinään saa koskea. No aloin liikuttaa kättäni tohon tiiliskiviseinään testaakseen onko ne oikeita tiiliä vai jotain muovia. Sitte kun mun käsi on 15cm seinästä niin toi kiasman työntekijä sano: "ja se hetki ku kosketat tota seinää niin sä löydät ittes tuolta kellarista, vartijoiden kuulusteltavana".
En oo ton jälkeen menny kertaakaan kiasmaan ja oikeastaan eihän siellä ole kuin paskaa seinillä (kirjaimellisesti) ja jotain risukasoja lattioilla jotka on olevinaan taidetta. Voisin kyllä kiasmaan mennä tänä päivänä mutta en sieltä mitään ostaisi enkä sinne rahojani jättäisi. Huonosta palvelusta äänestetään jaloilla.