Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Elikkäs oon käynyt parisen vuotta ahkerasti ja vähemmän ahkerasti salilla. Tehnyt yleensä rinta/olkapäät, hauis/ojentat, selkä, jalat. Tulosta tullut jonkin verran omasta mielestä ei tarpeeksi. Missä vika? Kannattasko vetää vaikka 3 kk tota arnoldin kultasta kutosta väliin. Tuleeko sillä lihasta niinkuin kaikki hehkuttaa? Treenataanko sillä tarpeeksi esin selkää. ( oon tehny aina 7-10 liikettä selälle). Kertokaa kokemuksia ja neuvokaa muutenki.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
2 viikkoa takana

kyykky 20kg>30kg
leuanveto kuminauhalla 7,7,7 >10,10,10
penkki 20kg>25 kg
pystypunnerrus kp 6kg>10,10,10,10> 8,5kg 10,10,10,10
hauis taljassa 10,10,10 painoja en laittanut ylös
vatsat lankkupito 5kgx30secx3 >10kg x30secx 3

kyykyssä ja penkissä vielä paljon varaa laittaa lisää painoja, tekniikat parantunut huimasti, oma paino noussut 55kg> 56kg joka varmaan nestettä kun aloin syömään kunnolla.

Onko normaalia että leuat ei kehity? Perjantaina tulee kuukausi täyteen ja vieläkin samat sarjat kun aloittaessa (4-4-5). Syönyt olen hyvin ja levännyt, muut liikkeet kehittynyt hyvin. Kyykky 50->65, penkki 40>50 jne.
Vaikuttaako tuo penkki niin paljon sitten leuanvetoon? Onko järkeä jos tekee leuat ennen penkkiä vai teenkö vaan penkin jälkeen leuat ja toivon joskus tuloksen nousevan?

Nyt on tullut päätökseen G6 3,5kk käytön jälkeen. Painojen nousu tapahtui seuraavasti:

Kyykky: 40kg -> 77,5kg
Penkki: 47,5kg -> 67,5kg
Leuat: 3-2-2 -> 6-5-3
NTP: 20kg -> 35kg
Hauberit: 30kg -> 37,5kg
Vatsojen suoritustapa vaihteli varmaankin 6-7 kertaa ohjelman aikana, välillä motivaatiokin hukkui.

Otanpa uudestaan G6 käyttöön. Tein Elaston 2-jakoista ihan hyvällä fiiliksellä, mutta neljä kertaa viikossa ei riitä enää aikaa käydä salilla. Lisäksi, viime kokeilussa G6 kusi hieman (tai paljon, en tiedä) siihen, että välillä tuli jotain 10 tunnin taukoja ruokailuun keskellä päivää ja ruokaa tuli syötyä miten sattuu ja mitä sattuu. G6 yös tuntuu miellyttävämmältä ja koen, että tuonne jäi aika lailla lunastamtonta potentiaalia. Tiedän, että salilla käyntiin tulee G6:n jälkeen tammikuuhun kestävä tauko, että jos nyt sais taottua painoa ylös, kun on aikaa syödäkin kunnolla.

2 viikkoa takana ja on kyllä raskas ohjelma. Tulokset nousevat kuitenkin kohisten, esim. kyykyssä saanut jokaisella kerralla lisätä 5kg lisää.
Leukoja olen tehnyt kevennettynä, kun ei mene kuin 3 "oikeaa" leukaa. Mitäs jengi on mieltä, kannattaisiko tehdä näitä kevennettyinä vai siirtyä vaan suosista taljaan? Tulokset kuitenkin kevennetyissäkin nousujohteisia.
Pystypunnerruksen joudun todennäköisesti vaihtamaan malliin KP istuen. Olkapää ei tykkää yhtään tuosta seisten tangolla versiosta, vaikka laskisi vain leukaan asti.

Jälleen kerran paluu tähän hyväksi todettuun perusohjelmaan.Koittanut vähän kaikenlaista ohjelmaa välillä,mutta tässä pääsee kyllä aina takaisin kunnon tekemisen meininkiin ilman ihmettelyä.

Kuukausi ohjelmaa takana ja sarjapainot on nousseet jo ihan kivasti. Penkissä 50kg-->62.5kg kyykyssä 70kg-->92.5kg. G6 sarjapainot siis.

Semmonen kysymys tuli mieleen, että kuinka ylös nuo penkin sarjapainot tulisi nousta, että nousis ykkösellä 100kg? 3x10x70kg? Markka penkistä kun on tavoitteena.
Tiedän että vaihtelee, mutta suunnilleen.

Itsellä joskus oli niin että junnasin pirun kauan että sain 80 kg puhtaan 5 toistoa ja sitten sinä samaisena päivänä kun se tuli niin sain satkulla erittäin kevyen ykkösen. Lähtötaso minulla oli todella heikko penkin suhteen mutta tekniikka kun kolahteli kohdilleen edes jotenkin niin tuloksia sai aika hyvin vaikka heiveröinen olinkin.

Samaisena päivänä oli ollut erittäin hyvä fiilis ja hyvin ravintopuolikin hoidettu. Joten sekin tuki paljon tekemistä. Monesti alkuaikoina oli penkkipäivinä jo valmiiksi luovuttanut olo ja tällöin siitä ei tullut lasta eikä paskaa.

Lue kysymys uudestaan. Sitten katso peiliin ja lue kysymys vielä kerran uudestaan. Tämän jälkeen nosta käsi pystyyn virheen merkiksi.
Kestävyys ja voima ei korreloi suoraan keskenään. Jos haluat tietää kuinka monta toistoa 70kg pitää tehdä että saa 100kg ylös niin sitä ei pysty kukaan sanomaan. Olen itse pystynyt tekemään 3x12x72 enkä saanut satkua ylös. Onko tarpeeksi selkeää vai tarvitaanko rautalanka? Sen voin sanoa että itse kun sain 6x85 satku meni.

Kestävyys ja voima ei korreloi suoraan keskenään. Jos haluat tietää kuinka monta toistoa 70kg pitää tehdä että saa 100kg ylös niin sitä ei pysty kukaan sanomaan. Olen itse pystynyt tekemään 3x12x72 enkä saanut satkua ylös. Onko tarpeeksi selkeää vai tarvitaanko rautalanka? Sen voin sanoa että itse kun sain 6x85 satku meni.
Tämä on Arnoldin golden six ketju. Ohjelmassa tehdään kolme (3) sarjaa penkkiä ja kussakin sarjassa on kymmenen (10) toistoa siten, että viimeinen sarja on tiukka.
Siksi halusin tietää nimenomaan 3x10 painoista.

Jottei ihan menis offtopiciksi nii raportoinpa omaa kehitystä ohjelmassa. Penkkiin saa tätä nykyä lisätä 2.5kg noin joka kolmas treeni eli kerran viikossa. Olkapäille sama paino noin joka neljäs treeni. Hauiksille noin joka kuudes treeni. Eniten romua joutuu lisäämään kyykkyyn, noin 5kg viikossa.

Tämän hetkiset sarjapainot:
Kyykky 95kg (+25kg)
Penkki 67.5kg (+17.5kg)
Leuat 3x10
Ntp 35kg (+12.5kg)
Hauis 35kg (+10kg)
Vatsat voimapyörällä 3x10

Suluissa lukee kuinka paljon kehitystä on tullut 7 viikossa.

2kk ohjelmaa takana ja tämänhetkiset sarjapainot seuraavanlaiset:
Kyykky 130kg (+30kg)
Penkki 105kg (+15kg)
Ylätalja 75kg (+10kg)
Pystypunnerrus KP istuen 27,5kg (+5kg)
Hauis 47,5kg (+10kg)

Sen verran hyvin kulkee että vaihdan ohjelmaa vasta kun kehitys tyssää. Paljon paremmin tuntuu tämä sopivan ja kasvattavan mitä Elaston 2- jakoinen.

Pitipä itekki tehä tänne oma nimimerkki, että pääsee kirjotteleen tähän ketjuun. Oon omalla kohdallani huomannu, että motivoi itseä kun asioita jakaa muiden samanhenkisten kanssa.

Taustaa:
169cm/80kg (läskiä... vielä)
Saleilua en ole koskaan kunnolla harrastanut, jäänyt yleensä parin kuukauden mittaisiin häröpalloiluihin ja pääpaino ollut aerobisessa harjoittelussa. Viimeksi kävin salilla viime kesänä ja arskan ohjelmaa olen tehnyt viimeksi 2v sitten. Nyt oli kuitenkin aika taas aloittaa ja heti vuoden kuntosalikortilla. :D

Tämän kuun alussa siis aloittelin ohjelman ja pari ensimmäistä kertaa oli lämmittelyä ja liikkeisiin totuttautumista, mutta merkkaan nyt kuitenkin ensimmäisen treenin tähän:

Kyykky 40kg
Penkki 40kg
Leuka (vastaotteella) 2, 0, 0
NTP 20kg (10,7,5,5)
Hauis 20kg (10, 10, 5)
Vatsalihaksia teen useita eri liikkeitä.

Perjantain (9.10) treenit menivät jo sitten vähän paremmin:

Kyykky 55kg
Penkki 45kg
Leuat myötäotteella 0 (en ole koskaan tehnyt myötäotteella joten vähän hankala alku..)
NTP 20kg (10,10, 12)
Hauis 20kg (10,10 10)
+Vatsat

Progressio ei välttämättä tule kovin nopeaa olemaan, koska yritän pysyä miinuskaloreilla, että paino lähtis vähän tippumaan. :) n. 1800kcal tulee syötyä. Treenipäivinä ehkä yhden välipalan verran enemmän.

Miten jengi tekee tuon niskantakaapunnerruksen?

Itse olen toistaiseksi tehnyt tangolla seisten. Mielestäni tässä rasittuu alaselkä turhan paljon, se kun saa hittiä jo kyykyssä, penkissä ja hauiskäännöissä. Tästä syystä aion jatkossa alkaa tehdä niskantakaapunnerruksen istualteen.

Minkälaisella tekniikalla tuo kannattaa istualteen tehdä? Lähinnä mietin, että kannattaako tankopidikkeet laittaa kuinka ylös? Mutu tuntuma on, että tangon saa suorilta käsiltä helpoiten telineestä pois, mutta siinä on aina se riski että viimeisellä toistolla ei jaksa nostaa tankoa enää ylös telineeseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom