Jos tietää mitä niillä painoilla tekee siellä salilla ja miten, niin ei siinä kyllä mitkään rapputreenit tai patikkareissut sille pärjää, kun puhutaan niiden kasvattamisesta.
Mä sain pohkeet 42cm ympärysmittaan vuosikymmenen säännöllisen salitreenin jälkeen. En muista mitä ne ihan nuorena oli. Mutta jotain alle 40cm. Sitten innostuin vähän aerobisen kunnon kehittämisestä kolmekymppisenä ja aloin paljasjalkakenkillä polkujuoksua harrastaa. Eli siis 10km lenkkejä päkiäjuoksua. Johan pamahti heti ekan kesän aikana 3-4cm lisää ympärysmittaa pohkeisiin vaikka en niitä salilla treenannut ollenkaan moneen kuukauteen samalla kun oli juoksutreeniä.
Jos pitäisi vain yksi asia nimetä mikä saa lihaskasvua aikaan, niin se on VOLUUMI... tai moitteetonta äidinkieltä foorumikeskusteluissa vaativille "VOLYYMI"
10 x 10 toistoa on jo ihan kiva määrä työtä treenissä mitä suurin osa tuskin edes pohkeilleen tekee ainakaan montaa kertaa viikossa, mutta sekin on kaikkiaan vain 100 toistoa.
Normaalimpi määrä taitaa olla pari liikettä ja kolme sarjaa kumpaakin ja sanotaan vaikka 12-15 toistoa sarjassa niin siitä tulee 70-90 toistoa.
Peruspatikoinnilla tuskin kovin pitkälle pääse, mutta sitten kun lähdetään vertaamaan päkiäjuoksuun tai päkiäkävelyyn niin jo 5km matka on äkkiä 6000 - 7000 askelta (riippuen tietty askelpituudesta) ja 10km sitten tuplasti enemmän eli sama 6000-7000 mutta nyt per jalka eli toistoa per pohjelihas (vaikka toki siitä akillesjänne ottaa osansa)
Jos pohkeita ei tee yli oman painon olevalla lisäkuormalla niin kuorma ei edes puolitu, koska päkiäjuoksussa kehonpaino tulee yhden jalan varaan... ja tässä siis ei lasketa että vipuvarsipohjekoneessa on 200kg koska se on siinä vipuvarren päässä eikä todellinen paino vastaa samaa jos sen heittäisi vapaaseen tankoon ja niskaan. Jos tekniikka on salitreenissä kunnossa niin liikerata toki jää päkiäjuoksussa lyhyemmäksi. Mutta eksentrinen kuormitus on silti kovaa luokkaa, koska jokainen askel tulee tonttiin vauhdilla.
Ja se mikä siis erottaa eniten on VOLUUMI ... jos pohjetreenissä tulee 100 toistoa ja päkiälenkillä 6000 toistoa niin ero on 60-kertainen... ja se on ihan hitosti se

Treenaa siinä nyt sitten lihasta määrä X ja joku toinen treenaa 60x enemmän niin kyllä siinä äkkiä kehittyy huomattavasti paremmin vaikka ei vetäisi edes failureen.
...
Sama juttu forkkujen kanssa. Muistan edelleen hyvin kun joskus nuorena poikana minun veljeni oli töissä Kotipizzassa... väänsi siinä pizzaa pitkää päivää monena päivänä viikossa, niin kasvoi muuten forkut ihan hitosti enemmän kuin minulla samaan aikaan salitreenillä. Olen kateellinen edelleen