Asiakaspalvelijan arkea

Huh mitä juttuja... Ja vielä ihmetellään miksi tässä maassa saa yleensä paskaa palvelua.

Eikä saa. Mua on palveltu tässä maassa lähestulkoon joka paikassa oikein hyvin. Luulenkin että nämä joiden mielestä palvelu on yleensä paskaa, ovat ylimielisiä ääliöitä, jotka kuvittelevat voivansa uhkailemalla ja "varallisuudellaan" alistaa kanssaihmiset nöyristelemään itseään. Moiset urpot sietävätkin saada vittuilua osakseen. Joka paikassa.

En ole erityisen mukavan näköinen tyyppi, mutta kohtelemalla ihmisiä kunnioittavasti, ihmisarvoisesti ja kohteliaasti olen saanut monasti jopa ekstra-laadukasta palvelua. Mulle on esim. tarjottu useasti ilmaiset kahvit ja kaljatkin baareissa. Kaikki ongelmat eri liikkeissä ovat aina hoituneet loistavasti puhumalla.

Hyvä vaan että tuollainen yltiömielistelevä palvelukulttuuri ei ole tässä maassa valtavirtaa. Kai ne rahakkaat sen perseennuolennan jostain voivat halutessaan ostaa, mutta hyvä etteivät joka paikasta!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huonoja asiakaspalvelijoita löytyy aina ja kaikkialta. Suomessa ei ehkä olla yhtä lipeviä kuin etelämmässä, mutta palvelu on tasaisen asiallista ja harvemmin tulee ketään veretseisauttavan töykeää myyjää vastaan. Ei minulla ainakaan valittamista saamastani palvelusta. Tietysti jos on pakottava tarve kertoa asiakkaalle että tämä on m****u niin sitten kannattaa ehkä hakeutua eri alalle.

Yksi syy suomalaisten henkiseen ja rahalliseen köyhyyteen ja pahaan oloon on aivojen käytön puute.

Minusta meidän kaikkien pitäisi päästä yli siitä että jotakin asiakasta pilkataan ja haukutaan. Jos häntä ei olisi, niin ei illalla olisi ruokaa mitä syödä eikä aamulla kenkiä mitä laittaa jalkaan tai yöllä sänkyä missä nukkua. Joku ihminen on tahtonut palveluita juuri sinun liikkeestäsi missä olet töissä ja siitä sinun pitäisi olla onnellinen. Ei se ole itsestäänselvyys että joku tulee joka viikko ovesta sisään ja antaa vaivalla ansaitsemiansa rahoja pois, ostamalla tuotteita ja palveluita sinulta.

Nuo sivut kuten "www.aasiakas.net" "www.customerssuck.com" "www.notalwaysright.com" on huvittavia mutta jokainen pois pilkattu asiakas on myös pois pilkattu lompakko. Pois pilkattu lompakko on pois pilkattu ateria, pois pilkattu loma, pois pilkattu asuntoremontti, pois pilkattu harrastus lapsilta.

Muista maista en tiedä paljoa mutta suomessa soisi seuraavaa mentaliteettia olevan hiukan lisää. Se on kyllä lisääntynyt viime vuosina (oma kokemukseni) mutta aina on parannettavaa. Lehtien palstoilta saa lukea jos jonkunmoisia juttuja kun asiakkaita suunnilteen pilkataan ja nöyryytetään maanrakoon, vain siksi kun he haluavat antaa sinulle rahaa.

Tässä on esimerkki:
Kalevi on töissä huvipuistossa siivoojana ja maksava asiakas (lapsi) pudottaa jäätelöpallon juuri siivotulle kävelykadulle jonka Kalevi siivosi juuri siivosi. Tyypillinen rahan alkuperästä tietämätön suomalainen (ei tiedä mistä palkka syntyy) alkaisi huutamaan tuolle lapselle varmasti näin "etkö sä idiootti nää että mä juuri siivosin tuon kadun! Saatana, mene muualle kakara!". Lopputuloksena lapsi juoksee itkien vanhempiensa luokse tai vähintään pettyneenä ja tuo perhe ei todennäköisesti tule enään antamaan rahojansa tuohon huvipuistoon tulevaisuudessa. Kalevi sen sijaan menee kotiinsa ja illalla kirjoittaa internettiin että olipa tyhmä kakara ja sen perhe ku ei osaa kasvattaa lapsiansa ku kehtas pudottaa jätskipallon mun tielleni. Hohoho.

Kalevi ei vain valitettavasti ymmärtänyt yhtä asiaa. Tuo perhe nimittäin menee tästä lähtien muualle viettämään huvipuistolomiansa tulevina vuosina. He olivat odottaneet tuota huvipuistoretkeä kauan. Se saattoi olla kesäloman alku, päivä huvipuistossa, josta jatketaan jonnekkin muualle loman viettoon. Äiti ja isä on työskennellyt ylityötunteja että vuoden mittaan saisi pitää joskus rentouttavan loman ja lapsetkin saisi betoniviidakosta vähän vaihtelua. Jäätelö saatto olla tuon lapsen ensimmäinen sinä kesänä. Sitten yksi odottamaton pettymys (vihainen siivooja) voi lisätä kapuloita tuon loman rattaisiin ja niin juuri tapahtui. Mutta ei hätää, valinnanvaraa nimittäin on. Jos ei raha tuonne paikkaan kelpaa niin se kelpaa jonnekkin muualle. Ja siitä tuo perhe pitää huolen.

Se raha jonka huvipuisto nyt menetti niin on pois siivoojan palkasta ja palkka maksaa siivoojan laskut ja tuo ruokaa hänen perheellensä ja täyttää mahat. Tuo huvipuisto meni lopulta konkurssiin ja kaikki työntekijät menetti työpaikkansa ja osa on työttöminä vielä tänäkin päivänä. Heidän lapset syö kengänpohjia ja keitettyjä sukkia (no ei ehkä ihan).
Missä kohtaa meni näin totaalisen väärin? Ei se näin pitänyt mennä.

Vaikka konkurssiin on monia syitä niin katsellaanpa erästä hyvin menestyvää huvipuistoa joka puskuttaa eteenpäin vuosi toisensa jälkeen. He nimittäin palkkasivat Kalevin sinne ja Kalevilla on taas edessä pieni ongelma.

Vuoden pätkätöitä tehneenä, Kalevi sai lopulta vakituisen työpaikan eräästä hyvin menestyvästä ja vanhasta huvipuistosta. Kalevi oli taas kerran siivonnut erään kävelykadun putipuhtaaksi kun eräs lapsi tuli ja käänsi jäätelöänsä ja pudotti pallon siitä maahan. Lapsi tuijotteli mitä Kalevi tekee seuraavaksi ja ei mennyt kauaakaan aikaa kun Kalevi alkoi huutaa täyttä kurkkua: "ootas kun saan sut kiinni ipana". Lapsi lähti juoksemaan mutta huvipuiston johtaja sattui näkemään tapahtuman ja pysäytti Kalevin.

Johtaja selitti Kaleville, että jos tuo lapsi ei olisi tuota jäätelöä kaatanut maahan niin ei sinulla olisi nytten siivottavaa. Mutta ammattisi on kumminkin siivooja. Jos et siis voi siivota ja olet siivooja ammatiltasi, niin mitä olet? Olet silloin työtön. Tossa hetkessä Kalevi tajusi uransa kannalta tärkeimmän asian ja se on se että asiakas on kingi.

Seuraavana päivänä eräs lapsi sattumalta taas pudotti jäätelön kalevin juuri siivoamalle kadulle, olihan jäätelökiska juuri tämän tien vieressä. Kalevi mietti hetken kunnes tuli johtopäätökseen. Johtopäätöksestä sen enempää kertomatta, sanotaanko että Kalevilla tuli iso hymy ja hän otti mopin käteensä ja meni moppaamaan. Hänellä oli luvassa lisää töitä. Työttömyyskortistoon ei Kalevilla ollut asiaa vähään aikaan.

Jos jaksoit lukea niin kiva juttu sinun kannalta mutta tätä saisi hiukan nähdä suomalaisissa enemmän. Siksihän se yritys perustettiin että tienataan rahaa... Miksi siis asiakas on aasiakas? (olin kuunnellut joskus jostain amerikkalaiselta "asiakaspalvelun abc" nauhalta tuon jäätelöpalloesimerkin ja ei se tainnut ihan noin mennä mutta improvisoin sen kumminkin oikean tyyliseksi. eli en _täysin_ tuommoista keksinyt itse. elämässä oppii).

Vaikka en tässä viestissä hauku asiakkaita ja olen siten offtopic, niin kerrotaan kumminkin yksi huono asiakaspalvelukokemus. Menin kiasmaan joskus vuonna 1999 Andy Warhol näyttelyyn koululuokkani kanssa. Kattelin jotakin sen taulua eräällä tiiliskiviseinällä ja tiiliskivet oli osa näyttelyn rekvisiittaa. Viereeni tuli yksi kiasman työntekijä, joku opas varmaan ja se sanoi ne legendaariset sanat jotka sinetöi kukkaroni nyörit tohon paikkaan lopullisesti. Toi kiasman työntekijä sanoi: Kyllä tuohon seinään saa koskea. No aloin liikuttaa kättäni tohon tiiliskiviseinään testaakseen onko ne oikeita tiiliä vai jotain muovia. Sitte kun mun käsi on 15cm seinästä niin toi kiasman työntekijä sano: "ja se hetki ku kosketat tota seinää niin sä löydät ittes tuolta kellarista, vartijoiden kuulusteltavana".

En oo ton jälkeen menny kertaakaan kiasmaan ja oikeastaan eihän siellä ole kuin paskaa seinillä (kirjaimellisesti) ja jotain risukasoja lattioilla jotka on olevinaan taidetta. Voisin kyllä kiasmaan mennä tänä päivänä mutta en sieltä mitään ostaisi enkä sinne rahojani jättäisi. Huonosta palvelusta äänestetään jaloilla.

Yksi syy suomalaisten henkiseen ja rahalliseen köyhyyteen ja pahaan oloon on aivojen käytön puute.

Minusta meidän kaikkien pitäisi päästä yli siitä että jotakin asiakasta pilkataan ja haukutaan. Jos häntä ei olisi, niin ei illalla olisi ruokaa mitä syödä eikä aamulla kenkiä mitä laittaa jalkaan tai yöllä sänkyä missä nukkua. Joku ihminen on tahtonut palveluita juuri sinun liikkeestäsi missä olet töissä ja siitä sinun pitäisi olla onnellinen. Ei se ole itsestäänselvyys että joku tulee joka viikko ovesta sisään ja antaa vaivalla ansaitsemiansa rahoja pois, ostamalla tuotteita ja palveluita sinulta.

Nuo sivut kuten "www.aasiakas.net" "www.customerssuck.com" "www.notalwaysright.com" on huvittavia mutta jokainen pois pilkattu asiakas on myös pois pilkattu lompakko. Pois pilkattu lompakko on pois pilkattu ateria, pois pilkattu loma, pois pilkattu asuntoremontti, pois pilkattu harrastus lapsilta.

Muista maista en tiedä paljoa mutta suomessa soisi seuraavaa mentaliteettia olevan hiukan lisää. Se on kyllä lisääntynyt viime vuosina (oma kokemukseni) mutta aina on parannettavaa. Lehtien palstoilta saa lukea jos jonkunmoisia juttuja kun asiakkaita suunnilteen pilkataan ja nöyryytetään maanrakoon, vain siksi kun he haluavat antaa sinulle rahaa.

Tässä on esimerkki:
Kalevi on töissä huvipuistossa siivoojana ja maksava asiakas (lapsi) pudottaa jäätelöpallon juuri siivotulle kävelykadulle jonka Kalevi siivosi juuri siivosi. Tyypillinen rahan alkuperästä tietämätön suomalainen (ei tiedä mistä palkka syntyy) alkaisi huutamaan tuolle lapselle varmasti näin "etkö sä idiootti nää että mä juuri siivosin tuon kadun! Saatana, mene muualle kakara!". Lopputuloksena lapsi juoksee itkien vanhempiensa luokse tai vähintään pettyneenä ja tuo perhe ei todennäköisesti tule enään antamaan rahojansa tuohon huvipuistoon tulevaisuudessa. Kalevi sen sijaan menee kotiinsa ja illalla kirjoittaa internettiin että olipa tyhmä kakara ja sen perhe ku ei osaa kasvattaa lapsiansa ku kehtas pudottaa jätskipallon mun tielleni. Hohoho.

Kalevi ei vain valitettavasti ymmärtänyt yhtä asiaa. Tuo perhe nimittäin menee tästä lähtien muualle viettämään huvipuistolomiansa tulevina vuosina. He olivat odottaneet tuota huvipuistoretkeä kauan. Se saattoi olla kesäloman alku, päivä huvipuistossa, josta jatketaan jonnekkin muualle loman viettoon. Äiti ja isä on työskennellyt ylityötunteja että vuoden mittaan saisi pitää joskus rentouttavan loman ja lapsetkin saisi betoniviidakosta vähän vaihtelua. Jäätelö saatto olla tuon lapsen ensimmäinen sinä kesänä. Sitten yksi odottamaton pettymys (vihainen siivooja) voi lisätä kapuloita tuon loman rattaisiin ja niin juuri tapahtui. Mutta ei hätää, valinnanvaraa nimittäin on. Jos ei raha tuonne paikkaan kelpaa niin se kelpaa jonnekkin muualle. Ja siitä tuo perhe pitää huolen.

Se raha jonka huvipuisto nyt menetti niin on pois siivoojan palkasta ja palkka maksaa siivoojan laskut ja tuo ruokaa hänen perheellensä ja täyttää mahat. Tuo huvipuisto meni lopulta konkurssiin ja kaikki työntekijät menetti työpaikkansa ja osa on työttöminä vielä tänäkin päivänä. Heidän lapset syö kengänpohjia ja keitettyjä sukkia (no ei ehkä ihan).
Missä kohtaa meni näin totaalisen väärin? Ei se näin pitänyt mennä.

Vaikka konkurssiin on monia syitä niin katsellaanpa erästä hyvin menestyvää huvipuistoa joka puskuttaa eteenpäin vuosi toisensa jälkeen. He nimittäin palkkasivat Kalevin sinne ja Kalevilla on taas edessä pieni ongelma.

Vuoden pätkätöitä tehneenä, Kalevi sai lopulta vakituisen työpaikan eräästä hyvin menestyvästä ja vanhasta huvipuistosta. Kalevi oli taas kerran siivonnut erään kävelykadun putipuhtaaksi kun eräs lapsi tuli ja käänsi jäätelöänsä ja pudotti pallon siitä maahan. Lapsi tuijotteli mitä Kalevi tekee seuraavaksi ja ei mennyt kauaakaan aikaa kun Kalevi alkoi huutaa täyttä kurkkua: "ootas kun saan sut kiinni ipana". Lapsi lähti juoksemaan mutta huvipuiston johtaja sattui näkemään tapahtuman ja pysäytti Kalevin.

Johtaja selitti Kaleville, että jos tuo lapsi ei olisi tuota jäätelöä kaatanut maahan niin ei sinulla olisi nytten siivottavaa. Mutta ammattisi on kumminkin siivooja. Jos et siis voi siivota ja olet siivooja ammatiltasi, niin mitä olet? Olet silloin työtön. Tossa hetkessä Kalevi tajusi uransa kannalta tärkeimmän asian ja se on se että asiakas on kingi.

Seuraavana päivänä eräs lapsi sattumalta taas pudotti jäätelön kalevin juuri siivoamalle kadulle, olihan jäätelökiska juuri tämän tien vieressä. Kalevi mietti hetken kunnes tuli johtopäätökseen. Johtopäätöksestä sen enempää kertomatta, sanotaanko että Kalevilla tuli iso hymy ja hän otti mopin käteensä ja meni moppaamaan. Hänellä oli luvassa lisää töitä. Työttömyyskortistoon ei Kalevilla ollut asiaa vähään aikaan.

Jos jaksoit lukea niin kiva juttu sinun kannalta mutta tätä saisi hiukan nähdä suomalaisissa enemmän. Siksihän se yritys perustettiin että tienataan rahaa... Miksi siis asiakas on aasiakas? (olin kuunnellut joskus jostain amerikkalaiselta "asiakaspalvelun abc" nauhalta tuon jäätelöpalloesimerkin ja ei se tainnut ihan noin mennä mutta improvisoin sen kumminkin oikean tyyliseksi. eli en _täysin_ tuommoista keksinyt itse. elämässä oppii).

Vaikka en tässä viestissä hauku asiakkaita ja olen siten offtopic, niin kerrotaan kumminkin yksi huono asiakaspalvelukokemus. Menin kiasmaan joskus vuonna 1999 Andy Warhol näyttelyyn koululuokkani kanssa. Kattelin jotakin sen taulua eräällä tiiliskiviseinällä ja tiiliskivet oli osa näyttelyn rekvisiittaa. Viereeni tuli yksi kiasman työntekijä, joku opas varmaan ja se sanoi ne legendaariset sanat jotka sinetöi kukkaroni nyörit tohon paikkaan lopullisesti. Toi kiasman työntekijä sanoi: Kyllä tuohon seinään saa koskea. No aloin liikuttaa kättäni tohon tiiliskiviseinään testaakseen onko ne oikeita tiiliä vai jotain muovia. Sitte kun mun käsi on 15cm seinästä niin toi kiasman työntekijä sano: "ja se hetki ku kosketat tota seinää niin sä löydät ittes tuolta kellarista, vartijoiden kuulusteltavana".

En oo ton jälkeen menny kertaakaan kiasmaan ja oikeastaan eihän siellä ole kuin paskaa seinillä (kirjaimellisesti) ja jotain risukasoja lattioilla jotka on olevinaan taidetta. Voisin kyllä kiasmaan mennä tänä päivänä mutta en sieltä mitään ostaisi enkä sinne rahojani jättäisi. Huonosta palvelusta äänestetään jaloilla.

Hienoa kiteytys! Itse en koe olevani mitenkään erityisen vaativa asiakas, mutta kerron aina jos saan mielestäni huonoa palvelua. Huonon palvelun takia en enää koskaan näissä liikkeissä, missä alunperin olen saanut huonoa palvelua.. Ei kaikkea tarvitse kestää. Tajuis vaan moni muukin tuon.

trauma lapsuudesta, tyyppi oli varmasti tosissaan:D

trauma lapsuudesta, tyyppi oli varmasti tosissaan:D

Jos pitää veikata niin Jaakko_89 oli siellä varmaan maastohousut survottuna maihareihin, pilotti päällä ja pää pulina. Kyllä minäkin silloin olisin vittuillut aivan armottomasti.

Ylipäänsä Jaakko_89 kyllä laukoo kerta toisensa jälkeen aivan huikeaa tekstiä. Mitkä hoksottimet ja mikä kokemuksen rintaääni, pistää kyllä tosissaan aina miettimään. :)

Kyllä jaakko89 ihan hyvin asian esitti ja tottahan se on loppupeleissä, että asiakas tuo rahan yritykseen ja VAIN sillä toiminta jatkuu.

Mutta, kyllä asiakkaan pitää muistaa oma velvollisuutensa ja vastuunsa. Oon itse toiminut asiakapalvelussa yhteensä kohta 10 vuotta. Tällä hetkellä oon kaupassa hommissa. Jonkunlaista jämäkkyyttä pitää olla. Ei kaikki voi olla pelkkää kyllä onnistuu -höttöä. :whip:
Jos joku on liian humalassa, sille EI MYYDÄ alkoholia. Piste. Jos joku tuote on loppu, sitä ei silloin ole, tulossa varmasti on, mutta taikomaan sitä en pysty.

Kuvitelkaa tilanne, että klo 20.58 kauppaan tulee asiakas ja ottaa kärryt rauhallisena eteensä. Tässä vaiheessa ilmoitan että klo on jo kahta vaille, mikä normaalisti viestittää sen että pitäisi toimia ripeästi. Suurin osa ymmärtää yskän ja kerää nopeesti syliinsä ne ostoksensa. Jos joku tuosta ottaa nokkiinsa, niin tulkoon sitten seuraavalla kerralla 10 min. aiemmin.

Nykyään on vallalla tietynlainen röyhkeys, mikä johtunee koko yhteiskunnan kiireestä ja "kaikki mulle heti nyt" -asenteesta. Arvatkaa vituttaako kun klo 20.58 juomaosastolta kuuluu pullon rikkoontuminen ja kukaan asiakas ei edes tule kertomaan että näin kävi. Seistään vaan mykkänä :jahas: mäyräkoira kädessä jonossa(vältellen myyjän kanssa katsekontaktia), niin tosiaan kyllähän Jeesus varmaan sen pullomurskan sieltä käy siivoamassa... Ei siinä mitään, jos kertoo että näin kävi, kyllähän vahinkoja sattuu, mutta säälittävää jos vaivihkaa yritetään salata se.

Ja miks helvetissä laitatte sen muovipussin hihnalle, kasaatte sen päälle tavaraa ja kaverinne/puolisonne tuijottaa hihnan toisessa päässä vihaisena myyjää kasvoillaan ilme :curs:, että "anna nyt se pussi tänne että pääsen pakkaamaan"... tommosessa tilanteessa pitäis joskus räväyttää ja mielenosoituksellisesti riuhtaista se pussi sieltä alta niin että kaikki päälläoleva tavara leviäisi pitkin tiskiä... hehheh :lol2:. Mutta eipä sitä tuu tehtyä. Noi on periaatteessa pikkuasioita, mut aikansa kun tuota joutuu seurata, alkaa se välillä vituttaa.:evil:

Kyllä tuo jaakko_89:n kirjoitus on mielestäni aika kaukana todellisuudesta. Totuushan siis on se, että Kalevin kaltaisia työntekijöitä on oikeasti vähän ja vittumaisia asiakkaitakin on oikeasti vähän. Väitän, että niitäkin, joiden mielestä Suomessa saa huonoa palvelua, on oikeasti vähän, ja tällöin voisi myös olettaa, että vikaa on noissa koetuissa palvelutilanteissa ollut myös asiakkaassa.

En tiedä tosiaan, millainen jeesus asiakaspalvelutyöntekijän tulisi olla. Minä en ainakaan ole niin hyvä ihminen, että puoli neljältä yöllä pahimmassa ruuhkassa kykenen kuuntelemaan jonkun asiakkaan vittuilua, suoranaisia loukkauksia ja ininää siitä, miten hänen makkaraansa tuli liian vähän sinappia, tai siitä, miten kahvi "näyttääkin todella pahalta ja ummehtuneelta" sillä perusteella, että tuo asiakas tuo muutaman euronsa kassaani. Inhimillinen kärsivällisyys vain loppuu siihen. Väitän myös, ettei asialla oikeasti ole merkitystä, koska nuo marginaalitapaukset eivät vaikuta muiden asiakkaiden ostotottumuksiin liikkeessämme ja vastaavanlaiset kumipäät saavat luultavasti asiakaspalvelijan tylyyttä osakseen muuallakin, mikäli samalla linjalla jatkavat. Lähes aina kyse on sellaisista tapauksista, jotka herättävät liki kaikissa muissakin asiakkaissa huvitusta/vitutusta ja palveluhenkilöä kohtaan myötätuntoa.

Olen vakaasti sitä mieltä, että hyvän kommunikaation säännöt pätevät kaikkialla. En halua elää yhteiskunnassa, jossa talouden periaatteet antavat ihmisille perustellusti luvan käyttäytyä miten haluavat vain, koska "toimentulosi riippuu musta, lällislää". Voi hetken itse kukin miettiä, mikä kokonaisuudessa on vikana, jos tuota pidetään hyväksyttävänä.

Totuushan siis on se, että Kalevin kaltaisia työntekijöitä on oikeasti vähän ja vittumaisia asiakkaitakin on oikeasti vähän.
Takerrun tuohon hieman, koska se vittumaisten asiakkaiden määrä kyllä riippuu aivan alasta/paikasta. Täällä terveyskeskuksessa jossa ite oon töissä on vittumaisia asiakkaita joka päivä. Milloin nisti ei saa halumiaan lääkkeitä, milloin jonkun resepti on hukassa(minä olen luonnollisesti siihen syyllinen), milloin lääkäri on aivan perseestä tai milloin minä en vartijana tiedä mitä lääkettä kannattaa käyttää mihinkin vaivaan(tästäkin tulee palautetta).

En tituleeraa itteäni miksikään hyväksi asiakaspalvelijaksi, mutta ihan kohtuulliseksi. Osaan olla ystävällinen ja auttaa jos on hätä. Mutta sellainen asiakas joka ekaksi alkaa haukkuu vartijaa paskaksi tuhoo kyllä kummatkin noi ominaisuudet multa. Varsinkin jos on huono päivä. Muutenkin omaan lyhyen pinnan niin vitutus kerroin kasvaa aika nopeasti jos asiakas on törkeä. Yritän hillitä itteäni etten sivalla takaisin mutta joskus se on vaan mahdotonta.

Eikä sen asiakaspalvelijan tartte kaikkea kestää.

Olipa kerran Irmeli, puhdistusteknikko AMK (os. siivooja), joka työskenteli puhtaanapitokonsulttina pienessä siistintäyrityksessä. Kovasti kettumaisia asiakkaita sattui nuoren Irmelin tielle, mutta asiakaspalveluhenkinen kohde-esimies Jaakko käski vain kohteliaasti nielemään kaiken sen kakan, mitä asiakas tiskiin täräytti, koska asiakas on aina oikeassa. Kovin masensi Irmeliä tuollainen alentava kohtelu, ja masennus alkoi pian vaikuttaa Irmelin työmoraaliin ja näkyä sairaspoissaoloina. Viimein Irmeli irtisanoutui siirtyen töihin toiselle työnantajalle, jonka mielestä ihmisiä ne on työntekijätkin, kaikkea ei tarvitse sietää.

Kohde-esimies Jaakko ei saanut enää koskaan palkattua puhtaanapitokonsultin tehtäviin asiantuntevaa henkilökuntaa, vaan räkänokkaisia opiskelijoita, jotka jättivät vessan kannen alapuolelta desinfioimatta. Tästä suivaantunut herra Yritysjohtaja irtisanoi sopimuksen Jaakon yrityksen kanssa, mistä johtuen yritys meni välittömästi konkurssiin, Jaakko jäi työttömäksi, Jaakon poika jäi luokalleen ja Jaakon kultaista noutajaa alkoi vaivata sitkeä ihottuma. Samaan aikaan toisaalla Irmeli, joka aina hyvin huolellisesti desinfioi koko wc-istuimen, valittiin uudessa työpaikassaan Viikon Moppaajaksi, mikä merkitsi myös mukavaa palkankorotusta ja ylennystä avustavaksi kohde-esimieheksi.

Todella w-mäisiä asiakkaita on luojan kiitos niin vähän, että väittäisin ettei yhdenkään yrityksen kannattavuus kärsi sellaisen menettämisestä. Ja tässä ei tarkoiteta w-mäisellä asiakkaalla liikuttavaa kolmevuotiasta, joka tiputtaa kesän ensimmäisen jäätelönsä, jonka ostamiseksi koko suku on kerjännyt kadulla keväästä lähtien.

Minä ajattelen asian sitä kautta, että asiakaspalvelija on ihminen ja ihmisillä on aina lähtökohtaisesti oikeus tulla kohdelluksi hyvin. Jos asiakas kohtelee asiakaspalvelijaa huonosti, on asiakaspalvelijalla oikeus siihen reagoida.

Itse olen aina ollut asiakaspalvelussa liikkeellä samalla asenteella kuin muussakin elämässä. Toista ihmistä on lähtökohtaisesti kiva auttaa. Jos ihmisen asenne on huono, en kuitenkaan katso hänen sitä ansaitseva, joten hän saa vain minimipalvelukset. Jos asiakas vaatii jotain sellaista, joka loukkaa omia tai toisten oikeuksia, siihen ei pidä suostua. Jos oikeuksien loukkaus on ehtinyt tapahtua, tilanne pitää korjata ainakin jos loukatut on lapsia tai muuten heikompia. Helppoa ja yksinkertaista.

Menneinä vuosina olin töissä Lintsillä Vuoristoradalla. Siellä joillain aikuisilla miehillä olin niin kova tarve päästä etupenkkiin, että he saattoivat töniä toisia tai käskeä heidät pois etupenkiltä (yleensä vastaosapuolet lapsia). En katsonut minulla olevan mitään syytä noudattaa tuossa vaiheessa asiakaspalvelun kultaisia oppeja. Ensin pyysin heitä tiukan ystävällisesti poistumaan. Jos sanoma ei näin mennyt perille, he lähtivät hetken kuluttua korvat punaisina (häpeästä).

Täytyy nostaa hattua asiakaspalvelijoille. Sen verran paskaa saatte niskaan, näin sivusta seuranneena. Välillä hävettää ihmisten puolesta kuinka typeriä ne voi/kehtaa olla. Paras tapaus minkä olen nähnyt ja ollut mukana oli kaupan kassalla Jyväskylän keskustassa. Aikuinen mies räyhää pää punaisena nuorelle gimmalle kun toimarin kortti ei näköjään toiminut. Vittu että teki mieli kuristaa se äijä siihen kulkulupaansa (se mikä kaikilla spedeillä roikkuu kaulassa kun ne ruokiksella lähtee kaupungille). Tyydyin suosittelemaan sille suksimista vittuun siitä huutamasta. Terveisiä vaan....Innovan torniin.

...Joku ihminen on tahtonut palveluita juuri sinun liikkeestäsi missä olet töissä ja siitä sinun pitäisi olla onnellinen. Ei se ole itsestäänselvyys että joku tulee joka viikko ovesta sisään ja antaa vaivalla ansaitsemiansa rahoja pois, ostamalla tuotteita ja palveluita sinulta. (...)

...Nuo sivut kuten "www.aasiakas.net" "www.customerssuck.com" "www.notalwaysright.com" on huvittavia mutta jokainen pois pilkattu asiakas on myös pois pilkattu lompakko. Pois pilkattu lompakko on pois pilkattu ateria, pois pilkattu loma, pois pilkattu asuntoremontti, pois pilkattu harrastus lapsilta.

Ei se noin mene. Monessa paikassa asiakkaista ei ole mitään pulaa, Esimerkkeinä jukinen sektori; esim. sairaala, julkinen liikenne, virastot. Ei näistä paikoista saa kenkää jos ojentaa epäkohteliaita öykkäreitä. Toisaalta laadukkaat yrityksetkin kärsivät huonoista asiakkaista ja niistä halutaan sielläkin eroon. Aasiakas netissä kerrotaan useista yrittäjistä, jotka itse ojentavat epäasiallisia ja dorkia asiakkaitaan. Jos asiakkaille ei laadukas palvelu kelpaa, niin suksikoot kuuseen. Nämä paskat asiakkaathan haittavat bisnestä. He ovat usein niitä jotka häiritsevät muita asiakkaita, aiheuttavat häiriötä, viivästystä pahaa mieltä. Ei esim. hienostoravintolaan tosissaan kaivata mitään oikeassa olevia juntteja öykkäreitä huutelemaan törkeyksiä naistarjoilijoille. Pippurikaasut silmille ja niska-pers-otteella pihalle vaan!

Minä ajattelen asian sitä kautta, että asiakaspalvelija on ihminen ja ihmisillä on aina lähtökohtaisesti oikeus tulla kohdelluksi hyvin. Jos asiakas kohtelee asiakaspalvelijaa huonosti, on asiakaspalvelijalla oikeus siihen reagoida.

Itse olen aina ollut asiakaspalvelussa liikkeellä samalla asenteella kuin muussakin elämässä. Toista ihmistä on lähtökohtaisesti kiva auttaa. Jos ihmisen asenne on huono, en kuitenkaan katso hänen sitä ansaitseva, joten hän saa vain minimipalvelukset. Jos asiakas vaatii jotain sellaista, joka loukkaa omia tai toisten oikeuksia, siihen ei pidä suostua. Jos oikeuksien loukkaus on ehtinyt tapahtua, tilanne pitää korjata ainakin jos loukatut on lapsia tai muuten heikompia. Helppoa ja yksinkertaista.

Menneinä vuosina olin töissä Lintsillä Vuoristoradalla. Siellä joillain aikuisilla miehillä olin niin kova tarve päästä etupenkkiin, että he saattoivat töniä toisia tai käskeä heidät pois etupenkiltä (yleensä vastaosapuolet lapsia). En katsonut minulla olevan mitään syytä noudattaa tuossa vaiheessa asiakaspalvelun kultaisia oppeja. Ensin pyysin heitä tiukan ystävällisesti poistumaan. Jos sanoma ei näin mennyt perille, he lähtivät hetken kuluttua korvat punaisina (häpeästä).

Mihin vedät rajan asiallisen ja epäasiallisen palautteen välillä? Monesti olen huomauttanut asiallisesti tuotteen laadusta tai palvelusta, niin olen saanut todella nyrpeitä reaktioita.. Ongelma on mielestäni siinä, että asiallista palautetta ei aina osata ottaa vastaan. Sääli, koska vaan sitä kautta tuotetta/palvelua voidaan parantaa.

Mihin vedät rajan asiallisen ja epäasiallisen palautteen välillä? Monesti olen huomauttanut asiallisesti tuotteen laadusta tai palvelusta, niin olen saanut todella nyrpeitä reaktioita.. Ongelma on mielestäni siinä, että asiallista palautetta ei aina osata ottaa vastaan. Sääli, koska vaan sitä kautta tuotetta/palvelua voidaan parantaa.
Suurin osa ihmisistä ei vain yksinkertaisesti kestä sitä että tulee negatiivista palautetta. Sama pätee siihen jos töissä menee neuvomaan toista miten asian voisi tehdä paremmin/tehokkaammin/huolellisemmin niin vaikka harva sitä sanoo, mutta kyllä siellä pään sisällä useat miettivät että "toikin tossa neuvoo ihankuin itte osaisi paremmin saatana".

Mutta jos asiat esittää törkeästi tai nillittää turhasta niin silloin pieni näpäytys asiakaspalvelijalta on paikallaan.

Kaikki palaute, mikä esitetään asiallisesti, on asiallista.

Mikä taas on asiallista tietenkin vaihtelee. Välillähän myös asiakaspalvelijan lähtökohtainen asenne ja toimet voi antaa asiakkaalle syyn muuttaa toimintamallia. Silloinkin on tietenkin syytä muistaa, että sillä etulinjan asiakaspalvelijalla ei ole monesti oikeutta valita toimintatapaa. Itselläni on kyllä niissä tapauksissa tapana kertoa miksi minun pitää toimia niin.

Aika usein sitä palautetta halutaan väkisin esittää väärälle henkilölle. Harva haluaa ottaa yhteyttä siihen tahoon, joka asiaan voi oikeasti vaikuttaa, vaan rähjätään jollekin myyjälle.

Aika usein sitä palautetta halutaan väkisin esittää väärälle henkilölle. Harva haluaa ottaa yhteyttä siihen tahoon, joka asiaan voi oikeasti vaikuttaa, vaan rähjätään jollekin myyjälle.

Toi on tullut tutuksi helpdesk työssä. Olkoon vika missä vaan, niin me se paska saadaan niskaan. Tänään taas viimeksi. :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom