Asiakaspalvelijan arkea

Olin eräässä vaateliikkeessä töissä, johon tuli ~50-60w bisnesmies. Etsiskeli "sopivaa myyjää" eli minut loppujen lopuksi. Miehellä oli hands-free ja mutisi jotain siihen. Sitten mies aloitti:

Mies: Minä kun tässä haluaisin yllättää vaimoni "silleen"
Minä: Jahas, ja miten?
Mies: No tiedäthän... (kohautti kulmakarvoja)

pieni hiljaisuus ja epäilykseni että pilaileeko mies...

Mies jatkaa: Kun vaimoni on niin kaunis ja seksikäs (mittailee minua silmillään,päästä varpaisiin) Juuri tuollainen kuin sinäkin.Tuollainen hento ja hyvämuotoinen.
Minä: (Verenpaine nousee :curs: ) Ai niinkö, no mitäs olitte ajatelleet?
Mies: Kun olemme olleet naimisissa 30vuotta ja haluaisin ostaa hänelle Hipsterit (alushousut) vai mitkä helevetin bokserit ovatkaan? "kröhöm"
Minä: Ja mitähän kokoa/väriä?
Mies: Ihan sama. (tutkailee taas minua) siitä on kuitenki jo 30vuotta kun vaimo on ollut noin pieni kuin sinä ja lihonnu ihan saatanasti. jos sais kokoa: jokinorsu.

:eek: Kivasti sanottu vaimosta. Etsin kuitenki miehelle parit vaihtoehtoa ja sanoin koon olevan XL.
Mies tästä tuhahti: Antaa olla ei teillä kuitenkaa ole niin isoja kokoja kun vaimoni. ja lähti kävelemään pois, jatkaen hands-freehen puhumista.

Toinen tapahtui kahvilassa:
Mummo köpöttelee tiskille ja tilaa kolme kahvia.Summaksi tuli jotain 3.20e
Mummo: Heeerranen aika sentään, kun on kalliit kahvit teillä.Tehän ryöväätte eläkeläiset ihan täysin, (bla bla blö, jne.parin kirosanan kanssa)
Minä: Kuulkaas, rouva, voi hakea tuosta kadun toiselta puolelta marketista kahvipaketin ja keitellä kahvit kotona. siitä saa enemmän ja ehkä jopa halvemmalla! (oli vähän stressi päivä)
Mummo meni sanattomaksi ja pyysi anteeksi: Enhän minä pahalla palkkahan sinunkin täytyy saada ja mielellänihän minä sen maksan. ja mielellänihän minä täällä kahvilla käyn kun tuttuja näkee :) ei muuta kuin hyvää päivänjatkoa.
(Gee,Thänks :jahas: )

Muuta ei tullu mieleen, olen kai tainnut välttää "ihanat" asiakkaat tai sitten normaalisti olen niin kylmähermoinen ettei jaksa välittää hankalista/tyhmistä asiakkaista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ollut myymäläkassana että varaston puolella kassana tarkistamassa lähtevien autojen takakonteista tavaran vastaavuuden kuittiin. Joskus tuntuu, että se takakontin avaaminen on aivan ylivoimaista.. Vanhempi setä meinasi tulistua päivänä eräänä:

M: Hei, katsoisin vielä tuon kontin.
A: En minä mitään ole varastanut.
M: En sitä väittänytkään, katson kaikkien kontit tasapuolisesti.
A: Mites juridisesti? Minä olen soittanut asiasta asianajajatuttavalleni ja hän kertoi ettei tarvitse avata.
M: No tuolla sisääntulopuomilla lukee, että "valmistaudu näyttämään konttisi", ja vapaa-ehtoistahan tämä on, mutta ihan reilua minusta kauppaa kohtaan.
A: Mutta ei teillä ole oikeutta, vain poliisii saa vaatia!
M: No soitanko poliisin?

Avasi se sitten kuitenkin.. :rolleyes:

Vastaavia tapauksia sattuu paljon. Esimerkiksi palautetaan tavaraa, jonka pakkaus on revitty auki, kuittia ei löydy ja ei voida ymmärtää, ettei meidän tarvitse palauttaa rahoja, jos et vain sattunut enää kotona tykkäämään tuotteesta. Harmittaa vain, kun usein jään sanattomaksi koska yllätyn täysin ihmisten käytöksestä, suurin osa asiakkaista kun on ihan ihmismäisiä. Itselle ei tule kyllä mieleenkään ruveta kaupassa räyhäämään turhasta.

Välillä vituttaa asiakaspalvelijan puolesta jonossa. Viimeksi jossain huoltsikalla.. saatto olla Warkauden Portissa. Yksi kassa hoiti koko settiä (useempi kassa) ja edellä jonottanut avautui sille palvelun hitaudesta. Ihan kun se kassa voisi paljonkin vaikuttaa työntekijöiden määrään...

Järkkärihommista nyt ei tartte edes puhua tässä yhteydessä kun siinä pitää suhtautua asiakkaisiin jo valmiiksi sopivalla ennakkoasenteella...

Stash, ei helv... Meilläki oli kesäkahvilassa just suklaa- vanilja ja sekoituspehmistä, ja oon joutunut ihan samanlaiseen tilanteeseen! Sekin aina nostaa verenpainetta, kun asiakkaat sanoo että strösselisoftis (mikä on hiton kamala sana ylipäätään sanoa ja toistaa...) ja kysyn sitten et no millä softiksella. Sit sieltä tulee "Ai saako siihen muutaki ku vaniljan?" ja tekisi mieli sanoa ihan pokkana että "joo, no ei, kato ei me tehäkään sitä muuhun ku tohon vaniljaan..."

Kerran kävi eräs hampaaton, ilmeisesti venäläinen mummo, joka ei saanut sanottua mitään muuta kuin "pnti" tai jotain sinne päin. Pyysin kaveriakin auttamaan jos ois osannu tulkata, mutta mummo vaan toisti jatkuvasti "pnti". Annoin sille vaniljapehmiksen ja se maksoi sen ihan kiltisti, että kai se sen sitten halusi :rolleyes: Kahvilassa kuitenkin oli aika paljon muutakin valikoimaa, että veikkaus meni ihan nappiin.

Venäläisten asiakkaiden kanssa on aina se, että ei tunnu menevän heille kaaliin että vaikka puhuisivat kovempaa ja hitaammin, niin niin kauan kuin kieli on venäjä, en sitä ymmärrä kun en puhu venäjää. Tosin kerran sain yhdeltä venäläismieheltä 50 euroa tippiä :D

Äsköinen asiakas tuli kitisemään ajanvarauksesta, koska se on hänen mielestään aivan perseestä varata se puhelimella. Ei kuulemma ole puhelinta jne. Katselin sitten kun kaveri käveli parkkipaikalla uuden karheen mersun viereen ja hyppäsi puikkoihin, ettei se rahasta ainakaan pitäisi olla kiinni etteikö voisi puhelinta hankkia. Sama kaveri kävi jo viime viikolla kitisemässä samasta aiheesta.

Olen ollut myymäläkassana että varaston puolella kassana tarkistamassa lähtevien autojen takakonteista tavaran vastaavuuden kuittiin. Joskus tuntuu, että se takakontin avaaminen on aivan ylivoimaista.. Vanhempi setä meinasi tulistua päivänä eräänä:

M: Hei, katsoisin vielä tuon kontin.
A: En minä mitään ole varastanut.
M: En sitä väittänytkään, katson kaikkien kontit tasapuolisesti.
A: Mites juridisesti? Minä olen soittanut asiasta asianajajatuttavalleni ja hän kertoi ettei tarvitse avata.
M: No tuolla sisääntulopuomilla lukee, että "valmistaudu näyttämään konttisi", ja vapaa-ehtoistahan tämä on, mutta ihan reilua minusta kauppaa kohtaan.
A: Mutta ei teillä ole oikeutta, vain poliisii saa vaatia!
M: No soitanko poliisin?

Avasi se sitten kuitenkin.. :rolleyes:

Lievä OT

Onhan se tietenkin hölmöä olla avaamatta konttia, jos tuollaiseen paikkaan ajaa. Täytyy kuitenkin todeta, että ainakin minä tulkitsen pakkokeinolakia niin, että poliisikin voi vain kainosti pyytää avaamaan sen kontin tuollaisessa tilanteessa. Ei siinä oikein voi tulkita, että on syytä epäillä rikosta, jos ihminen vain haluaa pitää kiinni oikeuksistaan. Mulkvistiutta tuo todellakin on. Pysyisi pois tuollaisesta paikasta, jos ärsyyntyy.

Joka tapauksessa poliisilla uhkailemiselta puuttuu tässä tapauksessa perusteet.

Tässä yhteydessä voisi ehkä vielä hehkuttaa, että vaikka poliisikin tietyllä tavalla on asiakaspalvelutyössä, niin asiakas on väärässä, kun se on väärässä ja ihan huoletta saa toimia sen mukaan kuinka väärässä hän on.

Miten te asiakaspalveluhommissa olevat "kokoatte" itsenne vittumaisen asiakkaan/haukkujen jälkeen. Jääkö pyörimään ajatuksissa ja täten vaikuttamaan palvelun tasoon seuraavien osalta? Vai nollaatteko heti ja hyvä fiilis jatkuu?

Itse en ole suoranaisessa asiakaspalvelutyössä, mutta vittumaiset yhteistyökumppanit kyllä ottavat päähän. Onneksi olen oppinut olemaan sanomatta takaisin ja kiroilen sitten yksikseni :D

Miten te asiakaspalveluhommissa olevat "kokoatte" itsenne vittumaisen asiakkaan/haukkujen jälkeen. Jääkö pyörimään ajatuksissa ja täten vaikuttamaan palvelun tasoon seuraavien osalta? Vai nollaatteko heti ja hyvä fiilis jatkuu?

Itse en ole suoranaisessa asiakaspalvelutyössä, mutta vittumaiset yhteistyökumppanit kyllä ottavat päähän. Onneksi olen oppinut olemaan sanomatta takaisin ja kiroilen sitten yksikseni :D

Yritän olla "viisastelematta" takaisin ja olla asiallinen. Minuthan on palkattu palvelemaan asiakkaita, ei vittuilemaan asiakkaille. Niillehän pitää jättää hyvä kuva firmasta. Joskus olen kyllä takaisinkin sanonut mutta se on ihan turhaa loppupeleissä koska huono kello kauas kuuluu.

Jos saan vittumaisen asiakkaan joka haukkuu ja käyttäytyy muutenkin kuin idiootti niin vaivaan asialla about~5min pään sisällä ja sitten unohdan koko asian.
Sain myös ruusun kerran eräältä asiakkaalta kun hän ensin raivosi ja räyhäsi ihan typerästä asiasta, häipyi liikkeestä ovet paukkuen ja uhkaillen.En jaksanut välittää asiasta vaan jatkoin hommia. Tunnin päästä mies tuli takaisin ruusun kanssa ja pyysi käytöstään anteeksi ja kiitti kuinka hyvä työntekijää olen kun en polttanut hihoja/avautunut takaisin. Hymyilin vaan miehelle,kiitin ja toivotin tervetulleeksi jatkossakin :)

No jos on oikein vituttava asiakas niin yritän vähän näpäyttää takaisin. Yleisin mitä käytän on se että nauran joko suoraan asiakkaan edessä tai sitten pohdiskelen tämän lähdettyä tyyliin: "Ei vittu mikä spede" :rolleyes:

edit: Toki pitäisi toimia samanlailla kuin clarice. Olla ystävällinen ja kohtelias.

Parhaan tyydytyksen saa kun saa pidettyä kaiken sisällään ja huomaa ettei asiakas saa yrityksistä huolimatta aikaan mitään reaktiota.
Se on aika palkitsevaa.

"Kiitos ja hyvää päivänjatkoa."

Kehkehkeh...

Parhaan tyydytyksen saa kun saa pidettyä kaiken sisällään ja huomaa ettei asiakas saa yrityksistä huolimatta aikaan mitään reaktiota.
Se on aika palkitsevaa.

"Kiitos ja hyvää päivänjatkoa."

Kehkehkeh...
Viime perjantaina yks asiakas jakso riehua mulle kuinka paska vartija ja asiakaspalvelija olen. Kun sai asian hoidettua sanoin että "Oli ilo palvella teitä. Hyvää viikonloppua". En saanut selvää mitä asiakas sitten sähisi hampaiden välistä :D

Kenenkään persettä en rupea nuolemaan.
Arvaa, tykkäskö mun entinen pomo, joka oli synnynnäinen ruskeakieli ja nyhvö meikäläisen asenteesta? Ei auttanu selittelyt ja perustelut, vaikka kuin mulkku asiakas oli kyseessä, kun se rahantulo on niin tärkeetä.

Huh mitä juttuja... Ja vielä ihmetellään miksi tässä maassa saa yleensä paskaa palvelua. Noita juttuja lukiessa tuli sellanen tunne, että nämä "asiakaspalvelijat" eivät ole oikein ymmärtäneet työnkuvaansa täysin. Myyjien päätehtävä on PALVELLA asiakasta, enkä voi millään ymmärtää miten porukka kehuskelee tyyliin:"sanoin sille urpolle takaisin samalla mitalla". Yleensä jos asiakas reklamoi saamastaan tuotteesta/palvelusta hän haluaa oikeaa vastinetta rahoilleen. Ei vittuilla työntekijälle (tässäkin varmasti on poikkeuksia, mutta uskon suurimman osan olevan vilpittömiä". En tajua miten henkilökohtaisesti otetaan esim. ravintolassa palautetta.. Jos tilaan mediumin ja saan kypsän, niin toki haluan vaihtaa sen ja kerron siitä tarjoilijalle. Väittäisin, että näissä tilanteissa moni on ottanut itseensä tästä. Frendi joka on kokki kertoi, että tarjoilijat tulevat usein keittiöön haukkumaan asiakkaita jostain ruuan puutteesta.. Ei mene kyllä mulla jakeluun.

Kaikkea ei varmasti tarvitsekkaan sietää, mutta aina voi pyytää esimiehen paikalle jos keskustelu menee asiattomaksi. Harmin paikka, että tuo hyvä palvelu on yleensä todella harvassa. Väärät ihmiset hakeutuvat väärälle alalle. Johtunee varmaan huonosta palkkauksesta, että työtä ei oteta tosissaan.. Moni kun tekee noita hommia esim. opiskelun ohessa.

Arvaa, tykkäskö mun entinen pomo, joka oli synnynnäinen ruskeakieli ja nyhvö meikäläisen asenteesta? Ei auttanu selittelyt ja perustelut, vaikka kuin mulkku asiakas oli kyseessä, kun se rahantulo on niin tärkeetä.

Jep, juuri siksi onkin paras olla oman itsensä herra ;)

Mitä paskamaisempi tyyppi, sitä maireampaa palvelua. Yleensä niitä alkaa ennen pitkää hävettää. Mutta periaatteessa yhtä hyvä palvelu kaikille, eipähän ole itsellä mitään peiteltävää jos asiaan pitää joskus palata.

Huh mitä juttuja... Ja vielä ihmetellään miksi tässä maassa saa yleensä paskaa palvelua. Noita juttuja lukiessa tuli sellanen tunne, että nämä "asiakaspalvelijat" eivät ole oikein ymmärtäneet työnkuvaansa täysin. Myyjien päätehtävä on PALVELLA asiakasta, enkä voi millään ymmärtää miten porukka kehuskelee tyyliin:"sanoin sille urpolle takaisin samalla mitalla"...jne jne
Niin, mutta eihän se ole tarkoitus että sille asiakaspalvelijalle ruvetaan aukomaan turpaa jos tuote ei ole toivotunlainen. Jos sä saat liian kypsän pihvin niin luultavasti palautat sen ystävällisesti eikä tyyliin: "Vittu tää on paska rafla ja sä oot paska tarjoilija, eikö täällä osata edes pihvejä paistaa?!"
Eiköhän ne takaisin sanomiset ole yleensä tämmöisissa tilanteissa. Esimerkiksi tarjoilijat on asiakaspalvelijoita, ei orjia joita voi kohdella miten vain.

Niin, mutta eihän se ole tarkoitus että sille asiakaspalvelijalle ruvetaan aukomaan turpaa jos tuote ei ole toivotunlainen. Jos sä saat liian kypsän pihvin niin luultavasti palautat sen ystävällisesti eikä tyyliin: "Vittu tää on paska rafla ja sä oot paska tarjoilija, eikö täällä osata edes pihvejä paistaa?!"
Eiköhän ne takaisin sanomiset ole yleensä tämmöisissa tilanteissa. Esimerkiksi tarjoilijat on asiakaspalvelijoita, ei orjia joita voi kohdella miten vain.

Ei tietenkään ole se tarkoitus. Mutta mielestäni asiakaspalvelijan hyvyys perustuukin siihen miten suhtautuu tuohon palautteeseen. Jos ajatellaan kuitenkin kaupan/ravintolan kannalta tuota kokemusta niin uskon, että jos raivoavalle asiakkaalle olet asiallinen ja puhut itse rauhallisesti, niin hänkin ehkä tajuaa jossain vaiheessa mitä on tekemässä. Ei siten, että samantien ruvetaan nolaamaan/näsäviisastelemaan takaisin. Jos olet koko ajan ystävällinen ja asiallinen niin asiakas saattaa palata takaisin ostoksille kyseiseen paikkaan, mikä hyvässä asiakaspalvelussa onkin tavoitteena. Pointti on se, että tuolla takaisin vittuilulla/näsäviisastelulla ei voiteta mitään...lose/lose tilanne. Olen samaa mieltä tuosta, että tarjoilijat eivät orjia ja ei kaikkea tarvitsekkaan sulattaa (menee henkilökohtaisuuksien puolelle)... Mutta näissä tilanteissa pitäisi olla joku tietty toimintatapa. Monet asiakaspalvelijat eivät ymmärrä työnsä tarkoitusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom